REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Finansowanie postępowania habilitacyjnego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wykład/ Fot. Fotolia
Wykład/ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Internet kipi od wpisów osób, które nie otrzymały zgody na sfinansowanie postępowania habilitacyjnego i z tego powodu odmówiono im wszczęcia przewodów habilitacyjnych. Warto zatem rozeznać temat, bo dyskusja nie ustaje, interpretacji jest wiele, a Ministerstwo, pomimo ostatnich zmian w przepisach, pomija konieczność doprecyzowania rozporządzeń, zwłaszcza pod kątem finansowania postępowania habilitacyjnego.

Procedury uzyskiwania stopnia doktora, doktora habilitowanego czy tytułu profesora określają przepisy, w tym w szczególności ustawa o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki. W myśl art. 18a wskazanej ustawy, postępowanie habilitacyjne wszczyna się na wniosek osoby ubiegającej się o nadanie stopnia doktora habilitowanego, skierowany wraz z autoreferatem do Centralnej Komisji. Kandydat do stopnia doktora habilitowanego wskazuje we wniosku jednostkę organizacyjną posiadającą uprawnienie, wybraną do przeprowadzenia postępowania habilitacyjnego. W przypadku gdy rada jednostki organizacyjnej wskazanej przez wnioskodawcę, odmówi przeprowadzenie postępowania habilitacyjnego, postępowanie prowadzi jednostka organizacyjna wyznaczona przez Centralną Komisję. Należy w tym miejscu podkreślić, iż rada jednostki (wskazana przez kandydata) może odmówić wyrażenia zgody na przeprowadzenie postępowania habilitacyjnego, przy czym przesłanką odmowy nie może być negatywna ocena osiągnięć kandydata, czy, co szczególnie istotne, brak środków finansowych na przeprowadzenie postępowania.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy produkt: Kodeks pracy 2016 z komentarzem (książka)

Zatem, w razie braku zgody rady wybranej przez kandydata, na przeprowadzenie postępowania habilitacyjnego, Centralna Komisja wyznacza radę, która będzie prowadzić postępowanie, co obliguje jednostkę wyznaczoną, do przeprowadzenia przewodu. 

Polecamy serwis: Pracownicy

REKLAMA

Koszty wynagrodzeń członków komisji habilitacyjnej (w tym wynagrodzenia recenzentów) ponosi albo jednostka przeprowadzająca postępowanie habilitacyjne, albo habilitant, albo inna jednostka zatrudniająca habilitanta (na marginesie warto nadmienić, iż sposób wypłaty wynagrodzenia wskazanych osób również jest problematyczny, przy czym analiza zagadnienia wymaga odrębnego artykułu). Nie sposób odnaleźć  aktualnie obowiązujących przepisów, które uprawniałyby  uczelnię do dochodzenia środków finansowych za przeprowadzone postępowanie habilitacyjne, w sytuacji np.: utraty finansowania przez kandydata bądź instytucję pośredniczącą w finansowaniu. Tożsama sytuacja ma miejsce, kiedy ani kandydat do stopnia doktora habilitowanego, ani jego pracodawca, ani żadna inna jednostka nie zapewni pokrycia kosztów finansowania postępowania. W takim przypadku uczelnia mimo braku źródła finansowania  pozostaje w obowiązku przeprowadzenia postępowania. Taka  sytuacja rodzi problem, bowiem koszt postępowania sięga kilkunastu tysięcy złotych, a plany rzeczowo-finansowe obowiązujące w uczelniach w danym roku, nie przewidują wydatków tego rodzaju. W sytuacji, gdy Centralna Komisja zleci przeprowadzenie jednostce postępowanie przykładowo, dla pięciu kandydatów do stopnia doktora habilitowanego, którzy nie mają zapewnionego finansowania przewodu, uczelnia wyznaczona przez CK będzie musiała się zmierzyć z wydatkiem rzędu ok. 100 tysięcy złotych, co z pewnością dla niektórych uczelni wyższych, może okazać się nie lada wyzwaniem.  Niemniej jednak, także i swoje racje mają pracownicy naukowi, na  których z jednej strony ciążą ustawowe obowiązki podnoszenia kwalifikacji i w dodatku w określonym przepisami terminie, zaś z drugiej strony, nierzadko zmagać się muszą z niemożliwą do ominięcia przeszkodą finansową.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z pewnością potrzeba dyskusji pozostaje, podobnie zresztą jak konieczność doprecyzowania przepisów w zakresie prowadzenia opisanych postępowań, szczególnie w kontekście sposobów i warunków ich finansowania. Skoro bowiem ustawodawca nakłada na uczelnie określone obowiązki, wyznacza sztywne stawki wynagrodzenia osób uczestniczących w rzeczonych postępowaniach, to powinien także zadbać o zapewnienie stosownego finansowania. Być może dyskusja we wskazanym temacie dotrze do wyższego szczebla, by w rezultacie zwaśnione strony znalazły, z pomocą prawodawcy rzecz jasna, właściwe rozwiązanie problemu. Na ten moment zarówno uczelniom, jak i kandydatom do stopni naukowych, finansowanie postępowania spędza sen z powiek. 

Zobacz również: Przyznanie miejsca w domu studenckim - decyzja administracyjna niekonieczna?

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

REKLAMA

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

Wszystkich Świętych 2025: zmiany w ruchu i komunikacji miejskiej, zamknięte ulice, dojazd do cmentarzy

Zapowiadają się szerokie zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w okresie Wszystkich Świętych. W wielu miastach na ulice wyjadą linie cmentarne, a inne środki komunikacji miejskiej będą funkcjonować według zmienionych rozkładów.

REKLAMA

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? [WYWIAD]

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? W ramach kampanii EFSA Safe2Eat rozmawiamy z doktorem Jackiem Postupolskim ekspertem Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego (NIZP PZH-PIB).

Gdzie wyrzucać styropian opakowaniowy po sprzętach agd? Nie każdy styropian nadaje się do recyklingu

Gdzie wyrzucać styropian po sprzętach agd? Do pojemnika żółtego, czarnego, a może bezpośrednio do PSZOK-u? Nie każdy nadaje się do recyklingu. Styropian opakowaniowy trafia do innego miejsca niż styropian po jedzeniu czy styropian budowlany.

REKLAMA