REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Szkolenia pracowników niepełnosprawnych - warto skorzystać z dofinansowania

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Czajkowska-Matosiuk
pracownik niepełnosprawny, szkolenie
pracownik niepełnosprawny, szkolenie
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Organizacje pozarządowe wykonujące działalność gospodarczą, które zatrudniają pracowników niepełnosprawnych powinny rozważyć skierowanie tych pracowników na odpowiednie szkolenia. Takie inwestowanie w pracowników niepełnosprawnych może okazać się dla organizacji szczególnie opłacalne, ich przeszkolenie jest bowiem tańsze niż w przypadku „zwykłych” pracowników.

Kierując na szkolenia pracowników niepełnosprawnych, organizacja jako pracodawca może obniżyć wymagany przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) wkład pieniężny aż o 10 punktów procentowych w przeliczeniu na każdego takiego pracownika.

REKLAMA

Jaka jest maksymalna wysokość wsparcia?

Wsparcie ma charakter refundacji obejmującej do 80% kosztów szkolenia, nie więcej jednak niż do wysokości 2-krotności przeciętnego wynagrodzenia na jedną szkoloną osobę.

Jakie koszty podlegają refundacji?

REKLAMA

Zgodnie z Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 30.3.2009 r. w sprawie warunków i trybu dokonywania refundacji kosztów szkolenia pracowników niepełnosprawnych (Dz.U. Nr 57, poz. 472). refundacji podlegają tylko szkolenia zawierające się w określonym katalogu. Refundacji podlegają szkolenia specjalistyczne i ogólne.

Szkolenia specjalistyczne to szkolenia polegające na przekazywaniu wiedzy głównie i bezpośrednio związanej z obecnym lub przyszłym stanowiskiem pracownika w zakładzie pracy (w organizacji) oraz na przekazywaniu umiejętności, których wykorzystanie w innym przedsiębiorstwie lub obszarze zatrudnienia jest możliwe tylko w ograniczonym stopniu lub w ogóle nie jest możliwe.

Natomiast szkolenia ogólne polegają na przekazywaniu wiedzy, która nie jest wyłącznie lub głównie związana z obecnym lub przyszłym stanowiskiem pracownika w zakładzie, lecz przekazujące umiejętności, które można wykorzystać u innego pracodawcy (np. w innej fundacji o podobnym profilu działalności statutowej) lub obszarze zatrudnienia (np. u przedsiębiorcy prywatnego). W szczególności szkoleniami ogólnymi są takie, które są organizowane wspólnie przez różnych, niezależnych pracodawców lub mogą z niego korzystać pracownicy różnych zakładów pracy lub są uznane lub poświadczone przez władze lub jednostki publiczne lub przez inne jednostki lub instytucje, którym państwo członkowskie lub WE przyznały niezbędne kompetencje.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Uwaga!
Zwrotowi nie podlegają koszty poniesione przez pracodawcę przed datą podpisania umowy.

Jakie wydatki może obejmować zwrot?

REKLAMA

Refundacja może obejmować koszty:
• wynagrodzenia osób prowadzących szkolenie;
• wynagrodzenia tłumacza języka migowego albo lektora dla osób niewidomych lub opiekuna zatrudnionej osoby niepełnosprawnej ruchowo zaliczonej do znacznego stopnia niepełnosprawności;
• podróży osób prowadzących szkolenie i uczestników szkolenia;
• podróży przewodnika lub opiekuna zatrudnionej osoby niepełnosprawnej zaliczonej do znacznego stopnia niepełnosprawności;
• zakwaterowania i wyżywienia osób prowadzących szkolenie oraz uczestników szkolenia, a także tłumacza języka migowego albo lektora dla osób niewidomych;
• usług doradczych związanych z danym szkoleniem;
• obsługi administracyjno-biurowej stanowiące wydatki bieżące związane z realizacją szkolenia;
• wynajmu pomieszczeń związanych bezpośrednio z realizacją szkolenia;
• amortyzacji narzędzi i wyposażenia w zakresie, w jakim są one wykorzystywane na potrzeby szkolenia, z wyłączeniem narzędzi i wyposażenia zakupionych w ramach wsparcia ze środków publicznych w okresie 7 lat przed realizacją szkolenia;
• materiałów szkoleniowych.

Uwaga!
Refundacja może być przeznaczona również na pokrycie wydatków obejmujących koszty zatrudnienia pracownika, jakie ponosi organizacja będąca pracodawcą w okresie, w którym pracownik ten uczestniczy w szkoleniu. Koszty te dotyczą jednak tylko czasu faktycznie spędzonego na uczestnictwie w szkoleniu, po odjęciu efektywnego czasy pracy.

Zobacz również: Moment rozpoczęcia i zakończenia podróży służbowej

Jaka jest wysokość refundacji?

Wysokość refundacji jest ograniczona i nie może przekroczyć:
- 55% kosztów szkolenia kwalifikujących się do objęcia pomocą w przypadku szkoleń specjalistycznych i 80% kosztów szkolenia kwalifikujących się do objęcia pomocą w przypadku szkoleń ogólnych – w odniesieniu do organizacji, które mają status małych przedsiębiorców;
- 45% kosztów szkolenia kwalifikujących się do objęcia pomocą w przypadku szkoleń specjalistycznych i 80% kosztów szkolenia kwalifikujących się do objęcia pomocą w przypadku szkoleń ogólnych – w odniesieniu do organizacji, które mają status średnich przedsiębiorców;
- 35% kosztów szkolenia kwalifikujących się do objęcia pomocą w przypadku szkoleń specjalistycznych i 70% kosztów szkolenia kwalifikujących się do objęcia pomocą w przypadku szkoleń ogólnych – w odniesieniu do organizacji, które mają status dużych przedsiębiorców.

Uwaga!
Organizacja może uzyskać refundację, jeżeli wartość tej refundacji brutto na jeden projekt szkoleniowy nie przekracza kwoty stanowiącej równowartość 2 milionów euro.

Kto dokonuje zwrotu kosztów?

Zwrotu kosztów dokonuje starosta na warunkach i w wysokości określonych w umowie zawartej z organizacją-pracodawcą.

Co należy zrobić, żeby otrzymać refundację?

Organizacja, która chce ubiegać się o zwrot kosztów szkolenia, powinna złożyć wniosek w jednostce organizacyjnej wyznaczonej przez starostę lub prezydenta miasta na prawach powiatu. Są to najczęściej: powiatowe urzędy pracy, powiatowe centra pomocy rodzinie lub miejskie ośrodki pomocy rodzinie, właściwe ze względu na miejsce zatrudnienia osoby niepełnosprawnej.

Wniosek taki powinien zawierać:
1) nazwę i adres siedziby organizacji-pracodawcy,
2) status prawny i podstawę działania organizacji,
3) numery NIP i REGON organizacji,
4) numer rachunku bankowego organizacji,
5) wnioskowaną kwotę refundacji,
6) informację o planowanych do poniesienia kosztach szkolenia,
7) informację o szkoleniu wraz z uzasadnieniem jego wyboru,
8) informację o liczbie osób niepełnosprawnych, które wezmą udział w szkoleniu,
9) informację o stanie zatrudnienia ogółem, w tym osób niepełnosprawnych,
10) oświadczenie o zaleganiu lub niezaleganiu z wymagalnymi zobowiązaniami wobec PFRON.
Do wniosku należy dołączyć informację o wysokości otrzymanej pomocy publicznej i pomocy de minimis albo informację o nieotrzymaniu pomocy — w zakresie wynikającym z art. 37 ust. 5 Ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz.U. z 2007 r. nr 59, poz. 404 z późn. zm) — w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikujących się do objęcia refundacją.

Jeżeli organizacja jest dużym przedsiębiorcą, do wniosku załącza opis projektu szkoleniowego, zawierający informację o celu projektu oraz spodziewanych skutkach jego realizacji.

Kiedy organizacja – wnioskodawca otrzyma „odpowiedź”?

Starosta w terminie 30 dni od dnia otrzymania wniosku (jeśli wcześniej nie wzywał pracodawcy do uzupełnienia braków we wniosku) pisemnie poinformuje organizację -pracodawcę o sposobie rozpatrzenia wniosku.

W przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku organizacja zostanie wezwana przez starostę do negocjacji warunków umowy. Negocjacje powinny zakończyć się w ciągu 14 dni od wezwania.

Kiedy dojdzie do zawarcia umowy o refundacji?

Umowa dotycząca refundacji pomiędzy organizacją – pracodawcą a starostą powinna zostać zawarta w terminie 14 dni od dnia zakończenia negocjacji.

Jaka jest wymagana treść umowy?

Umowa powinna zawiera w szczególności:
1) termin przekazania i wysokość refundacji ustalonej w wyniku negocjacji;
2) liczbę osób niepełnosprawnych, które zostały skierowane na szkolenie;
3) możliwość zweryfikowania przez starostę prawidłowości wykonania warunków umowy przez organizację - wnioskodawcę;
4) zobowiązanie organizacji - wnioskodawcy do umożliwienia wykonania przez starostę czynności, o których mowa w pkt 3.

Uwaga!
Umowę zawiera się w formie pisemnej. Zmiana takiej umowy także wymaga formy pisemnej.

Kiedy i w jaki sposób nastąpi refundacja?

Starosta przekazuje kwotę refundacji na rachunek bankowy wskazany we wniosku w terminie 14 dni od dnia przedstawienia przez organizację dokumentów potwierdzających poniesienie kosztów szkolenia niepełnosprawnego pracownika.

Organizacja otrzyma także specjalny numer referencyjny programu pomocowego, na podstawie którego udzielana jest refundacja.

Co jeszcze warto wiedzieć?

Jeżeli szkolenie zawiera zarówno elementy szkolenia specjalistycznego, jak i szkolenia ogólnego, które nie mogą zostać wyodrębnione w celu ustalenia wielkości pomocy na szkolenia, przyjmuje się maksymalną wielkość pomocy w wysokości określonej dla szkoleń specjalistycznych.

Refundacja może być udzielana łącznie z inną pomocą lub wsparciem ze środków Unii Europejskiej w odniesieniu do kosztów kwalifikujących się do objęcia tą refundacją, jeżeli łączna wartość refundacji i wsparcia udzielonego w odniesieniu do kosztów projektu szkoleniowego z innych źródeł i w innych formach nie przekroczy maksymalnej dopuszczalnej wysokości refundacji (80% kosztów szkolenia, nie więcej jednak niż do wysokości 2-krotności przeciętnego wynagrodzenia na jedną szkoloną osobę).

Uwaga!
Organizacja korzystająca z refundacji ma obowiązek przechowywania dokumentacji pozwalającej na sprawdzenie zgodności przyznanej pomocy z przepisami rozporządzenia przez okres 10 lat od dnia przyznania pomocy.

Podstawa prawna
• art. 6b ust. 3, 37 – 41a ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. z 2011 r. Nr 127, poz. 721)
• art. 37 ust. 5 Ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (DzU z 2007 r. nr 59, poz. 404 z późn. zm) — w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikujących się do objęcia refundacją
• Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 30 marca 2009 r. w sprawie warunków i trybu dokonywania refundacji kosztów szkolenia pracowników niepełnosprawnych (Dz.U. nr 57, poz. 472)

Polecamy serwis: Pracownicy

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MKiŚ: wyznaczamy lasy społeczne z ograniczoną wycinką drzew. 158 tys. ha wokół 11 największych aglomeracji

Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało 2 lipca 2025 r., że zakończyło pierwszy etap projektu wyznaczania lasów społecznych wokół największych polskich miast. To przełomowy krok w kierunku zmiany podejścia do gospodarki leśnej - z naciskiem na potrzeby społeczne, zdrowotne i ekologiczne mieszkańców aglomeracji. O szczegółach w trakcie konferencji prasowej mówiła ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska oraz wiceminister klimatu i środowiska, główny konserwator przyrody Mikołaj Dorożała.

Zmiany w opłatach za śmieci – będą nowe zasady segregacji, ulgi i kontrola deklaracji [PROJEKT MKiŚ]

W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zmiany w funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami na poziomie gminnym, które w ocenie projektodawców będą odpowiadać na realne potrzeby JST oraz mieszkańców.

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Polska wprowadza kontrole. Przedsiębiorcy mają 3 pytania

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Polska wprowadza kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów. Co na to Niemcy?

REKLAMA

Premier Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

Wydruk zdjęcia z Google Street View jako dowód w sprawie administracyjnej

Dowodem w postępowaniu administracyjnym może być wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Dlatego wydrukom z Geoportalu oraz wydrukom zdjęć Google Street View nie można odmówić mocy dowodowej. Stanowią one jednak tzw. dowody nienazwane i nie mają prawem przewidzianej mocy dowodowej – tak jak w przypadku dokumentów urzędowych, które sporządzone w przepisanej formie przez powołane do tego organy państwowe w ich zakresie działania stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone.

REKLAMA

Zamówienia publiczne: jakie zmiany są konieczne? 130 tys. zł progu zamiast 80 tys. zł

Konieczne są zmiany w zamówieniach publicznych. Pierwsza dotyczy zasady konkurencyjności, której prawidłowe stosowanie sprawia beneficjentom duże problemy. Druga zmiana polega na podwyższeniu progu kwotowego na 130 tys. zł.

NSZZ „Solidarność” na wojennej ścieżce z MEN: To nie reforma, to degradacja zawodu nauczyciela!

Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” ostro krytykuje planowane przez Ministerstwo Edukacji zmiany w zatrudnianiu specjalistów oraz rozszerzenie obowiązków nauczycieli bez dodatkowego wynagrodzenia. Związkowcy alarmują: MEN łamie prawo pracy, podważa autorytet pedagogów i ignoruje realne potrzeby oświaty. W tle – groźba protestów i oskarżenia o systemowe niszczenie zawodu nauczyciela.

REKLAMA