| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Organizacja > Pracownicy > Mobbing - zachowania pracodawcy

Mobbing - zachowania pracodawcy

Mobbing może obejmować wiele różnorakich zachowań pracodawcy. Sąd Najwyższy wskazuje, iż przy ocenie, czy określone zachowanie można uznać za przejaw mobbingu, niezbędne jest stworzenie obiektywnego wzorca ofiary rozsądnej, co pozwoli wyeliminować przypadki wynikające z nadmiernej wrażliwości pracownika.

Mobbing pracownika

Zgodnie z treścią art. 943 § 3 kp pracownik, u którego mobbing wywołał rozstrój zdrowia, może dochodzić od pracodawcy odpowiedniej sumy tytułem zadośćuczynienia pieniężnego za doznaną krzywdę.

W zakresie określenia elementów, które będą decydowały o określeniu wysokości kwoty zadośćuczynienia należnej pracownikowi zasadnym jest posiłkowanie się bogatym orzecznictwem Sądu Najwyższego zarówno powstałym na tle orzekania w sprawach o mobbing, jak również w sprawach cywilnych. Na wysokość tej kwoty będą wpływać takie elementy jak intensywność i nasilenie cierpień, rodzaj podejmowanych działań, czas ich trwania i częstotliwość, długotrwałość choroby i rozmiar krzywdy, postawę sprawcy, sytuacji majątkowa osoby mobbingowanej czy też następstwa i ich konsekwencje dla osoby mobbingowanej.

Kolejną kwestią wywołującą wątpliwości praktyczne jest ocena konkretnych czynności podejmowanych przez pracodawcę wobec pracownika. Wątpliwości te stanowiły przedmiot orzecznictwa sądowego „Zakaz wynikający z art. 94[3] k.p. obejmuje nie tylko działania bezpośrednio przez prawo zabronione, lecz także te, które mieszczą się w granicach uprawnień pracodawcy, jako strony stosunku pracy, np. prawa wydawania poleceń, o ile pracodawca lub osoby go reprezentujące nadużywają przysługujących im uprawnień (w tym, w celu prześladowania pracowników)”- Wyrok Sądu Apelacyjnego w Warszawie z dnia 17 maja 2007 r. III APa 50/2007 czy „Wydawanie przez pracodawcę zgodnych z prawem poleceń dotyczących pracy co do zasady nie stanowi naruszenia godności (dóbr osobistych) pracownika, nierównego traktowania lub dyskryminacji, czy mobbingu w rozumieniu art. 94[3] § 2 k.p.” - Wyrok Sądu Apelacyjnego w Warszawie z dnia 17 maja 2007 r. III APa 5/2007.

Inną kwestią praktyczną jest kwestia krytyki pracownika. Sąd Apelacyjny w Katowicach w wyroku z dnia 15 grudnia 2006 r. III APa 170/2005 stwierdził że, nawet niesprawiedliwa, lecz incydentalna krytyka pracownika przez pracodawcę nie może być kwalifikowana jako mobbing. Jednocześnie należy podnieść, iż wielokrotnie w ramach stosunku pracy mogą pojawiać rozbieżności o różnym rozdźwięku pomiędzy pracownikami czy pracownikami a przełożonymi w zakresie np. podejmowanych działań czy rozwiązań. W tym zakresie należy podnieść, iż nie będziemy w zasadzie mogli powiedzieć, że wobec pracownika stosowany jest mobbing jeżeli dane stanowisko pracownika jest przedmiotem dyskusji, a pracownik ma możliwość prezentowania swoich racji i przedstawiania kontrargumentów. Nie wykluczając jednoznacznie wcześniej sytuacji jako element mobbingu (jak wskazano powyżej każda sprawa i sytuacja wymaga indywidualnego rozpatrzenia) za taki element będziemy zazwyczaj uważać sytuację jeśli pracownik nie będzie miał prawa zająć swojego stanowiska, przedstawienia swojego poglądu czy głos będzie mu odbierany, w szczególności gdy taka sytuacja ma miejsce w obecności szerszego grona współpracowników.

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Prawnicza Polz & Polz

Kancelaria Prawnicza Polz & Polz działa na rynku od 2004 roku. Świadczymy kompleksowe usługi doradztwa prawnego dla podmiotów gospodarczych oraz osób fizycznych, zarówno polskich jak i zagranicznych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »