REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obiekty handlowe pod ścisłą kontrolą urzędników

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piasecka-Sobkiewicz Małgorzata
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Po 18 września na otwarcie sklepu o powierzchni ponad 400 mkw. inwestor musi uzyskać specjalne zezwolenie. Właściciele istniejących obiektów mają dodatkowo 30 dni na zarejestrowanie ich w gminie.

18 września 2007 r. wchodzą w życie przepisy ustawy z 11 maja 2007 r. o tworzeniu i działaniu wielkopowierzchniowych obiektów handlowych (WOH). Wprowadzają one wymóg uzyskania zezwoleń wydawanych przez samorządy terytorialne na budowę, połączenie lub adaptację istniejącego już obiektu handlowego o powierzchni sprzedaży przekraczającej 400 mkw. Będzie on dotyczył nie tylko super- i hipermarketów, lecz również mniejszych punktów sprzedaży - na przykład salonów samochodowych, sklepów meblowych i składów budowlanych.

Jakie wymagania

Przedsiębiorca, który po 18 września będzie chciał wybudować obiekt handlowy powyżej 400 mkw., musi otrzymać zezwolenie z gminy, mieć tytuł prawny do nieruchomości, na której ma powstać ten sklep, oraz posiadać wpis w ewidencji działalności gospodarczej lub w rejestrze przedsiębiorców o prowadzeniu takiej działalności, która wymaga zezwolenia.

Zezwolenie na utworzenie obiektu wielkopowierzchniowego wydawać będzie: wójt, burmistrz lub prezydenta miasta właściwi ze względu na lokalizację tego obiektu. Aby otrzymać je, przedsiębiorca powinien wystąpić z wnioskiem na piśmie do organu zezwalającego. Przedsiębiorca otrzyma zezwolenie tylko wówczas, gdy lokalizacja obiektu handlowego będzie zgodna z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego bądź z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, a wniosek przedsiębiorcy pozytywnie zaopiniowała właściwa rada gminy.

Dane przedsiębiorcy

We wniosku przedsiębiorca powinien podać: swoją nazwę, siedzibę lub adres zamieszkania oraz adres wykonywania działalności, a gdyby ustanowił pełnomocnika - również jego imię, nazwisko i adres. Powinien ponadto określić numer w rejestrze przedsiębiorców lub w ewidencji działalności gospodarczej, numer identyfikacji podatkowej (NIP) oraz wskazać przedmiot działalności gospodarczej. We wniosku wskazuje też nieruchomość, na której ma być utworzony obiekt z oznaczeniem księgi wieczystej oraz danych z ewidencji gruntów i budynków, a także adres lub dokładny opis lokalizacji.

Dodatkowe informacje zawarte we wniosku dotyczą powierzchni, którą będzie zajmował obiekt wraz z infrastrukturą towarzyszącą (na przykład magazynami i parkingami), branży sprzedaży (np. spożywcza, budowlana, odzieżowa, motoryzacyjna, ogrodnicza) i rodzaju usług, jakie będą świadczone w obiekcie. Powinien też podać deklarowaną wartość inwestycji związanej z utworzeniem WOH.

Załączniki

Do wniosku przedsiębiorca powinien dołączyć zaświadczenie o wpisie do EDG albo odpis z rejestru przedsiębiorców. Może też załączyć analizę lub opinię dotyczące skutków utworzenia takiego obiektu na infrastrukturę gminy, miasta, lokalny układ komunikacyjny, miejscowy rynek pracy, istniejący już układ urbanistyczny i sieć handlową na obszarze sąsiednich gmin, a także wpływ na środowisko naturalne.

Po otrzymaniu wniosku organ zezwalający zleci również wykonanie takich analiz i opinii, a następnie przedstawia wniosek do zaopiniowania radzie gminy. Opinia z uzasadnieniem powinna zostać uchwalona w ciągu 40 dni od dnia przekazania radzie gminy wniosku razem z opiniami i analizami przez organ zezwalający.

Opinia rady gminy

Opiniując wniosek rada gminy bierze pod uwagę rozwój rynku pracy, infrastruktury, sieci handlowej i zachowania równowagi między różnymi formami handlu, wymogi ochrony środowiska, a także kształtowania korzystnych warunków nabywania towarów i usług, poprawy jakości obsługi konsumentów oraz poszerzenia oferty handlowej i usługowej. Uwzględnia też przy tym stanowiska izb gospodarczych oraz lokalnych organizacji konsumenckich i organizacji samorządu gospodarczego.

Gdyby jednak powierzchnia sprzedaży przekraczała 2 tys. mkw., to projekt utworzenia WOH opiniuje właściwy miejscowo sejmik województwa. Powinien to zrobić w ciągu trzech miesięcy od przekazania mu przez organ zezwalający wniosku przedsiębiorcy wraz z dokumentami. Procedura opiniowania jest w tym przypadku podobna do stosowanej przy uchwalaniu opinii przez radę gminy. Sejmik województwa bierze jeszcze dodatkowo pod uwagę uchwałę rady gminy opiniującą wniosek, strategie rozwoju województwa oraz programy wojewódzkie w takim zakresie, w jakim dotyczą tworzenia WOH.

Wiosek o rejestrację

Przedsiębiorcy, którzy już są właścicielami WOH, muszą w ciągu 30 dni od wejścia wżycie ustawy, czyli do 17 października, złożyć w gminie wniosek, w którym podają swoją nazwę, siedzibę albo adres zamieszkania i wykonywania działalności, dane swojego pełnomocnika, prowadzonej działalności gospodarczej NIP, numer w rejestrze przedsiębiorców lub w ewidencji działalności gospodarczej oraz informacje o maksymalnej powierzchni sprzedaży i maksymalnej powierzchni całkowitej wraz z infrastrukturą towarzyszącą (np. magazynami i parkingami). Na podstawie tego wniosku zostanie wydane zezwolenie na działanie obiektu.

W imieniu przedsiębiorcy z wnioskiem może wystąpić administrator lub zarządca obiektu. Jednak w razie zmiany powierzchni całkowitej lub powierzchni sprzedaży konieczne będzie uzyskanie zmiany zezwolenia.

Cofnięcie zezwolenia

Zezwolenia na utworzenie super- i hipermarketów wydawane będą na czas nieoznaczony. Jednak takie zezwolenie może być cofnięte, gdy przedsiębiorca w sposób rażący nie przestrzega warunków określonych w nim albo w przepisach o tworzeniu i działaniu takich obiektów. Przedsiębiorca musi liczyć się z tym, że wójt, burmistrz lub prezydent miasta albo z jego upoważnienia straż gminna będą kontrolowali, czy są przestrzegane warunki określone w zezwoleniu. Przyczyną cofnięcia zezwolenia może też być orzeczenie wobec przedsiębiorcy zakazu prowadzenia działalności gospodarczej, jaka została nim objęta.

ZEZWOLENIE NA PROWADZENIE SKLEPU

Organ zezwalający określi w zezwoleniu:

 - nazwę przedsiębiorcy, jego siedzibę lub adres zamieszkania oraz wykonywania działalności,

 - gdyby przedsiębiorca miał pełnomocnika - podaje jego imię, nazwisko i adres zamieszkania,

 - NIP przedsiębiorcy, jego numer w rejestrze przedsiębiorców, albo w Ewidencji Działalności Gospodarczej oraz informacje o branży sprzedaży i rodzaju usług, które będą świadczone w tym obiekcie,

 - adres obiektu, dokładnie opisuje jego lokalizację oraz podaje maksymalną powierzchnię sprzedaży i maksymalną powierzchnię całkowitą, jaką będzie zajmował wraz z infrastrukturą, na przykład z parkingami i magazynami.

W takich przypadkach z wnioskiem o ponowne wydanie zezwolenia przedsiębiorca może wystąpić dopiero po upływie trzech lat od wydania decyzji cofającej poprzednie.

Zezwolenie wygaśnie wówczas, gdy obiekt handlowy zostanie zlikwidowany albo przedsiębiorca nie dostanie pozwolenia na jego użytkowanie w ciągu trzech lat od otrzymania zezwolenia.

Zezwolenie może zostać przeniesione na innego przedsiębiorcę, pod warunkiem że przyjmie on wszystkie wymogi określone w nim oraz złoży oświadczenie, że ma tytuł prawny do nieruchomości, na której znajduje się obiekt handlowy.

MAŁGORZATA PIASECKA-SOBKIEWICZ

małgorzata.piasecka@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

 - Ustawa z dnia 11 maja 2007 r. o utworzeniu i działaniu wielkopowierzchniowych obiektów handlowych (Dz.U. nr 127, poz. 880).

 - Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. nr 80, poz. 717 ze zm.).

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sytuacja na granicy polsko-niemieckiej. Ekspert: obustronna spirala działań pozornych. Kiedy Niemcy nie powinny odsyłać migranta do Polski?

To Niemcy rozpoczęli ten teatr polityczny na granicy z Polską, a teraz szefowie rządów Friedrich Merz i Donald Tusk wchodzą w spiralę działań pozornych - powiedział PAP Piotr Buras, dyrektor warszawskiego biura Europejskiej Rady Spraw Zagranicznych (ECFR) .

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu w JST. Najważniejsze informacje

System przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu dotyczy również jednostek samorządu terytorialnego. Z tego powodu są one objęte szeregiem obowiązków. Co trzeba wiedzieć o obowiązujących przepisach? Oto lista 10 najważniejszych informacji!

Od 1 września 2025 r. podwyżka o 8 i 16 zł za odbiór śmieci w Krakowie

Od 1 września w Krakowie wzrośnie opłata za odbiór śmieci posegregowanych: z 27 do 35 zł miesięcznie od jednego mieszkańca. W przypadku odpadów nieposegregowanych stawka zwiększy się z 54 do 70 zł od mieszkańca.

MKiŚ: wyznaczamy lasy społeczne z ograniczoną wycinką drzew. 158 tys. ha wokół 11 największych aglomeracji

Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało 2 lipca 2025 r., że zakończyło pierwszy etap projektu wyznaczania lasów społecznych wokół największych polskich miast. To przełomowy krok w kierunku zmiany podejścia do gospodarki leśnej - z naciskiem na potrzeby społeczne, zdrowotne i ekologiczne mieszkańców aglomeracji. O szczegółach w trakcie konferencji prasowej mówiła ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska oraz wiceminister klimatu i środowiska, główny konserwator przyrody Mikołaj Dorożała.

REKLAMA

Zmiany w opłatach za śmieci – będą nowe zasady segregacji, ulgi i kontrola deklaracji [PROJEKT MKiŚ]

W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zmiany w funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami na poziomie gminnym, które w ocenie projektodawców będą odpowiadać na realne potrzeby JST oraz mieszkańców.

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Polska wprowadza kontrole. Przedsiębiorcy mają 3 pytania

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Polska wprowadza kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów. Co na to Niemcy?

Premier Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

REKLAMA

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

REKLAMA