REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Wyniki wyborów samorządowych 2018 r. - kiedy./ fot. Fotolia
Wyniki wyborów samorządowych 2018 r. - kiedy./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kto został wójtem, burmistrzem, prezydentem? Kto został wybrany do organów stanowiących samorząd terytorialny? Wybory samorządowe już w najbliższą niedzielę 21 października 2018 r. W wyborach samorządowych wybierzemy nie tylko wójtów, burmistrzów i prezydentów miast, ale również organy stanowiące samorząd terytorialny.

Do organów stanowiących samorząd terytorialny należy rada gminy, powiatu oraz sejmiku województwa. Wybory samorządowe dzielą się więc na dwie zasadnicze kategorie, mianowicie na wybór do organów stanowiących samorząd oraz na wybór jednoosobowych organów wykonawczych. 

REKLAMA

REKLAMA

Już w poniedziałek, 22 października 2018 r. poznamy wstępnie wyniki. Jeżeli dojdzie do II tury wyborów zagłosujemy 4 listopada 2018 r. 

Rada gminy

Rada gminy, jak również wójt (burmistrz, prezydent miasta) to organy gminy. Działalność tych organów jest jawna. Jawność, o której mowa w zdaniu poprzednim uregulowana została w art. 11b ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym polega na nadaniu obywatelom prawa do:

  • uzyskiwania informacji,
  • wstępu na sesje rady gminy, jak również posiedzenia jej komisji,
  • dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów posiedzeń organów gminy i komisji rady gminy.

Wybory do rady gminy są:

REKLAMA

  • powszechne,
  • bezpośrednie,
  • równe,
  • odbywają się w głosowaniu tajnym.

Liczba radnych uzależniona jest od wielkości gminy. Skład rady gminy uregulowany został w art. 17 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, zgodnie z którym mieszkańcy wybiorą: 

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • 15 w gminach do 20 000 mieszkańców;
  • 21 w gminach do 50 000 mieszkańców;
  • 23 w gminach do 100 000 mieszkańców;
  • 25 w gminach do 200 000 mieszkańców oraz po trzech na każde dalsze rozpoczęte 100 000 mieszkańców, nie więcej jednak niż 45 radnych.

Inaczej nieco wygląda skład rady, która powstała w wyniku połączenia gmin. W takiej sytuacji w pierwszej kadencji wybiera się radnych w liczbie:

  • 21 w gminach do 20 000 mieszkańców;
  • 23 w gminach do 50 000 mieszkańców;
  • 25 w gminach do 100 000 mieszkańców oraz po trzech na każde dalsze rozpoczęte 100 000 mieszkańców, nie więcej jednak niż 48 radnych.

To rada gminy odpowiedzialna jest za uchwalanie budżetu gminy, zajmie się po wyborach ustaleniem wynagrodzenia wójta, czy też zaciąganiem kredytów oraz pożyczek (długoterminowych). Rada gminy odpowiedzialna będzie za ustalanie zasad przyznawania stypendiów dla uczniów. 

Zobacz: Oświata

Rada powiatu

Na wstępie należy przypomnieć jakie zadania publiczne wykonuje powiat. Do zadań publicznych o charakterze ponadgminnym, zgodnie z art. 4 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym należą:

  • edukacja publiczna;
  • promocja i ochrona zdrowia;
  • pomoc społeczna;
  • wspieranie rodziny i systemu pieczy zastępczej;
  • polityka prorodzinna;
  • wspieranie osób niepełnosprawnych;
  • transport zbiorowy i drogi publiczne;
  • kultura i ochrona zabytków, a także opieka nad zabytkami;
  • kultura fizyczna i turystyka;
  • geodezja, kartografia i kataster;
  • gospodarka nieruchomościami;
  • administracja architektoniczno-budowlana;
  • gospodarka wodna;
  • ochrona środowiska i przyrody;
  • rolnictwo, leśnictwo i rybactwo śródlądowe;
  • porządek publiczny i bezpieczeństwo obywateli;
  • ochrona przeciwpowodziowa, w tym wyposażenia oraz utrzymanie powiatowego magazynu przeciwpowodziowego, przeciwpożarowej, jak również zapobiegania innym nadzwyczajnym zagrożeniom życia i zdrowia ludzi oraz środowiska;
  • przeciwdziałanie bezrobociu oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy;
  • ochrona praw konsumenta;
  • utrzymanie powiatowych obiektów, urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych;
  • obronność;
  • promocja powiatu;
  • współpraca i działalność na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2018 r. poz. 450, 650 i 723);
  • działalność w zakresie telekomunikacji.

Organem kontrolnym i stanowiącym powiatu jest rada powiatu. Okręg wyborczy w wyborach do omawianych w niniejszym akapicie rad obejmuje obszar jednej gminy. Radni wybierani są w wyborach bezpośrednich na 5 letnia kadencję. Kadencja radnych liczona jest od dnia wyborów. 

Zgodnie z ustawą o samorządzie powiatowym skład rady wygląda w sposób następujący:

  • 15 radnych w powiatach liczących do 40 000 mieszkańców oraz po 2 na każde kolejne rozpoczęte 20 000 mieszkańców, ale nie więcej niż 29 radnych.
  • jeżeli mamy do czynienia z połączeniem powiatów, wówczas w pierwszej kadencji wchodzą radni w liczbie 15 w powiatach liczących do 40 000 mieszkańców oraz po 3 na każde kolejne rozpoczęte 20 000 mieszkańców.

Sejmik województwa

Sejmik województwa wybierany jest na 5 letnią kadencją w wyborach bezpośrednich. Jest organem stanowiącym oraz kontrolnym województwa. W województwach liczących do 2 000 000 mieszkańców wybieramy 30 radnych, zaś na każde kolejne rozpoczęte 500 000 mieszkańców po 3.

Sejmiki zajmą się po wyborach m.in. strategią rozwoju, podejmowaniem uchwał np. w sprawie powierzenia zadań samorządu województwa innym jednostkom samorządu terytorialnego.

W tych wyborach samorządowych organy samorządowe zostaną wybrane  na dłuższą kadencję. Poprzednio wybieraliśmy radnych do organów samorządowych na 4 lata (liczone od dnia wyborów), w wyborach samorządowych 2018 r. wybierzemy radnych na 5 - letnią kadencją. 

Poza kadencyjnością zmieniło się kilka innych rzeczy w wyborach samorządowych 2018 r. Mowa tu na przykład o dwukadencyjności wójtów, burmistrzów oraz prezydentów miast. Osoby niepełnosprawne w wyborach samorządowych 2018 r. zagłosują korespondencyjnie. Osoba niepełnosprawna chęć głosowania korespondencyjnego powinna zgłosić do 8 października 2018 r. 

Przypomnieć należy, że zmieniono również definicję znaku X na karcie do głosowania. Zgodnie z art. 5 pkt 12 znak X to co najmniej dwie linie, które przecinają się w obrębie kratki. Na uwagę zasługuje fakt, że znak X może być zmazywany, co może rodzić problemy w odczytaniu niektórych głosów. 

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

REKLAMA

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

REKLAMA

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA