reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Organizacja > Prawo administracyjne > Pismo do organu administracyjnego - list zwykły czy polecony?

Pismo do organu administracyjnego - list zwykły czy polecony?

Jakim listem należy wysyłać pisma do organów administracyjnych? Co w sytuacji gdy strona wysłała pismo w przypisanym w terminie listem zwykłym a nie poleconym. Czy takie złożenie pisma można uznać za skuteczne, jeżeli organ zakwestionowałby terminowość złożenia tego pisma.

Jeżeli strona postępowania administracyjnego chce złożyć pismo w przypisanym terminie, to ma kilka możliwości. Najczęściej stosowane rozwiązania to złożenie pisma bezpośrednio w siedzibie organu lub wysłanie go pocztą. Drugie rozwiązań jest bardzo wygodne dla strony, gdyż nie musi niepotrzebnie marnować czasu i zanosić osobiście pisma do siedziby organu. W szczególności, iż często się zdarza, iż siedziba tego organu znajduje się w znacznej odległości od miejsca zamieszkania strony. Natomiast placówka pocztowa znajduje się w zasadzie w każdej miejscowości. Dodatkowo wysłanie pisma pocztą wywołuje takie same skutki, jak złożenie go bezpośrednio w siedzibie organu. Zatem jeżeli pismo zostanie wysłane przez stronę z placówki pocztowej znajdującej się w miejscowości innej niż siedziba organu, w ostatnim dniu terminu do złożenia tego pisma, to termin ten i tak zostanie zachowany.

Praktyka jest taka, iż pisma do wszystkich organów winny być wysłane listem poleconym. W takim przypadku strona, która wyśle list w ten sposób, ma dowód, iż list ten został wysłany w terminie. Co jest bardzo pomocne w sytuacji gdyby organ zakwestionowałby złożenie pisma w terminie. Powstaje jednak wątpliwość, co w sytuacji gdy strona wysłała pismo w przypisanym w terminie listem zwykłym a nie poleconym. Czy takie złożenie pisma można uznać za skuteczne, jeżeli organ zakwestionowałby terminowość złożenia tego pisma. Skoro strona faktycznie złożyła pismo w terminie, ale nie posiada dowodu potwierdzającego ten fakt.

Zobacz również: Przywrócenie terminu z powodu odebrania przesyłki przez pracownika

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku  z dnia 15 stycznia 2015 r., sygn. akt:  III SA/Wa 868/14 (LEX nr 1747010) stwierdził, iż: „nadanie pisma listem zwykłym w praktyce pozbawia zainteresowanego urzędowego dowodu dokonania tej czynności. W takiej sytuacji dla ustalenia terminu wniesienia pisma do sądu za pośrednictwem urzędu pocztowego decydujące znaczenie ma data stempla pocztowego. Strona powinna była dbać o posiadanie innego, niż stempel pocztowy  na przesyłce, dowodu nadania odwołania w określonym terminie. Każdy bowiem przeciętnie rozsądny człowiek, a w szczególności podatnik prowadzący działalność gospodarczą, wie o skutkach nadania przesyłki listem poleconym. Data nadania przesyłki listem poleconym jest datą pewną i wywołuje skutki prawne w postaci przyjęcia owej daty jako daty dokonania czynności.”

reklama

Czytaj także

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama
reklama

Ostatnio na forum

reklama

Compliance 2020

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Kamil Kopka

Wiceprezes ds. finansowania rolnictwa i budownictwa

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama