REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Stowarzyszenia samorządowe - nowa forma współpracy?/fot. Fotolia
Stowarzyszenia samorządowe - nowa forma współpracy?/fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W projekcie ustawy o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw zaproponowano nową formę samorządowego współdziałania – stowarzyszenie samorządowe, jednocześnie wprowadzając zmiany w funkcjonowaniu obecnie działających stowarzyszeń gminnych, powiatowych i wojewódzkich.

W obecnym stanie prawnym podstawowymi formami współpracy jednostek samorządu terytorialnego są związki, porozumienia i stowarzyszenia. Katalog ten może jednak wkrótce ulec rozszerzeniu w wyniku zaproponowania nowelizacją nowej formy samorządowego współdziałania – stowarzyszenia samorządowego.

REKLAMA

REKLAMA

Projektem nowelizacji ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju[1] oraz niektórych innych ustaw z 08 lipca 2019r.[2] Minister Inwestycji i Rozwoju wyszedł z propozycją zmiany trzech ustaw ustrojowych – o samorządzie gminnym, powiatowym i województwa – w zakresie uregulowania zagadnienia stowarzyszeń samorządowych.

Jako cele nowelizacji wskazano m.in. konsolidację systemu zarządzania rozwojem Polski i etapowego wprowadzania systemu zintegrowanych strategii – krajowej, wojewódzkiej i lokalnej[3].

W ustawie o samorządzie gminnym[4] [dalej także: u.s.g.], jako novum ma zostać dodany artykuł 6c, zgodnie z którym, w celu przygotowania i realizacji strategii rozwoju ponadlokalnego gminy mogą tworzyć m.in. stowarzyszenie samorządowe. W takim przypadku, zgodnie z ust 5 omawianego przepisu, projekt strategii opracować może organ wykonawczy stowarzyszenia samorządowego. W zaistniałej sytuacji, strategia rozwoju ponadlokalnego, zgodnie z ust. 7 art. 6c, przyjmowana jest przez organ uchwałodawczy stowarzyszenia samorządowego w drodze uchwały.

REKLAMA

Nowelizacja objąć ma także art. 84 u.s.g. Precyzując, usunięte ma zostać ograniczenie co do liczby założycieli stowarzyszenia gminnego. Do opisywanego przepisu dodano także ust. 3, mówiący o tym, że do stowarzyszeń gmin stosuje się odpowiednio przepisy Prawa o stowarzyszeniach[5]. Wobec powyższego, obowiązująca obecnie ilość co najmniej trzech założycieli, zastąpiona zostanie wymogiem zawartym w stosowanym odpowiednio art. 9 Prawa o stowarzyszeniach, w związku z czym konieczna będzie liczba co najmniej siedmiu założycieli.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do ustawy ma zostać dodany art. 84b, wskazujący na zakres celów, dla realizacji których, powoływane mogą być stowarzyszenia samorządowe. Precyzując, stowarzyszenie samorządowe powołane może zostać w celu:

1. wspólnej realizacji polityki rozwoju, oraz

2. realizacji wspólnych zadań publicznych,

Dla porównania wskazać należy, iż stowarzyszenie gminne powołane może zostać dla:

1. wspierania idei samorządu terytorialnego, oraz

2. obrony wspólnych interesów gminy.

Widoczna jest więc różnica w zakresie celów dla realizacji których można powołać stowarzyszenie gminne i samorządowe. Świadczy to o tym, iż stowarzyszenia samorządowe stanowią pewne novum w zakresie form współpracy jednostek samorządu terytorialnego.

Zgodnie z art. 84b ust. 2 i 3 u.s.g. organizację, zadania oraz tryb pracy stowarzyszenia samorządowego ma określać jego statut, a do stowarzyszeń samorządowych stosowane mają być odpowiednio przepisy Prawa o stowarzyszeniach. Ponowne wskazanie na odpowiednie stosowanie Prawa o stowarzyszeniach, przy założeniu racjonalności prawodawcy, także zdaje się potwierdzać odrębność stowarzyszeń samorządowych od dotychczasowej formy współpracy. Gdyby bowiem przyjąć, że stowarzyszenie samorządowe jest szczególną formą stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego, o którym mowa w art. 84 u.s.g., to ponowne odesłanie do Prawa o stowarzyszeniach byłoby całkowicie zbędne.

Jednostki samorządu terytorialnego, na podstawie art. 84b ust. 4, mogą powierzać stowarzyszeniu gmin zadania własne określone w art. 7 ust. 1 u.s.g. w całości, w części lub poprzez przedsięwzięcia w ramach tych zadań w celu ich wspólnej realizacji. Jednocześnie, zgodnie z art. 84b ust. 5 u.s.g. jednostki samorządu terytorialnego, które wchodzą w skład stowarzyszenia przekazują środki finansowe na realizację powierzonych stowarzyszeniu zadań.

W uzasadnieniu do projektowanej zmiany wskazano, iż zaproponowanie stowarzyszenia jako nowej formy współpracy jednostek samorządu terytorialnego ma umożliwić wykonywanie wspólnych zadań publicznych[6]

Omawiane zmiany objąć mają także ustawy o samorządzie powiatowym[7] [dalej także: u.s.p.] i województwa[8] [dalej także: u.s.w.].

Zgodnie z art. 75 u.s.p. do stowarzyszeń tworzonych przez powiaty stosuje się odpowiednio art. 84b u.s.g. Art. 75 ust. 1 u.s.p. został dodatkowo uzupełniony o wskazanie, iż powiaty mogą tworzyć stowarzyszenia samorządowe, w tym również z gminami i województwami.

Zgodnie natomiast z art. 8b ust. 3 u.s.w. do stowarzyszeń tworzonych przez województwa, w tym również z gminami i powiatami, stosowane mają być odpowiednio art. 84 albo art. 84b ustawy o samorządzie gminnym.

Wspomnieć wreszcie należy, iż do ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju ma być dodany rozdział 2a „Kontrakt programowy i porozumienie terytorialne”, a w nim art. 14rb, który także oddziałuje na funkcjonowanie stowarzyszeń samorządowych.

Zgodnie z ust 1 omawianego przepisu, porozumienie terytorialne może być zawierane przez:

1. zarząd województwa ze stowarzyszeniami znajdującymi się na terenie województwa, realizującymi zadania w zakresie polityki rozwoju wynikające ze strategii rozwoju województwa, a także przez

2. ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego, jeżeli zakres porozumienia terytorialnego tego wymaga, ze stowarzyszeniami, w przypadku gdy jego zasadność wynika z krajowej strategii rozwoju regionalnego.

Stowarzyszenia samorządowe są ponadto właściwe do przygotowania projektu porozumienia terytorialnego, a wreszcie jego zawarcia. Porozumienie to ma służyć przede wszystkim uzgadnianiu interwencji istotnych z punku widzenia społeczności lokalnych (danej gminy, kilku gmin lub powiatu)[9].

Omawiana nowelizacja jest na etapie zaawansowanych prac legislacyjnych – zakończono prace w Komisji Prawniczej, a projekt czeka na zatwierdzenie przez Stały Komitet Rady Ministrów i skierowanie pod obrady Rady Ministrów.

[1] Ustawa z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1307 z późn. zm.).

[2] https://legislacja.rcl.gov.pl/docs//2/12321445/12580861/dokument407105.pdf; tj. nr UD496.

[3] Uzasadnienie do projektu ustawy, s. 1, https://legislacja.rcl.gov.pl/docs//2/12321445/12580861/dokument407106.pdf

[4] Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 506).

[5] Ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 713).

[6] Uzasadnienie do projektu ustawy, s. 16, https://legislacja.rcl.gov.pl/docs//2/12321445/12580861/dokument407106.pdf.

[7] Ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 511). 6.08.2019 Prawo Dla Samorządu https://prawodlasamorzadu.pl/drukuj/13364 3/3

[8] Ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. Samorząd województwa (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 512).

[9] Uzasadnienie do projektu ustawy, s.10, https://legislacja.rcl.gov.pl/docs//2/12321445/12580861/dokument407106.pdf.

Maciej Kiełbus

prawnik w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, Partner, specjalizuje się w zakresie prawa administracyjnego, w szczególności prawa samorządowego

Martyna Krystman

asystent w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, interesuje się prawem administracyjnym

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Ministerstwo Finansów nie żąda zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Taki mail to fake i próba oszustwa!

Ministerstwo Finansów ostrzega przed próbami oszustów w wiadomościach rzekomo pochodzących z MF. Oszuści podszywają się pod Ministerstwo Finansów żądając zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Ministerstwo Finansów nie jest nadawcą wiadomości tego typu. Może to być próba wyłudzenia danych lub środków finansowych. Trzeba patrzeć na adres nadawcy e-maila. Jeśli nie kończy się na „gov.pl”, a wiadomość dotyczy spraw urzędowych, konieczna jest większa czujność.

Olejomat - o co tu chodzi? Już działa 100 olejomatów w Polsce i pierwszy w Warszawie

O co chodzi z olejomatami? W Polsce jest już 100 olejomatów. Właśnie stanął pierwszy w Warszawie przy Centrum Handlowym Wola Park. Jak obsługiwać punkty zbiórki UCO? Gromadzone punkty można wymieniać na nagrody. Jakie?

Wielkopolskie: Samorząd województwa stawia na kolej i na razie nie chce inwestować w komunikację autobusową (połączenia regionalne i linie dowożące do stacji kolejowych)

Wielkopolski samorząd na razie nie zamierza angażować się w przewozy autobusowe czy rewitalizację linii kolejowych innych, niż te uwzględnione w programie Kolej Plus - przyznał PAP wicemarszałek woj. wielkopolskiego Wojciech Jankowiak. „Są pewne granice wysiłku finansowego województwa” - zaznaczył.

Stopy procentowe NBP spadły w grudniu 2025 r. o 0,25 pkt proc. Ekonomiści prognozują co nas czeka w 2026 roku

Na posiedzeniu w dniach 2-3 grudnia 2025 r. Rada Polityki Pieniężnej postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 4 grudnia 2025 r. 4,00 proc. w skali rocznej - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Taka decyzja RPP nie była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów.

REKLAMA

Brakuje 800 tys. zł na start Domu dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi

Dom dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi nie może wystartować. Brakuje 800 tys. zł na roczne utrzymanie miejsca. Tymczasem budynek jest gotowy do zamieszkania przez pierwsze osoby.

Inne zasady dla rolników w piątki i w soboty, a inne w pozostałe dni tygodnia. Kiedy i dlaczego mogą skorzystać ze zwolnienia podatkowego?

Produkty prosto od rolnika – czy to tylko hasło reklamowe, czy rzeczywista potrzeba? Jak wskazują doświadczenia ostatnich lat, raczej to drugie. Od czasu gdy gminy zostały obciążone obowiązkiem ułatwiania rolnikom prowadzenia handlu, taką potrzebę można łatwiej zrealizować.

Dalej nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak rozwiązać ten problem? Program „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”

Nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak można to rozwiązać? Wiceministra rodziny Aleksandra Gajewska proponuje, aby samorządy startowały do programu „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”. Można uzyskać 300 tys. na miejsca żłobkowe i 8 tys. na ich utrzymanie. Do kiedy można składać wnioski?

Co nam grozi gdy Prezydent skieruje do TK ustawę budżetową? Budżet państwa jako zakładnik sporu politycznego

W ostatnich dniach prawdziwą burzę wywołały słowa Prezydenta, który zadeklarował, że „jest gotów podjąć każdą decyzję” w sprawie ustawy budżetowej. Ceną za rozszerzenie konfliktu politycznego na obszar budżetu może być integralność państwa - pisze Michał Ostrowski, ekspert Instytutu Podatków i Finansów Publicznych.

REKLAMA

Fundusz Autobusowy w 2026 r.: 75 mln zł dla samorządów z województwa małopolskiego. Wnioski do 5 grudnia

Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych w 2026 roku w samorządach województwa małopolskiego można składać do 5 grudnia 2025 roku. Na działania wieloletnie przeznacza się prawie 75 mln zł.

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA