REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ile zarabiają pracownicy samorządowi?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Aleksandra Oktaba
Ile zarabiają pracownicy samorządowi?
Ile zarabiają pracownicy samorządowi?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ile zarabiają pracownicy samorządowi? – odpowiedzi oczekuje wielu obywateli i poszukujących pracy. Powszechnie uważa się, że praca w sektorze publicznym, a tym bardziej posada w urzędzie to najbezpieczniejsza, a przy okazji lekka i dochodowa ścieżka kariery. Rozpiętość płac w sektorze jest jednak bardzo duża.

System wynagradzania pracowników samorządowych regulowany jest w ustawie z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. 2008 nr 223 poz. 1458 ze zm.), a w kwestiach nieuregulowanych – Kodeksem pracy.

REKLAMA

REKLAMA

Pracownikowi samorządowemu przysługuje wynagrodzenie stosowne do zajmowanego stanowiska oraz posiadanych kwalifikacji zawodowych, w tym wynagrodzenie zasadnicze, dodatek za wieloletnią pracę, nagroda jubileuszowa oraz jednorazowa odprawa w związku z przejściem na emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy oraz dodatkowe wynagrodzenie roczne.

Zobacz również: Komu po zmianie przepisów należy wypłacić trzynastkę za 2013 r.

Pracownicy samorządowi korzystają z wielu przywilejów w postaci dodatków i nagród. Pracownikowi samorządowemu może zostać przyznany dodatek funkcyjny, a z tytułu okresowego zwiększenia obowiązków służbowych lub powierzenia dodatkowych zadań - dodatek specjalny. Zatrudnionym na umowę o pracę może zostać przyznana nagroda, podobnie jak pracownikom z powołania. Wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi miasta), staroście oraz marszałkowi województwa przysługuje zaś dodatek specjalny. Oprócz tego, po 5 latach pracy przysługuje dodatek za wieloletnią pracę osiągający max 20% miesięcznego wynagrodzenie, a poczynając od ukończenia 20 lat pracy nagroda jubileuszowa co 5 lat w progresywnej wysokości. Przy przejściu na emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy przysługuje odpowiednio po 10, 15 lub 20 latach pracy odprawa w wysokości dwu-, trzy- lub sześciomiesięcznego wynagrodzenia.

REKLAMA

Szczegółowo kwestie związane z zatrudnieniem i wynagradzaniem pracowników w jednostkach samorządu terytorialnego reguluje rozporządzenie Rady Ministrów, przy czym maksymalne wynagrodzenie osób powołanych z wyboru, tj. m.in. wójta (burmistrza, prezydenta miasta), starosty czy marszałka województwa, nie może przekroczyć w okresie miesiąca siedmiokrotności kwoty bazowej określonej w ustawie budżetowej dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe na podstawie przepisów ustawy z dnia 23 grudnia 1999 r. o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 110, poz. 1255, z późn. zm.). Ponadto pracodawca w regulaminie wynagradzania określi dla pracowników zatrudnionych w oparciu o umowę o pracę szczegółowe warunki wynagradzania, w tym maksymalny poziom wynagrodzenia zasadniczego. Poza tym może wskazać warunki przyznawania oraz warunki i sposób wypłacania premii i nagród innych niż nagroda jubileuszowa czy przyznawania dodatków.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wójt (burmistrz, prezydent miasta), starosta lub marszałek określa, w drodze zarządzenia, maksymalne miesięczne wynagrodzenie kierowników i zastępców kierowników jednostek budżetowych oraz samorządowych zakładów budżetowych.

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych, wysokość minimalnego miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego w przypadku zatrudnienia na umowę o pracę waha się w zależności od stopnia zaszeregowania (I-XXII) od 1100 zł do 3000 zł, dla pozostałych zaś pracowników sięga według stopnia zaszeregowania (I-XIX) do 1700 zł.

Najwyższe wynagrodzenie zasadnicze przysługuje marszałkowi województwa powyżej 2 mln. mieszkańców, bowiem wraz z dodatkiem funkcyjnym sięga 10 000 zł. Identycznie kształtują się zarobki Prezydenta m.st. Warszawy. Prezydent miasta może zarobić do 8 700 zł, a burmistrz czy starosta do 8 300 zł. Wicestarosta otrzyma maksymalnie 5 600 zł wynagrodzenia zasadniczego, podobnie jak zastępca prezydenta (burmistrza, wójta) czy skarbnik gminy. W podobnej wysokości kształtują się zasadnicze zarobki skarbników powiatu i województwa. Każda z tych osób może otrzymać stosowny dodatek funkcyjny.

Komendantom straży gminnej (w gminie pow. 100 tys. mieszkańców), tak jak i kierownikowi urzędu stanu cywilnego należy się minimalne wynagrodzenie zasadnicze w kwocie 1 900 zł. Komendanci straży w mniejszych gminach, jak i naczelnicy w urzędach zostali zaszeregowani do XV stopnia najniższego wynagrodzenia, co daje 1800 zł. Są to sumy minimalne i niewzbogacone wszelkimi dodatkami.

Zgodnie z danymi GUS przeciętne wynagrodzenie w 2013 roku wyniosło 3650,06 zł.

Raport Najwyższej Izby Kontroli, który przedstawia wyniki kontroli dot. równości w wynagradzaniu kobiet i mężczyzn w sektorze publicznym, wskazuje, że w administracji taki próg przekroczyli jedynie urzędnicy z wykształceniem wyższym na stopniu centralnym oraz mężczyźni w spółkach komunalnym ( średnio 4 050 zł).
Zarobki w jednostkach samorządu terytorialnego uzależnione są również od stażu pracy. Nie jest to jednak jednolita tendencja wzrostowa wraz z upływem lat. Przykładowo w gminach i powiatach kobieta bez doświadczenia zarabia średnio 2 341 zł, z ponad czterdziestoletnim stażem 2 433 zł, zaś ze stażem 31-40 lat średnio 3 118 zł.

Nie jest zaskoczeniem, że najwyższe zarobki osiągają pracownicy na szczytowym szczeblu samorządu – w województwie. Średnie zarobki (dla kobiet i mężczyzn) wynoszą tutaj 3357,62 zł. Prym wiodą urzędnicy z wielkopolskiego urzędu marszałkowskiego (mężczyźni - 4 071,45 zł), najniższe zaś zarobki osiągają ich odpowiednicy w województwie łódzkim (2 873,39 zł). Raport NIK wskazuje przy tym na istniejącą rozbieżność między zarobkami mężczyzn i kobiet, nigdzie bowiem te zarobki nie są wyrównane, a jedynie w woj. mazowieckim różnica ta jest niewielka (0,07% na rzecz kobiet). W powiecie przeciętne wynagrodzenie stanowi kwota 2 763 zł, przy czym wg badań jedynie pięciu województw (małopolskie, śląskie, świętokrzyskie, warmińsko-mazurskie, zachodniopomorskie) najwięcej również zarabiali pracownicy (mężczyźni – 2 964,71 zł) powiatów na trenie woj. wielkopolskiego. Miasta na prawach powiatu średnio wynagradzają swoich pracowników kwotą 3 068, 54 zł, pracownice zaś 2 798,37 zł, gminy miejskie odpowiednio 2 924,17 zł lub 2 712,95 zł. Jeszcze niższe zarobki osiągają zatrudnieni w gminach miejsko-wiejskich i wiejskich – średnio niewiele ponad 2 620 zł.

Wśród typowych stanowisk w samorządzie wskazanych w raporcie najwyżej kształtują się zarobki zastępcy prezydenta ( m. - 6 617,81 zł, k - 5 600,00 zł). Burmistrz w zależności od płci zarabia średnio 5 587,50 zł (mężczyzna) lub 5 200,00 zł (kobieta). Na stanowisku naczelnika mężczyzna i kobieta zarobią średnio podobne kwoty – 4 050, 02 zł lub 4 039,14 zł. Inspektor średnio otrzymuje 2 876,69 zł (mężczyzna) i 2 805,69 (kobieta). Najniższe zarobki otrzymują referenci – odpowiednio 2 203,04 zł i 2 093,41 zł. Główny specjalista zarobi ok. 3 311 zł, a główna księgowa średnio prawie 4 090 zł.

Najwyższe płace przysługują pełniącym kierownicze stanowiska w komunalnych spółkach. Tu prezes zarabia średnio 12 396, 42 zł – mężczyzna i 13 403,36 zł – kobieta. Dyrektor dostaje odpowiednio 9 776,16 zł i 10 057,10 zł. Główny specjalista zarabia prawie 1 200 zł więcej niż w jednostkach samorządu terytorialnego, referent otrzymuje natomiast jeszcze mniej (2 081,42 zł – mężczyzna).

Dane GUS z 2012 r. wskazują, iż wówczas w administracji samorządu terytorialnego zatrudnionych było łącznie 248565 osób. Przeciętna miesięczna pensja w gminach i miastach na prawach powiatu wyniosła 3 974,02 zł, w powiatach zaś 3 464,83 zł, a w województwach 4 408,64 zł, w tym w urzędach marszałkowskich 4502,63 zł.

Polecamy serwis: Pracownicy

Zamów Sprawozdawczość w zakresie operacji finansowych - najnowsze zmiany

Książka zawiera:

• wskazówki sporządzania sprawozdań

• praktyczne przykłady

• ujednolicona wersja rozporządzenia Ministra Finansów z 4 marca 2010 r.

http://sklep.infor.pl/sprawozdawczosc-w-zakresie-operacji-finansowych.html

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

REKLAMA

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

Wszystkich Świętych 2025: zmiany w ruchu i komunikacji miejskiej, zamknięte ulice, dojazd do cmentarzy

Zapowiadają się szerokie zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w okresie Wszystkich Świętych. W wielu miastach na ulice wyjadą linie cmentarne, a inne środki komunikacji miejskiej będą funkcjonować według zmienionych rozkładów.

REKLAMA

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? [WYWIAD]

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? W ramach kampanii EFSA Safe2Eat rozmawiamy z doktorem Jackiem Postupolskim ekspertem Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego (NIZP PZH-PIB).

Gdzie wyrzucać styropian opakowaniowy po sprzętach agd? Nie każdy styropian nadaje się do recyklingu

Gdzie wyrzucać styropian po sprzętach agd? Do pojemnika żółtego, czarnego, a może bezpośrednio do PSZOK-u? Nie każdy nadaje się do recyklingu. Styropian opakowaniowy trafia do innego miejsca niż styropian po jedzeniu czy styropian budowlany.

REKLAMA