REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy gminy przyznają dodatki węglowe nie czekając na pieniądze od rządu? [komunikat Związku Miast Polskich]

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
Czy gminy przyznają dodatki węglowe nie czekając na pieniądze od rządu? [komunikat Związku Miast Polskich]
Czy gminy przyznają dodatki węglowe nie czekając na pieniądze od rządu? [komunikat Związku Miast Polskich]
Media

REKLAMA

REKLAMA

Związek Miast Polskich zajął krytyczne stanowisko wobec ustawy o dodatku węglowym.

Pełna treść stanowiska Związku Miast Polskich z 13 września 2022 r. (bez ingerencji Redakcji).

Przekazanie w trybie nagłym, bez żadnej konsultacji ze środowiskiem samorządowym, zadania zleconego – wypłaty dodatku węglowego na podstawie pośpiesznie, niedbale przygotowanych i doraźnie uchwalonych przepisów – powoduje ogromne problemy.

REKLAMA

REKLAMA

Wynikają one z:

  1. fatalnej jakości ustawy,
  2. braku środków na wypłaty (dotychczas nie przekazano żadnych dotacji na to zadanie).

Ad. 1. Naprawianie błędów

Wkrótce po uchwaleniu ustawy okazało się, że wymaga ona natychmiastowego poprawienia, przede wszystkim dla uszczelnienia procesu. Ustawę już zmieniono w Sejmie, ale Senat wprowadził poprawki, które czekają na rozpatrzenie przez Sejm. Potem niezbędny jest podpis Prezydenta. Zakładając maksy­malną sprawność tych działań należy mieć nadzieję na szybkie wejście w życie zmian. W ramach ratunkowej nowelizacji wprowadzono przepis, który wprowadza możliwość wypłacania dodatku w terminie dwóch miesięcy od prawidłowego złożenia wniosku, tyle że rozwiązanie to wejdzie w życie już po 17 września br., a więc po terminie wynikającym z aktualnego stanu prawnego.

REKLAMA

Faktyczny, choć ułomny stan prawny wymaga od nas wypłacania dodatków, ale rząd apeluje, by zaczekać na wejście w życie korekty złych przepisów, stawiając organ wykonawczy gminy i jego służby w trudnym położeniu prawnym i społecznym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Aby ułatwić podejmowanie tych działań zgodnie z prawem, Związek zamówił w partnerskiej Kancelarii prawnej wzór pisma, jaki w tej sytuacji należy kierować do wnioskodawców, którzy oczekują na dodatek w najbliższych dniach (w załączeniu).


Ad 2. Finansowanie

Art. 49 ust. 5 ustawy o dochodach j.s.t. stanowi, że: „Dotacje celowe, o których mowa w ust. 1, powinny być przekazywane w sposób umożliwiający pełne i terminowe wykonanie zlecanych zadań.” Z orzecznictwa wynika, że wydatkowanie środków na niezaplanowane w budżecie, nagle nałożone zadania, nie powinno mieć miejsca przed otrzymaniem dotacji na ten cel. Regionalne izby obrachun­kowe – nawet w odniesieniu do zaplanowanych zadań zleconych – wskazują, że j.s.t. powinny otrzymy­wać z budżetu państwa dotacje celowe w wysokości zapewniającej realizację zadań zleconych, a w przepisach nie przewidziano możliwości planowania i finansowania tych zadań ze środków własnych j.s.t.

Miasta sygnalizują, że dotychczas nie otrzymały żadnych środków na nowe zadanie. Proponujemy, by:

  1. stanowczo wnioskować do wojewodów o przekazanie dotacji, na podstawie złożonych już wniosków,
  2. w przypadku nieotrzymania środków wystarczających na wypłatę dodatków informować wnioskodawców o przyznaniu dodatku z jednoczesną informacją o tym, że wypłata nastąpi natychmiast po otrzymaniu dotacji z budżetu państwa; wzór takiego pisma przedstawimy niebawem.

Ze swej strony wystąpimy do KR RIO o informację w sprawie możliwości wydatkowania z budżetu j.s.t. środków na niezaplanowane zadanie zlecone przed otrzymaniem dotacji w wysokości zapewniającej ich wykonanie.

Biuro ZMP

Załączniki:

Wzór pisma opracowany na zlecenie ZMP

wzór pisma opracowany na zlecenie ZMP

…….. r.

Wójt/Burmistrz/Prezydent ……

………..

Nr sprawy: ….

POSTANOWIENIE

Wójt/Burmistrz/Prezydent ……., działając na podstawie art. 123 § 1 i § 2 oraz art. 36 § 1 i § 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. 2021 r. poz. 735 ze zm.) w zw. z art. 2 ust. 11 oraz art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. o dodatku węglowym (Dz.U. z 2022 poz. 1692), w związku z postępowaniem prowadzonym w sprawie wypłaty dodatku węglowego:

  • zawiadamia, że sprawa nie zostanie zakończona w przewidzianym ustawowo w terminie;
  • wskazuje nowy termin jej załatwienia na dzień …….;
  • wyjaśnia, że niezałatwienie sprawy w terminie wynika z konieczności realizacji dla potrzeb prowadzonego postępowania stosownych czynności procesowych, mających na celu wszechstronne rozpoznanie okoliczności sprawy.

Na niniejsze postanowienie nie służy zażalenie (art. 141 § 1 ustawy Kodeks postępowania administracyjnego). Strona zgodnie z art. 36 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego ma prawo wnieść ponaglenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w …. za pośrednictwem tut. organu. 

Jednocześnie organ informuje, że w przypadku zakończenia niniejszego postępowania po wej­ściu w życie ustawy z dnia 2 września 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw, postępowanie to zakończy się na podstawie przepisów ww. ustawy (tj. zgodnie z regułą przejściową wskazaną w jej art. 52).  

Sprawę prowadzi: …. tel. kontaktowy: …

______________________________

[podpis osoby upoważnionej]

Otrzymują:

1.         adresat

2.         a/a

Aktywny wzór wniosku o wypłatę dodatku węglowego z Inforlex.pl

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rok 2026 jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy muszą wybierać i uważać na naruszenie dyscypliny finansów publicznych

Rok 2026 może być jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy czekają bardzo trudne wybory. Nawet działania podjęte w dobrej wierze mogą zostać uznane za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Jak JST mogą się zabezpieczyć?

Pomarańczowe worki na nową frakcję. Gdzie się pojawiają i co do nich wrzucać?

Niektóre gminy decydują się na wprowadzenie pomarańczowych worków na określone odpady. Czy pojawią się one wszędzie? Co powinno się w nich znaleźć? Rozwiewamy wątpliwości.

Tu rodzi się ekologiczna świadomość. "W Punkcie zwrotnym nie straszymy dzieci kryzysem klimatycznym" [WYWIAD]

O innowacyjnym centrum ekologii Punkt Zwrotnym, o tym, jak nauka dbania o środowisko może być zabawą i dlaczego edukacja ekologiczna najmłodszych jest kluczowa rozmawiamy z Małgorzatą Żmijską, Prezeską Fundacji Mamy Projekt.

WZON. Niewidoma niepełnosprawna, ale samodzielna. Tylko 61 punkty. Bo w mieszkaniu umie otworzyć drzwi

List czytelniczki - otrzymała tylko 61 punkty dla osoby niepełnosprawnej ze znacznym stopniem niepełnosprawności i stałym orzeczeniem (niewidoma). Efekt? Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego.

REKLAMA

Luka w budżecie NFZ w 2025 r. wynosi 14 mld zł, wpływy ze składki zdrowotnej niższe o 3,5 mld. Luka w 2026 r. może sięgnąć 23 mld zł

NFZ odnotował niższe niż zakładano wpływy ze składki zdrowotnej – o 3,5 mld zł mniej w pierwszych ośmiu miesiącach 2025 roku. Eksperci alarmują, że problemy finansowe mogą zagrozić realizacji świadczeń medycznych w niektórych regionach, a w 2026 roku luka w budżecie Funduszu może wzrosnąć do 23 mld zł.

Jak polski model sztucznej inteligencji może wspierać samorządy?

Ministerstwo Cyfryzacji, wspólnie z partnerami z sektora nauki i technologii, opracowało PLLuM (Polish Large Language universal Model). To pierwszy zrealizowany na rządowe zlecenie duży, otwarty model językowy dopasowany do realiów języka polskiego. Jak jednostki samorządu terytorialnego (JST) mogą skorzystać z możliwości oferowanych przez ten model?

Kiedy gmina ma obowiązek pomóc w dotarciu dzieci do szkół i przedszkoli?

Obowiązki gmin związane z pomocą w dotarciu dzieci do szkoły podstawowej wciąż budzą wątpliwości. W praktyce rozstrzygają je dopiero sądy. Artykuł prezentuje m.in. nowe orzeczenia dotyczące wywiązywania się przez gminę z tego obowiązku, gdy dziecko dojeżdża do szkoły podstawowej, która nie jest jego szkołą obwodową.

Podatek od małpek dla gmin. Pieniądze zapłatą za interwencje związane z przemocą domową wobec dziecka

Samorządy będą mogły przeznaczać wpływy z tzw. podatku od małpek na wezwanie personelu medycznego podczas interwencji związanej z przemocą domową wobec dziecka - zakłada projekt nowelizacji ustawy Ministerstwa Zdrowia przekazany do konsultacji publicznych.

REKLAMA

MOPS od 11 lat łamią prawo i nie przyznaje świadczenia dla starszych osób niepełnosprawnych

Łamanie prawa polega na braku nowelizacji ustawy ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych. Od 11 lat na mocy wyroku TK powinna być znowelizowana w ten sposób, że prawo do świadczenia pielęgnacyjne (starego) otrzyma każda osoba niepełnosprawna (ściślej jej opiekun, który musi zrezygnować z pracy). W ustawie jest jednak wciąż ograniczenie (naprawdę trudno w to uwierzyć) mówiące, że świadczenie otrzymuje się tylko wtedy jak niepełnosprawność powstała do 18 roku życia. Trudno uwierzyć bo Trybunał Konstytucyjny uznał takie ograniczenie za niezgodne z Konstytucją RP, a sądy od 2014 r. seryjnie uchylają decyzje MOPS, które odmawiają przyznania świadczenia opiekunom osób, które stały się niepełnosprawne w wieku 30 lat, 40 lat, 50 lat itd. Dlaczego MOPS wydają od 11 lat niezgodne z prawem decyzje? Bo inaczej wojewodowie kolejnych rządów zabiorą gminom dofinansowania - wojewodowie udają, że nie wiedzą o wyroku TK i powołują się na ustawę, której nie znowelizował Sejm (ewentualnie twierdzą - wbrew wyrokom NSA - że w wyroku TK wcale nie chodzi o to, że Sejm ma znowelizować niekonstytucyjne przepisy, a do tego czasu stosuje się wyrok TK).

Zanim szpital trafi na OIOM finansów. Jak stosować nowe przepisy o programach naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych

Nie czekaj, aż szpital trafi na OIOM finansów. Nowa ustawa nakazuje program naprawczy dopiero po stracie przekraczającej 1%, ale kto zwleka do tego momentu, ryzykuje terapię przymusową. Dyrektor, który wcześniej sięgnie po narzędzia „pre-naprawcze”, ma szansę poprawić wynik własnym tempem, bez ustawowej kroplówki i kwartalnych raportów. Nowe przepisy dotyczące programów naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych komentuje adwokat Grzegorz Prigan.

REKLAMA