REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PFRON: Co się zmienia w formularzach DEK i INF?

Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
PFRON: Co się zmienia w formularzach DEK i INF?
PFRON: Co się zmienia w formularzach DEK i INF?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

PFRON: Co się zmienia w formularzach DEK i INF?

DEK-2-a i DEK-2-b

Jeżeli kwota wpłaty nie przekracza pięciokrotności kosztów upomnienia w postępowaniu egzekucyjnym, to wpłatę należy potrącić ze środków, o których mowa w art. 33b ust. 1 ustawy o rehabilitacji, przez trzy kolejne miesiące (tj. za drugi, trzeci lub czwarty miesiąc następujący po miesiącu ujawnieniu różnicy). Jeżeli pracodawca nie potrąci tej wpłaty z tych środków, to kwota wpłaty w części niepotrąconej podlega niezwłocznej wpłacie na Fundusz.

REKLAMA

REKLAMA

 

Zmiany te wymagają zmiany treści dotychczasowych wzorów deklaracji DEK-2-a i DEK-2-b poprzez określenie ich w załącznikach nr 5 i 6 do rozporządzenia. Deklaracje te składają dysponenci zakładowych funduszy: deklarację DEK-2-a składają dysponenci zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych, a deklarację DEK‑2‑b – dysponenci zakładowego funduszu aktywności.

 

REKLAMA

W deklaracji DEK-2-a zostały dodane poz. 25 i 26, a w deklaracji DEK-2-b – poz. 19 i 20. Pozycja 25 DEK-2-a i pozycja 19 DEK-2-b służą do wykazywania wpłaty, o której mowa w art. 33b ust. 8 ustawy o rehabilitacji, która będzie przekraczała pięciokrotność kosztów upomnienia w postępowaniu egzekucyjnym, a więc będzie podlegać obowiązkowi wpłaty w całości. Odpowiadają im dodane objaśnienia nr 21 w deklaracji DEK-2-a i nr 16 w deklaracji DEK-2-b.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Natomiast w poz. 26 DEK-2-a i w poz. 20 DEK-2-b będą wykazywane wpłaty, które kwalifikują się do potrącenia ze środków, o których mowa w art. 33b ust. 1 ustawy o rehabilitacji (z uwagi na to, że nie przekraczały pięciokrotności kosztów upomnienia w postępowaniu egzekucyjnym), jednak w drugim, trzecim i czwartym miesiącu po miesiącu ujawnienia różnicy – nie zostały w pełni potrącone. Niepotrąconej części wpłat odpowiadają dodane objaśnienia nr 22 w deklaracji DEK-2-a i nr 17 w deklaracji DEK-2-b.

 

Pozostałe zmiany nowych deklaracji w porównaniu z dotychczasowymi wzorami polegają na dodaniu w bloku informacyjnym dodatkowej podstawy prawnej dotyczącej wpłaty określonej w art. 33b ust. 8 ustawy o rehabilitacji. Ponadto przenumerowano pozycje w związku z dodaniem dodatkowych wspomnianych pozycji. W deklaracji DEK-2-a dotychczasowe poz. 25–32 stały się poz. 27–34 (wymagało to zmian w przypisach – zmienione przypisy to obecne przypisy o numerach: 13, 14, 27, 28 i 30). Natomiast w deklaracji DEK-2-b – dotychczasowe poz. 19–25 stały się poz. 21–27 (wymagało to zmian w przypisach – zmienione przypisy to obecne przypisy o numerach: 12, 13, 21, 22 i 24). Dodatkowo zaktualizowano publikatory ustaw przywołanych w DEK-2-a i DEK-2-b.

Od kiedy nowe wzory?

Rząd przewiduje się, że dokumenty za okresy do marca 2022 r. będą składane na formularzach według wzorów określonych w przepisach dotychczasowych, a ich zmiana będzie docelowo dokonywana na nowych formularzach. 

DEK-R

Jedyna zmiana w deklaracji DEK-R polega na dodaniu w bloku informacyjnym nowej podstawy prawnej rozliczenia wpłat (art. 33b ust. 8 ustawy o rehabilitacji).

DEK-Z

Natomiast zmiany w deklaracji DEK-Z wynikają zarówno z ustawy zmieniającej, jak i z ustawy o ekonomii społecznej. Zmiana wynikająca z ustawy zmieniającej polega na dodaniu w bloku informacyjnym nowej podstawy prawnej rozliczenia wpłat (art. 33b ust. 8 ustawy o rehabilitacji). 

DEK-Z a INF-A

Natomiast ustawą o ekonomii społecznej rozszerzono krąg podmiotów uprawnionych do wystawiania informacji o kwocie obniżenia wpłat na PFRON oraz nałożono na nie obowiązek składania informacji, o których mowa w art. 21 ust. 2f ustawy o rehabilitacji, w tym informacji ewidencyjnej INF-Z (zmiany do art. 21 ust. 2f i art. 22 ust. 1 ustawy o rehabilitacji). Biorąc pod uwagę, że w systemie wpłat na PFRON dokumenty ewidencyjne, tj. deklaracja DEK-Z oraz informacja INF-Z, mogą być składane zamiennie tak, by ponownie nie składać tych dokumentów i nie powielać tych samych danych, gdy pracodawca już je przekazał w siostrzanym dokumencie – zakresy informacyjne tych dokumentów są ze sobą zsynchronizowane. Skoro w zatem INF-Z znajdą się dane identyfikujące nową grupę uprawnionych sprzedających, o których mowa w art. 22 ustawy o rehabilitacji, to takie same zmiany należało wprowadzić do wzoru DEK-Z. Dlatego proponuje się dodanie poz. 36 (status przedsiębiorstwa społecznego), 37 (data uzyskania tego statusu) i 38 (data utraty statusu) wraz z objaśnieniami nr 27–29. Konstrukcja tych pozycji jest analogiczna do konstrukcji danych dotyczących statusu pracodawcy chronionego rynku pracy (poz. 30–32 DEK-Z). Rozszerzenie kręgu uprawnionych sprzedających nastąpiło z dniem 30 października 2022 r. Dlatego za okresy do września 2022 r. włącznie pracodawca wykazuje w poz. 35 kod innego pracodawcy. Zmiana ta wymagała przenumerowania pozostałych pozycji w DEK-Z oraz korekt odwołania w objaśnieniach do pozycji 54 (dotychczasowa poz. 51 DEK-Z).

DEK-1-0, DEK-1-a, DEK-1-b, DEK-1-u, DEK-2-u i DEK-W

W pozostałych formularzach (DEK-1-0, DEK-1-a, DEK-1-b, DEK-1-u, DEK-2-u i DEK-W) zaktualizowano adresy publikacyjne powołanych w nich aktów prawnych.

Vacatio legis

Jednocześnie niezbędne jest zapewnienie 4-miesięcznego okresu na wdrożenie zmian w systemie e-PFRON2. Dlatego w tym okresie pracodawcy będą mogli składać deklaracje na dotychczasowych formularzach.

Podstawa prawna

Projekt rozporządzenia w sprawie ustalenia wzorów deklaracji składanych Zarządowi Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych przez pracodawców zobowiązanych do wpłat na ten Fundusz

Źródło informacji

Uzasadnienie do projektu rozporządzenia

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

REKLAMA

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

REKLAMA

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA