REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowy system płatności unijnych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wioletta Kępka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2010 r. obowiązują nowe zasady uruchamiania środków europejskich, które różnią się od poprzedniego systemu. Wprowadziła je ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

W tym roku środki unijne wypłacać będzie Bank Gospodarstwa Krajowego (dalej: BGK) z funduszy przekazywanych przez Ministerstwo Finansów (dalej: MF). Pieniądze będą wypłacane na podstawie zleceń płatności wystawianych przez instytucję, z którą beneficjent (np. jednostka samorządu terytorialnego; dalej: JST, spółka komunalna itd.) zawarł umowę o dofinansowanie projektu. W przypadku regionalnych programów operacyjnych (dalej: RPO) oraz niektórych działań krajowych programów operacyjnych, dla których samorządy wojewódzkie pełnią rolę instytucji pośredniczącej (np. Program Operacyjny Kapitał Ludzki), będą to urzędy marszałkowskie. Natomiast dla pozostałych krajowych programów operacyjnych będą to m.in. ministerstwa: Rozwoju Regionalnego, Gospodarki, Infrastruktury, Środowiska, Spraw Wewnętrznych i Administracji itd.

REKLAMA

REKLAMA

Zasady płatności przed 1 stycznia 2010 r.

Do 31 grudnia 2009 r. środki unijne były przekazywane w formie dotacji rozwojowej. Większość dotacji rozwojowych przekazywały samorządy województw (jako instytucje zarządzające RPO i pośredniczące w części krajowych programów operacyjnych).

Istniały 3 rodzaje dotacji rozwojowych:

1) refundacja części wydatków kwalifikowanych już poniesionych przez beneficjenta,

REKLAMA

2) przekazanie części przyznanego dofinansowania w formie zaliczki w jednej lub kilku transzach,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3) przekazanie całości dofinansowania w formie zaliczki w jednej lub w kilku transzach.

Dotacja rozwojowa była udzielana na podstawie umowy. Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: ustawa o finansach publicznych) całkowicie zmieniła ten system.

Płatności ze środków unijnych

Od nowego roku płatności realizowane przez BGK są jedyną formą przekazywania środków unijnych beneficjentom. Za obsługę płatności z programów unijnych odpowiada MF (art. 187 ustawy o finansach publicznych), a samych płatności dokona BGK, któremu ministerstwo przekaże środki na specjalny rachunek (art. 192 ust. 1 ustawy o finansach publicznych). Środki na rachunek w BGK mają być przekazywane kilka razy w miesiącu tak, by nie zabrakło ich na bieżące wypłaty.

Podstawą przekazania środków jest zlecenie płatności wystawione przez instytucję (zleceniodawcę), z którą beneficjent zawarł umowę o dofinansowanie projektu, oraz pisemna zgoda dysponenta części budżetowej na dokonanie płatności (art. 188 ust. 1 ustawy o finansach publicznych). W przypadku projektów realizowanych przez samorząd województw zlecenia płatności będzie wystawiał zarząd województwa.

Wzór zlecenia płatności określi MF w rozporządzeniu wykonawczym do ustawy o finansach publicznych (w dniu oddania numeru do druku MF jeszcze nie wydało takiego rozporządzenia – przyp. red.).

Zaliczki w nowym systemie

W nowym systemie przekazywania płatności unijnych pozostały zaliczki na prefinansowanie projektów współfinansowanych ze środków UE. O przyznaniu zaliczki będzie decydowała instytucja, z którą beneficjent podpisał umowę o dofinansowanie (art. 189 ust. 2 ustawy o finansach publicznych). Niestety, uruchamianie zaliczek będzie możliwe dopiero po wejściu w życie rozporządzenia określającego szczegółowe warunki i tryb przyznawania oraz rozliczania zaliczek. Obecnie (w dniu oddania numeru do druku – przyp. red.) w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego trwają prace nad takim rozporządzeniem. Nowy system zaliczkowy ma ułatwić i przyśpieszyć realizację inwestycji unijnych.

Płatności ze środków krajowych

Ustawa o finansach publicznych obligatoryjnie przekazuje BGK obsługę części dotacji (zazwyczaj 85% całego dofinansowania) pochodzących z budżetu Unii Europejskiej (dalej: UE). Natomiast wypłacanie przez BGK środków na współfinansowanie projektów unijnych pochodzących z budżetu państwa (15% dofinansowania) zależy od zgody dysponenta części budżetowej, z której pochodzi wkład krajowy dla poszczególnych programów operacyjnych (np. w przypadku RPO jest to Ministerstwo Rozwoju Regionalnego). Może to być problemem, a przynajmniej czynnikiem opóźniającym uruchomienie płatności unijnych w 2010 r., gdyż podpisywanie umów może trwać kilka miesięcy.

Instytucja, która zgodzi się na powierzenie BGK przekazywania beneficjentom płatności z części krajowej, będzie musiała przekazywać na rachunek banku środki przeznaczone na ten cel.

Od zgody wszystkich instytucji dysponujących wkładem krajowym zależy skuteczność nowego systemu płatności unijnych.

Czytaj także: Zasady podziału rezerwowych funduszy unijnych>>

 

Procedura wypłaty środków unijnych przez BGK

Mimo że nie ma jeszcze rozporządzenia MF określającego formę zleceń płatności przekazywanych do BGK, bank przygotował swoje propozycje organizacji systemu.

Procedura przekazywania płatności unijnych według BGK ma przebiegać następująco:

1) na podstawie wniosku o płatność (lub wniosku o zaliczkę) instytucja, która podpisała umowę z beneficjentem, ma określać kwotę do wypłaty,

2) dane o kwocie mają być wprowadzane do zlecenia płatności w udostępnionym tej instytucji przez BGK portalu komunikacyjnym,

3) zanim zostanie przekazane BGK zlecenie płatności ma być autoryzowane przez pracownika instytucji, która podpisała umowę z beneficjentem,

4) zlecenie płatności ma być przekazane do BGK,

5) BGK przekaże MF zapotrzebowanie na środki,

6) MF zasili rachunek w BGK,

7) BGK przekaże środki beneficjentowi (lub wskazanej przez niego instytucji),

8) BGK przekaże MF informację o zrealizowanych płatnościach.

Od momentu otrzymania przez BGK zlecenia płatności do przekazania środków na konto beneficjenta minie kilka, maksymalnie kilkanaście dni.

Za poprawność zlecenia płatności odpowiada instytucja, która podpisała umowę z beneficjentem. W przypadku m.in. RPO będą to urzędy marszałkowskie.

TERMIN PRZEKAZANIA WNIOSKU O PŁATNOŚĆ

Gwarancją efektywności nowego systemu płatności ma być zasada, że za każdy wydatek kwalifikowalny jednostki sektora finansów publicznych (a więc również JST), wniosek o płatność powinien zostać przekazany do instytucji wystawiającej zlecenie płatności do BGK w ciągu 3 miesięcy.

Wioletta Kępka

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tylko 61 punkty dla niewidomej (znaczny stopień niepełnosprawności i stałe orzeczenie. Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego

List czytelniczki - otrzymała tylko 61 punkty dla osoby niepełnosprawnej ze znacznym stopniem niepełnosprawności i stałym orzeczeniem (niewidoma). Efekt? Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego.

Luka w budżecie NFZ w 2025 r. wynosi 14 mld zł, wpływy ze składki zdrowotnej niższe o 3,5 mld. Luka w 2026 r. może sięgnąć 23 mld zł

NFZ odnotował niższe niż zakładano wpływy ze składki zdrowotnej – o 3,5 mld zł mniej w pierwszych ośmiu miesiącach 2025 roku. Eksperci alarmują, że problemy finansowe mogą zagrozić realizacji świadczeń medycznych w niektórych regionach, a w 2026 roku luka w budżecie Funduszu może wzrosnąć do 23 mld zł.

Jak polski model sztucznej inteligencji może wspierać samorządy?

Ministerstwo Cyfryzacji, wspólnie z partnerami z sektora nauki i technologii, opracowało PLLuM (Polish Large Language universal Model). To pierwszy zrealizowany na rządowe zlecenie duży, otwarty model językowy dopasowany do realiów języka polskiego. Jak jednostki samorządu terytorialnego (JST) mogą skorzystać z możliwości oferowanych przez ten model?

Kiedy gmina ma obowiązek pomóc w dotarciu dzieci do szkół i przedszkoli?

Obowiązki gmin związane z pomocą w dotarciu dzieci do szkoły podstawowej wciąż budzą wątpliwości. W praktyce rozstrzygają je dopiero sądy. Artykuł prezentuje m.in. nowe orzeczenia dotyczące wywiązywania się przez gminę z tego obowiązku, gdy dziecko dojeżdża do szkoły podstawowej, która nie jest jego szkołą obwodową.

REKLAMA

Podatek od małpek dla gmin. Pieniądze zapłatą za interwencje związane z przemocą domową wobec dziecka

Samorządy będą mogły przeznaczać wpływy z tzw. podatku od małpek na wezwanie personelu medycznego podczas interwencji związanej z przemocą domową wobec dziecka - zakłada projekt nowelizacji ustawy Ministerstwa Zdrowia przekazany do konsultacji publicznych.

MOPS: Prawo do świadczenia pielęgnacyjnego także dla 40-latków, 50-latków, 60-latków, 70-latków i 80-latków. I oczywiście 100-latków

Łamanie prawa polega na braku nowelizacji ustawy ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych. Od 11 lat na mocy wyroku TK powinna być znowelizowana w ten sposób, że prawo do świadczenia pielęgnacyjne (starego) otrzyma każda osoba niepełnosprawna (ściślej jej opiekun, który musi zrezygnować z pracy). W ustawie jest jednak wciąż ograniczenie (naprawdę trudno w to uwierzyć) mówiące, że świadczenie otrzymuje się tylko wtedy jak niepełnosprawność powstała do 18 roku życia. Trudno uwierzyć bo Trybunał Konstytucyjny uznał takie ograniczenie za niezgodne z Konstytucją RP, a sądy od 2014 r. seryjnie uchylają decyzje MOPS, które odmawiają przyznania świadczenia opiekunom osób, które stały się niepełnosprawne w wieku 30 lat, 40 lat, 50 lat itd. Dlaczego MOPS wydają od 11 lat niezgodne z prawem decyzje? Bo inaczej wojewodowie kolejnych rządów zabiorą gminom dofinansowania - wojewodowie udają, że nie wiedzą o wyroku TK i powołują się na ustawę, której nie znowelizował Sejm (ewentualnie twierdzą - wbrew wyrokom NSA - że w wyroku TK wcale nie chodzi o to, że Sejm ma znowelizować niekonstytucyjne przepisy, a do tego czasu stosuje się wyrok TK).

Zanim szpital trafi na OIOM finansów. Jak stosować nowe przepisy o programach naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych

Nie czekaj, aż szpital trafi na OIOM finansów. Nowa ustawa nakazuje program naprawczy dopiero po stracie przekraczającej 1%, ale kto zwleka do tego momentu, ryzykuje terapię przymusową. Dyrektor, który wcześniej sięgnie po narzędzia „pre-naprawcze”, ma szansę poprawić wynik własnym tempem, bez ustawowej kroplówki i kwartalnych raportów. Nowe przepisy dotyczące programów naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych komentuje adwokat Grzegorz Prigan.

Rząd: Wynagrodzenia lekarzy w ZUS wyższe o 25%. Reforma orzecznictwa lekarskiego i orzeczeń

W rządzie projekt reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Regulacja usprawnia i ujednolica sposób wydawania orzeczeń przez lekarzy orzeczników ZUS oraz zasady kontroli zwolnień lekarskich. Doprecyzowane zostają sytuacje, w których można stracić zasiłek chorobowy.

REKLAMA

Tańsze leki dla pacjentów i NFZ - list otwarty branży farmaceutycznej do Ministerstwa Zdrowia

Kilkudziesięciu sygnatariuszy, w tym organizacje pacjenckie i z branży farmaceutycznej, podpisało list otwarty do Ministerstwa Zdrowia, apelując o tańsze i bardziej dostępne leki dla pacjentów. Sygnatariusze wezwali resort zdrowia do wykorzystania zbliżającej się nowelizacji ustawy refundacyjnej jako szansy na odblokowanie potencjału importu równoległego. List otwarty podpisano 14 października br. w Warszawie podczas XIII Forum Importu Równoległego.

Właściciele działek niepotrzebnie się martwią utratą ich wartości? Słynne plany uchwaliły tylko 4 gminy

Planów ogólnych nie da się uchwalić do 30 czerwca 2026 r. Ten ustawowy termin, do którego gminy mają uchwalić plany ogólne, jest nierealistyczny - mówi o tym wiceminister rozwoju i technologii Michał Jaros podczas posiedzenia senackich komisji samorządu oraz infrastruktury. Stwierdził, że konieczne będzie jego wydłużenie.

REKLAMA