REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Aż 158 mln zł na inwestycje drogowe w miastach

Subskrybuj nas na Youtube
Aż 158 mln zł na inwestycje drogowe w miastach./ fot. Fotolia
Aż 158 mln zł na inwestycje drogowe w miastach./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Rozwoju na inwestycje drogowe w miastach przeznaczy 158 mln zł. Środki pochodzą z funduszy unijnych.

Gorzów Wielopolski, Nowy Sącz, Sosnowiec i Toruń – na inwestycje drogowe w tych miastach Ministerstwo Rozwoju przeznaczy w sumie o ponad 158 mln zł funduszy unijnych więcej, niż pierwotnie planowano. Zwiększenie dofinansowania z Programu Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ), było możliwe dzięki oszczędnościom w innych projektach w ramach tego samego działania i zwiększeniu alokacji na konkurs, w którym projekty te uzyskały wsparcie.

REKLAMA

REKLAMA

"Nie trzeba nikogo przekonywać, że transport ma ogromne znaczenie dla rozwoju gospodarczego. Bez spójnej sieci dróg nie zbudujemy konkurencyjnej i innowacyjnej gospodarki, a to nasz priorytet wyrażony w Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju – podkreślił wiceminister rozwoju Jerzy Kwieciński. – Strategia określa wyraźnie, że rozwój musi być zrównoważony i równomierny, dlatego fundusze unijne, w tym na poprawę infrastruktury, nie mogą koncentrować się tylko w największych ośrodkach gospodarczych kraju. Taki model rozwoju zdecydowanie odrzuciliśmy" – dodał.

Wyniki konkursu z działania 4.2 POIiŚ pod nazwą Zwiększenie dostępności transportowej ośrodków miejskich leżących poza siecią drogową TEN-T i odciążenie miast od nadmiernego ruchu drogowego ogłoszono na początku bieżącego roku. Projekty Gorzowa Wielkopolskiego, Nowego Sącza, Torunia i Sosnowca uzyskały po 59 punktów tj. 73,75 proc. maksymalnej punktacji. Ze względu na wysokość budżetu konkursu, unijne dofinansowanie dla nich zostało ustalone na poziomie 27 proc. wartości tzw. wydatków kwalifikowalnych (podlegających refundacji z budżetu UE). Łączna kwota dofinasowania tych inwestycji wynosiła pierwotnie 73,7 mln zł.

"Oszczędności poprzetargowe w zakontraktowanych już projektach dofinasowanych z działania 4.2 POIiŚ oraz decyzja Ministerstwa Rozwoju o podwyższeniu alokacji na konkurs, umożliwiły nam zwiększenie dotacji dla przedsięwzięć wspomnianych miast do maksymalnego pułapu, tj. 85 proc. kosztów kwalifikowalnych Obecnie dofinansowanie wynosi łącznie ponad 232,2 mln zł" – poinformował wiceminister rozwoju Witold Słowik.

REKLAMA

"Zależy nam na tym, by fundusze unijne jak najszybciej trafiały do beneficjentów. Dlatego już teraz podjęliśmy decyzję o zwiększeniu dofinansowania dla czterech projektów drogowych, które w procedurze konkursowej zakwalifikowały się do wsparcia. Przypomnę, że w tym miesiącu zawarliśmy już dziewięć umów z miastami na projekty dofinasowane z działania 4.2, a w najbliższych dniach podpiszemy kolejne" – powiedział wiceminister Słowik. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dotąd umowy na dofinasowanie inwestycji drogowych zawarły: Częstochowa, Łomża, Rybnik i Zamość (więcej: Inwestycje nie tylko w metropoliach. 2,15 mld zł na modernizację dróg w miastach na prawach powiatu) oraz Bydgoszcz, Gliwice, Kraków, Leszno i Tarnów (więcej: 481 milionów złotych z UE na inwestycje drogowe w pięciu miastach). Łącznie ww. 9 projektów uzyskały dofinansowanie w wysokości 689 mln zł.

Jutro umowę o dofinansowanie podpiszą Tychy, a w najbliższych dniach cztery miasta, o których dzisiaj mówimy. Po podpisaniu tych 5 umów, w sumie w konkursie w działaniu 4.2 podpisanych będzie 14 umów o łącznym dofinansowaniu UE przekraczającym 1 mld zł.  

Projekty ze zwiększonym do 85% dofinansowaniem:

Modernizacja wschodniego wylotu DK nr 22 w Gorzowie Wlkp. na odcinku od ronda Sybiraków do granic miasta

  • Wartość inwestycji: 57 977 460,95 zł
  • Pierwotnie planowana dotacja UE: 15 647 904,45 zł
  • Dofinansowanie po zwiększeniu do 85%: 49 278 750,81 zł
  • Kwota zwiększenia: 33 630 846,36 zł

Zakres projektu obejmuje przebudowę ulic Walczaka, Bierzarina i Łukasińskiego w ciągu drogi krajowej nr 22 (wschodniego wylotu drogi krajowej nr 22) w Gorzowie Wielkopolskim na odcinku o długości 3,56 km. Po zakończeniu realizacji inwestycji cały odcinek będzie drogą dwukierunkową, dwujezdniową. Celem projektu jest poprawa dostępności komunikacyjnej miasta, co będzie mieć przełożenie na wzrost konkurencyjności miasta i całego województwa lubuskiego. Termin realizacji: 2017-2019.

Przebudowa układu komunikacyjnego ulic Krakowska, Legionów, Bulwar Narwiku w Nowym Sączu w ciągu dróg krajowych nr 75 i 28

  • Wartość inwestycji: 90 813 990 zł
  • Pierwotnie planowana dotacja UE: 24 511 403,44 zł
  • Dofinansowanie po zwiększeniu do 85%: 77 191 891,50 zł
  • Kwota zwiększenia: 52 680 488,06 zł

Projekt polega na rozbudowie drogi krajowej nr 28 wraz z towarzyszącą jej infrastrukturą, rozbudowie istniejących skrzyżowań w rejonie ulic Bulwar Narwiku – Legionów – Tarnowska (droga krajowa nr 75) i ulic Krakowska – Dunajcowa – Starowiejska. Powstanie też nowy most na rzece Dunajec. Przebudowany odcinek drogi krajowej będzie liczył ok. 900 m. Celem projektu jest zwiększenie dostępności transportowej Nowego Sącza. Termin realizacji: 2017-2018

Przebudowa i rozbudowa ul. Łódzkiej na odcinku od ul. Lipnowskiej do ul. Zdrojowej w Toruniu

  • Wartość inwestycji: 37 738 302,28 zł
  • Pierwotnie planowana dotacja UE: 10 107 595,97 zł
  • Dofinansowanie po zwiększeniu do 85%: 31 831 080,31 zł
  • Kwota zwiększenia: 21 723 484,34 zł

Ulica Łódzka leży w ciągu drogi krajowej nr 91 i jest jedną z najważniejszych dróg w regionie. Budowa i przebudowa 2,91 km drogi zapewni szybszy i bezpieczniejszy dostępu do sieci dróg krajowych, w tym S10 i A1. Nastąpi także poprawa przepustowości infrastruktury służącej wyprowadzeniu ruchu z miasta dzięki budowie drugiej jezdni, rozbudowie skrzyżowań oraz budowie dróg serwisowych eliminujących ruch lokalny z trasy głównej. Termin realizacji: 2016-2018

Rozbudowa i przebudowa DK 94 w Sosnowcu - Etap I Rozbudowa skrzyżowania DK 94 z ul. Długosza

  • Wartość inwestycji: 88 950 000 zł
  • Pierwotnie planowana dotacja UE: 23 468 482,43 zł
  • Dofinansowanie po zwiększeniu do 85%: 73 907 500 zł
  • Kwota zwiększenia: 50 439 017,57 zł

Projekt dotyczy przebudowy istniejącego skrzyżowania jednopoziomowego w ciągu drogi krajowej nr 94 z ul. Długosza na węzeł dwupoziomowy. W wyniku realizacji projektu powstanie 1,31 km drogi krajowej. Głównym celem inwestycji jest poprawa dostępności transportowej miasta – droga krajowa nr 94 jest najważniejszym ciągiem komunikacyjnym łączącym Sosnowiec ze wschodnią częścią województwa śląskiego i dalej z Małopolską, Podkarpaciem i Lubelszczyzną. Termin realizacji: 2018-2020.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ministerstwo Rozwoju

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie IP PAN: Im wyższy status społeczny, tym lepsze zdrowie psychiczne. Ekspertki o wykluczeniu psychologicznym w Polsce

Czy pieniądze wpływają na zdrowie psychiczne? Najnowszy raport „Status społeczno-ekonomiczny a psyche” Instytutu Psychologii PAN pokazuje, że im wyższy status społeczny, tym lepsza kondycja psychiczna i większa otwartość na psychologię. Wywiad z – mówią prof. Marta Marchlewska i dr Marta Rogoza.

Zwolnienie lekarskie a adres pobytu: ten błąd może kosztować Cię zasiłek chorobowy!

Na zwolnieniu lekarskim liczy się nie tylko diagnoza, ale też adres, pod którym przebywasz. Jeśli podczas choroby nie zgłosisz faktycznego miejsca pobytu, możesz mieć problem z ZUS-em i utracić prawo do zasiłku. Sprawdź, jakie obowiązki ma chory i o czym pamiętać, by nie narazić się na kłopoty.

Projekt budżetu 2026: rząd planuje wzrost subwencji i dotacji dla samorządów o ponad 6 proc.; najwięcej środków dla gmin

W projekcie budżetu państwa na 2026 r. rząd planuje przekazać jednostkom samorządu terytorialnego ponad 87,7 mld zł w formie subwencji i dotacji. To o 6,7 proc. więcej niż rok wcześniej. Najwięcej środków ma trafić do gmin.

Zasoby ochrony ludności. 16 września 2025 r. weszły w życie nowe przepisy

Rozporządzenie w sprawie sposobu utrzymywania zasobów ochrony ludności przez obowiązane organy ochrony ludności weszło w życie 16 września 2025 r. Określa ono wytyczne dla wójtów (burmistrzów, prezydentów miast), starostów oraz wojewodów.

REKLAMA

NIK: Ograniczony dostęp do opieki paliatywnej. Brakuje lekarzy, a katalog chorób jest zbyt wąski

Najwyższa Izba Kontroli alarmuje: dostęp do opieki paliatywnej i hospicyjnej w Polsce jest ograniczony przez zbyt wąski katalog chorób oraz brak lekarzy specjalistów. Mimo wzrostu finansowania świadczeń, wielu pacjentów wciąż nie może liczyć na pomoc u kresu życia. Ministerstwo Zdrowia zapowiada zmiany w przepisach.

NSA: Przychodnia musi odbierać telefony od pacjentów. Sam numer nie wystarczy – Rzecznik Praw Pacjenta przypomina o wyroku

Placówki medyczne mają obowiązek zapewnić pacjentom realny kontakt telefoniczny z rejestracją - przypomina Rzecznik Praw Pacjenta. Samo podanie numeru telefonu nie wystarcza. Naczelny Sąd Administracyjny potwierdził, że utrudniony kontakt z przychodnią może oznaczać naruszenie zbiorowych praw pacjentów. Placówki muszą tak zorganizować pracę, by pacjent mógł dodzwonić się bez zbędnej zwłoki.

60 000 osób bez świadczenia wspierającego przez limit 70 punktów. Krzywda stopnia umiarkowanego i lekkiego

Nadzieja dla osób niepełnosprawnych (stopień umiarkowany i lekki) na korzystne zmiany w świadczeniu wspierającym? Mają polegać na obniżeniu progu punktów w decyzji wydawanej przez WZON (tzw. poziom potrzeby wsparcia). Obecnie próg jest tak ustawiony, że preferuje co do otrzymania świadczenia wspierającego, osoby niepełnosprawne ze znacznym stopniem niepełnosprawności w stanie ciężkim. Było to 87 punktów w 2024 r. (teraz w 2025 r. jest 78 punktów). W efekcie do marcu 2025 r. świadczenie to otrzymało 120 000 osób, ale 60 000 odeszło z kwitkiem w tym np. osoby niepełnosprawne niewidome, czy sparaliżowane po przerwaniu rdzenia kręgowego (poruszające się na wózku), ale ze sprawnymi rękami. Bo takie osoby umieją sobie zrobić herbatę czy pojechać na zakupy więc są według WZON samodzielne. Są pokrzywdzone przez próg 70 punktów, którego nie przekroczyli. Bo osoba z przerwanym rdzeniem kręgowym albo niewidoma powinny otrzymać świadczenie wspierające. Stąd postulat obniżenie progu do 60 punktów. Na czym polega krzywda osób niepełnosprawnych ze stopniem umiarkowanym i lekkim? Świadczenie wspierające przecież nie jest dla nich (nawet przy obniżeniu limitu punktów do 60)? Krzywda polega na tym, że rząd rozwija świadczenie wspierające ale jednocześnie nie ma świadczeń dla lżejszych rodzajów niepełnosprawności. Np. zasiłek pielęgnacyjny dla stopnia umiarkowanego wynosi 215,84 zł. To 5% wartości świadczenia wspierającego. I nie będzie podwyższany do 2028 r.

Jak klasa społeczna wpływa na nasze podejście do psychologii? [Raport PAN: Status społeczno-ekonomiczny a psyche]

Czy nasz status społeczny wpływa na to, czy ufamy psychologom i korzystamy z terapii? Nowy raport Instytutu Psychologii PAN pokazuje, że podejście Polek i Polaków do zdrowia psychicznego w dużej mierze zależy od klasy społecznej. Dla jednych terapia to codzienność, dla innych – wciąż luksus lub powód do wstydu.

REKLAMA

Źle dla niepełnosprawności z umiarkowanym stopniem. Nie tylko przez zasiłek pielęgnacyjny (215,84 zł) {Opinia}

Subiektywna opinia autora tekstu o złych czasach dla osób niepełnosprawnych z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności. Wynika nie tylko z tego, że do Sejmu wpłynęły niedawno dokumenty z informacją, że prawdopodobnie aż do 2028 r. zasiłek pielęgnacyjny nie będzie podwyższony (od 2019 r.!).

Proszę mi wytłumaczyć. Czym się różnimy, my emerytki z najniższą emeryturą? Tylko wiekiem 54 lat i 55 lat?

Od roku stałe pytanie stawiane rządowi przez emerytki, które nie otrzymały renty wdowiej. Bo data śmierci męża stała się przesłanką przyznawania świadczenia.

REKLAMA