REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w zasadach ogólnych w Kodeksie postępowania administracyjnego od 1 czerwca 2017 r.

Bartłomiej Ceglarski
Bartłomiej Ceglarski
Zmiany w zasadach ogólnych w Kodeksie postępowania administracyjnego od 1 czerwca 2017 r./ fot. Fotolia
Zmiany w zasadach ogólnych w Kodeksie postępowania administracyjnego od 1 czerwca 2017 r./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nowelizacja Kodeksu postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.) wprowadziła wiele zmian w katalogu zasad ogólnych postępowania administracyjnego. Zmiany modyfikują istniejący katalog, a także poszerzają go o kilka nowych zasad.

Zasady ogólne postępowania administracyjnego to ogół norm uregulowanych w art. 6-16 k.p.a. stanowiących wytyczne dla organów administracji publicznej. Zasady te tworzą zamknięty katalog przepisów, jednocześnie nie mają ustawowego nazewnictwa.

REKLAMA

REKLAMA

Katalog zasad ogólnych ma powszechne zastosowanie w ramach postępowania jurysdykcyjnego. Należy zaznaczyć, że każda z zasad jest obowiązującą normą prawa, a nie tylko wskazówką czy zaleceniem. Oznacza to, że złamanie zasady równa się złamaniu prawa. Zasady ogólne podlegają konkretyzacji w przepisach szczegółowych k.p.a.

Zobacz również: Prawo administracyjne

Katalog zasad ogólnych do 1 czerwca

Do 1 czerwca 2017 r. w k.p.a. można wyróżnić było 14 zasad ogólnych. Wyróżniano:

REKLAMA

  1. Zasadę legalności (art. 6);
  2. Zasadę praworządności (art. 7);
  3. Zasadę prawdy obiektywnej (art.7);
  4. Zasada uwzględniania interesu społecznego i słusznego interesu obywateli (art. 7);
  5. Zasada zaufania do władzy publicznej (art.8);
  6. Zasada informowania (art. 9);
  7. Zasada czynnego udziału stron w postępowaniu (art. 10);
  8. Zasada przekonywania (art. 11);
  9. Zasada szybkości (i ograniczonego formalizmu) - (art.12);
  10. Zasada ugodowego załatwiania spraw - (art.13);
  11. Zasada pisemności (i formy dokumentu elektronicznego) - (art.14);
  12. Zasada dwuinstancyjności (art. 15);
  13. Zasada trwałości decyzji administracyjnej (art.16§1);
  14. Zasada sądowej kontroli administracji (art.16§2).

Nowy katalog zasad ogólnych

Nowelizacja wprowadza do k.p.a. lub modyfikuje następujące zasady:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zasada przyjaznej interpretacji przepisów (in dubio pro libertate) - art.7a Polega ona na rozstrzyganiu wątpliwości na korzyść strony w przypadku gdy przedmiotem postępowania administracyjnego jest nałożenie na stronę obowiązku bądź ograniczenie lub odebranie stronie uprawnienia, a w sprawie pozostają wątpliwości co do treści normy prawnej. Zasady tej nie stosuje się gdy sprzeciwiają się temu sporne interesy stron albo interesy osób trzecich, na które wynik postępowania ma bezpośredni wpływ.

Zasada współdziałania organów - art.7b - Organy administracji publicznej w toku postępowania współdziałają ze sobą w zakresie niezbędnym do dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego i prawnego sprawy, mając na względzie interes społeczny i słuszny interes obywateli oraz sprawność postępowania, przy pomocy środków adekwatnych do charakteru, okoliczności i stopnia złożoności sprawy.

Zasada zaufania do władzy publicznej z art.8§1 otrzymuje nowe brzmienie: Organy administracji publicznej prowadzą postępowanie w sposób budzący zaufanie jego uczestników do władzy publicznej, kierując się zasadami proporcjonalności, bezstronności i równego traktowania. 

Zasada pewności prawa (uprawnionych oczekiwań) – art. 8§2 - Organy administracji publicznej bez uzasadnionej przyczyny nie odstępują od utrwalonej praktyki rozstrzygania spraw w takim samym stanie faktycznym i prawnym.

Zasada ugodowego załatwiania spraw z art. 13 zmienia się w zasadę polubownego rozstrzygania kwestii spornych: Organy administracji publicznej w sprawach, których charakter na to pozwala, dążą do polubownego rozstrzygania kwestii spornych oraz ustalania praw i obowiązków będących przedmiotem postępowania w należących do ich właściwości sprawach, w szczególności przez podejmowanie czynności:

  • skłaniających strony do zawarcia ugody, w sprawach, w których uczestniczą strony o spornych interesach;
  • niezbędnych do przeprowadzenia mediacji.

Zasada dwuinstancyjności z art. 15 otrzymuje nowe brzmienie: Postępowanie administracyjne jest dwuinstancyjne, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej.

Podsumowanie

Wszelkie nowości i modyfikacje w zmianach ogólnych postępowania administracyjnego mają na celu rozwiązanie problemu przewlekłości postępowań a także zwiększenie zaufania obywateli do władzy publicznej. O pewnych instytucjach z góry można powiedzieć, że przyniosą dobrą zmianę, natomiast o innych nie można powiedzieć nic dopóki nie zostaną sprawdzone w praktyce.

Ostateczna ocena wprowadzonych zmian będzie możliwa dopiero gdy zostaną wypróbowane w praktyce, co pozwoli ocenić ich przydatność i praktyczną stosowalność.

Opracowano na podstawie:

  • ustawa z 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (j.t. Dz.U. z 2016 r. poz. 23; ost. zm. Dz.U. z 2016 r. poz. 2138)

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA