REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Umowa o partnerstwie publiczno-prywatnym./ fot. Shutterstock
Umowa o partnerstwie publiczno-prywatnym./ fot. Shutterstock
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z Ustawą o partnerstwie publiczno-prywatnym z dnia 19 grudnia 2008 r. przedmiotem partnerstwa publiczno-prywatnego jest wspólna realizacja przedsięwzięcia. Realizacja, o której mowa w zdaniu poprzednim oparta jest na podziale zadań oraz ryzyk pomiędzy podmiotem publicznym i partnerem prywatnym.

Polecamy: Jak przygotować się do zmian 2019. Podatki, rachunkowość, prawo pracy i ZUS

REKLAMA

W tym miejscu należy wyjaśnić kim jest podmiot publiczny, a kim partner prywatny. Obie definicje znajdują się w ustawie o partnerstwie-prywatnym z dnia 19 grudnia 2008 r.

Podmiot publiczny i partner prywatny

REKLAMA

Partnerem prywatnym jest przedsiębiorca polski lub zagraniczny. Zgodnie z art. 431 Kodeksu cywilnego Przedsiębiorcą jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna, o której mowa w art. 331 § 1, prowadząca we własnym imieniu działalność gospodarczą lub zawodową.

Należy podkreślić, że przedsiębiorca w Kodeksie cywilnym zdefiniowany został na potrzeby prawa cywilnego.[1] Inną definicję przedsiębiorcy znaleźć można w Prawie własności przemysłowej. Zgodnie z art. 3 Prawa własności przemysłowej przedsiębiorca to osoba prowadzącą w celach zarobkowych działalność wytwórczą, budowlaną, handlową lub usługową. Kolejną definicją, którą znaleźć można w przepisach prawa prywatnego jest przedsiębiorca zdefiniowany w ustawie o zwalczeniu nieuczciwej konkurencji. Zgodnie z art. 2 ustawy, o której mowa w zdaniu poprzednim przez przedsiębiorcę należy rozumieć osobę fizyczną, prawną, jak również jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które prowadząc, chociażby ubocznie, działalność zarobkową lub zawodową uczestniczą w działalności gospodarczej.[2]

Zobacz: Rozwój i promocja 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ustawa o partnerstwie publiczno-prywatnym przez partnera prywatnego rozumie nie tylko przedsiębiorcę polskiego, ale również zagranicznego. Definicję przedsiębiorcy zagranicznego znaleźć można w ustawie z dnia 6 marca 2018 r. o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Zgodnie z art. 3 ust. 7 przedsiębiorca zagraniczny to osoba zagraniczna oraz obywatel polski wykonujący działalność gospodarczą za granicą.

Z kolei podmiot publiczny zgodnie z ustawą o partnerstwie publiczno-prywatnym to jednostka sektora finansów publicznych w rozumieniu przepisów o finansach publicznych.

  • organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa oraz sady i trybunały;
  • jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki;
  • jednostki budżetowe;
  • samorządowe zakłady budżetowe;
  • agencje wykonawcze;
  • instytucje gospodarki budżetowej;
  • państwowe fundusze celowe;
  • ZUS i zarządzane przez niego fundusze oraz KRUS i fundusze zarządzane przez Prezesa KRUS;
  • NFZ;
  • samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej;
  • uczelnie publiczne;
  • PAN i tworzone przez nią jednostki organizacyjne;
  • państwowe i samorządowe instytucje kultury oraz państwowe instytucje filmowe;
  • inne państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, jednostek badawczo-rozwojowych, banków i spółek prawa handlowego.

Poza tym podmiotem publicznym może być inna niż wymieniona powyżej osoba prawna, utworzona w szczególnym celu zaspokajania potrzeb o charakterze powszechnym niemających charakteru przemysłowego ani handlowego, jeżeli podmioty, o których mowa powyżej pojedynczo lub wspólnie, bezpośrednio lub pośrednio przez inny podmiot:

-  finansują ją w ponad 50% lub

-  posiadają ponad połowę udziałów albo akcji, lub

-  sprawują nadzór nad organem zarządzającym, lub

-  mają prawo do powoływania ponad połowy składu organu nadzorczego lub zarządzającego,

c)  związki podmiotów, o których mowa powyżej.[3]

Umowa o partnerstwie publiczno-prywatnym

Generalnie partnerstwo publiczno-prywatne jest formą współpracy pomiędzy podmiotami sektora publicznego a partnerami sektora prywatnego. Współpraca, o której mowa w zdaniu poprzednim ma na celu realizację zadań publicznych.

Umowa o partnerstwie publiczno-prywatnym uregulowana została w art. 7 ustawy. Uregulowano w nim również kwestię wynagrodzenia partnera.

Zgodnie z powołanym w zdaniu poprzednim artykułem przez umowę o partnerstwie publiczno-prywatnym partner prywatny zobowiązuje się do realizacji przedsięwzięcia za wynagrodzeniem oraz poniesienia w całości albo w części wydatków na jego realizację lub poniesienia ich przez osobę trzecią, a podmiot publiczny zobowiązuje się do współdziałania w osiągnięciu celu przedsięwzięcia, w szczególności poprzez wniesienie wkładu własnego.

Umowa o partnerstwie publiczno-prywatnym powinna więc:

- być zawarta pomiędzy podmiotem publicznym i partnerem prywatnym, będącym przedsiębiorcą lub przedsiębiorcą zagranicznym,

- do obowiązków partnera prywatnego należy:

  • realizacja przedsięwzięcia za wynagrodzeniem,
  • poniesienie wydatków na realizację przedsięwzięcia (może być częściowe),

- do obowiązków podmiotu publicznego należy:

  • współdziałanie,

- realizacja zadania publicznego celem nadrzędnym,

- określać skutki nienależytego wykonania i niewykonania zobowiązania, w szczególności kary umowne lub obniżenie wynagrodzenia partnera prywatnego lub spółki,

- zawierać zapisy dotyczące zasad kontroli partnera prywatnego.

W umowie o partnerstwie publiczno-prywatnym określić należy zakres przedmiotowy oraz terytorialny przedsięwzięcia. Warto oznaczyć czas, na który umowa zostaje zawarta.

Bardzo istotnym elementem jest również określenie wkładu własnego podmiotu publicznego oraz partnera prywatnego oraz ich prawa i obowiązki.

Podkreślenia wymaga to, że w ustawie o partnerstwie publiczno-prywatnym nie znajdzie się ściśle określonych form, modeli współpracy, a konkretnie katalogu zamkniętego. Jednakże w Polsce wyodrębnione zostały następujące modele:

  • BOT (Build–operate–transfer), buduj – świadcz usługi – przekaż,
  • DBFO (Design-Build-Finance-Operate), projekt – konstrukcja – finanse – obsługa,
  • BOO (Build-Own-Operate), buduj – bądź właścicielem – eksploatuj,
  • BTL ((Build-Transfer-Lease), buduj – przekaż – dzierżaw,
  • BOR (Build-Operate-Renewal), buduj - eksploatuj – odnawiaj koncesję.

Należy pamiętać, że pojawiają się coraz nowsze formy współpracy. Umowy o partnerstwo publiczno-prywatne są umowami długoterminowymi. Celem jest stworzenie składników infrastruktury, która to będzie umożliwiać świadczenie usług mających charakter publiczny.

[1] Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm. )

[2] Kodeks cywilny. Komentarz, pod red. E. Gniewek, Wydawnictwo C.H. Beck, wyd. 8, rok 2017

[3] Ustawa z dnia 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym (Dz.U.2017.0.1834 t.j.)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kandydat na prezydenta: ograniczyć 800+, zamiast tego darmowe obiady dla dzieci w szkołach [Gość Infor.pl]

Ograniczenie wysokości świadczenia - z 800 do 500 złotych oraz wprowadzenie progu dochodowego, od którego świadczenie by obowiązywało. To pomysł Piotra Szumlewicza, przewodniczącego związku zawodowego Związkowa Alternatywa, a także kandydata na prezydenta RP w 2025 roku. 

MSWiA: na pewno nie będzie podwyżki +15% w służbach mundurowych. Możliwe zmiany w świadczeniach mieszkaniowych

Związki zawodowe służb mundurowych zdecydowały o rozpoczęciu akcji protestacyjnej. Domagają się m.in. 15-proc. podwyżek i świadczenia mieszkaniowego na wzór tego w Siłach Zbrojnych RP. Wiceszef MSWiA Wiesław Szczepański zapewnił, że resort chce rozmawiać o postulatach, ale przyjęto już zapisy o 5-proc. podwyżce.

Cyfryzacja. Kluczowe wyzwania i szanse dla polskich przedsiębiorstw. Podsumowanie 2024 r. Co przyniesie rok 2025?

Cyfryzacja. Kluczowe wyzwania i szanse dla polskich przedsiębiorstw. Podsumowanie 2024 r. Co przyniesie rok 2025? Transformacja cyfrowa redefiniuje sposób, w jaki działają firmy na całym świecie. Jak polscy przedsiębiorcy mogą wykorzystać cyfryzację do zwiększenia konkurencyjności i innowacyjności?

Nie będzie podwyższenia stawki VAT przy sprzedaży żywych zwierząt koniowatych

Nie będzie podwyższenia stawki VAT przy sprzedaży żywych zwierząt koniowatych. Resort rolnictwa poinformował, że po kilkukrotnej interwencji i zdecydowanym sprzeciwie ministra rolnictwa i rozwoju wsi Czesława Siekierskiego odstąpiono od podwyższenia stawki VAT na sprzedaż żywych zwierząt koniowatych.

REKLAMA

Brak porozumienia w sprawie lekcji religii. MEN ogłasza koniec konsultacji

Komisja Wspólna Przedstawicieli Rządu Rzeczypospolitej Polskiej i Konferencji Episkopatu Polski nie osiągnęła porozumienia w sprawie lekcji religii. Episkopat zapowiedział, że wobec naruszenia obowiązujących przepisów, strona kościelna będzie podejmować dalsze kroki prawne. MEN zakończyło proces konsultacji publicznych dotyczących organizacji lekcji religii i etyki w szkołach.

11 nowych wyrobów z województwa lubelskiego wpisanych na ministerialną listę produktów tradycyjnych

Na ministerialną listę produktów tradycyjnych trafiło 11 nowych wyrobów z województwa lubelskiego. Są to między innymi bandzwoły z fasolą, trawnicka lemieszka i szczodroki karczmiskie. 

Doustne i donosowe produkty immunostymulujące (szczepionki) w zaktualizowanym wykazie substancji czynnych wchodzących w skład produktów leczniczych, które można sprzedawać w placówkach obrotu pozaaptecznego i w aptekach. [Projekt rozporządzenia]

Doustne i donosowe produkty immunostymulujące (szczepionki) w zaktualizowanym wykazie substancji czynnych wchodzących w skład produktów leczniczych, które można sprzedawać w placówkach obrotu pozaaptecznego i w aptekach. Projekt trafił do konsultacji.

Poniosłeś straty w wyniku deszczu nawalnego lub powodzi? Złóż wniosek do 31 stycznia 2025 r. Dopłaty od 1 tys. zł do 3 tys. zł na ha upraw rolnych

Poniosłeś straty w wyniku deszczu nawalnego lub powodzi? Złóż wniosek do 31 stycznia 2025 r. Dopłaty od 1 tys. zł do 3 tys. zł na ha upraw rolnych. Jak złożyć wniosek? Jakie są stawki dopłat do powierzchni zniszczonych upraw?

REKLAMA

Dlaczego Polska sprzeciwia się umowie UE-Mercosur? Trzy główne powody, a także możliwe scenariusze

Polska jednoznacznie mówi "nie" umowie handlowej UE-Mercosur. Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi ostrzega przed jej konsekwencjami dla rolnictwa i standardów produkcji w UE. Co budzi największe obawy? Jakie będą dalsze kroki Unii Europejskiej i polskiego rządu?

D. Trump: rozważę wycofanie się z NATO, jeśli Europejczycy nie będą traktować nas uczciwie

Jeśli Europejczycy będą traktować nas uczciwie, zostaniemy w NATO, ale jeśli nie, absolutnie rozważę wyjście z Sojuszu - oświadczył prezydent elekt USA Donald Trump w wywiadzie w NBC. Trump powiedział też, że Ukraina może spodziewać się mniejszego wsparcia i że "aktywnie" stara się doprowadzić do końca wojny.

REKLAMA