REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Szkoły i urzędy powinny sprawdzić BIP. Pierwsza kara RODO na podmiot publiczny

Magda Judejko
Prawnik, Inspektor ds. Ochrony Danych Osobowych, Menadżer
Szkoły i urzędy powinny sprawdzić BIP. Pierwsza kara RODO na podmiot publiczny.
Szkoły i urzędy powinny sprawdzić BIP. Pierwsza kara RODO na podmiot publiczny."/fot. Shutterstock
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

40 tys. zł kary na Burmistrza miasta za nieprzestrzeganie RODO nałożył Urząd Ochrony Danych Osobowych. Jest to pierwsza kara dla podmiotu publicznego w związku z ochroną danych osobowych.

Definicje:

REKLAMA

REKLAMA

- RODO -  (EU GDPR (eng) – European Union General Data Protection Regulation) – regulacja prawna dotycząca ochrony danych osobowych, mająca na celu m.in. zapewnienie swobodnego przepływu danych osobowych pomiędzy państwami członkowskimi oraz ochronę prywatności w świetle rozwoju nowych technologii.

- UODO – organ nadzorczy, właściwy do spraw ochrony danych osobowych na terytorium RP.

- BIP - Biuletynu Informacji Publicznej – ujednolicony system stron internetowych stworzony w celu powszechnego udostępniania informacji publicznej. BIP, powinny mieć wdrożone organy władzy publicznej, jednostki samorządu terytorialnego, urzędy, organy samorządów gospodarczych i zawodowych, związki zawodowe i ich organizacje, partie polityczne, sądy i wiele innych podmiotów publicznych.

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ochronę danych osobowych w Polsce od 1997 r. regulowała ustawa, jednakże dopiero w maju 2018 r. wraz z wprowadzeniem w całej UE RODO, wdrożono sankcje w postaci wysokich kar finansowych nakładanych na administratorów danych osobowych. Administratorami danych osobowych są zarówno przedsiębiorcy, jak również jednostki publiczne. 30 października 2019 r. okazało się, że tak samo jak na przedsiębiorców, tak samo na jednostki publiczne mogą zostać nałożone dotkliwe kary, za niestosowanie przepisów o ochronie danych osobowych. 

Prezes UODO na stronie https://uodo.gov.pl/pl/138/1240 poinformował, że wymierzył karę w wysokości 40.000 zł Burmistrzowi miasta za:

  1. Brak umowy powierzenia danych osobowych z firmą, która dostarczyła i serwisowała obowiązkowy dla wszystkich jednostek publicznych BIP (naruszenia art. 28 ust. 3 RODO);

Podstawowym problemem związanym z umowami powierzenia, z jakim borykają się administratorzy (tzn. urzędy, przedsiębiorcy, szkoły, szpitale itp.) jest odpowiedź na pytanie, czy umowę o powierzeniu przetwarzania danych osobowych w konkretnej sytuacji należy w ogóle zawrzeć.

Umowa o powierzeniu danych osobowych to podstawa prawna do powierzenia danych osobowych przez administratora innemu podmiotowi, która służy głównie przy zlecaniu prac/wykonaniu usług firmą zewnętrznym. Administrator określa cel i zakres przetwarzania danych osobowych, a podmiot powierzający działa w imieniu administratora i zapewnia środki techniczne i organizacyjne do zapewnienia bezpiecznego przetwarzania danych osobowych.

Burmistrz miasta i każda jednostka publiczna ma obowiązek wynikający z przepisów prawa do wdrożenia systemu BIP, dlatego zamawia w firmie programistycznej odpowiednie oprogramowanie. W związku z tym, że w celu wykonania systemu, niezbędne jest przetwarzanie danych osobowych przez firmę programistyczną, Burmistrz jako administrator danych osobowych ma obowiązek podpisać umowę o powierzeniu przetwarzania danych osobowych.

Przykłady powierzenia danych osobowych to również m.in. zewnętrzna obsługa kadrowo-płacowa, archiwizacja dokumentów, ochrona, usługi informatyczne, usługi kurierskie.  

Odpowiedzialność za zawarcie umowy i powierzenie przetwarzania danych przez odpowiedni podmiot leży na administratorze. Umowa może zostać zawarta w formie pisemnej, jak również elektronicznej.

UODO wskazuję, że przez brak umowy, Burmistrz nie miał podstawy prawnej do udostępniania danych osobowych, co naruszyło zasadę poufności i zasadę przetwarzania danych zgodnie z prawem.

  1. Nieprzestrzeganie zasady ograniczonego przechowywania (tzw. retencja danych) w systemie BIP

Zasada ograniczonego przechowywania danych wynikająca z RODO wskazuje, że administrator powinien przechowywać dane osobowe w formie umożliwiającej identyfikację osoby, której dane dotyczą, przez okres nie dłuższy, niż jest to niezbędne do celów, w których dane te są przetwarzane.

W BIP, kontrolerzy UODO znaleźli dokumentacje z 2010 r., która według przepisów powinna zostać usunięta po 6 latach. RODO też wskazuje, że jeżeli przepisy prawa nie regulują okresu przez jaki należy przetwarzać dane, administrator sam ustala adekwatnie do celów przez jaki czas będzie przetwarzał dane osobowe.

  1. Brak kopii zapasowych nagrań

Jako uchybienie Prezes UODO wskazał brak wykonania kopii nagrania z posiedzenia rady miejskiej. Nagranie umieszczono na kanale YT. Ponadto stwierdzono naruszenie zasady poufności i integralności ze wzgledu na brak analizy ryzyka umieszczania materiałów na YT.

  1. Brak współpracy Burmistrza w czasie kontroli

Prezes UODO, zarzucił Burmistrzowi brak współpracy w toku kontroli, co wpłynęło na wymierzenie i wysokość kary. Urzędnicy wskazali podczas kontroli nieprawidłowości, które nie zostały od razu usunięte oraz nie zostały poniesione jakiekolwiek kroki w celu działania zgodnie z przepisami.

Podsumowując, administratorzy danych osobowych bez względu czy działają prywatnie, czy też realizują zadania o charakterze publicznoprawnym, zobowiązani są do stosowania przepisów o ochronie danych osobowych pod groźbą otrzymania kary.

Warto zapamiętać:

  1. Jeżeli zlecasz firmie zewnętrznej/samozatrudnionemu pracę do których niezbędne jest udostępnienie przez Ciebie danych osobowych np. danych pracowników, podpisz umowę o powierzeniu danych osobowych oraz prowadź rejestr powierzenia przetwarzania danych.
  2. Czas przetwarzania danych. W zależności od rodzaju danych, sprawdź czy przepisy określają czas przez który możesz przetwarzać dane, a jeżeli nie samodzielnie określaj czas przetwarzania adekwatnie do celu w jakim dane przetwarzasz.
  3. Wykonuj kopie zapasowe nagrań audiowizualnych.
  4. Współpracuj podczas kontroli i niezwłocznie wprowadzaj rozwiązania, zgodne z wytycznymi i przepisami.

     
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA