reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Organizacja > Pracownicy > Nauka decyzyjnego myślenia

Nauka decyzyjnego myślenia

Obywatele oczekują, że ich gminą, powiatem czy ich spółką będzie zarządzać kompetentny menedżer. Studia podyplomowe pomagają podnieść kwalifikacje w zarządzaniu, uczą strategicznego myślenia.


Szczególne kompetencje wymagane są od lokalnego lidera. Musi sprawnie zarządzać zespołem pracowników, a jednocześnie być otwarty na ich sugestie i pomysły. Dobrze, by uwzględniając obowiązujące przepisy, maksymalną liczbę kompetencji przekazywał w dół, opierając się w znacznym stopniu na kadrze kierowniczej (delegowanie uprawnień). Powinien umieć wyznaczać zadania pracownikom, motywować do pracy, dokonywać oceny zrealizowanych zadań, a do tego mieć umiejętność mówienia o rzeczach trudnych dla zespołu.

Przywódca powinien mieć ponadto bogatą wiedzę zawodową. Dla osób sprawujących najwyższe funkcje w administracji lokalnej szkoły wyższe przygotowały nawet specjalną ofertę kształcenia.

Studia podyplomowe o specjalności administracja publiczna uczą, jak skutecznie kierować organizacją lokalną. Ich słuchacze zdobywają wiedzę z zakresu prawa i interpretacji przepisów, znajomości urzędowych procedur, zarządzania publicznego. Uczelnie poprzez trening menedżerski, psychologiczny, socjologiczny, seminaria i ćwiczenia praktyczne znakomicie przygotowują ich do podejmowania decyzji w różnych, często skomplikowanych okolicznościach.

Szkoły kładą szczególny nacisk na dopasowanie programów kształcenia do wymogów związanych z członkostwem Polski w Unii Europejskiej, zapewniając swoim absolwentom wiedzę i umiejętności niezbędne do dobrego funkcjonowania w europejskiej przestrzeni administracyjnej.

Menedżer kultury - ekspert od finansów i promocji

Menedżerskie zarządzanie wkrada się zresztą w coraz więcej samorządowych obszarów. Dowodzą tego chociażby przeobrażenia roli kierownika placówki kultury. Nie jest on już tylko administratorem i organizatorem imprez kulturalnych, ale przede wszystkim menedżerem, który poszukuje dodatkowych środków na prowadzenie działalności.

Odpowiedzią na zapotrzebowanie na nowe umiejętności są nowe kierunki studiów kształcących z zarządzania kulturą. Ich program jest tak opracowany, aby umożliwiał zdobycie praktycznych umiejętności kierowania placówką, m.in. z zakresu administracji, przedsiębiorczości, finansów publicznych. Słuchacze biorą udział w zajęciach z zasad i podstaw zarządzania, następnie z zarządzania projektem na konkretnym przykładzie teatru, kina, domu kultury. Podczas zajęć z zasad finansowania kultury słuchacze poznają, czym jest sponsoring, fundraising, a także jak pozyskiwać i rozliczać granty. Nie bez znaczenia w kierowaniu instytucją kulturalną są działania marketingowe. Dlatego na studiach czy kursach można zdobyć umiejętności promowania produktu w kulturze, a także kształtowania wizerunku organizacji.

Specyfika zarządzania w służbie zdrowia

Ostatnio znacznie zwiększyła się oferta dokształcania z zakresu zarządzania zdrowiem publicznym. Kierowanie szpitalem czy ośrodkiem zdrowia nie jest już domeną lekarzy, lecz specjalistów od organizacji i zarządzania, którzy muszą umieć zapewnić odpowiednią opiekę pacjentom, a jednocześnie osiąganie dobrych wyników finansowych.

Taką ofertę edukacyjną kierownikom placówek służby zdrowia dają przede wszystkim studia podyplomowe. Program zajęć zapewnia przeszkolenie z zakresu finansowania i kontaktów z administracją publiczną. Obejmuje problematykę opracowania, wdrażania, koordynowania programów zdrowotnych, wprowadzania certyfikatów jakości. Pomocne w pracy mogą być też zajęcia z marketingu i promocji oferty medycznej.

Dyrektor szkoły to też menedżer

Menedżerskie podejście przydatne jest także w zarządzaniu oświatą. Rynek edukacyjny odpowiedział już na tę potrzebę, uruchamiając specjalne kierunki kształcenia dla dyrektorów lub wicedyrektorów przedszkoli, szkół podstawowych, gimnazjalnych, ponadgimnazjalnych, a także osób, które w przyszłości chcą sprawować te funkcje. Z oferty tej skorzystać też mogą pracownicy urzędów odpowiadający za realizację zadań oświatowych.

W programie studiów nacisk kładzie się na prawne i ekonomiczne zarządzanie połączone z aspektami psychospołecznymi i pedagogicznymi.

Zarządzanie w spółce komunalnej

Osoby sprawujące funkcje kierownicze w sektorze komunalnym także mogą i powinny podnosić swoje kwalifikacje zarządcze. Do sprawnego kierowania spółką potrzeba nowoczesnych narzędzi oraz znajomości nowych trendów. Taką wiedzę menedżer może uzyskać, wybierając studia podyplomowe o specjalności gospodarka komunalna. W ofercie dydaktycznej znajdzie przedmioty z zakresu podstaw prawnych organizacji i funkcjonowania samorządu terytorialnego, form gospodarki komunalnej, zamówień publicznych, prawa podatkowego oraz unijnego. Pozna finansowanie inwestycji w sektorze publicznym. Nauczy się dobrego zarządzania.

Agnieszka Jezierska

Renata Maciejczak

reklama

Czytaj także

Autor:

Renata Maciejczak

Źródło:

Samorzad.infor.pl

Zdjęcia


Pakiet Kadrowy: Wynagrodzenia 2020 + Czas pracy 2020 + Zatrudnianie i zwalnianie pracowników + Uprawnienia rodziców w pracy177.00 zł
reklama

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama
reklama

Ostatnio na forum

reklama

Compliance 2020

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Iuridico

Doradztwo Prawne & Tłumaczenia

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama