REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązek informacyjny z art. 13 RODO w deklaracji śmieciowej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Obowiązek informacyjny z art. 13 RODO w deklaracji śmieciowej./ fot. Fotolia
Obowiązek informacyjny z art. 13 RODO w deklaracji śmieciowej./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kancelaria Prezesa Rady Ministrów opublikowała projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem stosowania rozporządzenia 2016/679, która będzie nowelizować ok. 160 ustaw z zakresu szeroko rozumianego sektora publicznego. Projekt przewiduje także zmianę ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [1] (dalej: „ustawa o utrzymaniu czystości”).

Aktualny stan prawny

Na gruncie obecnie obowiązujących przepisów właściciel nieruchomości składa do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi (dalej także: „deklaracja śmieciowa”). Rada gminy określa wzór deklaracji śmieciowej w drodze uchwały.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: RODO dla samorządu i administracji. Wzory dokumentów z objaśnieniami

Na podstawie art. 6m ust. 1b ustawy o utrzymaniu czynności, rada gminy może wymagać podania przez właściciela nieruchomości następujących danych tj.:

1) imię i nazwisko lub nazwę właściciela nieruchomości oraz adres miejsca zamieszkania lub siedziby;

REKLAMA

2) adres nieruchomości;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3) dane stanowiące podstawę zwolnienia z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi;

4) numer telefonu właściciela nieruchomości;

5) adres poczty elektronicznej właściciela nieruchomości;

6) inne informacje niezbędne do wystawienia tytułu wykonawczego.

Niewątpliwie ww. informacje stanowią dane osobowe w rozumieniu art. 4 pkt 1) RODO [2]. Z kolei zbieranie deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i organizowanie odbioru odpadów komunalnych jest przetwarzaniem danych osobowych zgodnie z art. 4 pkt 2) RODO. W rezultacie gmina – jako administrator danych osobowych – ma obowiązek przekazania właścicielom nieruchomości informacji o przetwarzaniu danych osobowych w niezbędnym zakresie.

Obowiązek informacyjny, o którym mowa w art. 13 RODO, ma zapewnić osobie, której dane dotyczą (właścicielowi nieruchomości), minimalną wiedzę o przetwarzaniu jego danych osobowych, np. administratorze, podstawie przetwarzania, odbiorcach danych, okresie przechowywania i przysługujących jej prawach.

Zobacz: Gospodarka komunalna

W preambule RODO w motywie (39) wskazano, że „dla osób fizycznych powinno być przejrzyste, że dotyczące ich dane osobowe są zbierane, wykorzystywane, przeglądane lub w inny sposób przetwarzane oraz w jakim stopniu te dane osobowe są lub będą przetwarzane. Zasada przejrzystości wymaga, by wszelkie informacje i wszelkie komunikaty związane z przetwarzaniem tych danych osobowych były łatwo dostępne i zrozumiałe oraz sformułowane jasnym i prostym językiem”.

Podkreślić należy, że RODO nie narzuca formy spełnienia ww. obowiązku informacyjnego. Art. 12 ust. 1 RODO stanowi jedynie, że administrator (gmina) podejmuje odpowiednie środki, aby w zwięzłej, przejrzystej, zrozumiałej i łatwo dostępnej formie, jasnym i prostym językiem udzielić osobie, której dane dotyczą, wszelkich informacji, o których mowa w art. 13 RODO. Przykładowo odpowiednia informacja może znaleźć się na wzorze deklaracji śmieciowej, ale także zostać zawieszona na tablicy ogłoszeń w urzędzie gminy, opublikowana na stronie internetowej urzędu gminy razem z deklaracją, o której mowa wyżej lub nawet naklejona na gminne pojazdy służące do odbioru odpadów. Każda gmina swobodnie wybiera sposób komunikacji i dostosowuje go do swoich warunków lokalnych, co jest zgodne z zasadą rozliczalności przetwarzania danych osobowych (por. art. 5 ust. 2 RODO).

Obowiązek informacyjny z art. 13 RODO w deklaracji śmieciowej

Zgodnie z art. 28 projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem stosowania rozporządzenia 2016/679 (w wersji na dzień 23.05.2018 r.), do art. 6n ustawy o utrzymaniu czystości zostanie dodany ust. 3 o treści: „3. Wzór deklaracji, o którym mowa w ust. 1, zawiera informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych.”

Ustawodawca postanowił narzucić gminom sposób realizowania obowiązku informacyjnego z art. 13 RODO. Odpowiednie informacje o przetwarzaniu danych osobowych będą elementem składowym wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Na skutek projektowanej zmiany gminy będą musiały zmienić stosowane wzory deklaracji śmieciowych i podjąć w tym zakresie odpowiednie uchwały. Jednocześnie należy pamiętać, że ujęcie informacji o przetwarzaniu danych osobowych we wzorze deklaracji śmieciowej, nie gwarantuje gminie – będącej administratorem - należytego spełnienia obowiązku informacyjnego z art. 13 RODO. Właściciel nieruchomości składa deklarację raz, a później tylko w przypadku gdy uległ zmianie stan faktyczny (art. 6m ust. 2 ustawy o utrzymaniu czystości). Z kolei, procesy przetwarzania danych osobowych mogą ulegać zmianom, a osoba, której dane dotyczą, ma prawo do informacji zaktualizowanej i zgodnej ze stanem rzeczywistym. W rezultacie nie można wykluczyć ryzyka, że informacja o przetwarzaniu danych osobowych wydrukowana na wzorze deklaracji śmieciowej nie będzie wystarczającym środkiem należytego wykonania obowiązku administratora, o którym mowa w art. 13 RODO.

Przepis przejściowy i wejście w życie

Projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem stosowania rozporządzenia 2016/679 (w wersji na dzień 23.05.2018 r.) zawiera przepis przejściowy regulujący dalsze obowiązywanie aktualnych wzorów deklaracji śmieciowych. Na podstawie art. 168 ww. projektu ustawy, uchwały wydane przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy na podstawie art. 6n ustawy zmienianej w art. 28 zachowują moc do czasu wydania uchwał na podstawie art. 6n ustawy zmienianej w art. 28 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą i mogą być zmieniane.[3] Ustawodawca zaplanował, że nowelizacja m.in. w zakresie art. 6n ustawy o utrzymaniu czystości, wejdzie w życie po upływie 14 dnia od ogłoszenia.

[1] Tekst jedn. Dz. U. z 2018 r. poz. 1454 ze zm.

[2] Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych)

[3] Art. 168 projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem stosowania rozporządzenia 2016/679 (wersja na dzień 23.05.2018 r.) zawiera błąd redakcyjny – jest odwołanie do art. 26 ustawy nowelizującej, a powinno być do art. 28 ustawy nowelizującej.

Urszula Szefler

radca prawny w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, specjalizuje się w prowadzeniu sporów sądowych i bieżącej obsłudze przedsiębiorców ze szczególnym uwzględnieniem prawa pracy

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Naczelna Rada Lekarska krytykuje rządowe zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty

Naczelna Rada Lekarska sprzeciwia się propozycji rządu, by w ramach pilnej nowelizacji dotyczącej pomocy obywatelom Ukrainy wprowadzić także zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty. Samorząd lekarski ocenia, że „uproszczony” tryb uznawania kwalifikacji lekarzy spoza UE stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa pacjentów i omija właściwą ścieżkę legislacyjną.

Co powinien zawierać plecak ewakuacyjny?

Proponowaną listę najpotrzebniejszych rzeczy można znaleźć w Poradniku Bezpieczeństwa. W publikacji przygotowanej przez MSWiA, MOC i RCB znajdziemy ważne zasady postępowania podczas kryzysu.

Dochody jednostek samorządu terytorialnego [Projekt ustawy]

W wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Chodzi precyzyjniejsze dopasowanie dochodów osiąganych przez poszczególnych podatników do właściwej JST.

Coraz mniej czasu na plany ewakuacyjne w samorządach

Gminy teoretycznie mają czas na sporządzenie planów ewakuacyjnych do końca 2025 roku. W praktyce jednak trzeba to zrobić wcześniej. Gminne plany stanowią bowiem wkład do planów wojewódzkich. Ustawowy termin dotyczy zaś wszystkich organów ludności i obrony cywilnej.

REKLAMA

E-rejestracja do lekarza od 2026 roku. Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt ustawy

Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt nowelizacji ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej, wprowadzający centralny system e-rejestracji na wizyty w ramach NFZ. Zmiany mają wejść w życie w 2026 roku i początkowo obejmą kardiologię, mammografię oraz cytologię. Nowe przepisy mają usprawnić dostęp do lekarzy i uporządkować kolejki pacjentów.

Lex szarlatan: nowe przepisy mają ukrócić pseudomedycynę i chronić pacjentów onkologicznych

Wzrost popularności pseudomedycyny i alternatywnych metod leczenia raka stał się poważnym zagrożeniem dla pacjentów. Jesienią mają ruszyć prace nad ustawą Lex szarlatan, która da Rzecznikowi Praw Pacjenta nowe narzędzia do walki z nieuczciwymi praktykami i ochrony chorych przed szarlatanami medycznymi.

Polska przestrzeń powietrzna naruszona przez rosyjskie drony. Uruchomiono procedury obronne

Kilkanaście lecących z Rosji dronów naruszyło nad ranem w środę polską przestrzeń powietrzną. Wojsko podjęło decyzję o ich zestrzeleniu. Armia i służby zostały postawione w stan najwyższej gotowości. Władze apelują o śledzenie komunikatów.

Pakiet antyblackoutowy: nowe prawo ma ochronić Polskę przed blackoutem i cyberzagrożeniami

Ministerstwo Energii wraz z Polskimi Sieciami Elektroenergetycznymi (PSE) zaprezentowały właśnie kompleksowy pakiet regulacji prawnych – tzw. pakiet antyblackoutowy – który ma zwiększyć odporność Krajowego Systemu Elektroenergetycznego na awarie, cyberataki oraz zakłócenia. Projekty trafią we wrześniu do wykazu prac Rady Ministrów.

REKLAMA

Mrożenie cen prądu i bon ciepłowniczy coraz bliżej – rząd przyjął projekty ustaw

Komitet Stały Rady Ministrów przyjął trzy kluczowe projekty ustaw, które mają zabezpieczyć domowe budżety: przedłużenie zamrożenia cen energii elektrycznej do końca 2025 roku, wprowadzenie bonu ciepłowniczego dla najuboższych gospodarstw oraz nowelizację przepisów w zakresie zapasów ropy i gazu, by wzmocnić bezpieczeństwo energetyczne państwa.

ISAC wod-kan: nowe centrum cyberbezpieczeństwa chroniące infrastruktury wodociągowe

W odpowiedzi na rosnące zagrożenia cybernetyczne rząd powołał Centrum Wymiany Informacji i Analiz dla sektora wodno-kanalizacyjnego (ISAC wod-kan), umożliwiające wspólne reagowanie na incydenty, wzmacnianie ochrony systemów i zapewnienie bezpiecznego dostępu do wody dla milionów obywateli.

REKLAMA