reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Organizacja > Pracownicy > Ile zarabiają pracownicy samorządowi?

Ile zarabiają pracownicy samorządowi?

Ile zarabiają pracownicy samorządowi? – odpowiedzi oczekuje wielu obywateli i poszukujących pracy. Powszechnie uważa się, że praca w sektorze publicznym, a tym bardziej posada w urzędzie to najbezpieczniejsza, a przy okazji lekka i dochodowa ścieżka kariery. Rozpiętość płac w sektorze jest jednak bardzo duża.

System wynagradzania pracowników samorządowych regulowany jest w ustawie z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. 2008 nr 223 poz. 1458 ze zm.), a w kwestiach nieuregulowanych – Kodeksem pracy.

Pracownikowi samorządowemu przysługuje wynagrodzenie stosowne do zajmowanego stanowiska oraz posiadanych kwalifikacji zawodowych, w tym wynagrodzenie zasadnicze, dodatek za wieloletnią pracę, nagroda jubileuszowa oraz jednorazowa odprawa w związku z przejściem na emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy oraz dodatkowe wynagrodzenie roczne.

Zobacz również: Komu po zmianie przepisów należy wypłacić trzynastkę za 2013 r.

Pracownicy samorządowi korzystają z wielu przywilejów w postaci dodatków i nagród. Pracownikowi samorządowemu może zostać przyznany dodatek funkcyjny, a z tytułu okresowego zwiększenia obowiązków służbowych lub powierzenia dodatkowych zadań - dodatek specjalny. Zatrudnionym na umowę o pracę może zostać przyznana nagroda, podobnie jak pracownikom z powołania. Wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi miasta), staroście oraz marszałkowi województwa przysługuje zaś dodatek specjalny. Oprócz tego, po 5 latach pracy przysługuje dodatek za wieloletnią pracę osiągający max 20% miesięcznego wynagrodzenie, a poczynając od ukończenia 20 lat pracy nagroda jubileuszowa co 5 lat w progresywnej wysokości. Przy przejściu na emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy przysługuje odpowiednio po 10, 15 lub 20 latach pracy odprawa w wysokości dwu-, trzy- lub sześciomiesięcznego wynagrodzenia.

Szczegółowo kwestie związane z zatrudnieniem i wynagradzaniem pracowników w jednostkach samorządu terytorialnego reguluje rozporządzenie Rady Ministrów, przy czym maksymalne wynagrodzenie osób powołanych z wyboru, tj. m.in. wójta (burmistrza, prezydenta miasta), starosty czy marszałka województwa, nie może przekroczyć w okresie miesiąca siedmiokrotności kwoty bazowej określonej w ustawie budżetowej dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe na podstawie przepisów ustawy z dnia 23 grudnia 1999 r. o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 110, poz. 1255, z późn. zm.). Ponadto pracodawca w regulaminie wynagradzania określi dla pracowników zatrudnionych w oparciu o umowę o pracę szczegółowe warunki wynagradzania, w tym maksymalny poziom wynagrodzenia zasadniczego. Poza tym może wskazać warunki przyznawania oraz warunki i sposób wypłacania premii i nagród innych niż nagroda jubileuszowa czy przyznawania dodatków.

reklama

Przydatne formularze online

Czytaj także

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama
reklama

Ostatnio na forum

reklama

Compliance 2020

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Edustacja.pl

Portal szkoleniowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama