REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kompleksowe projekty PPP mają większe szanse na pozyskanie partnera prywatnego

Agata Kozłowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Olsztyn w modelowy sposób przygotowuje się do realizacji projektu w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Jego władze nie tylko na bardzo wczesnym etapie nawiązały kontakt z potencjalnymi inwestorami, ale zrobiły jeszcze jeden krok naprzód - swoją ofertę prezentują jako kompleksowe przedsięwzięcie składające się z trzech inwestycji.

Kompleksowe projekty PPP mają większe szanse na pozyskanie partnera prywatnego

Projekt przygotowany do realizacji w formule partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP), czyli wspólnie z inwestorem (partnerem) prywatnym, ma własny cykl organizacji prac, na który składają się m.in. proces pozyskiwania i wyboru partnera prywatnego oraz zarządzania przedsięwzięciem.

Celem takiego toku postępowania jest wskazanie najlepszej formuły przeprowadzenia inwestycji.

GSIA OSTRZEGA

Pominięcie któregokolwiek kroku może spowodować utrudnienia w dalszej realizacji projektu, zarówno od strony organizacyjnej, jak i finansowej.

Trzy projekty w jednym

Przewagę nad innymi projektami mają te, których inicjatorzy, czyli władze publiczne, zdają sobie sprawę, że mają do czynienia ze specyficznymi przedsięwzięciami. Takimi, które dla osiągnięcia powodzenia wymagają opracowania koncepcji prac oraz jak najwcześniejszego nawiązania kontaktu z potencjalnymi inwestorami.

Właśnie taką drogę postępowania przyjęły władze Olsztyna, które dla trzech planowanych inwestycji opracowały koncepcję funkcjonalną, finansową i prawną. Analizy te, choć są szczegółowe, to jednak przygotowano je w sposób na tyle otwarty, że mogą być podstawą do dyskusji z potencjalnymi partnerami prywatnymi.

GSIA RADZI

Rozmowy takie muszą mieć jednak charakter jawny i być ogólnodostępne, tzn. że wszyscy chętni muszą mieć możliwość wzięcia w nich udziału, a dyskusje odbywać się publicznie.

Władze miasta zrobiły jeszcze jeden krok naprzód. Prezentują projekty jako kompleksowe przedsięwzięcie, składające się z trzech inwestycji w jednym obszarze zadań publicznych, jakim jest sport i rekreacja.

Przyszłym partnerom daje to możliwość zastosowania swoistego „efektu synergii” w myśleniu o sposobie finansowania, zaprojektowania, budowy i eksploatacji obiektów. Przyglądając się kilku inwestycjom, inwestorzy prywatni mogą zaplanować przychody z funkcji komercyjnych w połączeniu z zarządzaniem (wspólnie z miastem) funkcjami publicznymi.

Analiza zdecyduje o formule projektu

Istotne jest również to, że władze Olsztyna postanowiły, że przed podjęciem decyzji o wyborze formuły, w jakiej będzie realizowany projekt, przeprowadzona zostanie szczegółowa analiza tych czynników przedsięwzięcia, które są najważniejsze dla partnerów.

Pierwszy z nich to zakres projektu inwestycyjnego i założenia programu funkcjonowania obiektu, tzn. takie przystosowanie go do świadczenia usług i pełnienia funkcji wychodzących naprzeciw zapotrzebowaniu publicznemu, aby jego funkcjonowanie było atrakcyjne zarówno dla władz publicznych, jak i dla sektora prywatnego.

Z zakresem projektu - praktycznie mówiąc, jego możliwościami - wiąże się kwestia sposobu realizacji i zarządzania przedsięwzięciem, czyli to, na jakim etapie angażowany jest partner prywatny oraz jaki przyjmuje się wariant organizacyjny dla współpracy z nim oraz przeprowadzenia inwestycji. W wielu przypadkach ma na to wpływ kwestia finansowania projektu, szczególnie gdy istnieje zamiar skorzystania ze środków dotacyjnych (np. Unii Europejskiej), a więc formuła prawno-organizacyjna realizacji projektu musi spełniać warunki przewidziane w wytycznych Komisji UE lub innych darczyńców.

Nie mniej ważne są kwestie podatkowe. Wszędzie tam, gdzie majątek (nieruchomości) jest przekazywany między partnerami i mają miejsce rozliczenia finansowe, przewidzenie korzyści i zagrożeń podatkowych dla różnych struktur projektu może przesądzić o jego powodzeniu bądź braku zainteresowania ze strony potencjalnych partnerów prywatnych.

Na podstawie zakresu projektu oraz sposobu współpracy z partnerem prywatnym przy jego realizacji należy określić program funkcjonalny inwestycji, czyli dokładne parametry usług świadczonych dzięki realizacji przedsięwzięcia.

WAŻNE

W praktyce, podczas prac analitycznych, program funkcjonalny przygotowuje się równocześnie albo nawet wcześniej niż rodzaj wariantu prawno-organizacyjnego, w jakim ma być realizowany projekt. Program funkcjonalny staje się później podstawą do opracowania projektu budowlanego lub programu funkcjonalno-użytkowego.

Program funkcjonalny odpowiada na pytania:

l jakie konkretne usługi mają być świadczone,

l kto ma być odbiorcą tych usług (użytkownikiem),

l w jaki sposób i w jakiej cenie te usługi mają być świadczone,

l przy jakich założeniach usługi te mają przynieść określony rezultat.

Podstawą do opracowania rzetelnego programu funkcjonalnego jest rozpoznanie preferencji potencjalnych użytkowników przyszłej inwestycji (a najczęściej mieszkańców) na podstawie przeprowadzonej analizy marketingowej.

Na podstawie analizy społecznej opracowuje się najważniejsze dane o projekcie:

l możliwość komercyjnego wykorzystania obiektu - czyli to, jak zapewnić pożądane przez przyszłych użytkowników funkcje obiektu, przy jednoczesnym zapewnieniu możliwości osiągnięcia zysku przez inwestora prywatnego,

l prognozy finansowe i poziom możliwego do osiągnięcia dochodu oraz okres zwrotu zaangażowanego kapitału - co sprowadza się do pytania, jakiej wysokości środków można oczekiwać od potencjalnych inwestorów,

l udział finansowy podmiotu publicznego - co oznacza możliwości współpracy przy finansowaniu projektu ze strony władz, np. miasta,

l popyt na funkcje obiektu i sposób sprzedaży usług - czyli, jak preferencje przyszłych użytkowników przekładają się na możliwości utrzymania i zarządzania obiektem oraz w jaki sposób można zarządzać systemem sprzedaży usług,

l zasięg oddziaływania funkcji obiektu - co sprowadza się do prognozy potencjalnej liczby przyszłych użytkowników, a co za tym idzie - również strony finansowej przedsięwzięcia.

Kilkuetapowa komunikacja z inwestorem

Koncepcja funkcjonowania obiektu i współpraca z inwestorem prywatnym zakłada konieczność wzięcia pod uwagę kliku aspektów, których przygotowanie zwiększa powodzenie projektu i zainteresowanie współpracą ze strony sektora prywatnego.

Jest to m.in. opracowanie możliwych wariantów współpracy z uwzględnieniem konsekwencji finansowych (zwłaszcza dla budżetu podmiotu publicznego) oraz podatkowych.

Wspomniane już wcześniej, „przymiarki” do różnych formuł współpracy z inwestorem prywatnym mają przynieść efekt wybrania jednej, najlepszej pod kątem organizacyjnym i finansowym, struktury realizacji projektu. Ważna jest przede wszystkim analiza podatkowa, która wskaże, w jaki sposób udogodnienia i zwolnienia podatkowe, przewidziane w ustawie o PPP, są ograniczone tylko do tego jednego sposobu realizacji zadań publicznych. Może być bowiem tak, że inny sposób organizacji projektu (np. w formie spółki zawiązanej z prywatnym inwestorem bądź na podstawie długoletniej umowy o współpracy zawartej nie na podstawie ustawy o PPP) przynosi identyczne korzyści podatkowe bądź umożliwia skorzystanie z innych zwolnień, nie naraża natomiast sektora publicznego na koszty związane z koniecznością przygotowywania analiz wymaganych rozporządzeniami do ustawy o PPP.

Ważnym zadaniem jest także przygotowanie wyjściowej pozycji negocjacji w rozmowach z inwestorem i nawiązanie, jeśli to do tej pory nie nastąpiło, kontaktu z sektorem prywatnym.

Kryteria wyboru partnera prywatnego, które znajdą się w specyfikacji istotnych warunków zamówienia, albo - w przypadku PPP - specyfikacji wyboru partnera prywatnego, powinny zostać określone na jak najwcześniejszym etapie, już podczas przygotowywania koncepcji projektu.

WAŻNE

Udział partnera prywatnego powinien rozpocząć się na jak najwcześniejszym etapie podczas przygotowania koncepcji projektu. Na dalszym etapie przeprowadzane są konsultacje lub spotkania z potencjalnymi inwestorami, a następnie rozpoczyna się etap wyboru inwestora, który ostatecznie będzie zaangażowany w projekt.

Jednak to właśnie na tym wcześniejszym etapie powstają kryteria wyboru partnera prywatnego, które znajdą się w specyfikacji istotnych warunków zamówienia, albo - w przypadku PPP - specyfikacji wyboru partnera prywatnego i pomogą wybrać najlepszego prywatnego inwestora do realizacji projektu.

Widać zatem, że komunikacja z inwestorami przebiega na kilku etapach. Ten sposób konsultowania projektu ze środowiskiem branżowym pozwala na zrealizowanie kilku celów:

l zainteresowanie inwestorów ofertą, tak aby wzięli udział w planowanym przetargu czy procedurze wyboru partnera prywatnego,

l poznanie mocnych i słabych stron projektu po zapoznaniu się z opiniami przedstawicieli sektora prywatnego, tak aby umożliwić jak najlepsze dostosowanie go do ich oczekiwań, przy jednoczesnym zachowaniu funkcji publicznych,

l określenie kryteriów wyboru partnera prywatnego w celu weryfikacji późniejszych ofert.

Negocjacje z zainteresowanymi firmami prywatnymi zaczynają się już w procedurze wyboru. Dlatego preferowaną formułą wyboru partnera prywatnego jest formuła dwustopniowego wyboru (negocjacje z ogłoszeniem lub dialog konkurencyjny).

Władze Olsztyna postanowiły, że przed podjęciem decyzji o wyborze formuły, w jakiej będzie realizowany projekt, przeprowadzona zostanie szczegółowa analiza tych czynników przedsięwzięcia, które są najważniejsze dla partnerów.

Olsztyn już szuka partnerów

Obecnie Olsztyn przygotowuje się do spotkania z inwestorami, aby zaprezentować propozycje projektów inwestycyjnych. Na podstawie informacji otrzymanych od prywatnych firm zostaną opracowane wytyczne będące podstawą do przygotowania kryteriów wyboru partnera do realizacji projektu. Celem nadrzędnym jest, aby kryteria te zabezpieczały interes miasta rozumiany jako powodzenie projektu, a jednocześnie nie eliminowały z postępowania wartych zainteresowania firm.

Głównym celem partnerstwa publiczno-prywatnego jest bowiem współpraca dwóch sektorów - publicznego i prywatnego - na rzecz właściwego wykonania zadania publicznego. Ma temu służyć rzetelne przygotowanie projektu.

Agata Kozłowska

Dyrektor Investment Support. Prawnik, koordynuje i prowadzi projekty. Pracowała m.in. przy projektach inwestycyjnych z udziałem partnera prywatnego dla Gdańska, Sopotu, Torunia, Otwocka, Warszawy, Gniezna, Malborka, Łodzi i Olsztyna. Była członkiem zespołu tworzącego projekt ustawy o PPP. Współautorka - wraz z prof. M. Kuleszą i dr. M. Bitnerem - Komentarza do ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym. Pomysłodawca i organizator skierowanego do podmiotów publicznych konkursu Dobre Praktyki PPP na najlepszy projekt partnerstwa publiczno-prywatneg

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Samorzad.infor.pl
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Sektor publiczny
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    800 plus. ZUS: pierwsze przelewy już 2 stycznia 2024 r.. Są już terminy kolejnych

    Prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych prof. Gertruda Uścińska poinformowała, że od stycznia 2024 r. ZUS podniesie osobom uprawnionym automatycznie wysokość świadczenia wychowawczego z 500 zł do 800 zł miesięcznie. Nie trzeba składać żadnego dodatkowego wniosku. Pierwsze przelewy z 800 plus ZUS wyśle 2 stycznia 2024 r.

    Wynagrodzenia nauczycieli 2024. Co najmniej 30 proc. podwyżki, nie mniej niż 1500 zł. ZNP czeka na realizację obietnic wyborczych

    Od nowego rządu wyłonionego przez większość sejmową oczekujemy w 2024 roku jak najszybszego przystąpienia do realizacji deklaracji z kampanii wyborczej - powiedział prezes Związku Nauczycielstwa Polskiego Sławomir Broniarz. Wskazał na zapowiedzianą 30 proc. podwyżkę wynagrodzeń nauczycieli.

    Umiejętności polskich piętnastolatków powyżej średniej OECD i UE [Badanie PISA 2022]

    We wszystkich trzech obszarach objętych międzynarodowym badaniem PISA 2022 wyniki polskich piętnastolatków są powyżej średniej dla krajów OECD oraz powyżej średniej uzyskanej przez uczniów z Unii Europejskiej. Jednocześnie są one niższe niż w poprzedniej edycji badania - poinformowano 5 grudnia 2023 r. Główną badaną dziedziną były umiejętności matematyczne.

    Jakim powietrzem oddychają dzieci w szkołach i przedszkolach? Temat stężenia dwutlenku węgla w budynkach to problem pomijany, nierozumiany - a wpływa na zdrowie, koncentrację, samopoczucie

    O tym jak wpływa stan techniczny budynków szkół i przedszkoli na powietrze jakim oddychają uczniowie i dlaczego problem jakości powierza i stężenia w nim dwutlenku węgla jest pomijany i nierozumiany – rozmawiamy z Elżbietą Lemańską-Błażowską z organizacji Rodzice dla Klimatu.

    REKLAMA

    Zimno? W tym miasteczku temperatura spadła do minus 58 stopni Celsjusza!

    Minus 58 stopni Celsjusza - taką temperaturę odnotowano w miejscowości Ojmiakon na Syberii, w republice Jakucji. Szacuje się, że z powodu wiatru i wilgoci odczuwalna temperatura może wynosić nawet minus 63 stopnie! Informacje podała agencja Reutera.

    Od 6 grudnia będzie można się zaszczepić przeciw COVID-19. Jak się zapisać? Kto jest w grupie ryzyka?

    Od 6 grudnia 2023 r. wszystkie osoby powyżej 12 r.ż. będą mogły zaszczepić się szczepionką Nuvaxovid firmy Novavax zmodyfikowaną na podwariant koronawirusa XBB.1.5. Skierowanie na szczepienie będzie wystawione automatycznie przez system w nocy z 5 na 6 grudnia. 

    Ratusz zatwierdził. Feministki zamiast świętych w nazwach ulic w Barcelonie

    Ratusz Barcelony zatwierdził zmianę nazw ulic w stolicy Katalonii, usuwając z nich imiona świętych: Rafała, Magdaleny, Agaty oraz Róży. Ich miejsce zajmą nazwiska działaczek feministycznych, podały władze hiszpańskiego miasta.

    Większe bezpieczeństwo na drogach i przyjazna przestrzeń. Nowoczesne oświetlenie ulic z programem „Rozświetlamy Polskę”

    Ponad miliard złotych w rządowym programie „Rozświetlamy Polskę” trafi do samorządów na wymianę oświetlenia drogowego na energooszczędne. 

    REKLAMA

    Zima to najtrudniejszy czas dla osób w kryzysie bezdomności. A w Polsce jest ich około 30 tys.

    Bezdomność najbardziej doskwiera zimą. To wtedy  wtedy odnotowuje się wśród osób w kryzysie bezdomności największą liczbę zgonów, a liczba potrzebujących gwałtownie rośnie. 

    Kontrowersyjna ustawa "wiatrakowa". O co chodzi? Marszałek Hołownia: intencje były dobre

    Wielkie kontrowersje oraz emocje budzi tzw. ustawa wiatrakowa. Wyjaśniamy o co dokładnie chodzi. Posłowie PiS stawiają szereg zarzutów proponowanym przez posłów Polski 2050-Trzeciej Drogi i Koalicji Obywatelskiej przepisom. Chodzi przede wszystkim o zmniejszenie odległości elektrowni wiatrowych od zabudowań mieszkalnych oraz o stworzenie możliwości wywłaszczeń czy szybszego odrolnienia gruntów pod budowę tych elektrowni. Intencje były dobre, popełniono błędy w komunikacji, w wytłumaczeniu, o co dokładnie chodzi - powiedział 4 grudnia 2023 r. w Polsat News marszałek Sejmu Szymon Hołownia. "Ludzie nie mogą mieć wątpliwości, że nie będzie wiatraków w parkach narodowych, że nikt nie chce stawiać im wiatraków 300 metrów od domu" - dodał.

    REKLAMA