REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Finansowanie postępowania habilitacyjnego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wykład/ Fot. Fotolia
Wykład/ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Internet kipi od wpisów osób, które nie otrzymały zgody na sfinansowanie postępowania habilitacyjnego i z tego powodu odmówiono im wszczęcia przewodów habilitacyjnych. Warto zatem rozeznać temat, bo dyskusja nie ustaje, interpretacji jest wiele, a Ministerstwo, pomimo ostatnich zmian w przepisach, pomija konieczność doprecyzowania rozporządzeń, zwłaszcza pod kątem finansowania postępowania habilitacyjnego.

Procedury uzyskiwania stopnia doktora, doktora habilitowanego czy tytułu profesora określają przepisy, w tym w szczególności ustawa o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki. W myśl art. 18a wskazanej ustawy, postępowanie habilitacyjne wszczyna się na wniosek osoby ubiegającej się o nadanie stopnia doktora habilitowanego, skierowany wraz z autoreferatem do Centralnej Komisji. Kandydat do stopnia doktora habilitowanego wskazuje we wniosku jednostkę organizacyjną posiadającą uprawnienie, wybraną do przeprowadzenia postępowania habilitacyjnego. W przypadku gdy rada jednostki organizacyjnej wskazanej przez wnioskodawcę, odmówi przeprowadzenie postępowania habilitacyjnego, postępowanie prowadzi jednostka organizacyjna wyznaczona przez Centralną Komisję. Należy w tym miejscu podkreślić, iż rada jednostki (wskazana przez kandydata) może odmówić wyrażenia zgody na przeprowadzenie postępowania habilitacyjnego, przy czym przesłanką odmowy nie może być negatywna ocena osiągnięć kandydata, czy, co szczególnie istotne, brak środków finansowych na przeprowadzenie postępowania.

REKLAMA

Polecamy produkt: Kodeks pracy 2016 z komentarzem (książka)

Zatem, w razie braku zgody rady wybranej przez kandydata, na przeprowadzenie postępowania habilitacyjnego, Centralna Komisja wyznacza radę, która będzie prowadzić postępowanie, co obliguje jednostkę wyznaczoną, do przeprowadzenia przewodu. 

Polecamy serwis: Pracownicy

REKLAMA

Koszty wynagrodzeń członków komisji habilitacyjnej (w tym wynagrodzenia recenzentów) ponosi albo jednostka przeprowadzająca postępowanie habilitacyjne, albo habilitant, albo inna jednostka zatrudniająca habilitanta (na marginesie warto nadmienić, iż sposób wypłaty wynagrodzenia wskazanych osób również jest problematyczny, przy czym analiza zagadnienia wymaga odrębnego artykułu). Nie sposób odnaleźć  aktualnie obowiązujących przepisów, które uprawniałyby  uczelnię do dochodzenia środków finansowych za przeprowadzone postępowanie habilitacyjne, w sytuacji np.: utraty finansowania przez kandydata bądź instytucję pośredniczącą w finansowaniu. Tożsama sytuacja ma miejsce, kiedy ani kandydat do stopnia doktora habilitowanego, ani jego pracodawca, ani żadna inna jednostka nie zapewni pokrycia kosztów finansowania postępowania. W takim przypadku uczelnia mimo braku źródła finansowania  pozostaje w obowiązku przeprowadzenia postępowania. Taka  sytuacja rodzi problem, bowiem koszt postępowania sięga kilkunastu tysięcy złotych, a plany rzeczowo-finansowe obowiązujące w uczelniach w danym roku, nie przewidują wydatków tego rodzaju. W sytuacji, gdy Centralna Komisja zleci przeprowadzenie jednostce postępowanie przykładowo, dla pięciu kandydatów do stopnia doktora habilitowanego, którzy nie mają zapewnionego finansowania przewodu, uczelnia wyznaczona przez CK będzie musiała się zmierzyć z wydatkiem rzędu ok. 100 tysięcy złotych, co z pewnością dla niektórych uczelni wyższych, może okazać się nie lada wyzwaniem.  Niemniej jednak, także i swoje racje mają pracownicy naukowi, na  których z jednej strony ciążą ustawowe obowiązki podnoszenia kwalifikacji i w dodatku w określonym przepisami terminie, zaś z drugiej strony, nierzadko zmagać się muszą z niemożliwą do ominięcia przeszkodą finansową.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z pewnością potrzeba dyskusji pozostaje, podobnie zresztą jak konieczność doprecyzowania przepisów w zakresie prowadzenia opisanych postępowań, szczególnie w kontekście sposobów i warunków ich finansowania. Skoro bowiem ustawodawca nakłada na uczelnie określone obowiązki, wyznacza sztywne stawki wynagrodzenia osób uczestniczących w rzeczonych postępowaniach, to powinien także zadbać o zapewnienie stosownego finansowania. Być może dyskusja we wskazanym temacie dotrze do wyższego szczebla, by w rezultacie zwaśnione strony znalazły, z pomocą prawodawcy rzecz jasna, właściwe rozwiązanie problemu. Na ten moment zarówno uczelniom, jak i kandydatom do stopni naukowych, finansowanie postępowania spędza sen z powiek. 

Zobacz również: Przyznanie miejsca w domu studenckim - decyzja administracyjna niekonieczna?

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w opłatach za śmieci – będą nowe zasady segregacji, ulgi i kontrola deklaracji [PROJEKT MKiŚ]

W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zmiany w funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami na poziomie gminnym, które w ocenie projektodawców będą odpowiadać na realne potrzeby JST oraz mieszkańców.

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Czy Polska wprowadzi kontrole?

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Czy Polska wprowadzi kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów?

Premier D. Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

REKLAMA

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

Wydruk zdjęcia z Google Street View jako dowód w sprawie administracyjnej

Dowodem w postępowaniu administracyjnym może być wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Dlatego wydrukom z Geoportalu oraz wydrukom zdjęć Google Street View nie można odmówić mocy dowodowej. Stanowią one jednak tzw. dowody nienazwane i nie mają prawem przewidzianej mocy dowodowej – tak jak w przypadku dokumentów urzędowych, które sporządzone w przepisanej formie przez powołane do tego organy państwowe w ich zakresie działania stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone.

Zamówienia publiczne: jakie zmiany są konieczne? 130 tys. zł progu zamiast 80 tys. zł

Konieczne są zmiany w zamówieniach publicznych. Pierwsza dotyczy zasady konkurencyjności, której prawidłowe stosowanie sprawia beneficjentom duże problemy. Druga zmiana polega na podwyższeniu progu kwotowego na 130 tys. zł.

REKLAMA

NSZZ „Solidarność” na wojennej ścieżce z MEN: To nie reforma, to degradacja zawodu nauczyciela!

Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” ostro krytykuje planowane przez Ministerstwo Edukacji zmiany w zatrudnianiu specjalistów oraz rozszerzenie obowiązków nauczycieli bez dodatkowego wynagrodzenia. Związkowcy alarmują: MEN łamie prawo pracy, podważa autorytet pedagogów i ignoruje realne potrzeby oświaty. W tle – groźba protestów i oskarżenia o systemowe niszczenie zawodu nauczyciela.

Nowe standardy żywienia w szpitalach 2025: Ministerstwo Zdrowia wprowadza obowiązkowe diety dla pacjentów [PROJEKT]

Ministerstwo Zdrowia przedstawiło projekt rozporządzenia, które ma ujednolicić standardy żywienia pacjentów w szpitalach. Zmiany mają zagwarantować zdrowe, zbilansowane i dostosowane do stanu zdrowia posiłki, a także zwiększyć transparentność i jakość usług cateringowych w placówkach medycznych.

REKLAMA