| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Zadania > Kultura > Miasto inteligentne przyjazne kulturze i sztuce

Miasto inteligentne przyjazne kulturze i sztuce

Wiele polskich samorządów z sukcesem wykorzystuje innowacyjne technologie w zakresie efektywnego gospodarowania wodą, racjonalnego użytkowania energii czy zarządzania ruchem w miastach. Nie ma jednak do tej pory zbyt wielu przykładów na połączenie nowoczesnych technologii z kulturą i sztuką. To szansa i wyzwanie na dziś.

Inteligentne miasto aktywnych mieszkańców

Wydaje się, że Lublin jest jednym z najlepiej przygotowanych polskich samorządów do efektywnego wdrożenia cyfrowej infrastruktury kultury w życie inteligentnego miasta. – Są już miasta w Europie, które pozwalają aktywnie uczestniczyć mieszkańcom w codziennym życiu miasta – zapewnia Radosław Bomba. – Są już dobre przykłady powiązania inteligentnych systemów zarządzania energią, światłem czy ruchem drogowym z korzystaniem z tych dóbr i usług przez mieszkańców. Aby wdrożyć takie rozwiązania, potrzebna jest doskonała infrastruktura monitoringowa i zasoby naukowe. Ale Lublin posiada doskonały już potencjał naukowy oraz monitoring, stale udoskonalany. Stąd już niedaleka droga do sukcesu.

W jednym z europejskich miast artyści stworzyli świetlne rzeźby. Intensywność światła zależy od zużycia wody przez mieszkańców. Duże zużycie wody powoduje jasną iluminację, z kolei niewielkie – słabą. Ten przykład doskonale obrazuje możliwość kształtowania świadomości ekologicznej mieszkańców, ale także może być źródłem inspiracji dla polskich samorządów.

Potencjał w grach komputerowych

Jak tłumaczy Radosław Bomba, gry komputerowe stanowią naturalną ścieżkę rozwoju dla tworzenia klimatu miasta inteligentnego. – Warto wykorzystać ten ważny potencjał w edukacji młodych mieszkańców miasta poprzez prezentację historii i umożliwienie udziału np. w działaniach wojennych, opartych na prawdziwych wydarzeniach – mówi Radosław Bomba. – Istnieje zapotrzebowanie na tematy niszowe, dlatego upatruję tu szans na stworzenie unikalnej wspólnoty twórców i odbiorców takich gier. A samorząd może wykorzystać ten potencjał w promocji historycznych miejsc i postaci miasta lub regionu.

MAGDALENA POKRZYCKA-WALCZAK

Autorka jest dziennikarką specjalizującą się w tematyce polityki europejskiej

Polecamy serwis: Rozwój i promocja

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Artykuł Partnerski

Compliance 2020

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria BSJP

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »