REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Partnerstwo publiczno-prywatne - realne wykorzystanie formuły współpracy samorządów z przedsiębiorcami

Partnerstwo publiczno-prywatne - realne wykorzystanie formuły współpracy samorządów z przedsiębiorcami./ fot. Fotolia
Partnerstwo publiczno-prywatne - realne wykorzystanie formuły współpracy samorządów z przedsiębiorcami./ fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Formuła partnerstwa publiczno-prywatnego jest w Polsce znana od ponad 10 lat - tj. od chwili wejścia w życie ustawy z 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym. Analiza inwestycji podejmowanych przez samorządy z partnerami prywatnymi wskazuje jednak, że taki model współpracy wciąż plasuje się na marginesie wszystkich realizowanych inwestycji finansowanych ze środków publicznych.

Według danych zamieszczonych w bazie zawartych umów PPP, Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju zidentyfikowało łącznie 135 zrealizowanych i realizowanych umów tego typu - na kwotę ok. 6 mld złotych. To niewiele, biorąc pod uwagę skalę potrzeb inwestycyjnych samorządów. Podawana liczba 135 umów wskazuje na umowy, które weszły w fazę realizacji spośród wszystkich 153 umów zawartych w wyniku wszczętych 557 postępowań, mających na celu wybór partnera prywatnego i zawarcie z nim umowy PPP. A chodzi o postępowania prowadzone od początku 2009 r. na podstawie ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym (dalej: ustawa PPP), ustawy o koncesjach na roboty budowlane lub usługi z 2009 r. (uchylona) oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi z 2016 r.

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju monitoruje obszar PPP również w kontekście planowanych projektów. Baza zamierzeń inwestycyjnych PPP zawiera listę 137 pozycji obejmujących zarówno aktualnie prowadzone zamówienia, będące na etapie ogłoszonych postępowań przetargowych, jak i przedsięwzięć projektowanych, znajdujących się aktualnie na etapie odpowiednio pomysłu, poszukiwania doradcy czy wykonywania analizy przed realizacyjnej. Szacuje się, że łączna wartość planowanych przedsięwzięć to ponad 57 mld złotych.

Proporcjonalnie, liczba inwestycji planowanych utrzymuje się na tym samym poziomie. Zwiększa się natomiast blisko 10-cio krotnie ich wartość. I to zarówno w ujęciu ogólnym, jak i jednostkowym przedsięwzięć realizowanych przez poszczególne jednostki samorządu terytorialnego.

Podstawa prawna wyboru partnera prywatnego

Na polskim rynku PPP, najchętniej wybieraną przez samorządy formułą prawną dokonywania wyboru partnera prywatnego jest koncesja na usługi oraz postępowania prowadzone w trybie art. 4 ust. 2 ustawy PPP, na podstawie ustawy - Prawo zamówień publicznych. Tendencja bazowania na modelu koncesyjnym jest również utrzymywana w odniesieniu do planowanych postępowań.

REKLAMA

Biorąc pod uwagę łącznie koncesje na usługi oraz koncesje na roboty budowlane, model koncesyjny stanowi blisko 70% wszystkich wszczętych postępowań.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Analiza sektorowa rynku PPP

Można zauważyć, że na przełomie ostatnich lat najwięcej liczbowo przedsięwzięć realizowano w obszarze infrastruktury transportowej, sportu i turystyki oraz efektywności energetycznej. Pod względem wartości inwestycji prym wiodły inwestycje telekomunikacyjne oraz projekty związane z gospodarką odpadami. Podobnie wygląda sytuacja w odniesieniu do planowanych projektów. Aktualnie wszczęte postępowania PPP wskazują, że na czele wciąż pozostają wskazane wcześniej sektory branżowe.

Współpraca samorządu z partnerami prywatnymi

Partnerstwo publiczno-prywatne w Polsce rozwija się głownie dzięki zaangażowaniu samorządów. Abstrahując od potencjalnie większych możliwości samorządów w tym zakresie ich udział w rynku PPP, liczony łącznie z jednostkami z nimi związanymi, stanowi prawie 90% wszystkich umów zawartych i realizowanych we współpracy z partnerami prywatnymi. W tym kontekście samorządy z liczbą 120 aktywnych umów wykazują zdecydowanie większe zaangażowanie w porównaniu z innymi podmiotami (niepowiązanymi z samorządami), np. organami centralnej administracji rządowej, które zawarły 7 tego typu umów.

Samorządy zawarły najwięcej umów przy zastosowaniu formuły PPP i wykazują blisko 90% udział w tym rynku.

Najbardziej aktywne w tego typu działaniach są gminy, które wypracowały ok. 75% wszystkich umów zawartych pomiędzy samorządowym sektorem publicznym a sektorem prywatnym. Pozostałe 25% umów jest udziałem innych niż gminy jednostek samorządowych oraz jednostek z nim powiązanych. Wśród gmin najwięcej kontraktów realizowanych jest przez gminy miejskie. Niemniej jednak gminy miejsko-wiejskie i gminy wiejskie wykazują tendencję wzrostową w zakresie realizacji przedsięwzięć PPP.

Zobacz: Ustrój i jednostki

Analogiczna sytuacja dominacji samorządów na ogólnopolskim rynku PPP widoczna jest w odniesieniu do przedsięwzięć planowanych do realizacji. Jednostki samorządu terytorialnego - w tym przede wszystkim gminy - wykazują się największą liczbą wszczętych postępowań PPP, tj. dotyczących wyboru partnera prywatnego do realizacji inwestycji własnych.

Partnerstwo publiczno-prywatne wciąż mało popularne

Biorąc pod uwagę kluczową rolę samorządu lokalnego i regionalnego w sferze usług użyteczności publicznej, w tym ich funkcję właścicieli i zarządców obiektów infrastrukturalnych, dominacja samorządu w sferze PPP nie jest zaskoczeniem. Nie zmienia to jednak ogólnego obrazu, że skala przedsięwzięć samorządowych realizowanych z partnerami prywatnymi wciąż pozostaje na marginesie wszystkich realizowanych, planowanych i potencjalnie możliwych do przeprowadzenia projektów. Formuła współpracy sektora publicznego z sektorem prywatnym nie osiągnęła jeszcze poziomu, który świadczyłby o popularności takiego rozwiązania.

Brak większej aktywności samorządu we współpracy z przedsiębiorcami prywatnymi wydaje się być powodowany tym, że pomimo funkcjonowania tej formuły od ponad 10 lat, PPP wciąż pozostaje tematem nierozpoznanym. Może to wynikać, szczególnie w małym jednostkach samorządowych, z braku odpowiedniego przygotowania merytorycznego pracowników, którzy chociażby z obawy przed niepowodzeniem unikają stosowania formuły partnerstwa publiczno-prywatnego.

Zapewne ograniczeniem nie jest brak pomysłów na ciekawe projekty. Niemniej jednak problematyczne dla wielu samorządowców może okazać się sprawne przeprowadzenie procesu przełożenia istniejącego pomysłu na konkretne działania i późniejsze przygotowanie inwestycji do realizacji w formule PPP. Gminy potrzebują kompleksowego i fachowego wsparcia z zewnątrz. Profesjonalne wsparcie doradców jest niezwykle istotnym czynnikiem wpływającym na przyszłe powodzenie projektów PPP. Niestety usługi doradcze są kosztowne i często nie są możliwe do sfinansowania przez gminy. Biorąc pod uwagę dotychczas prowadzone postępowania w PPP, które zakończyły się zawarciem umów, w 43% jednostki samorządowe korzystały z fachowych usług doradczych na etapie przygotowania postępowania do ogłoszenia oraz na etapie prowadzenia postępowania PPP.

Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju prowadzi program kompleksowego wsparcia doradczego zapewniający podmiotom publicznym finansowanie znacznej części kosztów doradztwa w zakresie PPP.

Jednostki administracji samorządowej mogą skorzystać z bezpłatnego doradztwa prawnego, finansowego i technicznego na wysokim poziomie eksperckim. Dodatkowo dobre przygotowanie do podjęcia działań w obszarze PPP może dać zapoznanie się z katalogiem dobrych praktyk stworzonym w oparciu o doświadczenia podmiotów publicznych, które prowadziły bądź prowadzą projekty w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. To właśnie doświadczenie praktyczne stanowi najcenniejsze źródło informacji o potencjalnych możliwościach działania oraz co ważniejsze, ewentualnych zagrożeniach i sposobach radzenia sobie z tymi zagrożeniami. Efektem monitorowania dotychczasowych działań podmiotów publicznych podejmowanych we współpracy z podmiotami prywatnymi są wypracowane wytyczne oraz wzory dokumentów, które mogą okazać się szczególnie przydatne dla gmin niemających doświadczenia w postępowaniu PPP. Wytyczne stanowią zbiór wskazówek, jak krok po kroku przygotować niezbędne analizy, które de facto stanowią niezbędny element fazy przygotowawczej, tj. od momentu identyfikacji projektu do momentu wszczęcia postępowania na wybór partnera. To właśnie na podstawie opracowanych analiz podejmuje się decyzję o dalszej realizacji inwestycji w formule PPP. Na dalszym etapie przydatne będą wytyczne w zakresie postępowania przetargowego, tj. odnoszące się bezpośrednio do specyfiki trybu negocjacyjnego, zgodnie z którym odbywa się wybór partnera prywatnego.

Wybór właściwego partnera stanowi istotę udanego przedsięwzięcia PPP - to partner prywatny dzięki swoim umiejętnościom, wiedzy i doświadczeniu, we współpracy z podmiotem publicznym, ma zagwarantować wyższą jakość świadczonych usług publicznych, a w konsekwencji wyższy komfort życia użytkowników powstałej infrastruktury.

Dobrym rozwiązaniem dla samorządowców w kwestii podnoszenia kompetencji niezbędnych w obszarze przygotowania i zarządzania projektami realizowanymi w formule PPP mogą okazać się przygotowane przez MIiR cykliczne szkolenia specjalistyczne, których program merytoryczny dostosowany jest do aktualnych potrzeb administracji samorządowej. Pod koniec października br. w Łodzi odbyło się szkolenie specjalistyczne z zakresu PPP obejmujące tematykę projektów w zakresie efektywności energetycznej. Szczegółowo omawiana była problematyka dotycząca przygotowania samego projektu PPP w zakresie efektywności energetycznej oraz procedury wyboru partnera prywatnego z uwzględnieniem wymagań branżowych. Poza wspomnianymi szkoleniami, samorządy mają możliwość uczestnictwa w serii warsztatów specjalistycznych z zakresu postępowań przetargowych w PPP.

Cenną inicjatywą podjętą przez MIiR może okazać się planowane uruchomienie instytucji certyfikacji projektów planowanych do realizacji w formule PPP. Jednostki samorządowe, które będą chciały podjąć realizację inwestycji w PPP będą miały możliwość zweryfikowania czy dla formuła PPP będzie właściwa dla planowanego przez nie przedsięwzięcia. Zakres certyfikacji prowadzonej przez MIiR będzie dotyczył w głównej mierze:

  • oceny poprawności i kompletności przeprowadzonych analiz
  • przyjętego w ich wyniku modelu prawno-organizacyjnego oraz mechanizmu wynagradzania podmiotu prywatnego
  • proponowanego podziału ryzyk w projekcie.

Niezależnie od pojawiających się wśród samorządowców wątpliwości, warto szerzej zainteresować się możliwością realizacji istotnych z punktu widzenia społeczności lokalnych inwestycji właśnie w formule współpracy jednostki samorządu z podmiotem prywatnym. W sytuacji braku wystarczających środków na finansowanie publicznych inwestycji, gminy mogą pokusić się o pozyskanie odpowiednego wsparcia pochodzącego z sektora prywatnego. Potencjał partnera prywatnego przy odpowiedniej współpracy z podmiotem publicznym może przynieść wymierne korzyści dla każdej ze stron.

Krzysztof Adamczyk

audytor wewnętrzny z praktyką w jednostkach samorządu terytorialnego, ekspert w zakresie inwestycji i zarządzania projektami, dziennikarz specjalizujący się w tematyce prawa samorządowego, finansów publicznych oraz zamówień publicznych

Podstawa prawna

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Poczta Polska dostarczy wszystkim „Poradnik bezpieczeństwa” autorstwa MON, MSWiA i RCB. Mieszkańcy wschodnich województw otrzymają do 15 stycznia 2026 r.

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Poczta Polska SA poinformowała, że podpisała umowę z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji na dostarczenie "Poradnika bezpieczeństwa" do wszystkich mieszkańców kraju. Inicjatywa ma na celu zwiększenie świadomości obywateli w zakresie ochrony życia, zdrowia i mienia. Dystrybucja pakietów już się rozpoczęła w województwie lubelskim, podlaskim i warmińsko-mazurskim, a mieszkańcy kolejnych będą systematycznie otrzymywali pakiety po Świętach Bożego Narodzenia oraz na początku stycznia 2026 r.

Od stycznia świadczenie wspierające dostępne dla wszystkich uprawnionych z niepełnosprawnością

Od 1 stycznia 2026 r. świadczenie wspierające, wypłacane przez ZUS, obejmie szerszą grupę osób z niepełnosprawnością – tych, które w decyzji wojewódzkiego zespołu uzyskały co najmniej 70 punktów w skali potrzeby wsparcia. Do końca listopada 2025 r. ZUS przyjął 188,5 tys. wniosków.

W Boże Narodzenie wyrzucamy najwięcej jedzenia. Rocznie w śmieciach ląduje żywność o wartości 2-3 tys. zł

Jedno gospodarstwo domowe wyrzuca 165 kg żywności rocznie; to ok. 67 kg w przeliczeniu na mieszkańca - wynika z danych Instytutu Ochrony Środowiska - Państwowego Instytutu Badawczego. Zdaniem IOŚ, święta Bożego Narodzenia to okres największej nadprodukcji żywności w polskich domach.

Pierwszy dzień zimy. Kiedy wypada astronomiczna i kalendarzowa zima w 2025 r.?

Zima 2025. Kiedy przypada pierwszy dzień kalendarzowej i astronomicznej zimy? Kiedy jest najkrótszy dzień w roku? Czym jest zima meteorologiczna?  

REKLAMA

Najkrótszy dzień w roku. Kiedy wypada? Kiedy jest przesilenie zimowe?

Kiedy w tym roku wypada najkrótszy dzień w roku? Ile będzie trwałą najdłuższa noc? Kiedy wypada kalendarzowa i astronomiczna zima?

Rozdali choinki w zamian za elektroodpady i sztuczne drzewka

200 naturalnych drzewek choinkowych dostali w sobotę od władz miasta mieszkańcy Białegostoku w zamian za przyniesione drobne elektroodpady czy stare, sztuczne choinki. Organizowana od kilku lat przed Bożym Narodzeniem akcja cieszyła się dużym zainteresowaniem.

Dziura budżetowa w 2026 r. zwiększa się już teraz. 3 miliardy z podatków, których nie będzie. Prezydenckie weta weryfikują nadmierny optymizm fiskalny rządu

W uchwalonym 5 grudnia br. budżecie na 2026 r. przewidziano deficyt w wysokości ponad 271 mld zł. Choć ustawa nie weszła jeszcze w życie, już dziś wiadomo, że deficyt będzie jeszcze większy - pisze Michał Ostrowski, ekspert Instytutu Podatków i Finansów Publicznych.

KSeF i fakturowanie ustrukturyzowane w samorządach. Na co się przygotować?

Krajowy System e-Faktur to system teleinformatyczny, z którego już niebawem będą musieli korzystać wszyscy krajowi podatnicy polskiego podatku od towarów i usług. Jednak nie jest to cały krąg podmiotowy stosowania KSeF.

REKLAMA

Jeden PSZOK na 50 000 mieszkańców? Szykują się zmiany w gminach

W PSZOK będzie można przyjmować odpłatnie nowe rodzaje odpadów. Rady gmin otrzymają możliwość wprowadzenia ulg dla osób starszych i znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej. To tylko niektóre zmiany, jakie ma wprowadzić nowelizacja ustawy czystościowej.

13 mld zł na program modernizacji służb MSWiA w latach 2026-2029. Większość na inwestycje budowlane, sprzęt oraz nowe etaty w Policji, Straży Granicznej i PSP

Prezydent Karol Nawrocki podpisał 15 grudnia 2025 r. ustawę wprowadzającą program modernizacji służb MSWiA na lata 2026-2029. Zakłada ona przekazanie na ten cel 13 mld zł. Do Policji trafi 7,3 mld zł, z czego największa część zostanie przeznaczona na inwestycje budowlane i remonty.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA