REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ile zarabiają pracownicy samorządowi?

Aleksandra Oktaba
Ile zarabiają pracownicy samorządowi?
Ile zarabiają pracownicy samorządowi?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ile zarabiają pracownicy samorządowi? – odpowiedzi oczekuje wielu obywateli i poszukujących pracy. Powszechnie uważa się, że praca w sektorze publicznym, a tym bardziej posada w urzędzie to najbezpieczniejsza, a przy okazji lekka i dochodowa ścieżka kariery. Rozpiętość płac w sektorze jest jednak bardzo duża.

System wynagradzania pracowników samorządowych regulowany jest w ustawie z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. 2008 nr 223 poz. 1458 ze zm.), a w kwestiach nieuregulowanych – Kodeksem pracy.

REKLAMA

REKLAMA

Pracownikowi samorządowemu przysługuje wynagrodzenie stosowne do zajmowanego stanowiska oraz posiadanych kwalifikacji zawodowych, w tym wynagrodzenie zasadnicze, dodatek za wieloletnią pracę, nagroda jubileuszowa oraz jednorazowa odprawa w związku z przejściem na emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy oraz dodatkowe wynagrodzenie roczne.

Zobacz również: Komu po zmianie przepisów należy wypłacić trzynastkę za 2013 r.

Pracownicy samorządowi korzystają z wielu przywilejów w postaci dodatków i nagród. Pracownikowi samorządowemu może zostać przyznany dodatek funkcyjny, a z tytułu okresowego zwiększenia obowiązków służbowych lub powierzenia dodatkowych zadań - dodatek specjalny. Zatrudnionym na umowę o pracę może zostać przyznana nagroda, podobnie jak pracownikom z powołania. Wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi miasta), staroście oraz marszałkowi województwa przysługuje zaś dodatek specjalny. Oprócz tego, po 5 latach pracy przysługuje dodatek za wieloletnią pracę osiągający max 20% miesięcznego wynagrodzenie, a poczynając od ukończenia 20 lat pracy nagroda jubileuszowa co 5 lat w progresywnej wysokości. Przy przejściu na emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy przysługuje odpowiednio po 10, 15 lub 20 latach pracy odprawa w wysokości dwu-, trzy- lub sześciomiesięcznego wynagrodzenia.

REKLAMA

Szczegółowo kwestie związane z zatrudnieniem i wynagradzaniem pracowników w jednostkach samorządu terytorialnego reguluje rozporządzenie Rady Ministrów, przy czym maksymalne wynagrodzenie osób powołanych z wyboru, tj. m.in. wójta (burmistrza, prezydenta miasta), starosty czy marszałka województwa, nie może przekroczyć w okresie miesiąca siedmiokrotności kwoty bazowej określonej w ustawie budżetowej dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe na podstawie przepisów ustawy z dnia 23 grudnia 1999 r. o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 110, poz. 1255, z późn. zm.). Ponadto pracodawca w regulaminie wynagradzania określi dla pracowników zatrudnionych w oparciu o umowę o pracę szczegółowe warunki wynagradzania, w tym maksymalny poziom wynagrodzenia zasadniczego. Poza tym może wskazać warunki przyznawania oraz warunki i sposób wypłacania premii i nagród innych niż nagroda jubileuszowa czy przyznawania dodatków.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wójt (burmistrz, prezydent miasta), starosta lub marszałek określa, w drodze zarządzenia, maksymalne miesięczne wynagrodzenie kierowników i zastępców kierowników jednostek budżetowych oraz samorządowych zakładów budżetowych.

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych, wysokość minimalnego miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego w przypadku zatrudnienia na umowę o pracę waha się w zależności od stopnia zaszeregowania (I-XXII) od 1100 zł do 3000 zł, dla pozostałych zaś pracowników sięga według stopnia zaszeregowania (I-XIX) do 1700 zł.

Najwyższe wynagrodzenie zasadnicze przysługuje marszałkowi województwa powyżej 2 mln. mieszkańców, bowiem wraz z dodatkiem funkcyjnym sięga 10 000 zł. Identycznie kształtują się zarobki Prezydenta m.st. Warszawy. Prezydent miasta może zarobić do 8 700 zł, a burmistrz czy starosta do 8 300 zł. Wicestarosta otrzyma maksymalnie 5 600 zł wynagrodzenia zasadniczego, podobnie jak zastępca prezydenta (burmistrza, wójta) czy skarbnik gminy. W podobnej wysokości kształtują się zasadnicze zarobki skarbników powiatu i województwa. Każda z tych osób może otrzymać stosowny dodatek funkcyjny.

Komendantom straży gminnej (w gminie pow. 100 tys. mieszkańców), tak jak i kierownikowi urzędu stanu cywilnego należy się minimalne wynagrodzenie zasadnicze w kwocie 1 900 zł. Komendanci straży w mniejszych gminach, jak i naczelnicy w urzędach zostali zaszeregowani do XV stopnia najniższego wynagrodzenia, co daje 1800 zł. Są to sumy minimalne i niewzbogacone wszelkimi dodatkami.

Zgodnie z danymi GUS przeciętne wynagrodzenie w 2013 roku wyniosło 3650,06 zł.

Raport Najwyższej Izby Kontroli, który przedstawia wyniki kontroli dot. równości w wynagradzaniu kobiet i mężczyzn w sektorze publicznym, wskazuje, że w administracji taki próg przekroczyli jedynie urzędnicy z wykształceniem wyższym na stopniu centralnym oraz mężczyźni w spółkach komunalnym ( średnio 4 050 zł).
Zarobki w jednostkach samorządu terytorialnego uzależnione są również od stażu pracy. Nie jest to jednak jednolita tendencja wzrostowa wraz z upływem lat. Przykładowo w gminach i powiatach kobieta bez doświadczenia zarabia średnio 2 341 zł, z ponad czterdziestoletnim stażem 2 433 zł, zaś ze stażem 31-40 lat średnio 3 118 zł.

Nie jest zaskoczeniem, że najwyższe zarobki osiągają pracownicy na szczytowym szczeblu samorządu – w województwie. Średnie zarobki (dla kobiet i mężczyzn) wynoszą tutaj 3357,62 zł. Prym wiodą urzędnicy z wielkopolskiego urzędu marszałkowskiego (mężczyźni - 4 071,45 zł), najniższe zaś zarobki osiągają ich odpowiednicy w województwie łódzkim (2 873,39 zł). Raport NIK wskazuje przy tym na istniejącą rozbieżność między zarobkami mężczyzn i kobiet, nigdzie bowiem te zarobki nie są wyrównane, a jedynie w woj. mazowieckim różnica ta jest niewielka (0,07% na rzecz kobiet). W powiecie przeciętne wynagrodzenie stanowi kwota 2 763 zł, przy czym wg badań jedynie pięciu województw (małopolskie, śląskie, świętokrzyskie, warmińsko-mazurskie, zachodniopomorskie) najwięcej również zarabiali pracownicy (mężczyźni – 2 964,71 zł) powiatów na trenie woj. wielkopolskiego. Miasta na prawach powiatu średnio wynagradzają swoich pracowników kwotą 3 068, 54 zł, pracownice zaś 2 798,37 zł, gminy miejskie odpowiednio 2 924,17 zł lub 2 712,95 zł. Jeszcze niższe zarobki osiągają zatrudnieni w gminach miejsko-wiejskich i wiejskich – średnio niewiele ponad 2 620 zł.

Wśród typowych stanowisk w samorządzie wskazanych w raporcie najwyżej kształtują się zarobki zastępcy prezydenta ( m. - 6 617,81 zł, k - 5 600,00 zł). Burmistrz w zależności od płci zarabia średnio 5 587,50 zł (mężczyzna) lub 5 200,00 zł (kobieta). Na stanowisku naczelnika mężczyzna i kobieta zarobią średnio podobne kwoty – 4 050, 02 zł lub 4 039,14 zł. Inspektor średnio otrzymuje 2 876,69 zł (mężczyzna) i 2 805,69 (kobieta). Najniższe zarobki otrzymują referenci – odpowiednio 2 203,04 zł i 2 093,41 zł. Główny specjalista zarobi ok. 3 311 zł, a główna księgowa średnio prawie 4 090 zł.

Najwyższe płace przysługują pełniącym kierownicze stanowiska w komunalnych spółkach. Tu prezes zarabia średnio 12 396, 42 zł – mężczyzna i 13 403,36 zł – kobieta. Dyrektor dostaje odpowiednio 9 776,16 zł i 10 057,10 zł. Główny specjalista zarabia prawie 1 200 zł więcej niż w jednostkach samorządu terytorialnego, referent otrzymuje natomiast jeszcze mniej (2 081,42 zł – mężczyzna).

Dane GUS z 2012 r. wskazują, iż wówczas w administracji samorządu terytorialnego zatrudnionych było łącznie 248565 osób. Przeciętna miesięczna pensja w gminach i miastach na prawach powiatu wyniosła 3 974,02 zł, w powiatach zaś 3 464,83 zł, a w województwach 4 408,64 zł, w tym w urzędach marszałkowskich 4502,63 zł.

Polecamy serwis: Pracownicy

Zamów Sprawozdawczość w zakresie operacji finansowych - najnowsze zmiany

Książka zawiera:

• wskazówki sporządzania sprawozdań

• praktyczne przykłady

• ujednolicona wersja rozporządzenia Ministra Finansów z 4 marca 2010 r.

http://sklep.infor.pl/sprawozdawczosc-w-zakresie-operacji-finansowych.html

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA