REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Finansowanie postępowania habilitacyjnego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wykład/ Fot. Fotolia
Wykład/ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Internet kipi od wpisów osób, które nie otrzymały zgody na sfinansowanie postępowania habilitacyjnego i z tego powodu odmówiono im wszczęcia przewodów habilitacyjnych. Warto zatem rozeznać temat, bo dyskusja nie ustaje, interpretacji jest wiele, a Ministerstwo, pomimo ostatnich zmian w przepisach, pomija konieczność doprecyzowania rozporządzeń, zwłaszcza pod kątem finansowania postępowania habilitacyjnego.

Procedury uzyskiwania stopnia doktora, doktora habilitowanego czy tytułu profesora określają przepisy, w tym w szczególności ustawa o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki. W myśl art. 18a wskazanej ustawy, postępowanie habilitacyjne wszczyna się na wniosek osoby ubiegającej się o nadanie stopnia doktora habilitowanego, skierowany wraz z autoreferatem do Centralnej Komisji. Kandydat do stopnia doktora habilitowanego wskazuje we wniosku jednostkę organizacyjną posiadającą uprawnienie, wybraną do przeprowadzenia postępowania habilitacyjnego. W przypadku gdy rada jednostki organizacyjnej wskazanej przez wnioskodawcę, odmówi przeprowadzenie postępowania habilitacyjnego, postępowanie prowadzi jednostka organizacyjna wyznaczona przez Centralną Komisję. Należy w tym miejscu podkreślić, iż rada jednostki (wskazana przez kandydata) może odmówić wyrażenia zgody na przeprowadzenie postępowania habilitacyjnego, przy czym przesłanką odmowy nie może być negatywna ocena osiągnięć kandydata, czy, co szczególnie istotne, brak środków finansowych na przeprowadzenie postępowania.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy produkt: Kodeks pracy 2016 z komentarzem (książka)

Zatem, w razie braku zgody rady wybranej przez kandydata, na przeprowadzenie postępowania habilitacyjnego, Centralna Komisja wyznacza radę, która będzie prowadzić postępowanie, co obliguje jednostkę wyznaczoną, do przeprowadzenia przewodu. 

Polecamy serwis: Pracownicy

REKLAMA

Koszty wynagrodzeń członków komisji habilitacyjnej (w tym wynagrodzenia recenzentów) ponosi albo jednostka przeprowadzająca postępowanie habilitacyjne, albo habilitant, albo inna jednostka zatrudniająca habilitanta (na marginesie warto nadmienić, iż sposób wypłaty wynagrodzenia wskazanych osób również jest problematyczny, przy czym analiza zagadnienia wymaga odrębnego artykułu). Nie sposób odnaleźć  aktualnie obowiązujących przepisów, które uprawniałyby  uczelnię do dochodzenia środków finansowych za przeprowadzone postępowanie habilitacyjne, w sytuacji np.: utraty finansowania przez kandydata bądź instytucję pośredniczącą w finansowaniu. Tożsama sytuacja ma miejsce, kiedy ani kandydat do stopnia doktora habilitowanego, ani jego pracodawca, ani żadna inna jednostka nie zapewni pokrycia kosztów finansowania postępowania. W takim przypadku uczelnia mimo braku źródła finansowania  pozostaje w obowiązku przeprowadzenia postępowania. Taka  sytuacja rodzi problem, bowiem koszt postępowania sięga kilkunastu tysięcy złotych, a plany rzeczowo-finansowe obowiązujące w uczelniach w danym roku, nie przewidują wydatków tego rodzaju. W sytuacji, gdy Centralna Komisja zleci przeprowadzenie jednostce postępowanie przykładowo, dla pięciu kandydatów do stopnia doktora habilitowanego, którzy nie mają zapewnionego finansowania przewodu, uczelnia wyznaczona przez CK będzie musiała się zmierzyć z wydatkiem rzędu ok. 100 tysięcy złotych, co z pewnością dla niektórych uczelni wyższych, może okazać się nie lada wyzwaniem.  Niemniej jednak, także i swoje racje mają pracownicy naukowi, na  których z jednej strony ciążą ustawowe obowiązki podnoszenia kwalifikacji i w dodatku w określonym przepisami terminie, zaś z drugiej strony, nierzadko zmagać się muszą z niemożliwą do ominięcia przeszkodą finansową.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z pewnością potrzeba dyskusji pozostaje, podobnie zresztą jak konieczność doprecyzowania przepisów w zakresie prowadzenia opisanych postępowań, szczególnie w kontekście sposobów i warunków ich finansowania. Skoro bowiem ustawodawca nakłada na uczelnie określone obowiązki, wyznacza sztywne stawki wynagrodzenia osób uczestniczących w rzeczonych postępowaniach, to powinien także zadbać o zapewnienie stosownego finansowania. Być może dyskusja we wskazanym temacie dotrze do wyższego szczebla, by w rezultacie zwaśnione strony znalazły, z pomocą prawodawcy rzecz jasna, właściwe rozwiązanie problemu. Na ten moment zarówno uczelniom, jak i kandydatom do stopni naukowych, finansowanie postępowania spędza sen z powiek. 

Zobacz również: Przyznanie miejsca w domu studenckim - decyzja administracyjna niekonieczna?

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MSWiA: Schrony w Polsce. Stan na dziś (1000 obiektów) i plany na przyszłość wydania 5 mld zł na schrony

Polska przygotowuje się na ewentualny konflikt zbrojny tworząc sieć schronów. Środki przeznaczone na to wynoszą 5 mld zł.

Podlaski Bon Turystyczny. Czy w 2026 roku będzie kontynuacja popularnego programu?

Zarząd województwa podlaskiego chce, by w budżecie na 2026 rok znalazły się środku na kontynuację programu Podlaski Bon Turystyczny. W trzech turach popularnego programu turyści wygenerowali 13 tys. 921 bonów. Najchętniej korzystali z tego mieszkańcy województw: mazowieckiego, łódzkiego i śląskiego.

Samorządy zyskają więcej kompetencji. Są założenia nowej ustawy

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano informację o projekcie ustawy o likwidacji barier utrudniających funkcjonowanie jednostek samorządu terytorialnego. Nowe przepisy mają wdrożyć kompetencje, które w ostatnich latach zostały utracone przez samorządy i poprawić jakość usług publicznych.

Akademia Wsparcia: bezpłatne szkolenia dla samorządów o nowych standardach opieki nad dziećmi do lat 3

W ramach ogólnopolskiego programu „Akademia Wsparcia – krajowy system wspierania rozwoju opieki wczesnodziecięcej w Polsce 2024–2026” Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz partnerzy wojewódzcy zapraszają przedstawicieli gmin i powiatów na szkolenia dotyczące nadzoru i kontroli nad instytucjami opieki nad dziećmi do lat 3. Zajęcia odbywają się w całym kraju, a udział jest bezpłatny.

REKLAMA

MOPS i SKO muszą wyjaśnić, dlaczego dochód do zasiłku stałego jest za wysoki

Tak wynika z jednego z wyroków Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zdaniem sądu nie wystarczy samo podanie przepisów. Beneficjenci pomocy społecznej często nie wiedzą czym różni się dochód rodziny od dochodu własnego i jakie może to mieć praktyczne konsekwencje.

Naczelna Rada Lekarska krytykuje rządowe zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty

Naczelna Rada Lekarska sprzeciwia się propozycji rządu, by w ramach pilnej nowelizacji dotyczącej pomocy obywatelom Ukrainy wprowadzić także zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty. Samorząd lekarski ocenia, że „uproszczony” tryb uznawania kwalifikacji lekarzy spoza UE stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa pacjentów i omija właściwą ścieżkę legislacyjną.

Co powinien zawierać plecak ewakuacyjny?

Proponowaną listę najpotrzebniejszych rzeczy można znaleźć w Poradniku Bezpieczeństwa. W publikacji przygotowanej przez MSWiA, MOC i RCB znajdziemy ważne zasady postępowania podczas kryzysu.

Dochody jednostek samorządu terytorialnego [Projekt ustawy]

W wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Chodzi precyzyjniejsze dopasowanie dochodów osiąganych przez poszczególnych podatników do właściwej JST.

REKLAMA

Coraz mniej czasu na plany ewakuacyjne w samorządach

Gminy teoretycznie mają czas na sporządzenie planów ewakuacyjnych do końca 2025 roku. W praktyce jednak trzeba to zrobić wcześniej. Gminne plany stanowią bowiem wkład do planów wojewódzkich. Ustawowy termin dotyczy zaś wszystkich organów ludności i obrony cywilnej.

E-rejestracja do lekarza od 2026 roku. Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt ustawy

Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt nowelizacji ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej, wprowadzający centralny system e-rejestracji na wizyty w ramach NFZ. Zmiany mają wejść w życie w 2026 roku i początkowo obejmą kardiologię, mammografię oraz cytologię. Nowe przepisy mają usprawnić dostęp do lekarzy i uporządkować kolejki pacjentów.

REKLAMA