REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązek informacyjny z art. 13 RODO w deklaracji śmieciowej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Obowiązek informacyjny z art. 13 RODO w deklaracji śmieciowej./ fot. Fotolia
Obowiązek informacyjny z art. 13 RODO w deklaracji śmieciowej./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kancelaria Prezesa Rady Ministrów opublikowała projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem stosowania rozporządzenia 2016/679, która będzie nowelizować ok. 160 ustaw z zakresu szeroko rozumianego sektora publicznego. Projekt przewiduje także zmianę ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [1] (dalej: „ustawa o utrzymaniu czystości”).

Aktualny stan prawny

Na gruncie obecnie obowiązujących przepisów właściciel nieruchomości składa do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi (dalej także: „deklaracja śmieciowa”). Rada gminy określa wzór deklaracji śmieciowej w drodze uchwały.

REKLAMA

Polecamy: RODO dla samorządu i administracji. Wzory dokumentów z objaśnieniami

Na podstawie art. 6m ust. 1b ustawy o utrzymaniu czynności, rada gminy może wymagać podania przez właściciela nieruchomości następujących danych tj.:

1) imię i nazwisko lub nazwę właściciela nieruchomości oraz adres miejsca zamieszkania lub siedziby;

2) adres nieruchomości;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3) dane stanowiące podstawę zwolnienia z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi;

4) numer telefonu właściciela nieruchomości;

5) adres poczty elektronicznej właściciela nieruchomości;

6) inne informacje niezbędne do wystawienia tytułu wykonawczego.

REKLAMA

Niewątpliwie ww. informacje stanowią dane osobowe w rozumieniu art. 4 pkt 1) RODO [2]. Z kolei zbieranie deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i organizowanie odbioru odpadów komunalnych jest przetwarzaniem danych osobowych zgodnie z art. 4 pkt 2) RODO. W rezultacie gmina – jako administrator danych osobowych – ma obowiązek przekazania właścicielom nieruchomości informacji o przetwarzaniu danych osobowych w niezbędnym zakresie.

Obowiązek informacyjny, o którym mowa w art. 13 RODO, ma zapewnić osobie, której dane dotyczą (właścicielowi nieruchomości), minimalną wiedzę o przetwarzaniu jego danych osobowych, np. administratorze, podstawie przetwarzania, odbiorcach danych, okresie przechowywania i przysługujących jej prawach.

Zobacz: Gospodarka komunalna

REKLAMA

W preambule RODO w motywie (39) wskazano, że „dla osób fizycznych powinno być przejrzyste, że dotyczące ich dane osobowe są zbierane, wykorzystywane, przeglądane lub w inny sposób przetwarzane oraz w jakim stopniu te dane osobowe są lub będą przetwarzane. Zasada przejrzystości wymaga, by wszelkie informacje i wszelkie komunikaty związane z przetwarzaniem tych danych osobowych były łatwo dostępne i zrozumiałe oraz sformułowane jasnym i prostym językiem”.

Podkreślić należy, że RODO nie narzuca formy spełnienia ww. obowiązku informacyjnego. Art. 12 ust. 1 RODO stanowi jedynie, że administrator (gmina) podejmuje odpowiednie środki, aby w zwięzłej, przejrzystej, zrozumiałej i łatwo dostępnej formie, jasnym i prostym językiem udzielić osobie, której dane dotyczą, wszelkich informacji, o których mowa w art. 13 RODO. Przykładowo odpowiednia informacja może znaleźć się na wzorze deklaracji śmieciowej, ale także zostać zawieszona na tablicy ogłoszeń w urzędzie gminy, opublikowana na stronie internetowej urzędu gminy razem z deklaracją, o której mowa wyżej lub nawet naklejona na gminne pojazdy służące do odbioru odpadów. Każda gmina swobodnie wybiera sposób komunikacji i dostosowuje go do swoich warunków lokalnych, co jest zgodne z zasadą rozliczalności przetwarzania danych osobowych (por. art. 5 ust. 2 RODO).

Obowiązek informacyjny z art. 13 RODO w deklaracji śmieciowej

Zgodnie z art. 28 projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem stosowania rozporządzenia 2016/679 (w wersji na dzień 23.05.2018 r.), do art. 6n ustawy o utrzymaniu czystości zostanie dodany ust. 3 o treści: „3. Wzór deklaracji, o którym mowa w ust. 1, zawiera informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych.”

Ustawodawca postanowił narzucić gminom sposób realizowania obowiązku informacyjnego z art. 13 RODO. Odpowiednie informacje o przetwarzaniu danych osobowych będą elementem składowym wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Na skutek projektowanej zmiany gminy będą musiały zmienić stosowane wzory deklaracji śmieciowych i podjąć w tym zakresie odpowiednie uchwały. Jednocześnie należy pamiętać, że ujęcie informacji o przetwarzaniu danych osobowych we wzorze deklaracji śmieciowej, nie gwarantuje gminie – będącej administratorem - należytego spełnienia obowiązku informacyjnego z art. 13 RODO. Właściciel nieruchomości składa deklarację raz, a później tylko w przypadku gdy uległ zmianie stan faktyczny (art. 6m ust. 2 ustawy o utrzymaniu czystości). Z kolei, procesy przetwarzania danych osobowych mogą ulegać zmianom, a osoba, której dane dotyczą, ma prawo do informacji zaktualizowanej i zgodnej ze stanem rzeczywistym. W rezultacie nie można wykluczyć ryzyka, że informacja o przetwarzaniu danych osobowych wydrukowana na wzorze deklaracji śmieciowej nie będzie wystarczającym środkiem należytego wykonania obowiązku administratora, o którym mowa w art. 13 RODO.

Przepis przejściowy i wejście w życie

Projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem stosowania rozporządzenia 2016/679 (w wersji na dzień 23.05.2018 r.) zawiera przepis przejściowy regulujący dalsze obowiązywanie aktualnych wzorów deklaracji śmieciowych. Na podstawie art. 168 ww. projektu ustawy, uchwały wydane przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy na podstawie art. 6n ustawy zmienianej w art. 28 zachowują moc do czasu wydania uchwał na podstawie art. 6n ustawy zmienianej w art. 28 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą i mogą być zmieniane.[3] Ustawodawca zaplanował, że nowelizacja m.in. w zakresie art. 6n ustawy o utrzymaniu czystości, wejdzie w życie po upływie 14 dnia od ogłoszenia.

[1] Tekst jedn. Dz. U. z 2018 r. poz. 1454 ze zm.

[2] Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych)

[3] Art. 168 projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem stosowania rozporządzenia 2016/679 (wersja na dzień 23.05.2018 r.) zawiera błąd redakcyjny – jest odwołanie do art. 26 ustawy nowelizującej, a powinno być do art. 28 ustawy nowelizującej.

Urszula Szefler

radca prawny w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, specjalizuje się w prowadzeniu sporów sądowych i bieżącej obsłudze przedsiębiorców ze szczególnym uwzględnieniem prawa pracy

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa taryfa za prąd później! Rząd przesuwa termin, by umożliwić obniżki cen

Rząd planuje przesunąć start nowych taryf energii z lipca na październik 2025 roku. Powód? Lepsze warunki na rynku hurtowym dają szansę na niższe ceny prądu dla gospodarstw domowych. To może oznaczać realne oszczędności – ale trzeba będzie poczekać.

Badania cholesterolu w bilansie sześciolatka. Od kiedy?

Od 5 maja do programu badań bilansu zdrowia sześciolatka wchodzi lipidogram. Rzeczniczka praw dziecka Monika Horna-Cieślak uważa to za ogromny sukces, bo zwiększy się świadomość, że choroby serca mogą dotykać także młodych.

Jak i kiedy rezerwować wakacje, żeby było najtaniej?

Jak Polacy planują wakacje? Na ostatnią chwilę czy z wyprzedzeniem? Jak najtaniej zarezerwować hotel? Czy Polacy chętnie spędzają wakacje w kraju?

Kalendarz szczepień dorosłych [TABELA]

Kalendarz szczepień dorosłych. Kiedy i na co warto się zaszczepić? Które szczepionki są szczególnie zalecane dla seniorów? Ile dawek poszczególnych szczepionek? Polskie Towarzyszko Medycyny rodzinnej we współpracy z Fundacją MY PACJENCI opracowało kalendarz szczepień dla dorosłych.

REKLAMA

Branża pirotechniczna chce wzmocnić potencjał obronny kraju

W odpowiedzi na zapowiadane przez rząd plany dotyczące szeroko zakrojonych szkoleń wojskowych, przedstawiciele branży pirotechnicznej, w liście wysłanym do ministrów obrony oraz spraw wewnętrznych i administracji, podkreślają swoje unikalne kompetencje i zasoby. Chodzi o wzmocnienie bezpieczeństwa państwa oraz efektywną współpracę ze strukturami obronnymi.

Od 1 stycznia 2026 r. nowy obowiązek jednostek sektora finansów publicznych. Chodzi o zmiany w zakresie rejestru umów

Od 1 stycznia 2026 r. nowy obowiązek jednostek sektora finansów publicznych. Chodzi m.in. o zmiany w zakresie rejestru umów. Projekt nowelizacji trafił do opiniowania. Projektodawcą jest Ministerstwo Finansów.

8400 zł brutto dla pracowników pomocy społecznej? 3-miesięczny urlop? Związkowcy przedstawili propozycje

Ile zarabia pracownik pomocy społecznej? A ile powinien zarabiać? Związkowa Alternatywa domaga się radykalnej poprawy warunków pracy i wynagrodzeń zatrudnionych w tym sektorze. Związek oczekuje skokowego wzrostu płac, dotrzymania przez rząd złożonych wcześniej obietnic, a także zapewnienia urlopu regeneracyjnego i warunków do rozwoju zawodowego dla wszystkich zatrudnionych w sektorze pomocy społecznej.

Gminy mają problemy finansowe, bo słabo ściągają zaległe czynsze, podatki, kary i tym podobne zobowiązania

Podatki, czynsze za mieszkania komunalne, wodę, wywóz śmieci, alimenty i mandaty – takich opłat nie regulują konsumenci oraz firmy wobec gmin. Nazbierało się tego już ponad 17,5 miliarda złotych. Jednocześnie gminy narzekają na brak pieniędzy na remonty, budowę mieszkań i inne ważne przedsięwzięcia.

REKLAMA

36 lat w oczekiwaniu na diagnozę. Pacjenci z chorobami rzadkimi wciąż czekają na zmiany

W Polsce ponad 3 miliony osób zmaga się z chorobami rzadkimi, a system opieki zdrowotnej wciąż nie jest odpowiednio przystosowany do ich potrzeb. Czas oczekiwania na diagnozę często rozciąga się na lata, co prowadzi do pogorszenia zdrowia pacjentów i stanowi ogromne obciążenie dla ich rodzin. Oto historie pacjentów, którzy latami czekali na diagnozę.

4666 zł dla każdego sołtysa? Wybory organizowane przez PKW?

Czy sołtysi otrzymają wynagrodzenia na poziomie ustawowej płacy minimalnej? Czy wybory na sołtysa będą organizowane przez Państwową Komisję Wyborczą, a kandydaci organizować będą kampanie w swoich wsiach? Profesjonalizacje działań najmniejszych jednostek administracyjnych zaproponował jeden z kandydatów na Prezydenta PR.

REKLAMA