REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Alternatywne formy finansowania samorządów

Subskrybuj nas na Youtube
Alternatywne formy finansowania jednostek samorządowych/ Fot. Fotolia
Alternatywne formy finansowania jednostek samorządowych/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wybór optymalnego sposobu finansowania to zadanie wymagające szczegółowej analizy konkretnego przypadku. Najpopularniejsze wśród jednostek samorządu terytorialnego są instrumenty dłużne, takie jak kredyty i obligacje. Coraz częściej jednak ich zamiennikiem stają się obligacje komunalne (municypalne). Środki uzyskane w ten sposób mogą zostać wykorzystane przez gminy, powiaty i województwa na realizację dowolnie wyznaczonych celów.

Alternatywne formy finansowania to odpowiedź na potrzeby samorządów

REKLAMA

Nowo wybrane samorządy stają właśnie przed nie lada wyzwaniem, związanym z alokacją środków z budżetu centralnego oraz funduszy unijnych na okres 2014-2020. Ich wykorzystanie będzie miało kluczowy wpływ na rozwój gospodarczy i społeczny Polski w nadchodzących latach. Dlatego też jednostki samorządu terytorialnego, zmagające się z ograniczonymi możliwościami budżetowymi, poszukują dodatkowych źródeł finansowania zewnętrznego, które pozwolą im z udzielanego wsparcia w pełni skorzystać.

REKLAMA

Zgodnie z danymi Ministerstwa Finansów, jednostki samorządu terytorialnego planują zbiorczo zamknąć budżety 2014 deficytem w wysokości 14,2 mld złotych. Ich zadłużenie w III kwartale br. wzrosło o 673,0 mln złotych względem kwartału poprzedzającego. Ten stan rzeczy jest konsekwencją wieloletnich wydatków ponoszonych przez samorządy na cele inwestycyjne oraz realizację zadań własnych, w sektorze oświatowym, ochrony zdrowia, transportu czy mieszkalnictwa. Brak równowagi finansowej może skutkować rezygnacją z części planowanych inwestycji lub decyzją o ich realizacji jedynie w ograniczonym zakresie. Chęć przeciwdziałania takiej konieczności skłania jednostki samorządu terytorialnego do poszukiwania alternatywnych form finansowania działalności – przyznali zgodnie eksperci zgromadzeni na konferencji Nowoczesny Samorząd. Zarządzanie i Finanse 2014.

Polecamy serwis: Finanse

Obligacje alternatywą dla kredytu

REKLAMA

Wybór optymalnego sposobu finansowania to zadanie wymagające szczegółowej analizy konkretnego przypadku. Najpopularniejsze wśród jednostek samorządu terytorialnego są instrumenty dłużne, takie jak kredyty i obligacje. Coraz częściej jednak ich zamiennikiem stają się obligacje komunalne (municypalne). Środki uzyskane w ten sposób mogą zostać wykorzystane przez gminy, powiaty i województwa na realizację dowolnie wyznaczonych celów. W zależności od potrzeb, oznacza to dodatkowe nakłady na inwestycje, pokrycie deficytu budżetowego, spłatę zobowiązań czy środki na udział własny w programach realizowanych z dofinansowaniem z funduszy unijnych. W odróżnieniu od finansowania poprzez kredyt bankowy, obligacje charakteryzują się długim okresem zapadalności oraz swobodą w ustalaniu warunków emisji i finansowania.

Z korzyści oferowanych przez obligacje komunalne, zwłaszcza w finansowaniu usług użyteczności publicznej, czerpią już między innymi obywatele USA i Niemiec. Doświadczenia tamtejszych samorządów wykazują wyraźnie, że emisja tego typu papierów wartościowych, jest głównym i najlepszym źródłem finansowania dla usług dostarczania wody, transportu czy odprowadzania i oczyszczania ścieków. Tymczasem w Polsce, obligacje przychodowe, które mogłyby pełnić podobną rolę, stanowią jedynie 4 proc. obligacji wyemitowanych w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy przez jednostki samorządu terytorialnego i podmioty zależne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kluczem do sukcesu jest współdziałanie

Wciąż niedocenianą formą pozyskiwania środków na inwestycje jest partnerstwo publiczno-prywatne. Zgodnie z definicją, PPP polega na przekazaniu podmiotowi prywatnemu realizacji zadania o charakterze publicznym na podstawie długoterminowej umowy. Realizowane w jej ramach projekty mogą zakładać budowę szkoły, parkingu czy budynku użyteczności publicznej, które nie odbyłyby się bez udziału kapitału zewnętrznego. Kluczową rolę w upowszechnieniu tego modelu współpracy powinny odegrać działające na polskim rynku przedsiębiorstwa. Na ich kontach bankowych zdeponowanych jest 200 mld złotych, które mogłyby zostać z pożytkiem zaangażowane w realizację niedofinansowanych projektów samorządowych, wspierających rozwój lokalnych społeczności. W zamian, przedsiębiorstwa zyskują dostęp do nowych rynków zbytu oraz stabilne źródła spłaty kapitału. W Polsce udział PPP w finansowaniu usług sektora publicznego wynosi około 0,4 proc., podczas gdy przykładowo w Wielkiej Brytanii aż 23 proc.

Szansę na zwiększenie dostępności finansowania zewnętrznego dla jednostek samorządu terytorialnego niesie ze sobą nowelizacja ustawy o finansach publicznych, która nałoży na wybrane instytucje publiczne obowiązek lokowania wolnych środków w formie depozytu prowadzonego przez Ministra Finansów. Ich wykorzystaniem mogłyby być zainteresowane polskie samorządy. W świetle proponowanych zmian ustawowych prostsze ma być także zawieranie partnerstw publiczno-prywatnych.

Bez względu na preferowaną formę finansowania, gwarantem powodzenia jest zgodne współdziałanie wszystkich zaangażowanych stron. Odpowiedniego wsparcia powinny więc udzielić samorządom instytucje finansowe i przedsiębiorcy. Nadrzędnym celem emisji obligacji oraz współpracy zawieranej przez podmioty publiczne i prywatne jest bowiem nie tylko pozyskanie kapitału na współfinansowanie inwestycji oraz osiągnięcie oszczędności, ale przede wszystkim wzrost jakości świadczenia usług publicznych.

Krzysztof Pietraszkiewicz, Prezes Związku Banków Polskich.

Zobacz również: Zarządzanie budżetami w 2015 roku - zadanie nowych samorządów

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejki do lekarzy 2025 – jak dostać się do specjalisty szybciej? Sprawdzone sposoby

Czekasz miesiącami na wizytę u specjalisty? Nie musisz! W Polsce średni czas oczekiwania w publicznej służbie zdrowia to ponad 4 miesiące, ale są legalne sposoby, by skrócić go do kilku tygodni, a nawet dni. Sprawdź, jak korzystać z wyszukiwarki NFZ, kiedy poprosić o adnotację "cito", gdzie warto jechać po krótszą kolejkę i kto ma prawo wejść do gabinetu bez czekania. To wiedza, która może oszczędzić Ci wiele nerwów.

Od odważnego eksperymentu do wzoru dla innych regionów. 8 lat Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii [WYWIAD]

Choć początek był trudny, dziś GZM to region o jednej z najbardziej zintegrowanych sieci transportowych w Polsce i rosnącym potencjale innowacyjnym. O tym, co sprawia, że 41 gmin potrafi mówić jednym głosem rozmawiamy z Kazimierzem Karolczakiem, przewodniczącym zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropoli.

Aktywny Maluch: Trwa nabór uzupełniający. Wnioski do 5 września 2025 r.

Do 5 września 2025 r. można składać wnioski w naborze uzupełniającym w programie Aktywny Maluch. Chodzi o dofinansowanie tworzenia miejsc opieki nad dziećmi do lat 3 i funkcjonowania nowoutworzonych miejsc opieki.

Podatek od nieruchomości 2026 – znamy nowe maksymalne stawki. Sprawdź, ile możesz zapłacić!

Znamy już maksymalne stawki podatku od nieruchomości na 2026 rok. Wyższe limity dotyczą gruntów, budynków oraz budowli. To ważna informacja dla właścicieli nieruchomości i przedsiębiorców, którzy powinni przygotować się na możliwe podwyżki. Sprawdź szczegóły i zaplanuj swoje wydatki!

REKLAMA

MEN odpowiada na zapowiedź protestu ZNP: podwyżki z 2024 r. przywróciły adekwatny poziom płac

Wiceminister edukacji uważa, że protesty ZNP są nieuzasadnione, bo skala podwyżek wynagrodzeń nauczycieli w 2024 roku była rekordowa i przywróciła satysfakcjonującą relację płac do warunków rynkowych. W 2024 roku nauczyciele początkujący otrzymali podwyżkę nominalną o ok. 40 proc., mianowani i dyplomowani – ok. 37 proc., co przekłada się na wzrost o tysiące złotych (od 1 894 do 2 674 zł) względem 2023 roku.

Leczenie gruźlicy wielolekoopornej – projekt nowelizacji przedłuża pilotaż do połowy 2026 roku [Projekt rozporządzenia MZ]

Resort zdrowia przedstawił projekt nowelizacji rozporządzenia dotyczący programu pilotażowego leczenia gruźlicy wielolekoopornej w warunkach ambulatoryjnych. Projekt trafił do uzgodnień i konsultacji.

"Nie wrzucaj banana do czarnego worka" - o bioodpadach, które mogą zasilać Twoją żarówkę

Dlaczego wciąż tak wielu z nas ignoruje brązowy pojemnik? Co dzieje się z obierkami po ziemniakach i jak jedna skórka z banana może oświetlić pokój przez sześć godzin? O mitach, błędach i przyszłości bioodpadów rozmawiamy z Katarzyną Gromadzką, ekspertką z firmy Bioodpady.pl.

Zebranie wiejskie - ilu mieszkańców?

Zgodne z prawem są nawet konsultacje, w których wzięło udział tylko kilku mieszkańców sołectwa – o ile uchwała o konsultacjach obowiązująca na terenie gminy stanowi, że konsultacje są ważne bez względu na liczbę uczestniczących osób uprawnionych do udziału w zebraniu wiejskim.

REKLAMA

Nierzetelność pracownika gminy a bezczynność w załatwieniu sprawy

Zwolniony przez gminę pracownik złośliwie doprowadza do bezczynności w załatwieniu sprawy? Fakt ten nie zwalnia gminy od odpowiedzialności za naruszenie terminów ustawowych, ale – po naprawieniu szkód spowodowanych przez pracownika – daje szansę na łagodniejszy wyrok sądu.

Społeczni opiekunowie zabytków – cisi partnerzy systemu ochrony dziedzictwa

W ustawie istnieją od lat, ale często traktowani są jako margines. Tymczasem dziś, bardziej niż kiedykolwiek wcześniej, potrzebujemy ich obecności. Społeczni opiekunowie zabytków mogą być realnym wsparciem państwowego systemu ochrony dziedzictwa – jeśli tylko będą traktowani na poważnie.

REKLAMA