REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zanim starosta odmówi pozwolenia na budowę

Zanim starosta odmówi pozwolenia na budowę./ fot. Shutterstock
Zanim starosta odmówi pozwolenia na budowę./ fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Nowelizacja Kodeksu postępowania administracyjnego z 7 kwietnia 2017 r. wprowadziła wiele nowych instytucji i rozwiązań prawnych. Duża część nowych przepisów ma charakter ramowy. To zaś powoduje trudność w ich dostosowaniu do rozwiązań obowiązujących w ustawach szczególnych. Ponadto sytuacja, w której mamy do czynienia zdublowaniem się rozwiązań w ustawie ogólnej oraz w ustawach szczegółowych, wprowadza chaos zamiast porządkować stan prawny wokół postępowań administracyjnych.

Taką kolizję przepisów możemy zaobserwować, porównując m.in. przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.) oraz Prawa budowlanego (dalej: u.p.b.). Przepisy u.p.b. wskazują, że przed wydaniem decyzji organ administracji architektoniczno-budowlanej sprawdza m. in. zgodność projektu budowlanego z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego i innymi aktami prawa miejscowego. A gdy takiego planu brak - z treścią decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, a także wymaganiami ochrony środowiska. Przepisy nakazują organowi również zweryfikować przedłożony projekt zagospodarowania działki z przepisami techniczno-budowlanymi. Aby otrzymać pozwolenie na budowę, wnioskodawca musi zatem spełnić wiele wymagań, co nie zawsze jest dla niego łatwe. Dlatego ustawodawca postanowił wprowadzić art. 35 ust. 3 u.p.b. Zgodnie z jego treścią "w razie stwierdzenia naruszeń w zakresie wyżej wymienionych przesłanek organ administracji architektoniczno-budowlanej nakłada postanowieniem obowiązek usunięcia wskazanych nieprawidłowości, określając termin ich usunięcia, a po jego bezskutecznym upływie wydaje decyzję o odmowie zatwierdzenia projektu i udzielenia pozwolenia na budowę".

REKLAMA

REKLAMA

W orzecznictwie sądów administracyjnych ugruntowany jest pogląd, że art. 35 ust. 3 u.p.b. nie może być dla organu administracji podstawą do żądania, aby wnioskodawca usunął zarówno braki materialne swojego wniosku, jak i braki formalne. Sądy podkreślają bowiem, że trzeba odróżnić sytuację, w której wniosek nie może zostać pozytywnie załatwiony, dlatego że wnioskodawca nie dostarczył wszystkich wymaganych dokumentów (brak formalny), od sytuacji, w której wnioskodawca wszystkie wymagane dokumenty złożył, ale niektóre z nich - wadliwe (braki materialne). Artykuł 35 ust. 3 u.p.b. znajduje zastosowanie właśnie w sytuacji wystąpienia braków materialnoprawnych wniosku o wydanie pozwolenia na budowę. Braki te organ stwierdza, wydając postanowienie, na które nie przysługuje zażalenie. Jeżeli zaś strona nie uzupełni ich w wyznaczonym treścią postanowienia terminie, wówczas organ architektoniczno-budowlany (starosta albo prezydent miasta na prawach powiatu) nie ma innego wyjścia jak wydanie decyzji odmownej.

Przykład sytuacji, w której niniejsza instytucja znajduje zastosowanie, wynika z tezy orzeczniczej WSA w Łodzi z wyroku z 29 października 2015 r. (sygn. akt II SA/Łd 248/15). Sąd wskazał tam, że wezwanie inwestora w trybie art. 35 ust. 3 u.p.b. do usunięcia stwierdzonych naruszeń, w zakresie określonym w art. 35 ust. 1 u.p.b., jest obowiązkiem organu ferującego rozstrzygnięcie w przedmiocie pozwolenia na budowę. Tym samym dostrzegając nieprawidłowości przedłożonej dokumentacji budowlanej w powyższym zakresie, organ nie może odmówić zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowę bez wcześniejszego nałożenia postanowieniem obowiązku usunięcia wskazanych nieprawidłowości, określając termin ich usunięcia (art. 35 ust. 3 u.p.b.).

Przeczytaj w INFORLEX.PL Sektor publiczny cały artykuł:

REKLAMA

Zanim starosta odmówi pozwolenia na budowę

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W artykule wyjaśniono także czy i w jakim zakresie art. 79a k.p.a. będzie mógł być stosowany w procesie związanym z wydawaniem pozwolenia na budowę.

Źródło: INFOR LEX Sektor Publiczny

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

REKLAMA

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

REKLAMA

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA