REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wynagrodzenie zasadnicze pracowników samorządowych

Wynagrodzenia w sferze budżetowej, Biblioteka Dziennik Gazeta Prawna, INFOR Biznes Sp. z o.o., Warszawa 2013 r.

REKLAMA

Wynagrodzenie zasadnicze pracowników samorządowych uzależnione jest od zajmowanego stanowiska, a tym samym od podstawy nawiązania stosunku pracy. Jakie są stawki wynagrodzenia dla poszczególnych stanowisk?

Pracownikowi samorządowemu przysługuje wynagrodzenie stosowne do zajmowanego stanowiska oraz posiadanych kwalifikacji zawodowych (art. 36 ustawy o pracownikach samorządowych). Przepisy rozporządzenia o wynagradzaniu pracowników samorządowych przewidują stawki wynagrodzenia zasadniczego dla pracowników zatrudnionych na podstawie wyboru (marszałek województwa, wicemarszałek oraz pozostali członkowie zarządu województwa; starosta, wicestarosta oraz pozostali członkowie zarządu powiatu; wójt, burmistrz, prezydent miasta; przewodniczący zarządu związku jednostek samorządu terytorialnego i pozostali członkowie zarządu), powołania (zastępca wójta, burmistrza, prezydenta miasta, skarbnik gminy, skarbnik powiatu, skarbnik województwa) i umowy o pracę.

REKLAMA

REKLAMA

Stawki wynagrodzenia zasadniczego ustalone zostały w zależności od stanowiska zajmowanego przez pracownika samorządowego, a tym samym od podstawy nawiązania stosunku pracy z takim pracownikiem.

Stanowisko

Wynagrodzenie

REKLAMA

zasadnicze w zł

Prezydent m.st. Warszawy

6500

Prezydent miasta (miasta na prawach powiatu)

powyżej 300 tys. mieszkańców

4800–6200

Prezydent miasta (miasta na prawach powiatu)

4800–6200

Wójt, burmistrz w gminie:

 

– powyżej 100 tys. mieszkańców

4800–6200

– powyżej 15 tys. do 100 tys. mieszkańców

4500–6000

– do 15 tys. mieszkańców

4200–5900

Starosta w powiecie:

 

– powyżej 120 tys. mieszkańców

4800–6200

– powyżej 60 tys. do 120 tys. mieszkańców

4500–6000

– do 60 tys. mieszkańców

4200-5900

Marszałek województwa w województwie:

 

– powyżej 2 mln mieszkańców

5300–6500

– do 2 mln mieszkańców

5300–6200

Przewodniczący zarządu związku

2400–5600

Zastępca przewodniczącego zarządu związku

2200–4800

Pozostali członkowie zarządu związku

2000–4400

Wicestarosta w powiecie:

 

– powyżej 120 tys. mieszkańców

2400–5600

– powyżej 60 tys. do 120 tys. mieszkańców

2200–5200

– do 60 tys. mieszkańców

2000–4800

– do 60 tys. mieszkańców

2000–4800

Pozostali członkowie zarządu w powiecie:

 

– powyżej 120 tys. mieszkańców

2200–4800

– powyżej 60 tys. do 120 tys. mieszkańców

2000–4400

– do 60 tys. mieszkańców

1900–4000

Wicemarszałek w województwie:

 

– powyżej 2 mln mieszkańców

2400–6000

– do 2 mln mieszkańców

2200–5600

Pozostali członkowie zarządu województwa

w województwie:

 

– powyżej 2 mln mieszkańców

2200–5600

– do 2 mln mieszkańców

2000–5200

Czynności z zakresu prawa pracy wobec:
- wójta – związane z nawiązaniem i rozwiązaniem stosunku pracy, wykonuje przewodniczący rady gminy, a pozostałe czynności wyznaczona przez wójta osoba zastępująca lub sekretarz gminy,
- starosty – związane z nawiązaniem i rozwiązaniem stosunku pracy, wykonuje przewodniczący rady powiatu, a pozostałe czynności wyznaczona przez starostę osoba zastępująca lub sekretarz powiatu,
- marszałka województwa – związane z nawiązaniem i rozwiązaniem stosunku pracy, wykonuje przewodniczący sejmiku województwa, a pozostałe czynności wyznaczona przez marszałka osoba zastępująca lub sekretarz województwa.

Wyjątkiem jest ustalenie wynagrodzenia wójta, starosty i marszałka województwa.

Pamiętajmy bowiem, że ich wynagrodzenie ustala odpowiednio rada gminy, rada powiatu lub sejmik województwa, w drodze uchwały. Regulują to z następujące przepisy:
- ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (art. 18), zgodnie z którą do wyłącznej właściwości rady gminy należy m.in. ustalanie wynagrodzenia
wójta,
- ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (art. 12), w myśl której do wyłącznej właściwości rady powiatu należy m.in. ustalanie wynagrodzenia przewodniczącego zarządu powiatu,
- ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (art. 18), zgodnie z którą do wyłącznej właściwości sejmiku województwa należy m.in. ustalanie wynagrodzenia marszałka województwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Artykuł jest częścią e-Poradnika Wynagrodzenia w sferze budżetowej dostępnego w naszym SKLEPIE

Poznaj nasze inne e-booki!

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA