REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przepisy o zamówieniach in house wpłyną na gospodarkę odpadami

Subskrybuj nas na Youtube
Jak przepisy o zamówieniach in house wpłyną na gospodarkę odpadami /fot. Fotolia
Jak przepisy o zamówieniach in house wpłyną na gospodarkę odpadami /fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zaproponowane przez ustawodawcę zasady udzielania zamówień in house mogą skutecznie zablokować na trzy lata możliwość zlecania spółkom komunalnym zadań z zakresu gospodarki odpadami z wolnej ręki. Utrudnieniem dla gmin chcących zlecać zadania odpadowe swoim podmiotom będzie też rozbudowany system kontroli.

Choć ustawodawca miał dwa lata na implementowanie do polskiego porządku prawnego dyrektywy 2014/24/UE z 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylającej dyrektywę 2004/18/WE (dalej: dyrektywa klasyczna), to nie zdążył. Termin ten minął 18 kwietnia 2016 r. Wymagane przez Komisję Europejską przepisy ma wprowadzić do krajowego prawa dopiero ustawa o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw (dalej: nowelizacja Pzp), którą Sejm przyjął 13 maja 2016 r., a 10 czerwca br. Senat wprowadził do niej aż 120 poprawek.

REKLAMA

REKLAMA

Nowelizacja Pzp dotyczy wielu przepisów i zagadnień, jednak z punktu widzenia samorządów największe znaczenie ma jej wpływ na gospodarkę odpadami, a to z uwagi na istotne zmiany, jakie wprowadza ona w ustawie z 13 września 1996 r. o utrzymaniu porządku i czystości w gminach (dalej: u.c.p.g.).

Zobacz serwis: Finanse

Przetarg dla nieruchomości niezamieszkanych

Przede wszystkim w odniesieniu do u.c.p.g. senatorowie zaproponowali kompromis pomiędzy interesami podmiotów komunalnych i przedsiębiorców prywatnych w odniesieniu do odbierania odpadów komunalnych powstających na nieruchomościach, na których nie zamieszkują mieszkańcy. Na skutek zaproponowanej przez Senat nowej treści w art. 6c ust. 2a u.c.p.g. likwidacja obowiązkowych przetargów na odbiór odpadów komunalnych lub odbiór i ich zagospodarowanie nie byłaby całkowita. W przypadku objęcia systemem gminnym odbioru odpadów komunalnych nieruchomości niezamieszkanych, na skutek podjęcia przez radę gminy uchwały, o której mowa w art. 6c u.c.p.g., taki przetarg byłby konieczny.

REKLAMA

W związku z tym może dojść do sytuacji, w której, w zależności od tego, czy nieruchomość jest zamieszkana, czy nie, odpady będą na zlecenie gminy odbierane przez dwa podmioty:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1) podmiot komunalny (spółka handlowa lub zakład budżetowy gminy) w trybie zamówienia in house (czyli po nowelizacji Pzp – z wolnej ręki) w zakresie nieruchomości zamieszkanych i

2) podmiot prywatny wybrany w drodze przetargu w zakresie nieruchomości zamieszkanych (choć spółka gminna również może stanąć do takiego przetargu i realizować później to zamówienie publiczne).

Senatorowie nie wyjaśnili dokładnie proponowanej zmiany. Z punktu widzenia gmin, zwłaszcza tych mniejszych, takie dokonanie podziału zamówień może jednak wpłynąć negatywnie na łączne koszty funkcjonowania systemu. O ile bowiem w przypadku dużych gmin nieruchomości niezamieszkanych, na których powstają odpady komunalne, jest stosunkowo dużo, a zatem nawet taki zakres zamówienia będzie dla podmiotów prywatnych opłacalny, o tyle w przypadku mniejszych gmin konieczność posiadania przez taki podmiot odpowiednio rozbudowanego zaplecza maszynowego w celu wykonania zamówienia będzie zmniejszała opłacalność usługi, co będzie musiało się odbić na wartości zamówienia.

Zobacz serwis: Bezpieczeństwo

Drugą istotną zmianą zaproponowaną przez Senat jest wykreślenie z art. 6g u.c.p.g. przepisu, że w zakresie nieuregulowanym tą ustawą stosuje się przepisy ustawy z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (dalej: Pzp). Jest to krok słuszny, bowiem przepis ten jest sprzeczny z zasadami techniki prawodawczej, na co Senat zwraca uwagę. Pzp jest bowiem podstawowym aktem prawa, który w przypadku zamówień zlecanych przez jednostki samorządu terytorialnego (JST) powinien być stosowany bez względu na treść innych ustaw, chyba że właściwa ustawa przewidywałaby wyłączenie zastosowania Pzp. Wykreślenia art. 6g u.c.p.g. pod żadnym pozorem nie można tłumaczyć jako zamiaru ustawodawcy zaniechania stosowania Pzp w odniesieniu do zamówień z zakresu gospodarki odpadami. Zarówno w zakresie odbioru lub odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych, jak i z zakresu zlecania zagospodarowania odpadów komunalnych w instalacjach RIPOK.

Senat utrzymał natomiast w całości proponowane przez Sejm uchylenie art. 3a u.c.p.g. (dotyczącego budowy, utrzymania i eksploatacji regionalnych instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych; RIPOK) oraz art. 6e u.c.p.g. (dotyczącego obowiązku uczestnictwa spółek z udziałem gminy w przetargach organizowanych przez gminy).

Przeczytaj w INFORLEX.PL Sektor publiczny cały artykuł: Jak przepisy o zamówieniach in house wpłyną na gospodarkę odpadami

Artykuł omawia także zasady kontroli nad zamawiającym.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

REKLAMA

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

Wszystkich Świętych 2025: zmiany w ruchu i komunikacji miejskiej, zamknięte ulice, dojazd do cmentarzy

Zapowiadają się szerokie zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w okresie Wszystkich Świętych. W wielu miastach na ulice wyjadą linie cmentarne, a inne środki komunikacji miejskiej będą funkcjonować według zmienionych rozkładów.

REKLAMA

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? [WYWIAD]

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? W ramach kampanii EFSA Safe2Eat rozmawiamy z doktorem Jackiem Postupolskim ekspertem Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego (NIZP PZH-PIB).

Gdzie wyrzucać styropian opakowaniowy po sprzętach agd? Nie każdy styropian nadaje się do recyklingu

Gdzie wyrzucać styropian po sprzętach agd? Do pojemnika żółtego, czarnego, a może bezpośrednio do PSZOK-u? Nie każdy nadaje się do recyklingu. Styropian opakowaniowy trafia do innego miejsca niż styropian po jedzeniu czy styropian budowlany.

REKLAMA