reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Organizacja > Pracownicy > Nauka decyzyjnego myślenia

Nauka decyzyjnego myślenia

Obywatele oczekują, że ich gminą, powiatem czy ich spółką będzie zarządzać kompetentny menedżer. Studia podyplomowe pomagają podnieść kwalifikacje w zarządzaniu, uczą strategicznego myślenia.


Szczególne kompetencje wymagane są od lokalnego lidera. Musi sprawnie zarządzać zespołem pracowników, a jednocześnie być otwarty na ich sugestie i pomysły. Dobrze, by uwzględniając obowiązujące przepisy, maksymalną liczbę kompetencji przekazywał w dół, opierając się w znacznym stopniu na kadrze kierowniczej (delegowanie uprawnień). Powinien umieć wyznaczać zadania pracownikom, motywować do pracy, dokonywać oceny zrealizowanych zadań, a do tego mieć umiejętność mówienia o rzeczach trudnych dla zespołu.

Przywódca powinien mieć ponadto bogatą wiedzę zawodową. Dla osób sprawujących najwyższe funkcje w administracji lokalnej szkoły wyższe przygotowały nawet specjalną ofertę kształcenia.

Studia podyplomowe o specjalności administracja publiczna uczą, jak skutecznie kierować organizacją lokalną. Ich słuchacze zdobywają wiedzę z zakresu prawa i interpretacji przepisów, znajomości urzędowych procedur, zarządzania publicznego. Uczelnie poprzez trening menedżerski, psychologiczny, socjologiczny, seminaria i ćwiczenia praktyczne znakomicie przygotowują ich do podejmowania decyzji w różnych, często skomplikowanych okolicznościach.

Szkoły kładą szczególny nacisk na dopasowanie programów kształcenia do wymogów związanych z członkostwem Polski w Unii Europejskiej, zapewniając swoim absolwentom wiedzę i umiejętności niezbędne do dobrego funkcjonowania w europejskiej przestrzeni administracyjnej.

Menedżer kultury - ekspert od finansów i promocji

Menedżerskie zarządzanie wkrada się zresztą w coraz więcej samorządowych obszarów. Dowodzą tego chociażby przeobrażenia roli kierownika placówki kultury. Nie jest on już tylko administratorem i organizatorem imprez kulturalnych, ale przede wszystkim menedżerem, który poszukuje dodatkowych środków na prowadzenie działalności.

Odpowiedzią na zapotrzebowanie na nowe umiejętności są nowe kierunki studiów kształcących z zarządzania kulturą. Ich program jest tak opracowany, aby umożliwiał zdobycie praktycznych umiejętności kierowania placówką, m.in. z zakresu administracji, przedsiębiorczości, finansów publicznych. Słuchacze biorą udział w zajęciach z zasad i podstaw zarządzania, następnie z zarządzania projektem na konkretnym przykładzie teatru, kina, domu kultury. Podczas zajęć z zasad finansowania kultury słuchacze poznają, czym jest sponsoring, fundraising, a także jak pozyskiwać i rozliczać granty. Nie bez znaczenia w kierowaniu instytucją kulturalną są działania marketingowe. Dlatego na studiach czy kursach można zdobyć umiejętności promowania produktu w kulturze, a także kształtowania wizerunku organizacji.

Specyfika zarządzania w służbie zdrowia

Ostatnio znacznie zwiększyła się oferta dokształcania z zakresu zarządzania zdrowiem publicznym. Kierowanie szpitalem czy ośrodkiem zdrowia nie jest już domeną lekarzy, lecz specjalistów od organizacji i zarządzania, którzy muszą umieć zapewnić odpowiednią opiekę pacjentom, a jednocześnie osiąganie dobrych wyników finansowych.

Taką ofertę edukacyjną kierownikom placówek służby zdrowia dają przede wszystkim studia podyplomowe. Program zajęć zapewnia przeszkolenie z zakresu finansowania i kontaktów z administracją publiczną. Obejmuje problematykę opracowania, wdrażania, koordynowania programów zdrowotnych, wprowadzania certyfikatów jakości. Pomocne w pracy mogą być też zajęcia z marketingu i promocji oferty medycznej.

Dyrektor szkoły to też menedżer

Menedżerskie podejście przydatne jest także w zarządzaniu oświatą. Rynek edukacyjny odpowiedział już na tę potrzebę, uruchamiając specjalne kierunki kształcenia dla dyrektorów lub wicedyrektorów przedszkoli, szkół podstawowych, gimnazjalnych, ponadgimnazjalnych, a także osób, które w przyszłości chcą sprawować te funkcje. Z oferty tej skorzystać też mogą pracownicy urzędów odpowiadający za realizację zadań oświatowych.

W programie studiów nacisk kładzie się na prawne i ekonomiczne zarządzanie połączone z aspektami psychospołecznymi i pedagogicznymi.

Zarządzanie w spółce komunalnej

Osoby sprawujące funkcje kierownicze w sektorze komunalnym także mogą i powinny podnosić swoje kwalifikacje zarządcze. Do sprawnego kierowania spółką potrzeba nowoczesnych narzędzi oraz znajomości nowych trendów. Taką wiedzę menedżer może uzyskać, wybierając studia podyplomowe o specjalności gospodarka komunalna. W ofercie dydaktycznej znajdzie przedmioty z zakresu podstaw prawnych organizacji i funkcjonowania samorządu terytorialnego, form gospodarki komunalnej, zamówień publicznych, prawa podatkowego oraz unijnego. Pozna finansowanie inwestycji w sektorze publicznym. Nauczy się dobrego zarządzania.

Agnieszka Jezierska

Renata Maciejczak

reklama

Czytaj także

Autor:

Renata Maciejczak

Źródło:

Samorzad.infor.pl

Zdjęcia


Wideoszkolenie: JPK_VAT w nowej formie149.00 zł
reklama

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama
reklama

Ostatnio na forum

reklama

Compliance 2021

reklama

Eksperci portalu infor.pl

SANPRO

Doradztwo personalne, rekrutacja, organizacja zatrudnienia

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama