REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wynagrodzenie zasadnicze pracowników samorządowych

Wynagrodzenia w sferze budżetowej, Biblioteka Dziennik Gazeta Prawna, INFOR Biznes Sp. z o.o., Warszawa 2013 r.

REKLAMA

Wynagrodzenie zasadnicze pracowników samorządowych uzależnione jest od zajmowanego stanowiska, a tym samym od podstawy nawiązania stosunku pracy. Jakie są stawki wynagrodzenia dla poszczególnych stanowisk?

Pracownikowi samorządowemu przysługuje wynagrodzenie stosowne do zajmowanego stanowiska oraz posiadanych kwalifikacji zawodowych (art. 36 ustawy o pracownikach samorządowych). Przepisy rozporządzenia o wynagradzaniu pracowników samorządowych przewidują stawki wynagrodzenia zasadniczego dla pracowników zatrudnionych na podstawie wyboru (marszałek województwa, wicemarszałek oraz pozostali członkowie zarządu województwa; starosta, wicestarosta oraz pozostali członkowie zarządu powiatu; wójt, burmistrz, prezydent miasta; przewodniczący zarządu związku jednostek samorządu terytorialnego i pozostali członkowie zarządu), powołania (zastępca wójta, burmistrza, prezydenta miasta, skarbnik gminy, skarbnik powiatu, skarbnik województwa) i umowy o pracę.

REKLAMA

REKLAMA

Stawki wynagrodzenia zasadniczego ustalone zostały w zależności od stanowiska zajmowanego przez pracownika samorządowego, a tym samym od podstawy nawiązania stosunku pracy z takim pracownikiem.

Stanowisko

Wynagrodzenie

REKLAMA

zasadnicze w zł

Prezydent m.st. Warszawy

6500

Prezydent miasta (miasta na prawach powiatu)

powyżej 300 tys. mieszkańców

4800–6200

Prezydent miasta (miasta na prawach powiatu)

4800–6200

Wójt, burmistrz w gminie:

 

– powyżej 100 tys. mieszkańców

4800–6200

– powyżej 15 tys. do 100 tys. mieszkańców

4500–6000

– do 15 tys. mieszkańców

4200–5900

Starosta w powiecie:

 

– powyżej 120 tys. mieszkańców

4800–6200

– powyżej 60 tys. do 120 tys. mieszkańców

4500–6000

– do 60 tys. mieszkańców

4200-5900

Marszałek województwa w województwie:

 

– powyżej 2 mln mieszkańców

5300–6500

– do 2 mln mieszkańców

5300–6200

Przewodniczący zarządu związku

2400–5600

Zastępca przewodniczącego zarządu związku

2200–4800

Pozostali członkowie zarządu związku

2000–4400

Wicestarosta w powiecie:

 

– powyżej 120 tys. mieszkańców

2400–5600

– powyżej 60 tys. do 120 tys. mieszkańców

2200–5200

– do 60 tys. mieszkańców

2000–4800

– do 60 tys. mieszkańców

2000–4800

Pozostali członkowie zarządu w powiecie:

 

– powyżej 120 tys. mieszkańców

2200–4800

– powyżej 60 tys. do 120 tys. mieszkańców

2000–4400

– do 60 tys. mieszkańców

1900–4000

Wicemarszałek w województwie:

 

– powyżej 2 mln mieszkańców

2400–6000

– do 2 mln mieszkańców

2200–5600

Pozostali członkowie zarządu województwa

w województwie:

 

– powyżej 2 mln mieszkańców

2200–5600

– do 2 mln mieszkańców

2000–5200

Czynności z zakresu prawa pracy wobec:
- wójta – związane z nawiązaniem i rozwiązaniem stosunku pracy, wykonuje przewodniczący rady gminy, a pozostałe czynności wyznaczona przez wójta osoba zastępująca lub sekretarz gminy,
- starosty – związane z nawiązaniem i rozwiązaniem stosunku pracy, wykonuje przewodniczący rady powiatu, a pozostałe czynności wyznaczona przez starostę osoba zastępująca lub sekretarz powiatu,
- marszałka województwa – związane z nawiązaniem i rozwiązaniem stosunku pracy, wykonuje przewodniczący sejmiku województwa, a pozostałe czynności wyznaczona przez marszałka osoba zastępująca lub sekretarz województwa.

Wyjątkiem jest ustalenie wynagrodzenia wójta, starosty i marszałka województwa.

Pamiętajmy bowiem, że ich wynagrodzenie ustala odpowiednio rada gminy, rada powiatu lub sejmik województwa, w drodze uchwały. Regulują to z następujące przepisy:
- ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (art. 18), zgodnie z którą do wyłącznej właściwości rady gminy należy m.in. ustalanie wynagrodzenia
wójta,
- ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (art. 12), w myśl której do wyłącznej właściwości rady powiatu należy m.in. ustalanie wynagrodzenia przewodniczącego zarządu powiatu,
- ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (art. 18), zgodnie z którą do wyłącznej właściwości sejmiku województwa należy m.in. ustalanie wynagrodzenia marszałka województwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Artykuł jest częścią e-Poradnika Wynagrodzenia w sferze budżetowej dostępnego w naszym SKLEPIE

Poznaj nasze inne e-booki!

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Brakuje 800 tys. zł na start Domu dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi

Dom dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi nie może wystartować. Brakuje 800 tys. zł na roczne utrzymanie miejsca. Tymczasem budynek jest gotowy do zamieszkania przez pierwsze osoby.

Inne zasady dla rolników w piątki i w soboty, a inne w pozostałe dni tygodnia. Kiedy i dlaczego mogą skorzystać ze zwolnienia podatkowego?

Produkty prosto od rolnika – czy to tylko hasło reklamowe, czy rzeczywista potrzeba? Jak wskazują doświadczenia ostatnich lat, raczej to drugie. Od czasu gdy gminy zostały obciążone obowiązkiem ułatwiania rolnikom prowadzenia handlu, taką potrzebę można łatwiej zrealizować.

Dalej nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak rozwiązać ten problem? Program „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”

Nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak można to rozwiązać? Wiceministra rodziny Aleksandra Gajewska proponuje, aby samorządy startowały do programu „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”. Można uzyskać 300 tys. na miejsca żłobkowe i 8 tys. na ich utrzymanie. Do kiedy można składać wnioski?

Co nam grozi gdy Prezydent skieruje do TK ustawę budżetową? Budżet państwa jako zakładnik sporu politycznego

W ostatnich dniach prawdziwą burzę wywołały słowa Prezydenta, który zadeklarował, że „jest gotów podjąć każdą decyzję” w sprawie ustawy budżetowej. Ceną za rozszerzenie konfliktu politycznego na obszar budżetu może być integralność państwa - pisze Michał Ostrowski, ekspert Instytutu Podatków i Finansów Publicznych.

REKLAMA

Fundusz Autobusowy w 2026 r.: 75 mln zł dla samorządów z województwa małopolskiego. Wnioski do 5 grudnia

Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych w 2026 roku w samorządach województwa małopolskiego można składać do 5 grudnia 2025 roku. Na działania wieloletnie przeznacza się prawie 75 mln zł.

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

Rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień" [MZ]

Już jest rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień". Komisja Oceny Projektów wybrała 5 wniosków do dofinansowania.

Wyższe dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Kto skorzysta na zmianach w 2026 r.?

Na zwiększeniu stażu pracy uwzględnianego przy świadczeniach pracowniczych zyska m.in. wielu nauczycieli i pracowników samorządowych. Dla samorządów konieczność wypłaty wyższych nagród jubileuszowych, świadczeń urlopowych, dodatków stażowych i odpraw będzie nowym obciążeniem.

REKLAMA

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej pozwala na lepsze zarządzanie jego majątkiem i finansami. To nie prywatyzacja ani oddanie szpitala w obce ręce

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej nie jest zjawiskiem nowym ani wyjątkowym dla Polski - to powszechny, od lat stosowany na świecie model transformacji szpitalnictwa, który w odpowiednio zaplanowanym kontekście potrafi przywrócić płynność, uratować miejsca pracy i nadać nowy impuls rozwojowy placówkom ochrony zdrowia. W istocie nie mówimy o prywatyzacji ani o oddaniu szpitala w obce ręce – lecz o zmianie sposobu zarządzania majątkiem i przepływem kapitału, która pozwala na zachowanie misji publicznej, przy jednoczesnym wprowadzeniu profesjonalnych metod zarządzania finansami i inwestycjami. W ujęciu systemowym dzierżawa powinna być traktowana nie jako prywatyzacja, lecz jako instrument modernizacji infrastruktury zdrowotnej – rozwiązanie pragmatyczne, które pozwala utrzymać publiczny charakter systemu, a jednocześnie otwiera go na nowoczesne formy finansowania. To mechanizm, który łączy interes publiczny z logiką biznesową, a jego skuteczność potwierdzają dane z rynków zagranicznych.

Gorzów Wlkp. uruchamia nową farmę fotowoltaiczną. Oszczędności 570 tys. zł rocznie i wyższy udział OZE w PWiK

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (PWiK) w Gorzowie Wlkp. zakończyło budowę szóstej instalacji fotowoltaicznej. Farma kosztowała 2,2 mln zł i powstała na terenie oczyszczalni ścieków przy ul. Kostrzyńskiej – poinformował rzecznik Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. Wiesław Ciepiela.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA