REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązek zatrudnienia w szkole głównego księgowego

Izabela Motowilczuk
magister administracji, były wieloletni inspektor kontroli gospodarki finansowej w regionalnej izbie obrachunkowej, autor licznych publikacji z zakresu finansów i rachunkowości jednostek sektora publicznego, ze szczególnym uwzględnieniem samorządowych jednostek organizacyjnych
DGP

REKLAMA

REKLAMA

W szkole jako jednostce budżetowej zatrudniona jest księgowa, która prowadzi księgi rachunkowe szkoły, sprawdza pod względem formalno-rachunkowym, merytorycznym i zatwierdza dowody księgowe do wypłaty wraz z dyrektorem szkoły. Czy zatrudnienie księgowej, a nie głównej księgowej, jest zgodne z art. 53 ustawy o finansach publicznych, który mówi, że za całość gospodarki finansowej odpowiedzialny jest kierownik jednostki, w naszym przypadku dyrektor szkoły?

Ogólne zasady organizacji obsługi finansowo-księgowej szkół i innych placówek oświatowych, należących do sektora finansów publicznych, są określone w przepisach trzech ustaw:

REKLAMA

REKLAMA

1) art. 53 i 54 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: nowa uofp),

2) art. 4 ust. 5 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (dalej: uor),

3) art. 5 ust. 7 pkt 3 i ust. 9 oraz art. 39 ust. 1 pkt 1 i 5 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (dalej: ustawa o systemie oświaty).

REKLAMA

Szczegółowo regulacje te zostały przedstawione w tabeli.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

TABELA. Regulacje odnośnie do organizacji obsługi finansowo-księgowej szkół i placówek oświatowych należących do sektora finansów publicznych

Na bazie tych regulacji w praktyce wykształciły się dwa zasadnicze modele organizacji obsługi finansowo-księgowej szkół i placówek oświatowych:

model 1 – gdzie organ prowadzący organizuje wspólną obsługę administracyjną, finansową i gospodarczą szkół,

model 2 – gdzie organ prowadzący pozostawia organizację takiej obsługi w gestii dyrektorów poszczególnych szkół, zabezpieczając na ten cel odpowiednie środki finansowe w budżecie.

W obu tych przypadkach za całość prowadzenia gospodarki finansowej szkoły/placówki (w tym za prowadzenie jej rachunkowości) odpowiada dyrektor szkoły/placówki, z tym że: w ramach rozwiązania pierwszego – swoje obowiązki w tym zakresie będzie wykonywał przy pomocy pracowników zatrudnionych w jednostce, sprawującej wspólną obsługę administracyjno-finansową (m.in. to pracownicy tej jednostki będą prowadzili księgi rachunkowe szkoły), natomiast w przypadku rozwiązania drugiego określone obowiązki w zakresie prowadzenia gospodarki finansowej i rachunkowości szkoły będą wykonywane przez pracowników tej szkoły. W takiej sytuacji, zgodnie z brzmieniem art. 54 ust. 1 nowej uofp, w szkole/placówce powinien być zatrudniony główny księgowy – czyli pracownik odpowiedzialny za prowadzenie jej rachunkowości, wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi i przeprowadzanie wstępnej kontroli prawidłowości realizowanych przez dyrektora szkoły operacji gospodarczych i finansowych.

W małych jednostkach organizacyjnych (o niewielkiej obsadzie kadrowej i skromnym budżecie), często główny księgowy jest jedynym pracownikiem zajmującym się prowadzeniem rachunkowości i gospodarki finansowej jednostki. Praktykowane są też takie rozwiązania, gdzie główny księgowy jest zatrudniany tylko na część etatu (jest to dopuszczalne w świetle art. 43 ust. 1 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych, dalej: ustawa o pracownikach samorządowych, który odsyła w tym zakresie do przepisów ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy). Wtedy główny księgowy najczęściej jest odpowiedzialny za:

● opracowywanie projektów przepisów wewnętrznych z zakresu gospodarki finansowej i rachunkowości,

● sporządzanie planów finansowych,

● wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi,

● sprawowanie wstępnej kontroli prawidłowości operacji finansowych i gospodarczych,

● sporządzanie obowiązujących jednostkę sprawozdań finansowych i budżetowych,

● ogólny nadzór nad pracami wykonywanymi w księgowości,

natomiast prowadzenie ksiąg rachunkowych należy do obowiązków innych pracowników zatrudnionych w szkole (księgowych, referentów księgowych itp.).

Czytaj także: Prawa i obowiązki głównego księgowego jednostki sektora finansów publicznych>>

Jednak ze względu na szczególną rolę i zadania przypisane głównemu księgowemu przez przepisy ww. art. 54 nowej uofp nie jest prawidłowe całkowite odstąpienie przez dyrektora szkoły od zatrudnienia w niej głównego księgowego. Sytuacja braku w jednostce sektora finansów publicznych głównego księgowego może mieć miejsce jedynie w szczególnych okolicznościach, na przykład związanych z powstaniem wakatu na stanowisku głównego księgowego, na skutek zdarzeń, których nie można było przewidzieć – w tej sytuacji, aby jednostka mogła w ogóle funkcjonować, konieczne jest czasowe powierzenie pełnienia obowiązków głównego księgowego innemu pracownikowi jednostki (np. księgowej). Należy jednak pamiętać, że jest to rozwiązanie tymczasowe – które może funkcjonować jedynie do czasu obsadzenia stanowiska głównego księgowego w sposób przewidziany prawem (na przykład w przypadku samorządowych jednostek oświatowych – zgodnie z przepisami art. 11, 12, 20 i 22 ustawy o pracownikach samorządowych – do czasu obsadzenia tego stanowiska w drodze tzw. awansu wewnętrznego, przeniesienia pracownika z innej jednostki samorządowej lub w drodze otwartego i konkurencyjnego naboru).

PODSTAWY PRAWNE

Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (j.t. Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 54, poz. 320)

Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 47, poz. 278)

Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1240; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 123, poz. 835)

• Ustawa z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 135, poz. 912)

• Ustawa z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. Nr 223, poz. 1458; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1241)

Źródło: Sektor Publiczny

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

REKLAMA

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

REKLAMA

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA