REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak samorządy radzą sobie z RODO?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paweł Bronisław Ludwiczak
Radca prawny, specjalizujący się w tematach związanych z obsługą prawną przedsiębiorców, prawem korporacyjnym, zamówieniami in house, publicznym transportem zbiorowym i Compliance.
Jak samorządy radzą sobie z RODO?/ fot. Fotolia
Jak samorządy radzą sobie z RODO?/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Minęło ponad 13 miesięcy od wejścia w życie RODO. Ponieważ samorządy przetwarzają bardzo dużo naszych danych osobowych, często należących do szczególnych kategorii (dawnej zwanych danymi wrażliwymi lub sensytywnymi) pojawia się pytanie jak samorządy radzą sobie z RODO.

Prezes UODO ogłosił, że pomimo pewnych problemów samorząd terytorialny dobrze radzi sobie z RODO.

REKLAMA

Prezes UODO zachęca samorządy do:

  1. Inwestycji w edukację personelu (w tym kierownictwa) z zakresu ochrony danych osobowych
  2. tworzenie kodeksów postępowania.

Niestety mnie optymistyczny jest raport Najwyższej Izby Kontroli „żeby elektronicznie znaczyło bezpiecznie”. NIK stwierdził, że dane osobowe przetwarzane przez samorządy są często słabo chronione.

NIK wnioskuje do starostów, prezydentów miast, burmistrzów i wójtów m.in. o:

  1. prowadzenie okresowych analiz ryzyka utraty integralności, poufności lub dostępności informacji
  2. opracowanie i wdrożenie oraz aktualizowanie Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji
  3. zapewnienie prowadzenia przynajmniej raz w roku okresowego audytu wewnętrznego z zakresu bezpieczeństwa informacji
  4. przeprowadzenie analizy i oceny procesów przetwarzania danych

Zobacz: Bezpieczeństwo

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Natomiast z moich obserwacji wynika, że jest nieliczna grupa jednostek samorządów terytorialnych które z RODO poradziły sobie bardzo dobrze, nieliczna która nie poradziła sobie. Natomiast większość jednostek samorządu terytorialnego poradziła sobie tak sobie.

Największe problemy we wdrażaniu RODO i utrzymania Systemów Bezpieczeństwa Danych Osobowych wynikają z:

  1. częstego braku odpowiednich budżetów na wdrożenia, szkolenia i audyty
  2. często niskiej świadomości zagadnień związanych z RODO lub kiepskiego ich rozumienia przez władze oraz słabego wsparcia Inspektorów Danych Osobowych. Niestety nie da się wdrożyć skutecznych Systemów Bezpieczeństwa Danych Osobowych bez właściwego wsparcia góry

Równie duże problemy są powiązane z Inspektorami Ochrony Danych (dalej IOD):

  1. często są to ludzie z łapanki, nie spełniający wymagań które RODO stawia IOD`om
  2. jest bardzo mało ekspertów mogących być IOD
  3. wynagradzanie IOD często jest na żenująco niskim poziomie, co nie ułatwia zatrudniania lub utrzymania ekspertów
  4. zdarza się zlecanie IOD dodatkowych zadań, często będących w konflikcie z obowiązkami IOD

W sumie w samorządzie terytorialnym można zauważyć te same problemy i zjawiska co w biznesie, z tą różnicą że w biznesie niektórzy jeszcze nie wiedzą lub udają że nie wiedzą że istnieje coś takiego jak ochrona danych osobowych, a w samorządzie raczej się to nie zdarza.

Rady dla samorządów terytorialnych są takie same jak dla biznesu:

  1. szkolić pracowników w tym kadrę kierowniczą
  2. przeprowadzić audyty powdrożeniowe
  3. traktować wydatki na ochronę danych osobowych jako niezbędną inwestycję a nie zbędny koszt
  4. pamiętać, że dobry Inspektor Ochrony Danych jest bezcenny. Trzeba go dobrze wynagradzać, szkolić, rozmawiać z nim i słuchać.

Zachęcam również do tworzenia kodeksów postępowania. Tylko to pozwoli w rozsądny sposób usunąć luki i wypracować dobre, skuteczne i życiowe standardy ochrony danych osobowych.

A jak samorządy radzą sobie z RODO?

Wystawiłbym im ocenę dobrą, choć jest to ocena trochę zawyżona na zachętę.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu w JST. Najważniejsze informacje

System przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu dotyczy również jednostek samorządu terytorialnego. Z tego powodu są one objęte szeregiem obowiązków. Co trzeba wiedzieć o obowiązujących przepisach? Oto lista 10 najważniejszych informacji!

Od 1 września 2025 r. podwyżka o 8 i 16 zł za odbiór śmieci w Krakowie

Od 1 września w Krakowie wzrośnie opłata za odbiór śmieci posegregowanych: z 27 do 35 zł miesięcznie od jednego mieszkańca. W przypadku odpadów nieposegregowanych stawka zwiększy się z 54 do 70 zł od mieszkańca.

MKiŚ: wyznaczamy lasy społeczne z ograniczoną wycinką drzew. 158 tys. ha wokół 11 największych aglomeracji

Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało 2 lipca 2025 r., że zakończyło pierwszy etap projektu wyznaczania lasów społecznych wokół największych polskich miast. To przełomowy krok w kierunku zmiany podejścia do gospodarki leśnej - z naciskiem na potrzeby społeczne, zdrowotne i ekologiczne mieszkańców aglomeracji. O szczegółach w trakcie konferencji prasowej mówiła ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska oraz wiceminister klimatu i środowiska, główny konserwator przyrody Mikołaj Dorożała.

Zmiany w opłatach za śmieci – będą nowe zasady segregacji, ulgi i kontrola deklaracji [PROJEKT MKiŚ]

W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zmiany w funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami na poziomie gminnym, które w ocenie projektodawców będą odpowiadać na realne potrzeby JST oraz mieszkańców.

REKLAMA

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Polska wprowadza kontrole. Przedsiębiorcy mają 3 pytania

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Polska wprowadza kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów. Co na to Niemcy?

Premier Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

REKLAMA

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

Wydruk zdjęcia z Google Street View jako dowód w sprawie administracyjnej

Dowodem w postępowaniu administracyjnym może być wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Dlatego wydrukom z Geoportalu oraz wydrukom zdjęć Google Street View nie można odmówić mocy dowodowej. Stanowią one jednak tzw. dowody nienazwane i nie mają prawem przewidzianej mocy dowodowej – tak jak w przypadku dokumentów urzędowych, które sporządzone w przepisanej formie przez powołane do tego organy państwowe w ich zakresie działania stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone.

REKLAMA