reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Zadania > Gospodarka komunalna > Jak przepisy o zamówieniach in house wpłyną na gospodarkę odpadami

Jak przepisy o zamówieniach in house wpłyną na gospodarkę odpadami

Zaproponowane przez ustawodawcę zasady udzielania zamówień in house mogą skutecznie zablokować na trzy lata możliwość zlecania spółkom komunalnym zadań z zakresu gospodarki odpadami z wolnej ręki. Utrudnieniem dla gmin chcących zlecać zadania odpadowe swoim podmiotom będzie też rozbudowany system kontroli.

Choć ustawodawca miał dwa lata na implementowanie do polskiego porządku prawnego dyrektywy 2014/24/UE z 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylającej dyrektywę 2004/18/WE (dalej: dyrektywa klasyczna), to nie zdążył. Termin ten minął 18 kwietnia 2016 r. Wymagane przez Komisję Europejską przepisy ma wprowadzić do krajowego prawa dopiero ustawa o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw (dalej: nowelizacja Pzp), którą Sejm przyjął 13 maja 2016 r., a 10 czerwca br. Senat wprowadził do niej aż 120 poprawek.

Nowelizacja Pzp dotyczy wielu przepisów i zagadnień, jednak z punktu widzenia samorządów największe znaczenie ma jej wpływ na gospodarkę odpadami, a to z uwagi na istotne zmiany, jakie wprowadza ona w ustawie z 13 września 1996 r. o utrzymaniu porządku i czystości w gminach (dalej: u.c.p.g.).

Zobacz serwis: Finanse

Przetarg dla nieruchomości niezamieszkanych

Przede wszystkim w odniesieniu do u.c.p.g. senatorowie zaproponowali kompromis pomiędzy interesami podmiotów komunalnych i przedsiębiorców prywatnych w odniesieniu do odbierania odpadów komunalnych powstających na nieruchomościach, na których nie zamieszkują mieszkańcy. Na skutek zaproponowanej przez Senat nowej treści w art. 6c ust. 2a u.c.p.g. likwidacja obowiązkowych przetargów na odbiór odpadów komunalnych lub odbiór i ich zagospodarowanie nie byłaby całkowita. W przypadku objęcia systemem gminnym odbioru odpadów komunalnych nieruchomości niezamieszkanych, na skutek podjęcia przez radę gminy uchwały, o której mowa w art. 6c u.c.p.g., taki przetarg byłby konieczny.

W związku z tym może dojść do sytuacji, w której, w zależności od tego, czy nieruchomość jest zamieszkana, czy nie, odpady będą na zlecenie gminy odbierane przez dwa podmioty:

1) podmiot komunalny (spółka handlowa lub zakład budżetowy gminy) w trybie zamówienia in house (czyli po nowelizacji Pzp – z wolnej ręki) w zakresie nieruchomości zamieszkanych i

2) podmiot prywatny wybrany w drodze przetargu w zakresie nieruchomości zamieszkanych (choć spółka gminna również może stanąć do takiego przetargu i realizować później to zamówienie publiczne).

Senatorowie nie wyjaśnili dokładnie proponowanej zmiany. Z punktu widzenia gmin, zwłaszcza tych mniejszych, takie dokonanie podziału zamówień może jednak wpłynąć negatywnie na łączne koszty funkcjonowania systemu. O ile bowiem w przypadku dużych gmin nieruchomości niezamieszkanych, na których powstają odpady komunalne, jest stosunkowo dużo, a zatem nawet taki zakres zamówienia będzie dla podmiotów prywatnych opłacalny, o tyle w przypadku mniejszych gmin konieczność posiadania przez taki podmiot odpowiednio rozbudowanego zaplecza maszynowego w celu wykonania zamówienia będzie zmniejszała opłacalność usługi, co będzie musiało się odbić na wartości zamówienia.

Zobacz serwis: Bezpieczeństwo

reklama

Czytaj także

Data publikacji:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Jak przepisy o zamówieniach in house wpłyną na gospodarkę odpadami /fot. Fotolia
Jak przepisy o zamówieniach in house wpłyną na gospodarkę odpadami /fot. Fotolia

Klasyfikacja budżetowa 202090.30 zł
reklama

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama
reklama

Ostatnio na forum

reklama

Compliance 2020

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Paulina Piekarska

Radca prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama