REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przepisy o zamówieniach in house wpłyną na gospodarkę odpadami

Subskrybuj nas na Youtube
Jak przepisy o zamówieniach in house wpłyną na gospodarkę odpadami /fot. Fotolia
Jak przepisy o zamówieniach in house wpłyną na gospodarkę odpadami /fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zaproponowane przez ustawodawcę zasady udzielania zamówień in house mogą skutecznie zablokować na trzy lata możliwość zlecania spółkom komunalnym zadań z zakresu gospodarki odpadami z wolnej ręki. Utrudnieniem dla gmin chcących zlecać zadania odpadowe swoim podmiotom będzie też rozbudowany system kontroli.

Choć ustawodawca miał dwa lata na implementowanie do polskiego porządku prawnego dyrektywy 2014/24/UE z 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylającej dyrektywę 2004/18/WE (dalej: dyrektywa klasyczna), to nie zdążył. Termin ten minął 18 kwietnia 2016 r. Wymagane przez Komisję Europejską przepisy ma wprowadzić do krajowego prawa dopiero ustawa o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw (dalej: nowelizacja Pzp), którą Sejm przyjął 13 maja 2016 r., a 10 czerwca br. Senat wprowadził do niej aż 120 poprawek.

REKLAMA

Nowelizacja Pzp dotyczy wielu przepisów i zagadnień, jednak z punktu widzenia samorządów największe znaczenie ma jej wpływ na gospodarkę odpadami, a to z uwagi na istotne zmiany, jakie wprowadza ona w ustawie z 13 września 1996 r. o utrzymaniu porządku i czystości w gminach (dalej: u.c.p.g.).

Zobacz serwis: Finanse

Przetarg dla nieruchomości niezamieszkanych

Przede wszystkim w odniesieniu do u.c.p.g. senatorowie zaproponowali kompromis pomiędzy interesami podmiotów komunalnych i przedsiębiorców prywatnych w odniesieniu do odbierania odpadów komunalnych powstających na nieruchomościach, na których nie zamieszkują mieszkańcy. Na skutek zaproponowanej przez Senat nowej treści w art. 6c ust. 2a u.c.p.g. likwidacja obowiązkowych przetargów na odbiór odpadów komunalnych lub odbiór i ich zagospodarowanie nie byłaby całkowita. W przypadku objęcia systemem gminnym odbioru odpadów komunalnych nieruchomości niezamieszkanych, na skutek podjęcia przez radę gminy uchwały, o której mowa w art. 6c u.c.p.g., taki przetarg byłby konieczny.

W związku z tym może dojść do sytuacji, w której, w zależności od tego, czy nieruchomość jest zamieszkana, czy nie, odpady będą na zlecenie gminy odbierane przez dwa podmioty:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1) podmiot komunalny (spółka handlowa lub zakład budżetowy gminy) w trybie zamówienia in house (czyli po nowelizacji Pzp – z wolnej ręki) w zakresie nieruchomości zamieszkanych i

2) podmiot prywatny wybrany w drodze przetargu w zakresie nieruchomości zamieszkanych (choć spółka gminna również może stanąć do takiego przetargu i realizować później to zamówienie publiczne).

Senatorowie nie wyjaśnili dokładnie proponowanej zmiany. Z punktu widzenia gmin, zwłaszcza tych mniejszych, takie dokonanie podziału zamówień może jednak wpłynąć negatywnie na łączne koszty funkcjonowania systemu. O ile bowiem w przypadku dużych gmin nieruchomości niezamieszkanych, na których powstają odpady komunalne, jest stosunkowo dużo, a zatem nawet taki zakres zamówienia będzie dla podmiotów prywatnych opłacalny, o tyle w przypadku mniejszych gmin konieczność posiadania przez taki podmiot odpowiednio rozbudowanego zaplecza maszynowego w celu wykonania zamówienia będzie zmniejszała opłacalność usługi, co będzie musiało się odbić na wartości zamówienia.

Zobacz serwis: Bezpieczeństwo

REKLAMA

Drugą istotną zmianą zaproponowaną przez Senat jest wykreślenie z art. 6g u.c.p.g. przepisu, że w zakresie nieuregulowanym tą ustawą stosuje się przepisy ustawy z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (dalej: Pzp). Jest to krok słuszny, bowiem przepis ten jest sprzeczny z zasadami techniki prawodawczej, na co Senat zwraca uwagę. Pzp jest bowiem podstawowym aktem prawa, który w przypadku zamówień zlecanych przez jednostki samorządu terytorialnego (JST) powinien być stosowany bez względu na treść innych ustaw, chyba że właściwa ustawa przewidywałaby wyłączenie zastosowania Pzp. Wykreślenia art. 6g u.c.p.g. pod żadnym pozorem nie można tłumaczyć jako zamiaru ustawodawcy zaniechania stosowania Pzp w odniesieniu do zamówień z zakresu gospodarki odpadami. Zarówno w zakresie odbioru lub odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych, jak i z zakresu zlecania zagospodarowania odpadów komunalnych w instalacjach RIPOK.

Senat utrzymał natomiast w całości proponowane przez Sejm uchylenie art. 3a u.c.p.g. (dotyczącego budowy, utrzymania i eksploatacji regionalnych instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych; RIPOK) oraz art. 6e u.c.p.g. (dotyczącego obowiązku uczestnictwa spółek z udziałem gminy w przetargach organizowanych przez gminy).

Przeczytaj w INFORLEX.PL Sektor publiczny cały artykuł: Jak przepisy o zamówieniach in house wpłyną na gospodarkę odpadami

Artykuł omawia także zasady kontroli nad zamawiającym.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa taryfa za prąd później! Rząd przesuwa termin, by umożliwić obniżki cen

Rząd planuje przesunąć start nowych taryf energii z lipca na październik 2025 roku. Powód? Lepsze warunki na rynku hurtowym dają szansę na niższe ceny prądu dla gospodarstw domowych. To może oznaczać realne oszczędności – ale trzeba będzie poczekać.

Badania cholesterolu w bilansie sześciolatka. Od kiedy?

Od 5 maja do programu badań bilansu zdrowia sześciolatka wchodzi lipidogram. Rzeczniczka praw dziecka Monika Horna-Cieślak uważa to za ogromny sukces, bo zwiększy się świadomość, że choroby serca mogą dotykać także młodych.

Jak i kiedy rezerwować wakacje, żeby było najtaniej?

Jak Polacy planują wakacje? Na ostatnią chwilę czy z wyprzedzeniem? Jak najtaniej zarezerwować hotel? Czy Polacy chętnie spędzają wakacje w kraju?

Kalendarz szczepień dorosłych [TABELA]

Kalendarz szczepień dorosłych. Kiedy i na co warto się zaszczepić? Które szczepionki są szczególnie zalecane dla seniorów? Ile dawek poszczególnych szczepionek? Polskie Towarzyszko Medycyny rodzinnej we współpracy z Fundacją MY PACJENCI opracowało kalendarz szczepień dla dorosłych.

REKLAMA

Branża pirotechniczna chce wzmocnić potencjał obronny kraju

W odpowiedzi na zapowiadane przez rząd plany dotyczące szeroko zakrojonych szkoleń wojskowych, przedstawiciele branży pirotechnicznej, w liście wysłanym do ministrów obrony oraz spraw wewnętrznych i administracji, podkreślają swoje unikalne kompetencje i zasoby. Chodzi o wzmocnienie bezpieczeństwa państwa oraz efektywną współpracę ze strukturami obronnymi.

Od 1 stycznia 2026 r. nowy obowiązek jednostek sektora finansów publicznych. Chodzi o zmiany w zakresie rejestru umów

Od 1 stycznia 2026 r. nowy obowiązek jednostek sektora finansów publicznych. Chodzi m.in. o zmiany w zakresie rejestru umów. Projekt nowelizacji trafił do opiniowania. Projektodawcą jest Ministerstwo Finansów.

8400 zł brutto dla pracowników pomocy społecznej? 3-miesięczny urlop? Związkowcy przedstawili propozycje

Ile zarabia pracownik pomocy społecznej? A ile powinien zarabiać? Związkowa Alternatywa domaga się radykalnej poprawy warunków pracy i wynagrodzeń zatrudnionych w tym sektorze. Związek oczekuje skokowego wzrostu płac, dotrzymania przez rząd złożonych wcześniej obietnic, a także zapewnienia urlopu regeneracyjnego i warunków do rozwoju zawodowego dla wszystkich zatrudnionych w sektorze pomocy społecznej.

Gminy mają problemy finansowe, bo słabo ściągają zaległe czynsze, podatki, kary i tym podobne zobowiązania

Podatki, czynsze za mieszkania komunalne, wodę, wywóz śmieci, alimenty i mandaty – takich opłat nie regulują konsumenci oraz firmy wobec gmin. Nazbierało się tego już ponad 17,5 miliarda złotych. Jednocześnie gminy narzekają na brak pieniędzy na remonty, budowę mieszkań i inne ważne przedsięwzięcia.

REKLAMA

36 lat w oczekiwaniu na diagnozę. Pacjenci z chorobami rzadkimi wciąż czekają na zmiany

W Polsce ponad 3 miliony osób zmaga się z chorobami rzadkimi, a system opieki zdrowotnej wciąż nie jest odpowiednio przystosowany do ich potrzeb. Czas oczekiwania na diagnozę często rozciąga się na lata, co prowadzi do pogorszenia zdrowia pacjentów i stanowi ogromne obciążenie dla ich rodzin. Oto historie pacjentów, którzy latami czekali na diagnozę.

4666 zł dla każdego sołtysa? Wybory organizowane przez PKW?

Czy sołtysi otrzymają wynagrodzenia na poziomie ustawowej płacy minimalnej? Czy wybory na sołtysa będą organizowane przez Państwową Komisję Wyborczą, a kandydaci organizować będą kampanie w swoich wsiach? Profesjonalizacje działań najmniejszych jednostek administracyjnych zaproponował jeden z kandydatów na Prezydenta PR.

REKLAMA