REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Umowa o partnerstwie publiczno-prywatnym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Umowa o partnerstwie publiczno-prywatnym./ fot. Shutterstock
Umowa o partnerstwie publiczno-prywatnym./ fot. Shutterstock
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z Ustawą o partnerstwie publiczno-prywatnym z dnia 19 grudnia 2008 r. przedmiotem partnerstwa publiczno-prywatnego jest wspólna realizacja przedsięwzięcia. Realizacja, o której mowa w zdaniu poprzednim oparta jest na podziale zadań oraz ryzyk pomiędzy podmiotem publicznym i partnerem prywatnym.

Polecamy: Jak przygotować się do zmian 2019. Podatki, rachunkowość, prawo pracy i ZUS

REKLAMA

REKLAMA

W tym miejscu należy wyjaśnić kim jest podmiot publiczny, a kim partner prywatny. Obie definicje znajdują się w ustawie o partnerstwie-prywatnym z dnia 19 grudnia 2008 r.

Podmiot publiczny i partner prywatny

Partnerem prywatnym jest przedsiębiorca polski lub zagraniczny. Zgodnie z art. 431 Kodeksu cywilnego Przedsiębiorcą jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna, o której mowa w art. 331 § 1, prowadząca we własnym imieniu działalność gospodarczą lub zawodową.

Należy podkreślić, że przedsiębiorca w Kodeksie cywilnym zdefiniowany został na potrzeby prawa cywilnego.[1] Inną definicję przedsiębiorcy znaleźć można w Prawie własności przemysłowej. Zgodnie z art. 3 Prawa własności przemysłowej przedsiębiorca to osoba prowadzącą w celach zarobkowych działalność wytwórczą, budowlaną, handlową lub usługową. Kolejną definicją, którą znaleźć można w przepisach prawa prywatnego jest przedsiębiorca zdefiniowany w ustawie o zwalczeniu nieuczciwej konkurencji. Zgodnie z art. 2 ustawy, o której mowa w zdaniu poprzednim przez przedsiębiorcę należy rozumieć osobę fizyczną, prawną, jak również jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które prowadząc, chociażby ubocznie, działalność zarobkową lub zawodową uczestniczą w działalności gospodarczej.[2]

REKLAMA

Zobacz: Rozwój i promocja 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ustawa o partnerstwie publiczno-prywatnym przez partnera prywatnego rozumie nie tylko przedsiębiorcę polskiego, ale również zagranicznego. Definicję przedsiębiorcy zagranicznego znaleźć można w ustawie z dnia 6 marca 2018 r. o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Zgodnie z art. 3 ust. 7 przedsiębiorca zagraniczny to osoba zagraniczna oraz obywatel polski wykonujący działalność gospodarczą za granicą.

Z kolei podmiot publiczny zgodnie z ustawą o partnerstwie publiczno-prywatnym to jednostka sektora finansów publicznych w rozumieniu przepisów o finansach publicznych.

  • organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa oraz sady i trybunały;
  • jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki;
  • jednostki budżetowe;
  • samorządowe zakłady budżetowe;
  • agencje wykonawcze;
  • instytucje gospodarki budżetowej;
  • państwowe fundusze celowe;
  • ZUS i zarządzane przez niego fundusze oraz KRUS i fundusze zarządzane przez Prezesa KRUS;
  • NFZ;
  • samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej;
  • uczelnie publiczne;
  • PAN i tworzone przez nią jednostki organizacyjne;
  • państwowe i samorządowe instytucje kultury oraz państwowe instytucje filmowe;
  • inne państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, jednostek badawczo-rozwojowych, banków i spółek prawa handlowego.

Poza tym podmiotem publicznym może być inna niż wymieniona powyżej osoba prawna, utworzona w szczególnym celu zaspokajania potrzeb o charakterze powszechnym niemających charakteru przemysłowego ani handlowego, jeżeli podmioty, o których mowa powyżej pojedynczo lub wspólnie, bezpośrednio lub pośrednio przez inny podmiot:

-  finansują ją w ponad 50% lub

-  posiadają ponad połowę udziałów albo akcji, lub

-  sprawują nadzór nad organem zarządzającym, lub

-  mają prawo do powoływania ponad połowy składu organu nadzorczego lub zarządzającego,

c)  związki podmiotów, o których mowa powyżej.[3]

Umowa o partnerstwie publiczno-prywatnym

Generalnie partnerstwo publiczno-prywatne jest formą współpracy pomiędzy podmiotami sektora publicznego a partnerami sektora prywatnego. Współpraca, o której mowa w zdaniu poprzednim ma na celu realizację zadań publicznych.

Umowa o partnerstwie publiczno-prywatnym uregulowana została w art. 7 ustawy. Uregulowano w nim również kwestię wynagrodzenia partnera.

Zgodnie z powołanym w zdaniu poprzednim artykułem przez umowę o partnerstwie publiczno-prywatnym partner prywatny zobowiązuje się do realizacji przedsięwzięcia za wynagrodzeniem oraz poniesienia w całości albo w części wydatków na jego realizację lub poniesienia ich przez osobę trzecią, a podmiot publiczny zobowiązuje się do współdziałania w osiągnięciu celu przedsięwzięcia, w szczególności poprzez wniesienie wkładu własnego.

Umowa o partnerstwie publiczno-prywatnym powinna więc:

- być zawarta pomiędzy podmiotem publicznym i partnerem prywatnym, będącym przedsiębiorcą lub przedsiębiorcą zagranicznym,

- do obowiązków partnera prywatnego należy:

  • realizacja przedsięwzięcia za wynagrodzeniem,
  • poniesienie wydatków na realizację przedsięwzięcia (może być częściowe),

- do obowiązków podmiotu publicznego należy:

  • współdziałanie,

- realizacja zadania publicznego celem nadrzędnym,

- określać skutki nienależytego wykonania i niewykonania zobowiązania, w szczególności kary umowne lub obniżenie wynagrodzenia partnera prywatnego lub spółki,

- zawierać zapisy dotyczące zasad kontroli partnera prywatnego.

W umowie o partnerstwie publiczno-prywatnym określić należy zakres przedmiotowy oraz terytorialny przedsięwzięcia. Warto oznaczyć czas, na który umowa zostaje zawarta.

Bardzo istotnym elementem jest również określenie wkładu własnego podmiotu publicznego oraz partnera prywatnego oraz ich prawa i obowiązki.

Podkreślenia wymaga to, że w ustawie o partnerstwie publiczno-prywatnym nie znajdzie się ściśle określonych form, modeli współpracy, a konkretnie katalogu zamkniętego. Jednakże w Polsce wyodrębnione zostały następujące modele:

  • BOT (Build–operate–transfer), buduj – świadcz usługi – przekaż,
  • DBFO (Design-Build-Finance-Operate), projekt – konstrukcja – finanse – obsługa,
  • BOO (Build-Own-Operate), buduj – bądź właścicielem – eksploatuj,
  • BTL ((Build-Transfer-Lease), buduj – przekaż – dzierżaw,
  • BOR (Build-Operate-Renewal), buduj - eksploatuj – odnawiaj koncesję.

Należy pamiętać, że pojawiają się coraz nowsze formy współpracy. Umowy o partnerstwo publiczno-prywatne są umowami długoterminowymi. Celem jest stworzenie składników infrastruktury, która to będzie umożliwiać świadczenie usług mających charakter publiczny.

[1] Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm. )

[2] Kodeks cywilny. Komentarz, pod red. E. Gniewek, Wydawnictwo C.H. Beck, wyd. 8, rok 2017

[3] Ustawa z dnia 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym (Dz.U.2017.0.1834 t.j.)

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
SOR: Byłem sam w szpitalu. Na ekranie oczekiwanie na lekarza 3 godziny i 5 minut

Internauta opisał pobyt na SOR w Przemyślu. W poczekalni nie było nikogo. Pomimo to wyznaczono mu 3 h (i 5 minut) oczekiwania. W rozmowie o tym zdarzeniu inni internauci żartowali, aby autor historii okazał zrozumienie dla lekarzy pracujących na 4 etatach i nie mogących oderwać się dla niego od szczytnych obowiązków. Złośliwi pisali z sarkazmem: 1) "Nie wstyd Ci, myślisz, że dla Ciebie pielęgniarka zbudzi lekarza" 2. "w takim razie gdzie informacja że "pacjenci w stanie nie zagrażającym życiu nie będą przyjmowani w trakcie snu lekarza?" 3) "chłopie naprawdę myślisz że pielęgniarka przyjdzie i powie "lekarz śpi musi Pan czekać". Przecież to otwarta droga do złożenia skargi do rzecznika praw pacjenta".

Podwyżka zasiłku pielęgnacyjnego, ale tylko dla osób bez dodatku pielęgnacyjnego [Petycje]

Co więcej podwyżka nie dla każdej osoby 75+, ale takiej, która nie ma prawa do emerytury i renty. To niszowe sytuacje. Zazwyczaj osoba w wieku 75+ ma emeryturę albo rentę. Otrzymuje wtedy dodatek pielęgnacyjny. Ale są osoby, które w wieku 75 lat nie mają prawa do emerytury i renty. Bardzo rzadko, ale są takie osoby. I dla nich jest adresowany pomysł, aby ich zasiłek pielęgnacyjny był podniesiony do dodatku pielęgnacyjnego.

Rok 2026 jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy muszą wybierać i uważać na naruszenie dyscypliny finansów publicznych

Rok 2026 może być jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy czekają bardzo trudne wybory. Nawet działania podjęte w dobrej wierze mogą zostać uznane za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Jak JST mogą się zabezpieczyć?

Pomarańczowe worki na nową frakcję. Gdzie się pojawiają i co do nich wrzucać?

Niektóre gminy decydują się na wprowadzenie pomarańczowych worków na określone odpady. Czy pojawią się one wszędzie? Co powinno się w nich znaleźć? Rozwiewamy wątpliwości.

REKLAMA

Tu rodzi się ekologiczna świadomość. "W Punkcie zwrotnym nie straszymy dzieci kryzysem klimatycznym" [WYWIAD]

O innowacyjnym centrum ekologii Punkt Zwrotnym, o tym, jak nauka dbania o środowisko może być zabawą i dlaczego edukacja ekologiczna najmłodszych jest kluczowa rozmawiamy z Małgorzatą Żmijską, Prezeską Fundacji Mamy Projekt.

WZON. Niewidoma ma sprawne ręce i 61 punkty. Przez ręce zero świadczeń. O co chodzi? Przecież sama otwiera drzwi

List czytelniczki - otrzymała tylko 61 punkty dla osoby niepełnosprawnej ze znacznym stopniem niepełnosprawności i stałym orzeczeniem (niewidoma). Efekt? Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego.

Luka w budżecie NFZ w 2025 r. wynosi 14 mld zł, wpływy ze składki zdrowotnej niższe o 3,5 mld. Luka w 2026 r. może sięgnąć 23 mld zł

NFZ odnotował niższe niż zakładano wpływy ze składki zdrowotnej – o 3,5 mld zł mniej w pierwszych ośmiu miesiącach 2025 roku. Eksperci alarmują, że problemy finansowe mogą zagrozić realizacji świadczeń medycznych w niektórych regionach, a w 2026 roku luka w budżecie Funduszu może wzrosnąć do 23 mld zł.

Jak polski model sztucznej inteligencji może wspierać samorządy?

Ministerstwo Cyfryzacji, wspólnie z partnerami z sektora nauki i technologii, opracowało PLLuM (Polish Large Language universal Model). To pierwszy zrealizowany na rządowe zlecenie duży, otwarty model językowy dopasowany do realiów języka polskiego. Jak jednostki samorządu terytorialnego (JST) mogą skorzystać z możliwości oferowanych przez ten model?

REKLAMA

Kiedy gmina ma obowiązek pomóc w dotarciu dzieci do szkół i przedszkoli?

Obowiązki gmin związane z pomocą w dotarciu dzieci do szkoły podstawowej wciąż budzą wątpliwości. W praktyce rozstrzygają je dopiero sądy. Artykuł prezentuje m.in. nowe orzeczenia dotyczące wywiązywania się przez gminę z tego obowiązku, gdy dziecko dojeżdża do szkoły podstawowej, która nie jest jego szkołą obwodową.

Podatek od małpek dla gmin. Pieniądze zapłatą za interwencje związane z przemocą domową wobec dziecka

Samorządy będą mogły przeznaczać wpływy z tzw. podatku od małpek na wezwanie personelu medycznego podczas interwencji związanej z przemocą domową wobec dziecka - zakłada projekt nowelizacji ustawy Ministerstwa Zdrowia przekazany do konsultacji publicznych.

REKLAMA