REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Działania marketingowe miast i regionów w 2009 roku

Robert Stępowski
Robert Stępowski

REKLAMA

REKLAMA

Rok 2009 przebiegł pod znakiem niezwykłej aktywności samorządów w obszarze marketingu miejsca. Szefowie wydziałów promocji miast uważają jednak, że najważniejszy jest wzrost świadomości samorządowców, bez którego nie da się zbudować silnej marki miasta i regionu.

Augustów, Radom, Legnica, Suwałki i Płock wraz z końcem roku zakończyły prace nad strategiami promocji swoich miast. Już niebawem podobne dokumenty gotowe będą w Częstochowie i Gorzowie Wielkopolskim. Na początku minionego roku założenia swoich strategii zaprezentowały Poznań oraz Radomsko.

REKLAMA

 

W minionym roku zrealizowano także szereg kampanii. Niektóre, jak choćby kampania Województwa Śląskiego („Pozytywnie nakręceni polecają – Śląskie. Pozytywna energia”), obejmowały wszystkie media i odbiły się szerokim echem w całym kraju. Niezwykłą aktywnością marketingową wykazywał się również Poznań, który nie tylko zaprezentował nowy logotyp i hasło „Poznań. Miasto know-how”, ale również przeprowadził szereg kampanii, łącznie z przedświąteczną z udziałem grupy Audiofeels, na którą miasto wydało 1,5 mln zł. 

 

Nieco mniejszą intensywnością działań wykazywał się w 2009 r. Wrocław. Miasto zorganizowało co prawda wystawę „Europa – to nasza historia” i przeprowadziło promującą ją ogólnopolską kampanię. Jednak wystawa ta nie zyskała tak dużej popularności, jaką zakładali organizatorzy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Miniony rok upływał również pod znakiem wielu imprez i promujących je kampanii organizowanych przez miasta starające się o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury 2016. Jesienią Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego ogłosiło konkurs na ten prestiżowy tytuł. Dotychczas chęć udziału w nim nieoficjalnie zadeklarowało 10 miast: Warszawa, Łódź, Poznań, Gdańsk, Szczecin, Lublin, Białystok, Wrocław, Toruń i Katowice.

 

Kilka miast i regonów przeprowadziło pierwsze w swej historii kampanie promocyjne, niektóre z nich promowały już nie tylko sam region, ogólnikowo informując o swoich walorach, ale były to już bardzo dokładnie przemyślane działania trafiające z konkretnym przekazem do konkretnej grupy odbiorców. Wiele z nich miało charakter niestandardowy.

 

Czytaj także: Samorządowe gazety. biuletyny i ... blogi >>

 

Przykładem takiego działania może być Lublin, który podczas czerwcowej kampanii w siedmiu największych miastach w kraju, "zgubił" 100 tysięcy zdjęć pokazujących uroki swojego miasta oraz ludzi, którzy tam pracują, studiują, bawią się i odpoczywają. Kampania kosztowała 170 tys. zł.

 

Niecodziennym eventem swoją czerwcową kampanię rozpoczęło Województwo Świętokrzyskie. Na Warszawę spadł "deszcz mioteł". Hostessy, a przede wszystkim odpowiednio obrandowane miotły, pojawiły się w najważniejszych punktach komunikacyjnych oraz pod redakcjami najważniejszych mediów ogólnopolskich. Urząd Marszałkowski na działania wizerunkowe wydał w 2009 roku około 1 mln zł. Na wszystkie działania - w ramach których wybudowano również Regionalne Centrum Informacji Turystycznej w Kielcach oraz wyposażono w sprzęt biurowy i komputerowy blisko 30 punktów informacji turystycznej, zbudowano portal swietokrzyskie.travel i zaprezentowano region na kilku targach - wydano 7 mln zł.

 

Ponadto w mijającym roku Rzeszów promował się wraz z grupą Pectus, Sieradz wykorzystał do tego celu wizerunek znanego na całym świecie mistrza fryzjerstwa Antoniego Cierplikowskiego, Łódź rozdawała magnesy z logo ESK2016 mieszkańcom wyjeżdżającym na wakacje, Gdynia zapraszała na swoje letnie imprezy, a Pomorska Organizacja Turystyczna nagradzała tych, którzy przesłali swoim znajomym najwięcej zaproszeń zachęcających do odwiedzenia Województwa Pomorskiego.

 

Rok 2009 w obszarze działań marketingowych podsumowują szefowie promocji: Częstochowy, Poznania, Rybnika, Suwałk, Szczecina i Wrocławia.

 

Włodzimierz Tutaj, zastępca naczelnika Wydziału Komunikacji Społecznej Urzędu Miasta Częstochowy:

REKLAMA

W promocji miast dzieje się coraz więcej i nowocześniej, choć pomysły ciągle bywają oczywiście lepsze lub gorsze, tak jak ich realizacja. Trudno mi kogoś lub coś szczególnie wyróżnić, zwłaszcza, że zdaję sobie sprawę z tego, jak duże dysproporcje występują między możliwościami finansowo-organizacyjnymi w realizacji zadań promocyjnych między polskimi miastami. Powiem może tylko tyle, że podobał mi się np. radomski pomysł z szafą „nagraniową” - rodem z „Misia” oraz layout kampanii Lublina „Miasto inspiracji”.

My pracujemy ciągle m.in. nad tym, aby Częstochowa nie kojarzyła się ludziom w kraju i za granicą wyłącznie z Jasną Górą. W tym roku dzięki środkom UE na kampanię „Cztery pory roku na Jurze”, zapraszaliśmy do naszego miasta poprzez Jurę i na Jurę poprzez nasze miasto. Nasi „JuRajsko aktywni” zgrali się nawet w jakiś sposób z kampanią „Pozytywnie nakręceni polecają Śląskie”.

 

Łukasz Goździor, dyrektor Biura Promocji Miasta Urzędu Miasta Poznania:

REKLAMA

Podsumowując rok oczywiście najbardziej miarodajne byłoby mówienie o kampaniach reklamowych realizowanych przez miasta – bo to jest najczęściej dostrzegane działanie przez osoby z zewnątrz. Tylko to nie o to chodzi, by robić wiele kampanii. Najważniejsza jest skuteczność i celowość poszczególnych działań. Coraz więcej miast świadomie, i co najważniejsze - konsekwentnie, podchodzi do realizacji działań marketingowych.

Z punktu widzenia Poznania, najistotniejszym wydarzeniem było przyjęcie w marcu strategii promocji marki. Także w tym roku zaczęliśmy wdrażać jej założenia w życie. Dla mieszkańców i osób patrzących z zewnątrz istotne i namacalne są nowy logotyp i hasło. My włożyliśmy jednak bardzo dużo pracy w uzmysłowienie pracownikom innych departamentów w mieści oraz jednostek podległych wagi znaczenia działań promocyjnych poszczególnych produktów. Poza tym o Poznaniu mówiło się dość głośno na terenie całego kraju z powodu kilku istotnych wydarzeń, które się u nas odbywały. Przeprowadziliśmy także kilka kampanii w mediach i na billboardach.

 

Krzysztof Jaroch, naczelnik Wydziału Promocji i Informacji Urzędu Miasta Rybnika:

Ten rok zapisał się pod znakiem realizacji projektów promocyjnych dofinansowanych przez Unię Europejską. Wśród wielu działań prowadzonych w mieście za unijne pieniądze, ze względu na ich szczególny charakter wyróżnić chcę dwa: „Rybnik to dobry adres”, promujący miasto pod kątem turystyki sportowej i biznesowej oraz „Aktywny Rybnik – miasto z ikrą”,

zorientowany na promocję miejskich terenów inwestycyjnych. Natomiast najważniejszym dla mnie sukcesem była nominacja rybnickiej kampanii promującej budowę sieci kanalizacji sanitarnej w mieście do Grand Prix w konkursie „Złote Formaty” podczas ogólnopolskiego Festiwalu Promocji Miast i Regionów. Rybnicka kampania uznana została za jeden z pięciu najlepszych polskich projektów promocyjnych, prowadzonych przez samorządy.

Przy tej okazji otrzymaliśmy też nagrodę specjalną Związku Miast Polskich. Wcześniej wyróżniona została strona internetowa miasta: http://www.rybnik.eu . Wyróżnienia te są potwierdzeniem profesjonalizmu działań promocyjnych w Rybniku.

 

Mirosław Treter, inspektor w Wydziale Kultury, Turystyki i Promocji Urzędu Miasta Suwałki:

 

Największy efekt promocyjny dla Suwałk przynosi Suwałki Blues Festival - impreza organizowana od dwóch lat, z udziałem wybitnych bluesmanów z Polski i zagranicy, odbywa się w lipcu i gromadzi wielotysięczne rzesze fanów bluesa i turystów. Do Suwałk nie docierają bilboardy z kampaniami promocyjnymi z innych miast. Wyjątkiem jest Lublin, który zorganizował bardzo udaną kampanię zachęcającą młodzież do studiowania w Lublinie.

 

Piotr Wachowicz, dyrektor Biura Promocji i Informacji Urzędu Miasta Szczecin:

Najkrótsza samoocena 2009 – było intensywnie i dynamicznie. W tym kontekście za niewątpliwy sukces uznaję zaangażowanie zespołu, który dotarł się w walce, no i to, że nie zwariowaliśmy ze sobą.

W pierwszej połowie roku – w związku z kryzysem zdjęliśmy blisko 300 tys. zł z budżetu, mimo to udało się nam zrealizować 150 % normy. Zrealizowaliśmy ok. 40 kluczowych projektów, w tym kampanie promocyjno-informacyjne związane z wydarzeniami – drobnych tematów nie liczę. Gdy patrzę na zestawienie w Excelu to do końca nie wierzę ile tematów przerobiliśmy. Z nowych planowanych i wdrożonych projektów – za sukces uznaję „Szczecin bez prądu” – czyli niekonwencjonalne ogranie rocznicy słynnego szczecińskiego blackout’u z kwietnia 2008 (na 2010 planujemy drugą edycję – eventu, a nie zaciemnienia).

Niewątpliwym sukcesem był Międzynarodowy Festiwal Ogni Sztucznych i towarzysząca mu kampania „Zjawiskowo nad Szczecinem” – w dwa dni zgromadziliśmy na Wałach Chrobrego ok. 100 tysięcy osób, którym następnie pokazy zaparły dech w piersiach. Mimo mniejszego budżetu obsłużyliśmy dodatkowe przedsięwzięcie w tym m.in. współprodukcja trailera filmowego wraz z produkcją spotu promocyjnego miasta, konkurs na tkaninę miasta, wsparliśmy I edycję nowego projektu muzycznego - Akustyczeń 2009 i wspomnieniowy projekt Filipinki’50. Na hit końca roku zapowiada się z kolei Pierwsza Pastorałka Miejska pt. „Szczecin Polsce życzy”.

Nie do końca jestem zadowolony z „cynków” – na początku roku. Wskaźnikowo wypadliśmy dobrze, ale PR wokół tego projektu był fatalny. Z jednej strony więc do dziś, przynajmniej lokalnie jest to kampania z najlepsza percepcją – ale jej ładunek emocjonalny daleki był od oczekiwanego, stąd raczej bym jej nie powtórzył.

Podsumowując – rok był generalnie dobry. Wspomnę choćby o nagrodach tu szczególnie  srebrne Grand Prix w konkursie Złote Formaty za działalność promocyjną – projekt „Floating Garden 2050”, czy ostania Machina Desing w kategorii Miasto Miejsce za FG_2050. Jak sądzę to nie koniec nagród na ten rok.

 

Czytaj także: Jak uatrakcyjnić wizerunek centrum miasta >>

 

Paweł Romaszkan, dyrektor Biura Promocji Miasta Urzędu Miejskiego we Wrocławiu:

W 2009 roku, nie wydarzyło się chyba nic nadzwyczajnego, co wstrząsnęłoby ludźmi zajmującymi się marketingiem terytorialnym i mną samym. Istotne jest jednak, że ta bardzo młoda dziedzina w naszym kraju zaczyna dojrzewać. Dojrzewamy my sami, zajmujący się na co dzień promocją, ale także nasi przełożeni. Jest organizowanych coraz więcej bardzo dobrych kampanii, spotkań i debat... to wszystko daje nadzieję, że zmierzamy w dobrym kierunku. Wzrasta świadomość, że nasze działania nie prowadzą tylko do wydawania pieniędzy w pustkę, ale do generowania zysku: turyści zostawią u nas pieniądze, inwestorzy dają nowe miejsca pracy i płacą podatki.

Myślę, że naszym sukcesem była organizacja wystawy „Europa – to nasza historia”, która od 1 maja do 5 sierpnia była prezentowana we wrocławskiej Hali Stulecia. Niestety jak widać media nie są zbyt zainteresowane promowaniem intelektualnych rozrywek i troszkę przemilczano tę wystawę. Był to dla nas ogromny wysiłek organizacyjny i finansowy. Oczywiście cieszymy się, że wystawę mimo wszystko obejrzało ponad 80 tys. osób, ale jednak uważam, że mogłoby być ich znacznie więcej.

 

Wymienionym powyżej i wszystkim innym polskim miastom życzymy w nadchodzącym Nowym Roku sukcesów – w promocji, w rozwoju, w satysfakcji mieszkańców ze swoich władz.

 

Robert Stępowski

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Sektor publiczny
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Jak stosować rozporządzenie o pracach domowych? Co jest jasne? Co budzi wątpliwości? [min B. Nowacka, 1 kwietnia 2024 r.]

    Wątpliwości dotyczą trzech definicji wykorzystanych w rozporządzeniu - nauczyciela i uczniowie nie mają wskazówek jak je rozumieć i stosować.

    Rozbijanie garnka na plecach i chłostanie rózgą. Znasz te stare kaszubskie zwyczaje wielkanocne?

    Jak kiedyś obchodzono Wielkanoc na Kaszubach? Czym był tzw. Płaczëbóg? Co jadano na świąteczne śniadanie? 

    Znasz te wielkanocne zwyczaje z Górnego Śląska? Jeden z nich jest na krajowej liście niematerialnego dziedzictwa kulturowego

    Jakie zwyczaje wielkanocne panują na Górnym Śląsku? Niektóre z nich znane są tylko w jednej miejscowości. Słyszeliście o paleniu żuru, kulaniu jaj czy bramie z wydmuszek? 

    Dentysta na NFZ 2024 – jakie zabiegi? Jeszcze w tym roku więcej świadczeń gwarantowanych! [projekt rozporządzenia]

    Chyba większość osób leczy w Polsce zęby prywatnie, ale trzeba wiedzieć, że można to zrobić również w ramach ubezpieczenia zdrowotnego, czyli – jak to się mówi potocznie „na NFZ”. Lista takich refundowanych świadczeń stomatologicznych jest całkiem długa. Trzeba tylko znaleźć dentystę (stomatologa), który ma podpisaną umowę z NFZ na udzielanie świadczeń stomatologicznych. Przedstawiamy listę świadczeń gwarantowanych (refundowanych przez NFZ) z zakresu leczenia stomatologicznego obowiązujących teraz, a także informujemy o projekcie rozporządzenia, które ma wydłużyć listę tych świadczeń - najprawdopodobniej jeszcze w 2024 roku.

    REKLAMA

    Bilety na EURO 2024 dla kibiców z Polski - sprzedaż od 28 marca. Gdzie można kupić? Jakie ceny?

    W dniu 28 marca 2024 r. o godzinie 14.00 rozpocznie się sprzedaż biletów dla kibiców reprezentacji Polski na turniej finałowy piłkarskich mistrzostw Europy Euro 2024. Sprzedaż potrwa do 8 kwietnia i prowadzona jest wyłącznie przez UEFA. Będzie dostępna na portalu euro2024.com.

    Rusza program "Aktywna Szkoła" 2024

    Rusza program "Aktywna Szkoła" 2024 - informuje Ministerstwo Sportu i Turystyki. Wnioski samorządy przygotują we współpracy ze szkołami. Program ma na celu aktywizację społeczności wokół obiektów sportowych, które były dotychczas niedostępne.

    Rząd: Dyplom MBA z Collegium Humanum nie pozwoli zasiąść w radzie nadzorczej spółki Skarbu Państwa

    Centrum Informacyjne Rządu poinformowało 27 marca 2024 r., że w procesie opiniowania kandydatów do rad nadzorczych dyplomy MBA uzyskane w Collegium Humanum nie będą uznawane przez Radę ds. spółek z udziałem Skarbu Państwa i państwowych osób prawnych.

    Prof. Szukalski: Łódź i Poznań już są na etapie demograficznego zjazdu

    Prof. Piotr Szukalski, demograf z Uniwersytetu Łódzkiego w rozmowie z PAP o kondycji polskich miast i ich przyszłości demograficznej. 

    REKLAMA

    Wielkanoc 2024. Ile wolnego mają uczniowie na święta? Kiedy kolejne dni wolne?

    Wolne na święta. Wielkanocna przerwa w nauce zacznie się już od czwartku 28 marca. Uczniowie do zajęć wrócą 3 kwietnia. Kiedy będą następne dni wolne? 

    MEN: Powstał zespół ds. praw i obowiązków ucznia. Zespół będzie pracował nad powołaniem ogólnopolskiego rzecznika praw ucznia

    W Ministerstwie Edukacji Narodowej powołano zespół ekspercki ds. praw i obowiązków ucznia. Zespół będzie pracował nad zmianami ustawowymi dotyczącymi praw ucznia, a także powołania rzecznika praw ucznia.

    REKLAMA