Doradca i asystent w gminie - status prawny
REKLAMA
Pracownicy samorządowi tacy jak doradca i asystent są zatrudniani na podstawie umowy o pracę.
REKLAMA
Zgodnie z ustawą z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych pracownikiem samorządowym - czyli również asystentem lub doradcą - może być osoba, która:
1) jest obywatelem polskim (z zastrzeżeniem możliwości zatrudnienia osoby nieposiadającej obywatelstwa polskiego na stanowisku, na którym wykonywana praca nie polega na bezpośrednim lub pośrednim udziale w wykonywaniu władzy publicznej i funkcji mających na celu ochronę generalnych interesów państwa, jeżeli posiada znajomość języka polskiego potwierdzoną dokumentem określonym w przepisach o służbie cywilnej);
2) ma pełną zdolność do czynności prawnych oraz korzysta z pełni praw publicznych;
3) posiada kwalifikacje zawodowe wymagane do wykonywania pracy na określonym stanowisku.
REKLAMA
Nie negując akapitu pierwszego, ustawodawca wyraźnie oddziela tzw. zwykłych pracowników samorządowych od pracowników samorządowych na stanowisku kierowniczym. Wobec tego zgodnie z ustawą, pracownikiem samorządowym zatrudnionym na podstawie umowy o pracę na kierowniczym stanowisku urzędniczym może być osoba, która spełnia wymagania określone w ust. 1 i ust. 3 pkt 2 i 3 oraz dodatkowo:
1) posiada co najmniej trzyletni staż pracy lub wykonywała przez co najmniej 3 lata działalność gospodarczą o charakterze zgodnym z wymaganiami na danym stanowisku;
2) posiada wykształcenie wyższe pierwszego lub drugiego stopnia w rozumieniu przepisów o szkolnictwie wyższym.
Ogłoszenie o wolnym stanowisku w gminie, w tym kierowniczym stanowisku urzędniczym, oraz o naborze kandydatów na te stanowiska umieszcza się w Biuletynie Informacji Publicznej, o którym mowa w ustawie z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. Nr 112, poz. 1198, z późn. zm.), zwanym dalej "Biuletynem", oraz na tablicy informacyjnej w jednostce, w której jest prowadzony nabór. W tenże sposób jednostka samorządu powinna więc ogłosić nabór na stanowisko doradcy czy asystenta.
Czytaj także: Dodatki funkcyjne pracowników samorządowych>>
Ogłoszenie o naborze powinno zawierać:
1) nazwę i adres jednostki;
2) określenie stanowiska;
3) określenie wymagań związanych ze stanowiskiem, zgodnie z opisem danego stanowiska, ze wskazaniem, które z nich są niezbędne, a które dodatkowe;
4) wskazanie zakresu zadań wykonywanych na stanowisku;
5) wskazanie wymaganych dokumentów;
6) określenie terminu i miejsca składania dokumentów.
Termin do składania dokumentów określony w ogłoszeniu o naborze, nie może być krótszy niż 10 dni od dnia opublikowania tego ogłoszenia w Biuletynie.
Informacje o kandydatach, którzy zgłosili się do naboru na stanowisko doradcy czy asystenta, stanowią informację publiczną w zakresie objętym wymaganiami związanymi ze stanowiskiem określonym w ogłoszeniu o naborze.
Niezwłocznie po przeprowadzonym naborze informacja o jego wyniku jest upowszechniana przez umieszczenie na tablicy informacyjnej w jednostce, w której był przeprowadzony nabór, oraz opublikowanie w Biuletynie przez okres co najmniej 3 miesięcy.
Jeżeli w okresie 3 miesięcy od dnia nawiązania stosunku pracy z asystentem wyłonionym w drodze naboru zaistnieje konieczność ponownego obsadzenia tego samego stanowiska, możliwe jest zatrudnienie na tym samym stanowisku kolejnej osoby spośród najlepszych kandydatów wymienionych w protokole tego naboru.
Stosunek pracy zarówno doradcy jak i asystenta zatrudnionego na podstawie umowy o pracę nawiązuje się na czas nieokreślony lub na czas określony.
Jeżeli zachodzi konieczność zastępstwa pracownika w czasie jego usprawiedliwionej nieobecności w pracy, pracodawca może w tym celu zatrudnić innego pracownika na podstawie umowy o pracę na czas określony, obejmujący czas tej nieobecności. Zatrudnienie osób, następuje na czas pełnienia funkcji przez odpowiednio wójta (burmistrza, prezydenta miasta), starostę lub marszałka. Wcześniejsze rozwiązanie umowy o pracę może być dokonane za dwutygodniowym wypowiedzeniem.
Liczba zatrudnionych doradców i asystentów nie może przekroczyć:
1) w gminach do 20.000 mieszkańców - 3 osoby;
2) w gminach do 100.000 mieszkańców oraz powiatach - 5 osób;
3) w pozostałych gminach oraz województwach - 7 osób.
Czytaj także: Zawód – euroasystent>>
REKLAMA
Ustawa przewiduje również instytucję awansu wewnętrznego, zgodnie z którym pracownik samorządowy, który wykazuje inicjatywę w pracy i sumiennie wykonuje swoje obowiązki, może zostać przeniesiony na wyższe stanowisko - zasada ta ma również zastosowanie do osób piastujących omawiane stanowiska.
Zgodnie z art.24 w/w ustawy, do podstawowych obowiązków pracownika samorządowego należy dbałość o wykonywanie zadań publicznych oraz o środki publiczne, z uwzględnieniem interesu publicznego oraz indywidualnych interesów obywateli, a w szczególności:
1) przestrzeganie Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej i innych przepisów prawa;
2) wykonywanie zadań sumiennie, sprawnie i bezstronnie;
3) udzielanie informacji organom, instytucjom i osobom fizycznym oraz udostępnianie dokumentów znajdujących się w posiadaniu jednostki, w której pracownik jest zatrudniony, jeżeli prawo tego nie zabrania;
4) dochowanie tajemnicy ustawowo chronionej;
5) zachowanie uprzejmości i życzliwości w kontaktach z obywatelami, zwierzchnikami, podwładnymi oraz współpracownikami;
6) zachowanie się z godnością w miejscu pracy i poza nim;
7) stałe podnoszenie umiejętności i kwalifikacji zawodowych.
Oprócz obowiązków, ustawa przewiduje również uprawnienia. Zgodnie z art. 36 pracownikowi samorządowemu - a więc również doradcy - przysługuje:
- wynagrodzenie zasadnicze,
- dodatek za wieloletnią pracę,
- nagroda jubileuszowa,
- jednorazowa odprawa w związku z przejściem na emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy,
- dodatkowe wynagrodzenie roczne na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
Czytaj także: Zatrudnienie samorządowców po wyborach>>
Wykaz stanowisk, z uwzględnieniem podziału na stanowiska kierownicze urzędnicze, urzędnicze, pomocnicze i obsługi oraz doradców i asystentów określa rozporządzenie Rady Ministrów.
Pracownikowi samorządowemu wykonującemu na polecenie pracodawcy zadanie służbowe poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy, lub poza stałym miejscem pracy przysługują należności na zasadach określonych w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikom samorządowej sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej
Porządek wewnętrzny i rozkład czasu pracy w sposób zapewniający obywatelom załatwianie spraw w dogodnym dla nich czasie określa regulamin pracy jednostki.
REKLAMA
REKLAMA