REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe wzory wniosków budowlanych od grudnia 2016 r.

Dagmara Kafar
Nowe wzory wniosków budowlanych od grudnia 2016 r./ fotolia
Nowe wzory wniosków budowlanych od grudnia 2016 r./ fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Dnia 17 grudnia 2016 r. wejdzie w życie rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z 24 sierpnia 2016 r. w sprawie nowych wzorów wniosków budowlanych, m.in. wniosku o pozwolenie na budowę lub rozbiórkę, zgłoszenia budowy lub przebudowy jednorodzinnego budynku mieszkalnego. Celem zmian jest uproszczenie i przyspieszenie procesu inwestycyjnego.

Nowe wzory wniosków budowlanych są odpowiedzią na dość powszechną krytykę obecnie obowiązujących, niezwykle rozbudowanych i nadmiernie szczegółowych wzorów wniosku o pozwolenie na budowę lub rozbiórkę, zgłoszenia budowy lub przebudowy jednorodzinnego budynku mieszkalnego oraz oświadczenia o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane. Ich uproszczenie ma przyspieszyć proces inwestycyjny.

REKLAMA

REKLAMA

17 grudnia 2016 r. wejdzie w życie rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z 24 sierpnia 2016 r. w sprawie wzorów: wniosku o pozwolenie na budowę lub rozbiórkę, zgłoszenia budowy i przebudowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego, oświadczenia o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane oraz decyzji o pozwoleniu na budowę lub rozbiórkę (dalej: nowe rozporządzenie). Zastąpi ono obowiązujące od 20 sierpnia 2015 r. zasady, których wprowadzenie w życie wymusiła ostatnia znacząca nowelizacja Prawa budowlanego, kojarzona powszechnie ze zniesieniem obowiązku uzyskiwania pozwolenia na budowę jednorodzinnego budynku mieszkalnego.

Polecamy produkt: Gazeta Samorządu i Administracji

Wnioski budowlane

Nowe rozporządzenie ośmiostronicowy wniosek o pozwolenie na budowę oraz pięciostronicowy wniosek o pozwolenie na rozbiórkę łączy we wspólny dokument i zmniejsza jego rozmiar do dwóch stron, z których znaczną część stanowią informacje dotyczące załączników. Podobnie stanie się z objętością zgłoszenia budowy lub przebudowy domu jednorodzinnego, które z pięciu zmniejszy się również do dwóch stron. Dzięki temu zabiegowi wszystkie ważne informacje o inwestycji i inwestorze znajdą się na pierwszej stronie składanych dokumentów. Przy dużej liczbie wpływających wniosków ułatwi to znacznie dekretacje wewnętrzne i prowadzenie obowiązkowych rejestracji przez organy administracji architektoniczno-budowlanej. Zabrakło jednak konsekwencji w konstruowaniu tych wzorów, ponieważ tylko w zgłoszeniu znalazło się miejsce na odpowiednie adnotacje dotyczące opłaty skarbowej. Sugeruje to błędnie, że złożenie pozostałych wniosków zwolnione jest z dokonywania takiej opłaty.

REKLAMA

Nowe wzory wniosku o pozwolenie na budowę lub rozbiórkę oraz wzory zgłoszenia budowy lub przebudowy jednorodzinnego budynku mieszkalnego będą liczyć jedynie dwie strony.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

We wszystkich wzorach zrezygnowano z niezwykle rozbudowanej i rzadko potrzebnej części zawierającej dane wnioskodawców i pełnomocników, zezwalając na umieszczenie dowolnych, dodatkowych informacji w załączniku oraz na luźnych, ponumerowanych kartkach o formacie A4. Dyskusyjna pozostaje jednak kwestia rezygnacji w ogóle z informacji dotyczących możliwych wymaganych w procesie inwestycyjnym decyzji administracyjnych i innych dokumentów, których obowiązek uzyskiwania wynika z przepisów innych niż Prawo budowlane. Wykaz potencjalnie niezbędnych decyzji zastąpiono zapisem w brzmieniu: „Obowiązek dołączenia załączników może wynikać również z przepisów odrębnych”. Takie stwierdzenia, stosowane już w poprzednio obowiązujących wzorach, były często źródłem nieporozumień między wnioskodawcą a urzędnikiem prowadzącym postępowanie administracyjne czy przyjmującym zgłoszenie. Kompletny zestaw potencjalnie wymaganych decyzji czy innych dokumentów znalazł się w uzasadnieniu do projektu rozporządzenia. W tej sytuacji niezbędne stanie się systematyczne kontrolowanie internetowych stron resortowych w celu bieżącego śledzenia licznych nowelizacji prawa, aby właściwie ocenić kompletność wniosku czy zgłoszenia.

Trudno też zaakceptować rezygnację z umieszczania w treści wniosku informacji na temat kategorii obiektu budowlanego. Powinna ona wprawdzie być umieszczona na stronie tytułowej projektu budowlanego, lecz ze względu na swe rozmiary projekt ten rzadko towarzyszy wewnętrznemu obiegowi dokumentacji oraz obligatoryjnym rejestrom prowadzonym w urzędach.

Prawo do dysponowania nieruchomością

Obecnie oświadczenie mieści się na trzech stronach, a nowy wzór ograniczył jego zakres do dwóch stron. Pożądane i oczekiwane jest uproszczenie i zmniejszenie objętości oświadczenia, a zaproponowany w projekcie wzór realizuje te oczekiwania. Niemożliwa do zaakceptowania jest jednak rezygnacja z podania danych osobowych i adresowych osób posiadających tytuł prawny do działek, na których realizowana będzie inwestycja. Pomimo zgłaszania takich uwag w fazie opiniowania, resort uznał za zbędne umieszczanie w oświadczeniu danych stron postępowania, uznając, że ustalanie ich jest zadaniem organu administracji architektoniczno-budowlanej. Może to jednak napotkać liczne utrudnienia spowodowane chociażby brakiem dostępu do ewidencji gruntów i budynków lub nieaktualnymi danymi, co z kolei wymusza konieczność ustalania danych stron w inny sposób. Oczywiście dobrym miejscem na umieszczanie takich informacji może być załącznik, lecz potrzebny jest w zaproponowanym wzorze jednoznacznie określony obowiązek w tym zakresie. W przeciwnym razie wnioskodawcy mogą potraktować prośbę organu o uzupełnienie informacji o dane władających nieruchomościami jako nieuzasadnione żądanie bez podstawy prawnej. Nadal, niestety, dość powszechne jest niedbałe oraz niezgodne ze stanem prawnym składanie oświadczeń o prawie dysponowania nieruchomością na cele budowlane. Dalsze ograniczanie informacji zawartych w tych oświadczeniach nie poprawi, a wręcz pogorszy tę sytuację. Przywołanie klauzuli odpowiedzialności karnej za podanie informacji niezgodnych z prawdą nie poprawiło i nie poprawi tej sytuacji.

Konsekwencje zmian

Zmiany zaproponowane w nowym rozporządzeniu idą w dobrym kierunku. Pomoc w wypełnianiu wniosków, zgłoszeń i oświadczeń stała się bowiem codziennym i niezwykle czasochłonnym obowiązkiem pracowników organów administracji architektoniczno-budowlanej – i to zarówno biur podawczych, jak też urzędników merytorycznych. Za dowód na to, jak trudne jest to zagadnienie, niech posłuży liczba pytań zgłaszanych na stronie internetowej Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego (http://www.gunb.gov.pl/). Uproszczenie wzorów budowlanych stało się więc niezwykle pilnym zadaniem, aby zakończyć wreszcie długotrwałe i żmudne codzienne konsultacje.

NA TEN TEMAT PISZEMY...

O stanie prac nad Kodeksem urbanistyczno-budowlanym piszemy też w artykule pt.: „Problemy z interpretacją przepisów dotyczących budowy lub przebudowy infrastruktury”

Ułatwiona wreszcie zostanie czynność dekretacji oraz rejestracji w obligatoryjnych rejestrach budowlanych, gdyż wszystkie istotne informacje znajdą się na pierwszej stronie wniosku czy zgłoszenia, a nie – tak jak obecnie – na trzeciej i następnych. Wnioski, zgłoszenia i oświadczenia o mniejszych rozmiarach zajmują też znacznie mniej miejsca w już i tak przepełnionych archiwach. Jak do tej pory, niestety, żadna z nowelizacji Prawa budowlanego nie zezwoliła na posługiwanie się wersjami elektronicznymi składanych dokumentów.

Wszystkie te problemy miały być przedmiotem rozstrzygnięć niezwykle oczekiwanego już od kilku lat kodeksu urbanistyczno-budowlanego, który miał połączyć wszystkie przepisy związane z inwestowaniem w jednym akcie prawnym.

PODSTAWY PRAWNE:

● rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z 24 sierpnia 2016 r. w sprawie wzorów: wniosku o pozwolenie na budowę lub rozbiórkę, zgłoszenia budowy i przebudowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego, oświadczenia o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane, oraz decyzji o pozwoleniu na budowę lub rozbiórkę (Dz.U. z 2016 r. poz. 1493)

● rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z 24 lipca 2015 r. w sprawie wzorów: wniosku o pozwolenie na budowę, oświadczenia o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane, decyzji o pozwoleniu na budowę, oraz zgłoszenia budowy i przebudowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego (Dz.U. z 2015 r. poz. 1146; ost. zm. Dz.U. z 2015 r. poz. 1961)

Polecamy serwis: Podatki

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA