REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obiekty handlowe pod ścisłą kontrolą urzędników

Piasecka-Sobkiewicz Małgorzata
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Po 18 września na otwarcie sklepu o powierzchni ponad 400 mkw. inwestor musi uzyskać specjalne zezwolenie. Właściciele istniejących obiektów mają dodatkowo 30 dni na zarejestrowanie ich w gminie.

18 września 2007 r. wchodzą w życie przepisy ustawy z 11 maja 2007 r. o tworzeniu i działaniu wielkopowierzchniowych obiektów handlowych (WOH). Wprowadzają one wymóg uzyskania zezwoleń wydawanych przez samorządy terytorialne na budowę, połączenie lub adaptację istniejącego już obiektu handlowego o powierzchni sprzedaży przekraczającej 400 mkw. Będzie on dotyczył nie tylko super- i hipermarketów, lecz również mniejszych punktów sprzedaży - na przykład salonów samochodowych, sklepów meblowych i składów budowlanych.

Jakie wymagania

Przedsiębiorca, który po 18 września będzie chciał wybudować obiekt handlowy powyżej 400 mkw., musi otrzymać zezwolenie z gminy, mieć tytuł prawny do nieruchomości, na której ma powstać ten sklep, oraz posiadać wpis w ewidencji działalności gospodarczej lub w rejestrze przedsiębiorców o prowadzeniu takiej działalności, która wymaga zezwolenia.

Zezwolenie na utworzenie obiektu wielkopowierzchniowego wydawać będzie: wójt, burmistrz lub prezydenta miasta właściwi ze względu na lokalizację tego obiektu. Aby otrzymać je, przedsiębiorca powinien wystąpić z wnioskiem na piśmie do organu zezwalającego. Przedsiębiorca otrzyma zezwolenie tylko wówczas, gdy lokalizacja obiektu handlowego będzie zgodna z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego bądź z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, a wniosek przedsiębiorcy pozytywnie zaopiniowała właściwa rada gminy.

Dane przedsiębiorcy

We wniosku przedsiębiorca powinien podać: swoją nazwę, siedzibę lub adres zamieszkania oraz adres wykonywania działalności, a gdyby ustanowił pełnomocnika - również jego imię, nazwisko i adres. Powinien ponadto określić numer w rejestrze przedsiębiorców lub w ewidencji działalności gospodarczej, numer identyfikacji podatkowej (NIP) oraz wskazać przedmiot działalności gospodarczej. We wniosku wskazuje też nieruchomość, na której ma być utworzony obiekt z oznaczeniem księgi wieczystej oraz danych z ewidencji gruntów i budynków, a także adres lub dokładny opis lokalizacji.

Dodatkowe informacje zawarte we wniosku dotyczą powierzchni, którą będzie zajmował obiekt wraz z infrastrukturą towarzyszącą (na przykład magazynami i parkingami), branży sprzedaży (np. spożywcza, budowlana, odzieżowa, motoryzacyjna, ogrodnicza) i rodzaju usług, jakie będą świadczone w obiekcie. Powinien też podać deklarowaną wartość inwestycji związanej z utworzeniem WOH.

Załączniki

Do wniosku przedsiębiorca powinien dołączyć zaświadczenie o wpisie do EDG albo odpis z rejestru przedsiębiorców. Może też załączyć analizę lub opinię dotyczące skutków utworzenia takiego obiektu na infrastrukturę gminy, miasta, lokalny układ komunikacyjny, miejscowy rynek pracy, istniejący już układ urbanistyczny i sieć handlową na obszarze sąsiednich gmin, a także wpływ na środowisko naturalne.

Po otrzymaniu wniosku organ zezwalający zleci również wykonanie takich analiz i opinii, a następnie przedstawia wniosek do zaopiniowania radzie gminy. Opinia z uzasadnieniem powinna zostać uchwalona w ciągu 40 dni od dnia przekazania radzie gminy wniosku razem z opiniami i analizami przez organ zezwalający.

Opinia rady gminy

Opiniując wniosek rada gminy bierze pod uwagę rozwój rynku pracy, infrastruktury, sieci handlowej i zachowania równowagi między różnymi formami handlu, wymogi ochrony środowiska, a także kształtowania korzystnych warunków nabywania towarów i usług, poprawy jakości obsługi konsumentów oraz poszerzenia oferty handlowej i usługowej. Uwzględnia też przy tym stanowiska izb gospodarczych oraz lokalnych organizacji konsumenckich i organizacji samorządu gospodarczego.

Gdyby jednak powierzchnia sprzedaży przekraczała 2 tys. mkw., to projekt utworzenia WOH opiniuje właściwy miejscowo sejmik województwa. Powinien to zrobić w ciągu trzech miesięcy od przekazania mu przez organ zezwalający wniosku przedsiębiorcy wraz z dokumentami. Procedura opiniowania jest w tym przypadku podobna do stosowanej przy uchwalaniu opinii przez radę gminy. Sejmik województwa bierze jeszcze dodatkowo pod uwagę uchwałę rady gminy opiniującą wniosek, strategie rozwoju województwa oraz programy wojewódzkie w takim zakresie, w jakim dotyczą tworzenia WOH.

Wiosek o rejestrację

Przedsiębiorcy, którzy już są właścicielami WOH, muszą w ciągu 30 dni od wejścia wżycie ustawy, czyli do 17 października, złożyć w gminie wniosek, w którym podają swoją nazwę, siedzibę albo adres zamieszkania i wykonywania działalności, dane swojego pełnomocnika, prowadzonej działalności gospodarczej NIP, numer w rejestrze przedsiębiorców lub w ewidencji działalności gospodarczej oraz informacje o maksymalnej powierzchni sprzedaży i maksymalnej powierzchni całkowitej wraz z infrastrukturą towarzyszącą (np. magazynami i parkingami). Na podstawie tego wniosku zostanie wydane zezwolenie na działanie obiektu.

W imieniu przedsiębiorcy z wnioskiem może wystąpić administrator lub zarządca obiektu. Jednak w razie zmiany powierzchni całkowitej lub powierzchni sprzedaży konieczne będzie uzyskanie zmiany zezwolenia.

Cofnięcie zezwolenia

Zezwolenia na utworzenie super- i hipermarketów wydawane będą na czas nieoznaczony. Jednak takie zezwolenie może być cofnięte, gdy przedsiębiorca w sposób rażący nie przestrzega warunków określonych w nim albo w przepisach o tworzeniu i działaniu takich obiektów. Przedsiębiorca musi liczyć się z tym, że wójt, burmistrz lub prezydent miasta albo z jego upoważnienia straż gminna będą kontrolowali, czy są przestrzegane warunki określone w zezwoleniu. Przyczyną cofnięcia zezwolenia może też być orzeczenie wobec przedsiębiorcy zakazu prowadzenia działalności gospodarczej, jaka została nim objęta.

ZEZWOLENIE NA PROWADZENIE SKLEPU

Organ zezwalający określi w zezwoleniu:

 - nazwę przedsiębiorcy, jego siedzibę lub adres zamieszkania oraz wykonywania działalności,

 - gdyby przedsiębiorca miał pełnomocnika - podaje jego imię, nazwisko i adres zamieszkania,

 - NIP przedsiębiorcy, jego numer w rejestrze przedsiębiorców, albo w Ewidencji Działalności Gospodarczej oraz informacje o branży sprzedaży i rodzaju usług, które będą świadczone w tym obiekcie,

 - adres obiektu, dokładnie opisuje jego lokalizację oraz podaje maksymalną powierzchnię sprzedaży i maksymalną powierzchnię całkowitą, jaką będzie zajmował wraz z infrastrukturą, na przykład z parkingami i magazynami.

W takich przypadkach z wnioskiem o ponowne wydanie zezwolenia przedsiębiorca może wystąpić dopiero po upływie trzech lat od wydania decyzji cofającej poprzednie.

Zezwolenie wygaśnie wówczas, gdy obiekt handlowy zostanie zlikwidowany albo przedsiębiorca nie dostanie pozwolenia na jego użytkowanie w ciągu trzech lat od otrzymania zezwolenia.

Zezwolenie może zostać przeniesione na innego przedsiębiorcę, pod warunkiem że przyjmie on wszystkie wymogi określone w nim oraz złoży oświadczenie, że ma tytuł prawny do nieruchomości, na której znajduje się obiekt handlowy.

MAŁGORZATA PIASECKA-SOBKIEWICZ

małgorzata.piasecka@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

 - Ustawa z dnia 11 maja 2007 r. o utworzeniu i działaniu wielkopowierzchniowych obiektów handlowych (Dz.U. nr 127, poz. 880).

 - Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. nr 80, poz. 717 ze zm.).

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Brakuje 800 tys. zł na start Domu dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi

Dom dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi nie może wystartować. Brakuje 800 tys. zł na roczne utrzymanie miejsca. Tymczasem budynek jest gotowy do zamieszkania przez pierwsze osoby.

Inne zasady dla rolników w piątki i w soboty, a inne w pozostałe dni tygodnia. Kiedy i dlaczego mogą skorzystać ze zwolnienia podatkowego?

Produkty prosto od rolnika – czy to tylko hasło reklamowe, czy rzeczywista potrzeba? Jak wskazują doświadczenia ostatnich lat, raczej to drugie. Od czasu gdy gminy zostały obciążone obowiązkiem ułatwiania rolnikom prowadzenia handlu, taką potrzebę można łatwiej zrealizować.

Dalej nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak rozwiązać ten problem? Program „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”

Nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak można to rozwiązać? Wiceministra rodziny Aleksandra Gajewska proponuje, aby samorządy startowały do programu „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”. Można uzyskać 300 tys. na miejsca żłobkowe i 8 tys. na ich utrzymanie. Do kiedy można składać wnioski?

Co nam grozi gdy Prezydent skieruje do TK ustawę budżetową? Budżet państwa jako zakładnik sporu politycznego

W ostatnich dniach prawdziwą burzę wywołały słowa Prezydenta, który zadeklarował, że „jest gotów podjąć każdą decyzję” w sprawie ustawy budżetowej. Ceną za rozszerzenie konfliktu politycznego na obszar budżetu może być integralność państwa - pisze Michał Ostrowski, ekspert Instytutu Podatków i Finansów Publicznych.

REKLAMA

Fundusz Autobusowy w 2026 r.: 75 mln zł dla samorządów z województwa małopolskiego. Wnioski do 5 grudnia

Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych w 2026 roku w samorządach województwa małopolskiego można składać do 5 grudnia 2025 roku. Na działania wieloletnie przeznacza się prawie 75 mln zł.

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

Rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień" [MZ]

Już jest rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień". Komisja Oceny Projektów wybrała 5 wniosków do dofinansowania.

Wyższe dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Kto skorzysta na zmianach w 2026 r.?

Na zwiększeniu stażu pracy uwzględnianego przy świadczeniach pracowniczych zyska m.in. wielu nauczycieli i pracowników samorządowych. Dla samorządów konieczność wypłaty wyższych nagród jubileuszowych, świadczeń urlopowych, dodatków stażowych i odpraw będzie nowym obciążeniem.

REKLAMA

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej pozwala na lepsze zarządzanie jego majątkiem i finansami. To nie prywatyzacja ani oddanie szpitala w obce ręce

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej nie jest zjawiskiem nowym ani wyjątkowym dla Polski - to powszechny, od lat stosowany na świecie model transformacji szpitalnictwa, który w odpowiednio zaplanowanym kontekście potrafi przywrócić płynność, uratować miejsca pracy i nadać nowy impuls rozwojowy placówkom ochrony zdrowia. W istocie nie mówimy o prywatyzacji ani o oddaniu szpitala w obce ręce – lecz o zmianie sposobu zarządzania majątkiem i przepływem kapitału, która pozwala na zachowanie misji publicznej, przy jednoczesnym wprowadzeniu profesjonalnych metod zarządzania finansami i inwestycjami. W ujęciu systemowym dzierżawa powinna być traktowana nie jako prywatyzacja, lecz jako instrument modernizacji infrastruktury zdrowotnej – rozwiązanie pragmatyczne, które pozwala utrzymać publiczny charakter systemu, a jednocześnie otwiera go na nowoczesne formy finansowania. To mechanizm, który łączy interes publiczny z logiką biznesową, a jego skuteczność potwierdzają dane z rynków zagranicznych.

Gorzów Wlkp. uruchamia nową farmę fotowoltaiczną. Oszczędności 570 tys. zł rocznie i wyższy udział OZE w PWiK

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (PWiK) w Gorzowie Wlkp. zakończyło budowę szóstej instalacji fotowoltaicznej. Farma kosztowała 2,2 mln zł i powstała na terenie oczyszczalni ścieków przy ul. Kostrzyńskiej – poinformował rzecznik Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. Wiesław Ciepiela.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA