REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kto zatwierdzi taryfy opłat za wodę i ścieki?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kto zatwierdzi taryfy opłat za wodę i ścieki?/ Fot. Fotolia
Kto zatwierdzi taryfy opłat za wodę i ścieki?/ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Prawidłowe przeprowadzenie procedury taryfowej może uniemożliwić brak rozporządzenia w sprawie właściwości miejscowej dyrektorów regionalnych zarządów gospodarki wodnej Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w sprawach z zakresu zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków.

Zmiana zasad zatwierdzania taryf

REKLAMA

Znowelizowana ustawa o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków wprowadza szereg istotnych zmian w procedurze przygotowywania i zatwierdzania taryf cen i stawek opłat za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków. Dotyczy to m.in. okresu na jaki taryfy mają być ustalane, organu właściwego do ich zatwierdzenia oraz procedury, w której zatwierdzenie to ma nastąpić. Ustawodawca dokonując nowelizacji powyższej ustawy zadecydował, iż taryfy obowiązujące w dniu wejścia w życie ustawy nowelizującej (tj. w dniu 12 grudnia 2017 roku) zachowują moc przez okres 180 dni od dnia wejścia w życie ustawy nowelizującej. Przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne zostały zobligowane do przekazania organowi regulacyjnemu wniosku o zatwierdzenie taryfy w terminie 90 dni przed upływem powyższego (a więc do 12 marca 2018 roku).

REKLAMA

W dyskusji branżowej związanej z powyższym obowiązkiem akcentuje się brak nowego rozporządzenia Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej w sprawie określania taryf, wzoru wniosku o zatwierdzenie taryf oraz warunków rozliczeń za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzenie ścieków. Prace nad nim trwają oficjalnie od 11 stycznia 2018 roku, kiedy to na stronach Rządowego Centrum Legislacji opublikowana została jego pierwsza wersja. Obecnie projekt rozporządzenia w wersji z dnia 8 lutego 2018 roku został skierowany do komisji prawniczej. Należy przypuszczać, iż wkrótce prace nad tym rozporządzeniem zostaną zakończone co umożliwi przedsiębiorstwom wodociągowo-kanalizacyjnym przygotowanie prawidłowych wniosków o zatwierdzenie taryf. 

Nie rozwiąże to jednak wszystkich problemów. W dalszym ciągu nie będzie bowiem wiadomo, do których organów wnioski te należy wysłać, a co ważniejsze które z nich będą właściwe do zatwierdzenia taryf.

INFORAKADEMIA poleca: NOWE PRAWO WODNE 2017 – KOMPENDIUM OBOWIĄZUJĄCYCH PRZEPISÓW

Właściwość miejscowa organu regulacyjnego

Znowelizowana ustawa o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków stanowi, iż organem regulacyjnym jest dyrektor regionalnego zarządu gospodarki wodnej Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie (art. 27a ust.1). Właściwość miejscowa organu regulacyjnego odpowiada umiejscowieniu siedzib regionalnych zarządów gospodarki wodnej Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie oraz zasadniczemu trójstopniowemu podziałowi terytorialnemu państwa (art. 27a ust. 2). Siedziby organów regulacyjnych zostały wprost określone w nowej ustawie Prawo wodne. Wskazano w niej 11 miejscowości, w których zlokalizowane zostaną siedziby regionalnych zarządów gospodarki wodnej Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie. Miastami tymi są:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Białystok,
  • Bydgoszczy,
  • Gdańsk,
  • Gliwice,
  • Kraków,
  • Lublin,
  • Poznań,
  • Rzeszów,
  • Szczecin,
  • Warszawa,
  • Wrocław.

Z powyższego wynika wprost, iż nie w każdym województwie znajdują się siedziby nowych organów regulacyjnych. Co więcej zakres terytorialny ich działania nie został na gruncie Prawa wodnego i aktów wykonawczych do tej ustawy określony z uwzględnieniem zasadniczego trójstopniowego podziału terytorialnego kraju, lecz z uwzględnieniem podziału hydrograficznego kraju polegającym na przypisaniu poszczególnym dyrektorom regionalnym konkretnych regionów wodnych. W konsekwencji niektóre gminy, powiaty czy województwa mogą znajdować się na obszarze działania więcej niż jednego regionalnego dyrektora zarządu gospodarki wodnej (mapa obrazująca właściwość organów w tym zakresie dostępna jest na stronie internetowej Wód Polskich).

Zobacz: Postępowanie administracyjne

REKLAMA

Tymczasem, jak już zostało wskazane, właściwość miejscowa tychże organów na potrzeby ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków, ma uwzględniać zasadniczy trójstopniowy podział terytorialny państwa. Zgodnie z ustawą z dnia 24 lipca 1998 r. o wprowadzeniu zasadniczego trójstopniowego podziału terytorialnego państwa jednostkami zasadniczego trójstopniowego podziału terytorialnego państwa są: gminy, powiaty i województwa. Wynika z tego, iż właściwość miejscowa organów regulacyjnych na gruncie ustawy wod-kan powinna obejmować teren całego województwa – wszystkie gminy z jego terenu powinny znajdować się w obszarze działania tego samego organu regulacyjnego.

Znowelizowana ustawa o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków przewiduje delegację dla ministra właściwego do spraw gospodarki wodnej do określenia, w drodze rozporządzenia, właściwości miejscowej dyrektorów regionalnych zarządów gospodarki wodnej Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w sprawach z zakresu zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków. Minister wydające przedmiotowe rozporządzenie zobligowany jest kierować się koniecznością zapewnienia skuteczności wykonywania zadań określonych w przepisach ustawy (art. 27d). Musi on także brać pod uwagę wytyczne zawarte w innych przepisach tej samej ustawy, związane z zasadniczym trójstopniowym podziałem terytorialnym kraju.

Polecamy: Nowe Prawo wodne z uzasadnieniem rządowym (książka)

Do dnia dzisiejszego przedmiotowe rozporządzenie nie zostało wydane. Co więcej na stronach internetowych Rządowego Centrum Legislacji brak jest jakichkolwiek informacji na temat rozpoczęcia prac nad tym rozporządzeniem. Tymczasem procedura jego wydawania nie może zostać prawidłowo przeprowadzona zaledwie w kilka dni. Projekt ten – podobnie jak inne – wymaga szeregu uzgodnień oraz konsultacji, a także opinii Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, która obraduje raz w miesiącu. Ostatnie jej posiedzenie przed upływem terminu na złożenie wniosków taryfowych odbędzie się 21 lutego 2018 roku.

Brak przedmiotowego rozporządzenia stanowi istotną trudność dla przedsiębiorstw wodociągowo-kanalizacyjnych, które nie będą miały pewności do którego organu należy wysłać wniosek taryfowy. Należy spodziewać się, że w szeregu przypadków będą one wysyłały swoje wnioski do kilku organów, którym najprawdopodobniej przypisana zostanie właściwość miejscowa w tym zakresie. Nie rozwiążę to jednak problemów dotyczącego braku możliwości prawidłowego przeprowadzenia postępowania taryfowego.

Zgodnie z Kodeksem postępowania administracyjnego organy administracji publicznej przestrzegają z urzędu swojej właściwości rzeczowej i miejscowej (sic). Podkreślić jednocześnie należy, iż decyzja wydana z naruszeniem przepisów o właściwości obarczona jest wadą nieważności.

Mając na uwadze powyższe uwagi należy mieć nadzieję, iż Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej jak najszybciej rozpocznie prace nad przedmiotowym rozporządzenie, co umożliwi prawidłowe przeprowadzenie i zakończenie postępowania taryfowego.

Maciej Kiełbus

prawnik w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, Partner, specjalizuje się w zakresie prawa administracyjnego, w szczególności prawa samorządowego

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejki do lekarzy 2025 – jak dostać się do specjalisty szybciej? Sprawdzone sposoby

Czekasz miesiącami na wizytę u specjalisty? Nie musisz! W Polsce średni czas oczekiwania w publicznej służbie zdrowia to ponad 4 miesiące, ale są legalne sposoby, by skrócić go do kilku tygodni, a nawet dni. Sprawdź, jak korzystać z wyszukiwarki NFZ, kiedy poprosić o adnotację "cito", gdzie warto jechać po krótszą kolejkę i kto ma prawo wejść do gabinetu bez czekania. To wiedza, która może oszczędzić Ci wiele nerwów.

Od odważnego eksperymentu do wzoru dla innych regionów. 8 lat Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii [WYWIAD]

Choć początek był trudny, dziś GZM to region o jednej z najbardziej zintegrowanych sieci transportowych w Polsce i rosnącym potencjale innowacyjnym. O tym, co sprawia, że 41 gmin potrafi mówić jednym głosem rozmawiamy z Kazimierzem Karolczakiem, przewodniczącym zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropoli.

Aktywny Maluch: Trwa nabór uzupełniający. Wnioski do 5 września 2025 r.

Do 5 września 2025 r. można składać wnioski w naborze uzupełniającym w programie Aktywny Maluch. Chodzi o dofinansowanie tworzenia miejsc opieki nad dziećmi do lat 3 i funkcjonowania nowoutworzonych miejsc opieki.

Podatek od nieruchomości 2026 – znamy nowe maksymalne stawki. Sprawdź, ile możesz zapłacić!

Znamy już maksymalne stawki podatku od nieruchomości na 2026 rok. Wyższe limity dotyczą gruntów, budynków oraz budowli. To ważna informacja dla właścicieli nieruchomości i przedsiębiorców, którzy powinni przygotować się na możliwe podwyżki. Sprawdź szczegóły i zaplanuj swoje wydatki!

REKLAMA

MEN odpowiada na zapowiedź protestu ZNP: podwyżki z 2024 r. przywróciły adekwatny poziom płac

Wiceminister edukacji uważa, że protesty ZNP są nieuzasadnione, bo skala podwyżek wynagrodzeń nauczycieli w 2024 roku była rekordowa i przywróciła satysfakcjonującą relację płac do warunków rynkowych. W 2024 roku nauczyciele początkujący otrzymali podwyżkę nominalną o ok. 40 proc., mianowani i dyplomowani – ok. 37 proc., co przekłada się na wzrost o tysiące złotych (od 1 894 do 2 674 zł) względem 2023 roku.

Leczenie gruźlicy wielolekoopornej – projekt nowelizacji przedłuża pilotaż do połowy 2026 roku [Projekt rozporządzenia MZ]

Resort zdrowia przedstawił projekt nowelizacji rozporządzenia dotyczący programu pilotażowego leczenia gruźlicy wielolekoopornej w warunkach ambulatoryjnych. Projekt trafił do uzgodnień i konsultacji.

"Nie wrzucaj banana do czarnego worka" - o bioodpadach, które mogą zasilać Twoją żarówkę

Dlaczego wciąż tak wielu z nas ignoruje brązowy pojemnik? Co dzieje się z obierkami po ziemniakach i jak jedna skórka z banana może oświetlić pokój przez sześć godzin? O mitach, błędach i przyszłości bioodpadów rozmawiamy z Katarzyną Gromadzką, ekspertką z firmy Bioodpady.pl.

Zebranie wiejskie - ilu mieszkańców?

Zgodne z prawem są nawet konsultacje, w których wzięło udział tylko kilku mieszkańców sołectwa – o ile uchwała o konsultacjach obowiązująca na terenie gminy stanowi, że konsultacje są ważne bez względu na liczbę uczestniczących osób uprawnionych do udziału w zebraniu wiejskim.

REKLAMA

Nierzetelność pracownika gminy a bezczynność w załatwieniu sprawy

Zwolniony przez gminę pracownik złośliwie doprowadza do bezczynności w załatwieniu sprawy? Fakt ten nie zwalnia gminy od odpowiedzialności za naruszenie terminów ustawowych, ale – po naprawieniu szkód spowodowanych przez pracownika – daje szansę na łagodniejszy wyrok sądu.

Społeczni opiekunowie zabytków – cisi partnerzy systemu ochrony dziedzictwa

W ustawie istnieją od lat, ale często traktowani są jako margines. Tymczasem dziś, bardziej niż kiedykolwiek wcześniej, potrzebujemy ich obecności. Społeczni opiekunowie zabytków mogą być realnym wsparciem państwowego systemu ochrony dziedzictwa – jeśli tylko będą traktowani na poważnie.

REKLAMA