REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe wzory wniosków budowlanych od grudnia 2016 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dagmara Kafar
Nowe wzory wniosków budowlanych od grudnia 2016 r./ fotolia
Nowe wzory wniosków budowlanych od grudnia 2016 r./ fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Dnia 17 grudnia 2016 r. wejdzie w życie rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z 24 sierpnia 2016 r. w sprawie nowych wzorów wniosków budowlanych, m.in. wniosku o pozwolenie na budowę lub rozbiórkę, zgłoszenia budowy lub przebudowy jednorodzinnego budynku mieszkalnego. Celem zmian jest uproszczenie i przyspieszenie procesu inwestycyjnego.

Nowe wzory wniosków budowlanych są odpowiedzią na dość powszechną krytykę obecnie obowiązujących, niezwykle rozbudowanych i nadmiernie szczegółowych wzorów wniosku o pozwolenie na budowę lub rozbiórkę, zgłoszenia budowy lub przebudowy jednorodzinnego budynku mieszkalnego oraz oświadczenia o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane. Ich uproszczenie ma przyspieszyć proces inwestycyjny.

REKLAMA

REKLAMA

17 grudnia 2016 r. wejdzie w życie rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z 24 sierpnia 2016 r. w sprawie wzorów: wniosku o pozwolenie na budowę lub rozbiórkę, zgłoszenia budowy i przebudowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego, oświadczenia o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane oraz decyzji o pozwoleniu na budowę lub rozbiórkę (dalej: nowe rozporządzenie). Zastąpi ono obowiązujące od 20 sierpnia 2015 r. zasady, których wprowadzenie w życie wymusiła ostatnia znacząca nowelizacja Prawa budowlanego, kojarzona powszechnie ze zniesieniem obowiązku uzyskiwania pozwolenia na budowę jednorodzinnego budynku mieszkalnego.

Polecamy produkt: Gazeta Samorządu i Administracji

Wnioski budowlane

Nowe rozporządzenie ośmiostronicowy wniosek o pozwolenie na budowę oraz pięciostronicowy wniosek o pozwolenie na rozbiórkę łączy we wspólny dokument i zmniejsza jego rozmiar do dwóch stron, z których znaczną część stanowią informacje dotyczące załączników. Podobnie stanie się z objętością zgłoszenia budowy lub przebudowy domu jednorodzinnego, które z pięciu zmniejszy się również do dwóch stron. Dzięki temu zabiegowi wszystkie ważne informacje o inwestycji i inwestorze znajdą się na pierwszej stronie składanych dokumentów. Przy dużej liczbie wpływających wniosków ułatwi to znacznie dekretacje wewnętrzne i prowadzenie obowiązkowych rejestracji przez organy administracji architektoniczno-budowlanej. Zabrakło jednak konsekwencji w konstruowaniu tych wzorów, ponieważ tylko w zgłoszeniu znalazło się miejsce na odpowiednie adnotacje dotyczące opłaty skarbowej. Sugeruje to błędnie, że złożenie pozostałych wniosków zwolnione jest z dokonywania takiej opłaty.

REKLAMA

Nowe wzory wniosku o pozwolenie na budowę lub rozbiórkę oraz wzory zgłoszenia budowy lub przebudowy jednorodzinnego budynku mieszkalnego będą liczyć jedynie dwie strony.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

We wszystkich wzorach zrezygnowano z niezwykle rozbudowanej i rzadko potrzebnej części zawierającej dane wnioskodawców i pełnomocników, zezwalając na umieszczenie dowolnych, dodatkowych informacji w załączniku oraz na luźnych, ponumerowanych kartkach o formacie A4. Dyskusyjna pozostaje jednak kwestia rezygnacji w ogóle z informacji dotyczących możliwych wymaganych w procesie inwestycyjnym decyzji administracyjnych i innych dokumentów, których obowiązek uzyskiwania wynika z przepisów innych niż Prawo budowlane. Wykaz potencjalnie niezbędnych decyzji zastąpiono zapisem w brzmieniu: „Obowiązek dołączenia załączników może wynikać również z przepisów odrębnych”. Takie stwierdzenia, stosowane już w poprzednio obowiązujących wzorach, były często źródłem nieporozumień między wnioskodawcą a urzędnikiem prowadzącym postępowanie administracyjne czy przyjmującym zgłoszenie. Kompletny zestaw potencjalnie wymaganych decyzji czy innych dokumentów znalazł się w uzasadnieniu do projektu rozporządzenia. W tej sytuacji niezbędne stanie się systematyczne kontrolowanie internetowych stron resortowych w celu bieżącego śledzenia licznych nowelizacji prawa, aby właściwie ocenić kompletność wniosku czy zgłoszenia.

Trudno też zaakceptować rezygnację z umieszczania w treści wniosku informacji na temat kategorii obiektu budowlanego. Powinna ona wprawdzie być umieszczona na stronie tytułowej projektu budowlanego, lecz ze względu na swe rozmiary projekt ten rzadko towarzyszy wewnętrznemu obiegowi dokumentacji oraz obligatoryjnym rejestrom prowadzonym w urzędach.

Prawo do dysponowania nieruchomością

Obecnie oświadczenie mieści się na trzech stronach, a nowy wzór ograniczył jego zakres do dwóch stron. Pożądane i oczekiwane jest uproszczenie i zmniejszenie objętości oświadczenia, a zaproponowany w projekcie wzór realizuje te oczekiwania. Niemożliwa do zaakceptowania jest jednak rezygnacja z podania danych osobowych i adresowych osób posiadających tytuł prawny do działek, na których realizowana będzie inwestycja. Pomimo zgłaszania takich uwag w fazie opiniowania, resort uznał za zbędne umieszczanie w oświadczeniu danych stron postępowania, uznając, że ustalanie ich jest zadaniem organu administracji architektoniczno-budowlanej. Może to jednak napotkać liczne utrudnienia spowodowane chociażby brakiem dostępu do ewidencji gruntów i budynków lub nieaktualnymi danymi, co z kolei wymusza konieczność ustalania danych stron w inny sposób. Oczywiście dobrym miejscem na umieszczanie takich informacji może być załącznik, lecz potrzebny jest w zaproponowanym wzorze jednoznacznie określony obowiązek w tym zakresie. W przeciwnym razie wnioskodawcy mogą potraktować prośbę organu o uzupełnienie informacji o dane władających nieruchomościami jako nieuzasadnione żądanie bez podstawy prawnej. Nadal, niestety, dość powszechne jest niedbałe oraz niezgodne ze stanem prawnym składanie oświadczeń o prawie dysponowania nieruchomością na cele budowlane. Dalsze ograniczanie informacji zawartych w tych oświadczeniach nie poprawi, a wręcz pogorszy tę sytuację. Przywołanie klauzuli odpowiedzialności karnej za podanie informacji niezgodnych z prawdą nie poprawiło i nie poprawi tej sytuacji.

Konsekwencje zmian

Zmiany zaproponowane w nowym rozporządzeniu idą w dobrym kierunku. Pomoc w wypełnianiu wniosków, zgłoszeń i oświadczeń stała się bowiem codziennym i niezwykle czasochłonnym obowiązkiem pracowników organów administracji architektoniczno-budowlanej – i to zarówno biur podawczych, jak też urzędników merytorycznych. Za dowód na to, jak trudne jest to zagadnienie, niech posłuży liczba pytań zgłaszanych na stronie internetowej Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego (http://www.gunb.gov.pl/). Uproszczenie wzorów budowlanych stało się więc niezwykle pilnym zadaniem, aby zakończyć wreszcie długotrwałe i żmudne codzienne konsultacje.

NA TEN TEMAT PISZEMY...

O stanie prac nad Kodeksem urbanistyczno-budowlanym piszemy też w artykule pt.: „Problemy z interpretacją przepisów dotyczących budowy lub przebudowy infrastruktury”

Ułatwiona wreszcie zostanie czynność dekretacji oraz rejestracji w obligatoryjnych rejestrach budowlanych, gdyż wszystkie istotne informacje znajdą się na pierwszej stronie wniosku czy zgłoszenia, a nie – tak jak obecnie – na trzeciej i następnych. Wnioski, zgłoszenia i oświadczenia o mniejszych rozmiarach zajmują też znacznie mniej miejsca w już i tak przepełnionych archiwach. Jak do tej pory, niestety, żadna z nowelizacji Prawa budowlanego nie zezwoliła na posługiwanie się wersjami elektronicznymi składanych dokumentów.

Wszystkie te problemy miały być przedmiotem rozstrzygnięć niezwykle oczekiwanego już od kilku lat kodeksu urbanistyczno-budowlanego, który miał połączyć wszystkie przepisy związane z inwestowaniem w jednym akcie prawnym.

PODSTAWY PRAWNE:

● rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z 24 sierpnia 2016 r. w sprawie wzorów: wniosku o pozwolenie na budowę lub rozbiórkę, zgłoszenia budowy i przebudowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego, oświadczenia o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane, oraz decyzji o pozwoleniu na budowę lub rozbiórkę (Dz.U. z 2016 r. poz. 1493)

● rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z 24 lipca 2015 r. w sprawie wzorów: wniosku o pozwolenie na budowę, oświadczenia o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane, decyzji o pozwoleniu na budowę, oraz zgłoszenia budowy i przebudowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego (Dz.U. z 2015 r. poz. 1146; ost. zm. Dz.U. z 2015 r. poz. 1961)

Polecamy serwis: Podatki

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czekał w SOR na lekarza 3 godziny i 5 minut. Był sam w poczekalni. Lekarz spał? Lekarz operował innego pacjenta? Lekarz był na innym oddziale?

Internauta opisał pobyt na SOR w Przemyślu. W poczekalni nie było nikogo. Pomimo to wyznaczono mu 3 h (i 5 minut) oczekiwania. W rozmowie o tym zdarzeniu inni internauci żartowali, aby autor historii okazał zrozumienie dla lekarzy pracujących na 4 etatach i nie mogących oderwać się dla niego od szczytnych obowiązków. Złośliwi pisali z sarkazmem: 1) "Nie wstyd Ci, myślisz, że dla Ciebie pielęgniarka zbudzi lekarza" 2. "w takim razie gdzie informacja że "pacjenci w stanie nie zagrażającym życiu nie będą przyjmowani w trakcie snu lekarza?" 3) "chłopie naprawdę myślisz że pielęgniarka przyjdzie i powie "lekarz śpi musi Pan czekać". Przecież to otwarta droga do złożenia skargi do rzecznika praw pacjenta".

Podwyżka zasiłku pielęgnacyjnego, ale tylko dla osób starszych i bez emerytury [Petycje]

Co więcej podwyżka nie dla każdej osoby 75+, ale takiej, która nie ma prawa do emerytury i renty. To niszowe sytuacje. Zazwyczaj osoba w wieku 75+ ma emeryturę albo rentę. Otrzymuje wtedy dodatek pielęgnacyjny. Ale są osoby, które w wieku 75 lat nie mają prawa do emerytury i renty. Bardzo rzadko, ale są takie osoby. I dla nich jest adresowany pomysł, aby ich zasiłek pielęgnacyjny był podniesiony do dodatku pielęgnacyjnego.

Rok 2026 jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy muszą wybierać i uważać na naruszenie dyscypliny finansów publicznych

Rok 2026 może być jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy czekają bardzo trudne wybory. Nawet działania podjęte w dobrej wierze mogą zostać uznane za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Jak JST mogą się zabezpieczyć?

Pomarańczowe worki na nową frakcję. Gdzie się pojawiają i co do nich wrzucać?

Niektóre gminy decydują się na wprowadzenie pomarańczowych worków na określone odpady. Czy pojawią się one wszędzie? Co powinno się w nich znaleźć? Rozwiewamy wątpliwości.

REKLAMA

Tu rodzi się ekologiczna świadomość. "W Punkcie zwrotnym nie straszymy dzieci kryzysem klimatycznym" [WYWIAD]

O innowacyjnym centrum ekologii Punkt Zwrotnym, o tym, jak nauka dbania o środowisko może być zabawą i dlaczego edukacja ekologiczna najmłodszych jest kluczowa rozmawiamy z Małgorzatą Żmijską, Prezeską Fundacji Mamy Projekt.

WZON. To coś nie tak. Niewidoma nie dostała świadczenia wspierającego. Tylko 61 punkty

List czytelniczki - otrzymała tylko 61 punkty dla osoby niepełnosprawnej ze znacznym stopniem niepełnosprawności i stałym orzeczeniem (niewidoma). Efekt? Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego.

Luka w budżecie NFZ w 2025 r. wynosi 14 mld zł, wpływy ze składki zdrowotnej niższe o 3,5 mld. Luka w 2026 r. może sięgnąć 23 mld zł

NFZ odnotował niższe niż zakładano wpływy ze składki zdrowotnej – o 3,5 mld zł mniej w pierwszych ośmiu miesiącach 2025 roku. Eksperci alarmują, że problemy finansowe mogą zagrozić realizacji świadczeń medycznych w niektórych regionach, a w 2026 roku luka w budżecie Funduszu może wzrosnąć do 23 mld zł.

Jak polski model sztucznej inteligencji może wspierać samorządy?

Ministerstwo Cyfryzacji, wspólnie z partnerami z sektora nauki i technologii, opracowało PLLuM (Polish Large Language universal Model). To pierwszy zrealizowany na rządowe zlecenie duży, otwarty model językowy dopasowany do realiów języka polskiego. Jak jednostki samorządu terytorialnego (JST) mogą skorzystać z możliwości oferowanych przez ten model?

REKLAMA

Kiedy gmina ma obowiązek pomóc w dotarciu dzieci do szkół i przedszkoli?

Obowiązki gmin związane z pomocą w dotarciu dzieci do szkoły podstawowej wciąż budzą wątpliwości. W praktyce rozstrzygają je dopiero sądy. Artykuł prezentuje m.in. nowe orzeczenia dotyczące wywiązywania się przez gminę z tego obowiązku, gdy dziecko dojeżdża do szkoły podstawowej, która nie jest jego szkołą obwodową.

Podatek od małpek dla gmin. Pieniądze zapłatą za interwencje związane z przemocą domową wobec dziecka

Samorządy będą mogły przeznaczać wpływy z tzw. podatku od małpek na wezwanie personelu medycznego podczas interwencji związanej z przemocą domową wobec dziecka - zakłada projekt nowelizacji ustawy Ministerstwa Zdrowia przekazany do konsultacji publicznych.

REKLAMA