REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy przepisy RODO utrudniają walkę z epidemią koronawirusa?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paweł Bronisław Ludwiczak
Radca prawny, specjalizujący się w tematach związanych z obsługą prawną przedsiębiorców, prawem korporacyjnym, zamówieniami in house, publicznym transportem zbiorowym i Compliance.
Czy przepisy RODO utrudniają walkę z epidemią koronawirusa? /fot. shutterstock
Czy przepisy RODO utrudniają walkę z epidemią koronawirusa? /fot. shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Stan epidemii powoduje, że ochrona prywatności i danych osobowych ustępuje przed ochroną życia i zdrowia oraz dostępnością do usług publicznych. Dla Infor.pl rolę RODO podczas epidemii komentuje mec. Paweł Ludwiczak.

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO) należy do tak zwanych regulacji inteligentnych. Oznacza to, że jego interpretacja i systemy ochrony danych osobowych powinny się dostosowywać do rozwoju technicznego i innych wyzwań. Ponadto nie wymaga to w odróżnieniu od tradycyjnych regulacji nowelizacji przepisów.

REKLAMA

Zanim odpowiem na pytanie „czy zasady przetwarzania danych osobowych z RODO utrudniają walkę z epidemią wirusa SAR-CoV-2 czyli tzw. koronawirusa?” chciałbym Państwu przypomnieć, że zgodnie z art. 6 RODO „Zgodność przetwarzania z prawem”, zgodne z prawem jest m.in. przetwarzanie:

1) niezbędne do wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na administratorze – np. ochrony zdrowia pracowników,

2) niezbędne do ochrony żywotnych interesów osoby, której dane dotyczą, lub innej osoby fizycznej – np. zdrowia tych osób,

3) niezbędne do wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej powierzonej administratorowi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Ekskluzywny pakiet – Komentarze Złota seria

Ponadto zgodnie art. 9 RODO „Przetwarzanie szczególnych kategorii danych osobowych” można przetwarzać, zgodnie z prawem, dane szczególnej kategorii (np. dane biometryczne) jeżeli m.in. przetwarzanie:

1) jest niezbędne do wypełnienia obowiązków i wykonywania szczególnych praw przez administratora lub osobę, której dane dotyczą, w dziedzinie prawa pracy, zabezpieczenia społecznego i ochrony socjalnej,

2) jest niezbędne do celów profilaktyki zdrowotnej lub medycyny pracy, do oceny zdolności pracownika do pracy, diagnozy medycznej, zapewnienia opieki zdrowotnej lub zabezpieczenia społecznego, leczenia lub zarządzania systemami i usługami opieki zdrowotnej lub zabezpieczenia społecznego,

REKLAMA

3) jest niezbędne ze względów związanych z interesem publicznym w dziedzinie zdrowia publicznego, takich jak ochrona przed poważnymi transgranicznymi zagrożeniami zdrowotnymi lub zapewnienie wysokich standardów jakości i bezpieczeństwa opieki zdrowotnej.

W związku z powyższym, w mojej ocenie, przepisy RODO pozwalają na przetwarzanie danych osobowych zgodnie z prawem, w czasie walki z epidemii w szerszym zakresie niż gdy epidemii nie mamy. Tym samym zasady przetwarzania danych osobowych z RODO nie utrudniają walki z epidemią wirusa SAR-CoV-2 czyli tzw. koronawirusa.

Jeżeli jeszcze miesiąc temu ktoś by spytał specjalistę od RODO, np.:

1) Czy można badać temperaturę pracownikowi?

2) Czy można pytać gdzie był na wakacjach?

3) Czy władza może:

a) używać nowoczesnych systemów informatycznych do kojarzenia danych pochodzących z różnych źródeł,

b) wprowadzić sprawny śledzenia kontaktów osób zainfekowanych, oparty na telefonii komórkowej, danych z transakcji bezgotówkowych, systemu monitoringu,

c) testować na obecność wszystkie osoby,

d) monitorować położenie i stan zdrowia osób, które miały kontakt z osobami zainfekowanymi.

4) Czy można wdrożyć logowanie do e-administracji oparte na biometrii lub rozpoznawaniu twarzy?

5) itd.

To 99% z nich zawołałoby „Nie wolno”, „Nigdy w życiu”. W wyniku działania organów nadzorczych administracja publiczna, np. samorządowa likwidowała swoje strony na Facebook`u lub innych mediach społecznościowych.

A dziś coraz więcej z nas, z Prezesem UODO na czele dopuszcza odpowiedź twierdzącą. Stan epidemii powoduje, że ochrona prywatności i danych osobowych ustępuje przed ochroną życia i zdrowia oraz dostępnością do usług publicznych.

Ponadto część specjalistów zaczyna głosić tezę, że epidemia koronawirusa oznacza rewolucję w ochronie danych osobowych i stałe osłabienie naszej prywatności. Posuwa się też do tezy, że jest to dla nas korzystne.

Osobiście uważam, że można, nawet trzeba kosztem słabszej ochrony prywatności walczyć skutecznie z epidemią koronawirusa. Ale:

  • środki te jednak muszą być adekwatne,
  • osłabienie naszego prawa do prywatności musi być jak najmniejsze,
  • cały ten proces musi podlegać kontroli organów stających na straży naszych praw i wolności,
  • po zakończeniu epidemii nasze prawa i wolności muszą być chronione nie mniej niż przed epidemią,
  • po zakończeniu epidemii warto rozważyć co jest dla nas korzystne i może być dopuszczone na gruncie RODO a co jest tylko niedopuszczalnym naruszeniem przez Państwo lub podmioty prywatne naszej prywatności,
  • pełna wiedza Państwa o obywatelu, do niczego Państwu nie jest potrzebna, a taki stan jest szkodliwy dla obywateli i rodzi wiele niebezpieczeństw.

Stan wyjątkowy, jak epidemia, dopuszcza stosowanie adekwatnych środków wyjątkowych. Te środki wyjątkowe nie powinny jednak być stosowane gdy stan wyjątkowy się skończy.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Premier Tusk: w rządzie po rekonstrukcji będą wyłącznie przyzwoici ludzie

Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił w dniu 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

Wydruk zdjęcia z Google Street View jako dowód w sprawie administracyjnej

Dowodem w postępowaniu administracyjnym może być wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Dlatego wydrukom z Geoportalu oraz wydrukom zdjęć Google Street View nie można odmówić mocy dowodowej. Stanowią one jednak tzw. dowody nienazwane i nie mają prawem przewidzianej mocy dowodowej – tak jak w przypadku dokumentów urzędowych, które sporządzone w przepisanej formie przez powołane do tego organy państwowe w ich zakresie działania stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone.

Zamówienia publiczne: jakie zmiany są konieczne? 130 tys. zł progu zamiast 80 tys. zł

Konieczne są zmiany w zamówieniach publicznych. Pierwsza dotyczy zasady konkurencyjności, której prawidłowe stosowanie sprawia beneficjentom duże problemy. Druga zmiana polega na podwyższeniu progu kwotowego na 130 tys. zł.

REKLAMA

NSZZ „Solidarność” na wojennej ścieżce z MEN: To nie reforma, to degradacja zawodu nauczyciela!

Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” ostro krytykuje planowane przez Ministerstwo Edukacji zmiany w zatrudnianiu specjalistów oraz rozszerzenie obowiązków nauczycieli bez dodatkowego wynagrodzenia. Związkowcy alarmują: MEN łamie prawo pracy, podważa autorytet pedagogów i ignoruje realne potrzeby oświaty. W tle – groźba protestów i oskarżenia o systemowe niszczenie zawodu nauczyciela.

Nowe standardy żywienia w szpitalach 2025: Ministerstwo Zdrowia wprowadza obowiązkowe diety dla pacjentów [PROJEKT]

Ministerstwo Zdrowia przedstawiło projekt rozporządzenia, które ma ujednolicić standardy żywienia pacjentów w szpitalach. Zmiany mają zagwarantować zdrowe, zbilansowane i dostosowane do stanu zdrowia posiłki, a także zwiększyć transparentność i jakość usług cateringowych w placówkach medycznych.

Pogoda. Gwałtowne burze w dziewięciu województwach. Ostrzeżenia RCB

Na terenie dziewięciu województw można spodziewać się gwałtownych burz. Rządowe Centrum Bezpieczeństwa już wysłało alerty.

Podwyżki w ochronie zdrowia: Ministra Izabela Leszczyna ogłosiła już decyzję

Podwyżki w ochronie zdrowia już na horyzoncie. "W ciągu najbliższych 12 miesięcy do podmiotów leczniczych trafi dodatkowo blisko 18 mld zł m.in. na sfinansowanie lipcowych podwyżek płac minimalnych w ochronie zdrowia" - tak poinformowała ministra zdrowia Izabela Leszczyna.

REKLAMA

Polska mówi "nie" umowie UE–Mercosur. Minister Siekierski: Rolnictwo nie może być kartą przetargową

Minister rolnictwa Czesław Siekierski stanowczo sprzeciwił się obecnemu kształtowi umowy handlowej między Unią Europejską a krajami Mercosur. Jak podkreślił, Polska nie zgadza się na ustępstwa w sektorze rolnym, które miałyby być ceną za korzyści w innych branżach. Wskazał m.in. na zbyt wysokie kontyngenty na mięso oraz brak odpowiednich mechanizmów ochronnych dla europejskich rolników.

Bioodpady z potencjałem. W 2026 r. mogą przyjść długo oczekiwane zmiany w prawie [WYWIAD]

Choć legislacja koncentruje się dziś głównie na tworzywach sztucznych, sektor bioodpadów czeka na własną, systemową rewolucję. Eksperci są zgodni: czas na normy jakości nawozów z odpadów i impuls inwestycyjny dla fermentacji kuchennych resztek.

REKLAMA