REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ile zarabiają pracownicy samorządowi?

Aleksandra Oktaba
Ile zarabiają pracownicy samorządowi?
Ile zarabiają pracownicy samorządowi?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ile zarabiają pracownicy samorządowi? – odpowiedzi oczekuje wielu obywateli i poszukujących pracy. Powszechnie uważa się, że praca w sektorze publicznym, a tym bardziej posada w urzędzie to najbezpieczniejsza, a przy okazji lekka i dochodowa ścieżka kariery. Rozpiętość płac w sektorze jest jednak bardzo duża.

System wynagradzania pracowników samorządowych regulowany jest w ustawie z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. 2008 nr 223 poz. 1458 ze zm.), a w kwestiach nieuregulowanych – Kodeksem pracy.

REKLAMA

REKLAMA

Pracownikowi samorządowemu przysługuje wynagrodzenie stosowne do zajmowanego stanowiska oraz posiadanych kwalifikacji zawodowych, w tym wynagrodzenie zasadnicze, dodatek za wieloletnią pracę, nagroda jubileuszowa oraz jednorazowa odprawa w związku z przejściem na emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy oraz dodatkowe wynagrodzenie roczne.

Zobacz również: Komu po zmianie przepisów należy wypłacić trzynastkę za 2013 r.

Pracownicy samorządowi korzystają z wielu przywilejów w postaci dodatków i nagród. Pracownikowi samorządowemu może zostać przyznany dodatek funkcyjny, a z tytułu okresowego zwiększenia obowiązków służbowych lub powierzenia dodatkowych zadań - dodatek specjalny. Zatrudnionym na umowę o pracę może zostać przyznana nagroda, podobnie jak pracownikom z powołania. Wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi miasta), staroście oraz marszałkowi województwa przysługuje zaś dodatek specjalny. Oprócz tego, po 5 latach pracy przysługuje dodatek za wieloletnią pracę osiągający max 20% miesięcznego wynagrodzenie, a poczynając od ukończenia 20 lat pracy nagroda jubileuszowa co 5 lat w progresywnej wysokości. Przy przejściu na emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy przysługuje odpowiednio po 10, 15 lub 20 latach pracy odprawa w wysokości dwu-, trzy- lub sześciomiesięcznego wynagrodzenia.

REKLAMA

Szczegółowo kwestie związane z zatrudnieniem i wynagradzaniem pracowników w jednostkach samorządu terytorialnego reguluje rozporządzenie Rady Ministrów, przy czym maksymalne wynagrodzenie osób powołanych z wyboru, tj. m.in. wójta (burmistrza, prezydenta miasta), starosty czy marszałka województwa, nie może przekroczyć w okresie miesiąca siedmiokrotności kwoty bazowej określonej w ustawie budżetowej dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe na podstawie przepisów ustawy z dnia 23 grudnia 1999 r. o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 110, poz. 1255, z późn. zm.). Ponadto pracodawca w regulaminie wynagradzania określi dla pracowników zatrudnionych w oparciu o umowę o pracę szczegółowe warunki wynagradzania, w tym maksymalny poziom wynagrodzenia zasadniczego. Poza tym może wskazać warunki przyznawania oraz warunki i sposób wypłacania premii i nagród innych niż nagroda jubileuszowa czy przyznawania dodatków.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wójt (burmistrz, prezydent miasta), starosta lub marszałek określa, w drodze zarządzenia, maksymalne miesięczne wynagrodzenie kierowników i zastępców kierowników jednostek budżetowych oraz samorządowych zakładów budżetowych.

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych, wysokość minimalnego miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego w przypadku zatrudnienia na umowę o pracę waha się w zależności od stopnia zaszeregowania (I-XXII) od 1100 zł do 3000 zł, dla pozostałych zaś pracowników sięga według stopnia zaszeregowania (I-XIX) do 1700 zł.

Najwyższe wynagrodzenie zasadnicze przysługuje marszałkowi województwa powyżej 2 mln. mieszkańców, bowiem wraz z dodatkiem funkcyjnym sięga 10 000 zł. Identycznie kształtują się zarobki Prezydenta m.st. Warszawy. Prezydent miasta może zarobić do 8 700 zł, a burmistrz czy starosta do 8 300 zł. Wicestarosta otrzyma maksymalnie 5 600 zł wynagrodzenia zasadniczego, podobnie jak zastępca prezydenta (burmistrza, wójta) czy skarbnik gminy. W podobnej wysokości kształtują się zasadnicze zarobki skarbników powiatu i województwa. Każda z tych osób może otrzymać stosowny dodatek funkcyjny.

Komendantom straży gminnej (w gminie pow. 100 tys. mieszkańców), tak jak i kierownikowi urzędu stanu cywilnego należy się minimalne wynagrodzenie zasadnicze w kwocie 1 900 zł. Komendanci straży w mniejszych gminach, jak i naczelnicy w urzędach zostali zaszeregowani do XV stopnia najniższego wynagrodzenia, co daje 1800 zł. Są to sumy minimalne i niewzbogacone wszelkimi dodatkami.

Zgodnie z danymi GUS przeciętne wynagrodzenie w 2013 roku wyniosło 3650,06 zł.

Raport Najwyższej Izby Kontroli, który przedstawia wyniki kontroli dot. równości w wynagradzaniu kobiet i mężczyzn w sektorze publicznym, wskazuje, że w administracji taki próg przekroczyli jedynie urzędnicy z wykształceniem wyższym na stopniu centralnym oraz mężczyźni w spółkach komunalnym ( średnio 4 050 zł).
Zarobki w jednostkach samorządu terytorialnego uzależnione są również od stażu pracy. Nie jest to jednak jednolita tendencja wzrostowa wraz z upływem lat. Przykładowo w gminach i powiatach kobieta bez doświadczenia zarabia średnio 2 341 zł, z ponad czterdziestoletnim stażem 2 433 zł, zaś ze stażem 31-40 lat średnio 3 118 zł.

Nie jest zaskoczeniem, że najwyższe zarobki osiągają pracownicy na szczytowym szczeblu samorządu – w województwie. Średnie zarobki (dla kobiet i mężczyzn) wynoszą tutaj 3357,62 zł. Prym wiodą urzędnicy z wielkopolskiego urzędu marszałkowskiego (mężczyźni - 4 071,45 zł), najniższe zaś zarobki osiągają ich odpowiednicy w województwie łódzkim (2 873,39 zł). Raport NIK wskazuje przy tym na istniejącą rozbieżność między zarobkami mężczyzn i kobiet, nigdzie bowiem te zarobki nie są wyrównane, a jedynie w woj. mazowieckim różnica ta jest niewielka (0,07% na rzecz kobiet). W powiecie przeciętne wynagrodzenie stanowi kwota 2 763 zł, przy czym wg badań jedynie pięciu województw (małopolskie, śląskie, świętokrzyskie, warmińsko-mazurskie, zachodniopomorskie) najwięcej również zarabiali pracownicy (mężczyźni – 2 964,71 zł) powiatów na trenie woj. wielkopolskiego. Miasta na prawach powiatu średnio wynagradzają swoich pracowników kwotą 3 068, 54 zł, pracownice zaś 2 798,37 zł, gminy miejskie odpowiednio 2 924,17 zł lub 2 712,95 zł. Jeszcze niższe zarobki osiągają zatrudnieni w gminach miejsko-wiejskich i wiejskich – średnio niewiele ponad 2 620 zł.

Wśród typowych stanowisk w samorządzie wskazanych w raporcie najwyżej kształtują się zarobki zastępcy prezydenta ( m. - 6 617,81 zł, k - 5 600,00 zł). Burmistrz w zależności od płci zarabia średnio 5 587,50 zł (mężczyzna) lub 5 200,00 zł (kobieta). Na stanowisku naczelnika mężczyzna i kobieta zarobią średnio podobne kwoty – 4 050, 02 zł lub 4 039,14 zł. Inspektor średnio otrzymuje 2 876,69 zł (mężczyzna) i 2 805,69 (kobieta). Najniższe zarobki otrzymują referenci – odpowiednio 2 203,04 zł i 2 093,41 zł. Główny specjalista zarobi ok. 3 311 zł, a główna księgowa średnio prawie 4 090 zł.

Najwyższe płace przysługują pełniącym kierownicze stanowiska w komunalnych spółkach. Tu prezes zarabia średnio 12 396, 42 zł – mężczyzna i 13 403,36 zł – kobieta. Dyrektor dostaje odpowiednio 9 776,16 zł i 10 057,10 zł. Główny specjalista zarabia prawie 1 200 zł więcej niż w jednostkach samorządu terytorialnego, referent otrzymuje natomiast jeszcze mniej (2 081,42 zł – mężczyzna).

Dane GUS z 2012 r. wskazują, iż wówczas w administracji samorządu terytorialnego zatrudnionych było łącznie 248565 osób. Przeciętna miesięczna pensja w gminach i miastach na prawach powiatu wyniosła 3 974,02 zł, w powiatach zaś 3 464,83 zł, a w województwach 4 408,64 zł, w tym w urzędach marszałkowskich 4502,63 zł.

Polecamy serwis: Pracownicy

Zamów Sprawozdawczość w zakresie operacji finansowych - najnowsze zmiany

Książka zawiera:

• wskazówki sporządzania sprawozdań

• praktyczne przykłady

• ujednolicona wersja rozporządzenia Ministra Finansów z 4 marca 2010 r.

http://sklep.infor.pl/sprawozdawczosc-w-zakresie-operacji-finansowych.html

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Ministerstwo Finansów nie żąda zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Taki mail to fake i próba oszustwa!

Ministerstwo Finansów ostrzega przed próbami oszustów w wiadomościach rzekomo pochodzących z MF. Oszuści podszywają się pod Ministerstwo Finansów żądając zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Ministerstwo Finansów nie jest nadawcą wiadomości tego typu. Może to być próba wyłudzenia danych lub środków finansowych. Trzeba patrzeć na adres nadawcy e-maila. Jeśli nie kończy się na „gov.pl”, a wiadomość dotyczy spraw urzędowych, konieczna jest większa czujność.

Olejomat - o co tu chodzi? Już działa 100 olejomatów w Polsce i pierwszy w Warszawie

O co chodzi z olejomatami? W Polsce jest już 100 olejomatów. Właśnie stanął pierwszy w Warszawie przy Centrum Handlowym Wola Park. Jak obsługiwać punkty zbiórki UCO? Gromadzone punkty można wymieniać na nagrody. Jakie?

Wielkopolskie: Samorząd województwa stawia na kolej i na razie nie chce inwestować w komunikację autobusową (połączenia regionalne i linie dowożące do stacji kolejowych)

Wielkopolski samorząd na razie nie zamierza angażować się w przewozy autobusowe czy rewitalizację linii kolejowych innych, niż te uwzględnione w programie Kolej Plus - przyznał PAP wicemarszałek woj. wielkopolskiego Wojciech Jankowiak. „Są pewne granice wysiłku finansowego województwa” - zaznaczył.

Stopy procentowe NBP spadły w grudniu 2025 r. o 0,25 pkt proc. Ekonomiści prognozują co nas czeka w 2026 roku

Na posiedzeniu w dniach 2-3 grudnia 2025 r. Rada Polityki Pieniężnej postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 4 grudnia 2025 r. 4,00 proc. w skali rocznej - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Taka decyzja RPP nie była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów.

REKLAMA

Brakuje 800 tys. zł na start Domu dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi

Dom dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi nie może wystartować. Brakuje 800 tys. zł na roczne utrzymanie miejsca. Tymczasem budynek jest gotowy do zamieszkania przez pierwsze osoby.

Inne zasady dla rolników w piątki i w soboty, a inne w pozostałe dni tygodnia. Kiedy i dlaczego mogą skorzystać ze zwolnienia podatkowego?

Produkty prosto od rolnika – czy to tylko hasło reklamowe, czy rzeczywista potrzeba? Jak wskazują doświadczenia ostatnich lat, raczej to drugie. Od czasu gdy gminy zostały obciążone obowiązkiem ułatwiania rolnikom prowadzenia handlu, taką potrzebę można łatwiej zrealizować.

Dalej nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak rozwiązać ten problem? Program „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”

Nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak można to rozwiązać? Wiceministra rodziny Aleksandra Gajewska proponuje, aby samorządy startowały do programu „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”. Można uzyskać 300 tys. na miejsca żłobkowe i 8 tys. na ich utrzymanie. Do kiedy można składać wnioski?

Co nam grozi gdy Prezydent skieruje do TK ustawę budżetową? Budżet państwa jako zakładnik sporu politycznego

W ostatnich dniach prawdziwą burzę wywołały słowa Prezydenta, który zadeklarował, że „jest gotów podjąć każdą decyzję” w sprawie ustawy budżetowej. Ceną za rozszerzenie konfliktu politycznego na obszar budżetu może być integralność państwa - pisze Michał Ostrowski, ekspert Instytutu Podatków i Finansów Publicznych.

REKLAMA

Fundusz Autobusowy w 2026 r.: 75 mln zł dla samorządów z województwa małopolskiego. Wnioski do 5 grudnia

Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych w 2026 roku w samorządach województwa małopolskiego można składać do 5 grudnia 2025 roku. Na działania wieloletnie przeznacza się prawie 75 mln zł.

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA