REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jaki sposób gmina ustanawia swojego pełnomocnika w sądzie

_ ŁS
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Kto reprezentuje gminę przed sądem? Czy reprezentacja gminnej osoby prawnej zależy od formy prawnej? Czy wójt ma prawo do reprezentacji spółki komunalnej w sądzie?

Borys Budka

REKLAMA

radca prawny, radny Rady Miejskiej w Zabrzu i asystent w Katedrze Prawa Akademii Ekonomicznej w Katowicach

REKLAMA

Jednostki samorządu terytorialnego - gminy, powiaty i województwa - zostały wyposażone w osobowość prawną, a więc, zgodnie z art. 38 kodeksu cywilnego, w stosunkach cywilnoprawnych działać będą przez swoje organy określone w innych ustawach. W przypadku gminy przepisy te zostały zawarte w ustawie o samorządzie gminnym, która to w art. 31 kompetencje do reprezentowania gminy powierzyła jej organowi wykonawczemu - wójtowi (burmistrzowi albo prezydentowi miasta). Powyższe rozwiązanie będzie miało zastosowanie również do reprezentowania gminy przed sądem, jednakże trudno sobie wyobrazić, żeby w imieniu gminy występował osobiście wójt (burmistrz, prezydent). Dlatego też najczęściej gminę reprezentuje fachowy pełnomocnik - radca prawny lub adwokat. Nie jest wykluczone, aby gminę w procesie cywilnym, zgodnie z art. 87 par. 2 kodeksu postępowania cywilnego, reprezentował jej pracownik. W obu wskazanych przypadkach pełnomocnik powinien legitymować się pełnomocnictwem udzielonym przez wójta, które składa przy pierwszej czynności procesowej.

REKLAMA

Dodatkowo w zakresie zarządu mieniem oświadczenia woli w imieniu gminy może, prócz wójta, składać na podstawie udzielonego upoważnienia, jego zastępca samodzielnie lub wspólnie z inną upoważnioną osobą. Wydaje się, iż w takim przypadku osoby te mogą udzielić również pełnomocnictwa procesowego, ale jedynie w zakresie posiadanego upoważnienia. Podkreślenia wymaga, iż zgodnie ze stanowiskiem Sądu Najwyższego (uchwała z 3 października 2003 r., III CZP 63/03), użytego przez ustawodawcę sformułowania - upoważnienie - nie należy utożsamiać z pojęciem pełnomocnictwa określonym w kodeksie cywilnym.

Jeśli chodzi o reprezentację przed sądem gminnej jednostki organizacyjnej, to należy rozpatrzyć dwa przypadki. W pierwszym, gdy jednostka ta nie posiada osobowości prawnej, stroną w procesie jest zawsze gmina. Nie stoi to na przeszkodzie, aby w takim przypadku gminę reprezentował kierownik tej jednostki, jednakże winien on legitymować się ważnym pełnomocnictwem udzielonym przez wójta. Może on wówczas udzielić dalszego pełnomocnictwa na zasadach ogólnych, pracownikowi albo pełnomocnikowi fachowemu. Druga sytuacja dotyczy gminnych osób prawnych, które w praktyce najczęściej są spółkami kapitałowymi. W tym przypadku są one podmiotami odrębnymi od gminy, działającymi poprzez swoje ustawowe organy, na zasadach określonych w kodeksie spółek handlowych oraz umowie czy statucie spółki. Organem uprawnionym do reprezentowania gminnej spółki przed sądem będą więc członkowie zarządu, prokurenci albo ustanowieni przez zarząd pełnomocnicy. W dwóch pierwszych przypadkach osoby takie powinny figurować we właściwej rubryce Krajowego Rejestru Sądowego, a w przypadku pełnomocnika winien on posiadać pełnomocnictwo udzielone przez osoby uprawnione do składania woli w imieniu spółki. Co do zasady nie jest więc możliwe reprezentowanie w procesie gminnej osoby prawnej, będącej spółką kapitałową, bezpośrednio przez wójta albo przez wskazanego przez niego pełnomocnika. Wyjątkiem będą sytuacje enumeratywnie wymienione w kodeksie spółek handlowych, a dotyczące reprezentowania spółki w sporze z członkiem zarządu, w sprawach uchylenia lub unieważnienia uchwał zgromadzenia wspólników albo akcjonariuszy oraz ewentualnych procesów z tytułu wyrządzenia spółce szkody przez członków organów. W takich przypadkach pełnomocników ustanawiać będzie uchwała wspólników czy akcjonariuszy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

ŁS

PODSTAWA PRAWNA

• Art. 38 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. nr 16, poz. 93 ze zm.).

• Art. 31 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1591 ze zm.).

• Art. 87 par. 2 ustawy z 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (Dz.U. z 1964 r. nr 43, poz. 296 ze zm.).

 

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaka jest prawidłowa temperatura ludzkiego ciała? Już nie 36,6 st. C

Jaka jest prawidłowa temperatura ludzkiego ciała? Kalifornijscy lekarze i antropolodzy uznają starą normę, czyli 36,6 st. C za nieaktualną. Na przestrzeni wieków temperatura się obniżyła. Eksperci przeanalizowali przyczyny tej zmiany.

Polacy źle mierzą temperaturę w czasie choroby

Polacy źle mierzą temperaturę w czasie choroby. Do takich wniosków doszli autorzy raportu pt. „Jak Polacy mierzą temperaturę ciała podczas choroby?”. Jakie błędy są najczęściej popełniane? Na co trzeba zwrocić szczególną uwagę, zwłaszcza w sezonie zachorowań na grypę?

Wyższe uposażenia żołnierzy zawodowych w 2025 roku [Tabela stawek]. Podwyżka z wyrównaniem od 1 stycznia

Minister Obrony Narodowej przygotował projekt rozporządzenia w sprawie stawek uposażenia zasadniczego żołnierzy zawodowych. Stawki te mają zostać podwyższone od 5,3% do 7,1% (w zależności od grupy uposażenia) ze skutkiem od 1 stycznia 2025 r. Zatem w 2025 r. (z wyrównaniem od 1 stycznia) nastąpi wzrost uposażenia zasadniczego od 400 zł dla szeregowych, 500 zł dla podoficerów oraz do 1100 zł dla generała - w porównaniu do dotychczasowych stawek. Najniższe uposażenie zasadnicze żołnierza zawodowego wzrośnie o 400 zł - z 6000 zł do 6400 zł.

Co pyli teraz? Kalendarz pylenia na cały rok

Należy pamiętać, że w Polsce, w niektórych regionach jest cieplej, w innych zimniej, w innym okresie pylić będą rośliny i drzewa w południowo-zachodniej części kraju, a w innym w północno-wschodnim. W Polsce najczęściej uczulają pyłki trwa, chwastów oraz drzew.

REKLAMA

Dzień Bezpiecznego Internetu. Ilu Polaków dzieli się swoimi danymi do logowania?

Czy Polacy udostępniają swoje dane do logowania? Z badania "Mobilny Portret Polaka" opublikowanego 11 lutego, w Dniu Bezpiecznego Internetu wynika, że 60 proc. badanych deklaruje, iż nie dzieli się z nikim swoimi danymi do logowania. Co piąty respondent przyznał, że padł ofiarą oszustwa w internecie.

Jak obliczyć trzynastkę dla pracownika samorządowego? RIO: nie można wliczać jednorazowych, nieperiodycznych wypłat do podstawy wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego

Regionalna Izba Obrachunkowa w piśmie z 28 stycznia 2025 r. wyjaśniła, że do podstawy wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego (tzw. trzynastki) wlicza się te składniki wynagrodzenia, które przyjmowane są do obliczenia ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy, a także wynagrodzenie za urlop wypoczynkowy oraz wynagrodzenie za czas pozostawania bez pracy przysługujące pracownikowi, który podjął pracę w wyniku przywrócenia do pracy. Do tej podstawy nie wlicza się natomiast jednorazowych lub nieperiodycznych wypłat za spełnienie określonego zadania bądź za określone osiągnięcie.

Z Radomia polecisz tylko w dwóch kierunkach. Jeden wkrótce będzie zawieszony

Jedynie ponad 3 tys. pasażerów. Tylu odprawiło lotnisko w Radomiu w styczniu. To o połowę mniej niż w tym samym miesiącu 2024 roku. Polskie Porty Lotnicze przekazały, że na ten moment dostępne są dwa regularne kierunki lotów.

Jak obniżyć koszty obsługi zadań pomocy społecznej? Postulaty Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza

Jak obniżyć koszty obsługi zadań pomocy społecznej? Postulaty Komisji ds. Polityki Społecznej i Ochrony Zdrowia Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza dotyczące usprawnienia działania organów pomocy społeczne.

REKLAMA

Raport o stanie gminy 2025 szybko i bez błędów. Kielce i Jarocin już to zrobiły ... z pomocą AI

Gminom pozostało nieco ponad 100 dni na przygotowanie obowiązkowych sprawozdań, w których co roku raportują kluczowe informacje i rozliczają się z efektów realizowanych projektów. Czy to dużo czasu? Niekoniecznie, biorąc uwagę, że gminom w zależności od ich wielkości i specyficznych potrzeb stworzenie takiego opracowania zajmuje od min. 120, do nawet 2500 godzin, czyli 312 dni (!) i może angażować aż 20 pracowników (Dane szacunkowe: Integrator Danych Miejskich IRMiR). Dlatego przygotowując raport, gmina musi nierzadko sięgać po dodatkowe wsparcie. Opracowanie dokumentu kosztuje sporo wysiłku, czasu i pieniędzy, ale zdarza się, że jego lekturą nie są zainteresowani radni, więc mieszkańcy tym bardziej. Te wszystkie problemy można rozwiązać za pomocą wsparcia sztucznej inteligencji, która wygeneruje sprawozdanie o gminie. Czy to może działać? Przypadki Kielc i Jarocina pokazują, że tak.

EU Navigate. Program wsparcia dla osób starszych z chorobą nowotworową

Zapraszamy do udziału w projekcie EU NAVIGATE prowadzonym przez Pracownię Badań nad Starzejącym się Społeczeństwem Uniwersytetu Jagiellońskiego Collegium Medicum działającą pod kierunkiem pani profesor Katarzyny Szczerbińskiej.

REKLAMA