REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wynagrodzenie zasadnicze pracowników samorządowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wynagrodzenia w sferze budżetowej, Biblioteka Dziennik Gazeta Prawna, INFOR Biznes Sp. z o.o., Warszawa 2013 r.

REKLAMA

Wynagrodzenie zasadnicze pracowników samorządowych uzależnione jest od zajmowanego stanowiska, a tym samym od podstawy nawiązania stosunku pracy. Jakie są stawki wynagrodzenia dla poszczególnych stanowisk?

Pracownikowi samorządowemu przysługuje wynagrodzenie stosowne do zajmowanego stanowiska oraz posiadanych kwalifikacji zawodowych (art. 36 ustawy o pracownikach samorządowych). Przepisy rozporządzenia o wynagradzaniu pracowników samorządowych przewidują stawki wynagrodzenia zasadniczego dla pracowników zatrudnionych na podstawie wyboru (marszałek województwa, wicemarszałek oraz pozostali członkowie zarządu województwa; starosta, wicestarosta oraz pozostali członkowie zarządu powiatu; wójt, burmistrz, prezydent miasta; przewodniczący zarządu związku jednostek samorządu terytorialnego i pozostali członkowie zarządu), powołania (zastępca wójta, burmistrza, prezydenta miasta, skarbnik gminy, skarbnik powiatu, skarbnik województwa) i umowy o pracę.

REKLAMA

REKLAMA

Stawki wynagrodzenia zasadniczego ustalone zostały w zależności od stanowiska zajmowanego przez pracownika samorządowego, a tym samym od podstawy nawiązania stosunku pracy z takim pracownikiem.

Stanowisko

Wynagrodzenie

REKLAMA

zasadnicze w zł

Prezydent m.st. Warszawy

6500

Prezydent miasta (miasta na prawach powiatu)

powyżej 300 tys. mieszkańców

4800–6200

Prezydent miasta (miasta na prawach powiatu)

4800–6200

Wójt, burmistrz w gminie:

 

– powyżej 100 tys. mieszkańców

4800–6200

– powyżej 15 tys. do 100 tys. mieszkańców

4500–6000

– do 15 tys. mieszkańców

4200–5900

Starosta w powiecie:

 

– powyżej 120 tys. mieszkańców

4800–6200

– powyżej 60 tys. do 120 tys. mieszkańców

4500–6000

– do 60 tys. mieszkańców

4200-5900

Marszałek województwa w województwie:

 

– powyżej 2 mln mieszkańców

5300–6500

– do 2 mln mieszkańców

5300–6200

Przewodniczący zarządu związku

2400–5600

Zastępca przewodniczącego zarządu związku

2200–4800

Pozostali członkowie zarządu związku

2000–4400

Wicestarosta w powiecie:

 

– powyżej 120 tys. mieszkańców

2400–5600

– powyżej 60 tys. do 120 tys. mieszkańców

2200–5200

– do 60 tys. mieszkańców

2000–4800

– do 60 tys. mieszkańców

2000–4800

Pozostali członkowie zarządu w powiecie:

 

– powyżej 120 tys. mieszkańców

2200–4800

– powyżej 60 tys. do 120 tys. mieszkańców

2000–4400

– do 60 tys. mieszkańców

1900–4000

Wicemarszałek w województwie:

 

– powyżej 2 mln mieszkańców

2400–6000

– do 2 mln mieszkańców

2200–5600

Pozostali członkowie zarządu województwa

w województwie:

 

– powyżej 2 mln mieszkańców

2200–5600

– do 2 mln mieszkańców

2000–5200

Czynności z zakresu prawa pracy wobec:
- wójta – związane z nawiązaniem i rozwiązaniem stosunku pracy, wykonuje przewodniczący rady gminy, a pozostałe czynności wyznaczona przez wójta osoba zastępująca lub sekretarz gminy,
- starosty – związane z nawiązaniem i rozwiązaniem stosunku pracy, wykonuje przewodniczący rady powiatu, a pozostałe czynności wyznaczona przez starostę osoba zastępująca lub sekretarz powiatu,
- marszałka województwa – związane z nawiązaniem i rozwiązaniem stosunku pracy, wykonuje przewodniczący sejmiku województwa, a pozostałe czynności wyznaczona przez marszałka osoba zastępująca lub sekretarz województwa.

Wyjątkiem jest ustalenie wynagrodzenia wójta, starosty i marszałka województwa.

Pamiętajmy bowiem, że ich wynagrodzenie ustala odpowiednio rada gminy, rada powiatu lub sejmik województwa, w drodze uchwały. Regulują to z następujące przepisy:
- ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (art. 18), zgodnie z którą do wyłącznej właściwości rady gminy należy m.in. ustalanie wynagrodzenia
wójta,
- ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (art. 12), w myśl której do wyłącznej właściwości rady powiatu należy m.in. ustalanie wynagrodzenia przewodniczącego zarządu powiatu,
- ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (art. 18), zgodnie z którą do wyłącznej właściwości sejmiku województwa należy m.in. ustalanie wynagrodzenia marszałka województwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Artykuł jest częścią e-Poradnika Wynagrodzenia w sferze budżetowej dostępnego w naszym SKLEPIE

Poznaj nasze inne e-booki!

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czekał w SOR na lekarza 3 godziny i 5 minut. Był sam w poczekalni. Lekarz spał? Lekarz operował innego pacjenta? Lekarz był na innym oddziale?

Internauta opisał pobyt na SOR w Przemyślu. W poczekalni nie było nikogo. Pomimo to wyznaczono mu 3 h (i 5 minut) oczekiwania. W rozmowie o tym zdarzeniu inni internauci żartowali, aby autor historii okazał zrozumienie dla lekarzy pracujących na 4 etatach i nie mogących oderwać się dla niego od szczytnych obowiązków. Złośliwi pisali z sarkazmem: 1) "Nie wstyd Ci, myślisz, że dla Ciebie pielęgniarka zbudzi lekarza" 2. "w takim razie gdzie informacja że "pacjenci w stanie nie zagrażającym życiu nie będą przyjmowani w trakcie snu lekarza?" 3) "chłopie naprawdę myślisz że pielęgniarka przyjdzie i powie "lekarz śpi musi Pan czekać". Przecież to otwarta droga do złożenia skargi do rzecznika praw pacjenta".

Podwyżka zasiłku pielęgnacyjnego, ale tylko dla osób starszych i bez emerytury [Petycje]

Co więcej podwyżka nie dla każdej osoby 75+, ale takiej, która nie ma prawa do emerytury i renty. To niszowe sytuacje. Zazwyczaj osoba w wieku 75+ ma emeryturę albo rentę. Otrzymuje wtedy dodatek pielęgnacyjny. Ale są osoby, które w wieku 75 lat nie mają prawa do emerytury i renty. Bardzo rzadko, ale są takie osoby. I dla nich jest adresowany pomysł, aby ich zasiłek pielęgnacyjny był podniesiony do dodatku pielęgnacyjnego.

Rok 2026 jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy muszą wybierać i uważać na naruszenie dyscypliny finansów publicznych

Rok 2026 może być jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy czekają bardzo trudne wybory. Nawet działania podjęte w dobrej wierze mogą zostać uznane za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Jak JST mogą się zabezpieczyć?

Pomarańczowe worki na nową frakcję. Gdzie się pojawiają i co do nich wrzucać?

Niektóre gminy decydują się na wprowadzenie pomarańczowych worków na określone odpady. Czy pojawią się one wszędzie? Co powinno się w nich znaleźć? Rozwiewamy wątpliwości.

REKLAMA

Tu rodzi się ekologiczna świadomość. "W Punkcie zwrotnym nie straszymy dzieci kryzysem klimatycznym" [WYWIAD]

O innowacyjnym centrum ekologii Punkt Zwrotnym, o tym, jak nauka dbania o środowisko może być zabawą i dlaczego edukacja ekologiczna najmłodszych jest kluczowa rozmawiamy z Małgorzatą Żmijską, Prezeską Fundacji Mamy Projekt.

WZON. To coś nie tak. Niewidoma nie dostała świadczenia wspierającego. Tylko 61 punkty

List czytelniczki - otrzymała tylko 61 punkty dla osoby niepełnosprawnej ze znacznym stopniem niepełnosprawności i stałym orzeczeniem (niewidoma). Efekt? Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego.

Luka w budżecie NFZ w 2025 r. wynosi 14 mld zł, wpływy ze składki zdrowotnej niższe o 3,5 mld. Luka w 2026 r. może sięgnąć 23 mld zł

NFZ odnotował niższe niż zakładano wpływy ze składki zdrowotnej – o 3,5 mld zł mniej w pierwszych ośmiu miesiącach 2025 roku. Eksperci alarmują, że problemy finansowe mogą zagrozić realizacji świadczeń medycznych w niektórych regionach, a w 2026 roku luka w budżecie Funduszu może wzrosnąć do 23 mld zł.

Jak polski model sztucznej inteligencji może wspierać samorządy?

Ministerstwo Cyfryzacji, wspólnie z partnerami z sektora nauki i technologii, opracowało PLLuM (Polish Large Language universal Model). To pierwszy zrealizowany na rządowe zlecenie duży, otwarty model językowy dopasowany do realiów języka polskiego. Jak jednostki samorządu terytorialnego (JST) mogą skorzystać z możliwości oferowanych przez ten model?

REKLAMA

Kiedy gmina ma obowiązek pomóc w dotarciu dzieci do szkół i przedszkoli?

Obowiązki gmin związane z pomocą w dotarciu dzieci do szkoły podstawowej wciąż budzą wątpliwości. W praktyce rozstrzygają je dopiero sądy. Artykuł prezentuje m.in. nowe orzeczenia dotyczące wywiązywania się przez gminę z tego obowiązku, gdy dziecko dojeżdża do szkoły podstawowej, która nie jest jego szkołą obwodową.

Podatek od małpek dla gmin. Pieniądze zapłatą za interwencje związane z przemocą domową wobec dziecka

Samorządy będą mogły przeznaczać wpływy z tzw. podatku od małpek na wezwanie personelu medycznego podczas interwencji związanej z przemocą domową wobec dziecka - zakłada projekt nowelizacji ustawy Ministerstwa Zdrowia przekazany do konsultacji publicznych.

REKLAMA