REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PFRON: Co się zmienia w formularzach DEK i INF?

Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
PFRON: Co się zmienia w formularzach DEK i INF?
PFRON: Co się zmienia w formularzach DEK i INF?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

PFRON: Co się zmienia w formularzach DEK i INF?

DEK-2-a i DEK-2-b

Jeżeli kwota wpłaty nie przekracza pięciokrotności kosztów upomnienia w postępowaniu egzekucyjnym, to wpłatę należy potrącić ze środków, o których mowa w art. 33b ust. 1 ustawy o rehabilitacji, przez trzy kolejne miesiące (tj. za drugi, trzeci lub czwarty miesiąc następujący po miesiącu ujawnieniu różnicy). Jeżeli pracodawca nie potrąci tej wpłaty z tych środków, to kwota wpłaty w części niepotrąconej podlega niezwłocznej wpłacie na Fundusz.

REKLAMA

REKLAMA

 

Zmiany te wymagają zmiany treści dotychczasowych wzorów deklaracji DEK-2-a i DEK-2-b poprzez określenie ich w załącznikach nr 5 i 6 do rozporządzenia. Deklaracje te składają dysponenci zakładowych funduszy: deklarację DEK-2-a składają dysponenci zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych, a deklarację DEK‑2‑b – dysponenci zakładowego funduszu aktywności.

 

REKLAMA

W deklaracji DEK-2-a zostały dodane poz. 25 i 26, a w deklaracji DEK-2-b – poz. 19 i 20. Pozycja 25 DEK-2-a i pozycja 19 DEK-2-b służą do wykazywania wpłaty, o której mowa w art. 33b ust. 8 ustawy o rehabilitacji, która będzie przekraczała pięciokrotność kosztów upomnienia w postępowaniu egzekucyjnym, a więc będzie podlegać obowiązkowi wpłaty w całości. Odpowiadają im dodane objaśnienia nr 21 w deklaracji DEK-2-a i nr 16 w deklaracji DEK-2-b.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Natomiast w poz. 26 DEK-2-a i w poz. 20 DEK-2-b będą wykazywane wpłaty, które kwalifikują się do potrącenia ze środków, o których mowa w art. 33b ust. 1 ustawy o rehabilitacji (z uwagi na to, że nie przekraczały pięciokrotności kosztów upomnienia w postępowaniu egzekucyjnym), jednak w drugim, trzecim i czwartym miesiącu po miesiącu ujawnienia różnicy – nie zostały w pełni potrącone. Niepotrąconej części wpłat odpowiadają dodane objaśnienia nr 22 w deklaracji DEK-2-a i nr 17 w deklaracji DEK-2-b.

 

Pozostałe zmiany nowych deklaracji w porównaniu z dotychczasowymi wzorami polegają na dodaniu w bloku informacyjnym dodatkowej podstawy prawnej dotyczącej wpłaty określonej w art. 33b ust. 8 ustawy o rehabilitacji. Ponadto przenumerowano pozycje w związku z dodaniem dodatkowych wspomnianych pozycji. W deklaracji DEK-2-a dotychczasowe poz. 25–32 stały się poz. 27–34 (wymagało to zmian w przypisach – zmienione przypisy to obecne przypisy o numerach: 13, 14, 27, 28 i 30). Natomiast w deklaracji DEK-2-b – dotychczasowe poz. 19–25 stały się poz. 21–27 (wymagało to zmian w przypisach – zmienione przypisy to obecne przypisy o numerach: 12, 13, 21, 22 i 24). Dodatkowo zaktualizowano publikatory ustaw przywołanych w DEK-2-a i DEK-2-b.

Od kiedy nowe wzory?

Rząd przewiduje się, że dokumenty za okresy do marca 2022 r. będą składane na formularzach według wzorów określonych w przepisach dotychczasowych, a ich zmiana będzie docelowo dokonywana na nowych formularzach. 

DEK-R

Jedyna zmiana w deklaracji DEK-R polega na dodaniu w bloku informacyjnym nowej podstawy prawnej rozliczenia wpłat (art. 33b ust. 8 ustawy o rehabilitacji).

DEK-Z

Natomiast zmiany w deklaracji DEK-Z wynikają zarówno z ustawy zmieniającej, jak i z ustawy o ekonomii społecznej. Zmiana wynikająca z ustawy zmieniającej polega na dodaniu w bloku informacyjnym nowej podstawy prawnej rozliczenia wpłat (art. 33b ust. 8 ustawy o rehabilitacji). 

DEK-Z a INF-A

Natomiast ustawą o ekonomii społecznej rozszerzono krąg podmiotów uprawnionych do wystawiania informacji o kwocie obniżenia wpłat na PFRON oraz nałożono na nie obowiązek składania informacji, o których mowa w art. 21 ust. 2f ustawy o rehabilitacji, w tym informacji ewidencyjnej INF-Z (zmiany do art. 21 ust. 2f i art. 22 ust. 1 ustawy o rehabilitacji). Biorąc pod uwagę, że w systemie wpłat na PFRON dokumenty ewidencyjne, tj. deklaracja DEK-Z oraz informacja INF-Z, mogą być składane zamiennie tak, by ponownie nie składać tych dokumentów i nie powielać tych samych danych, gdy pracodawca już je przekazał w siostrzanym dokumencie – zakresy informacyjne tych dokumentów są ze sobą zsynchronizowane. Skoro w zatem INF-Z znajdą się dane identyfikujące nową grupę uprawnionych sprzedających, o których mowa w art. 22 ustawy o rehabilitacji, to takie same zmiany należało wprowadzić do wzoru DEK-Z. Dlatego proponuje się dodanie poz. 36 (status przedsiębiorstwa społecznego), 37 (data uzyskania tego statusu) i 38 (data utraty statusu) wraz z objaśnieniami nr 27–29. Konstrukcja tych pozycji jest analogiczna do konstrukcji danych dotyczących statusu pracodawcy chronionego rynku pracy (poz. 30–32 DEK-Z). Rozszerzenie kręgu uprawnionych sprzedających nastąpiło z dniem 30 października 2022 r. Dlatego za okresy do września 2022 r. włącznie pracodawca wykazuje w poz. 35 kod innego pracodawcy. Zmiana ta wymagała przenumerowania pozostałych pozycji w DEK-Z oraz korekt odwołania w objaśnieniach do pozycji 54 (dotychczasowa poz. 51 DEK-Z).

DEK-1-0, DEK-1-a, DEK-1-b, DEK-1-u, DEK-2-u i DEK-W

W pozostałych formularzach (DEK-1-0, DEK-1-a, DEK-1-b, DEK-1-u, DEK-2-u i DEK-W) zaktualizowano adresy publikacyjne powołanych w nich aktów prawnych.

Vacatio legis

Jednocześnie niezbędne jest zapewnienie 4-miesięcznego okresu na wdrożenie zmian w systemie e-PFRON2. Dlatego w tym okresie pracodawcy będą mogli składać deklaracje na dotychczasowych formularzach.

Podstawa prawna

Projekt rozporządzenia w sprawie ustalenia wzorów deklaracji składanych Zarządowi Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych przez pracodawców zobowiązanych do wpłat na ten Fundusz

Źródło informacji

Uzasadnienie do projektu rozporządzenia

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Fundusz Autobusowy w 2026 r.: 75 mln zł dla samorządów z województwa małopolskiego. Wnioski do 5 grudnia

Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych w 2026 roku w samorządach województwa małopolskiego można składać do 5 grudnia 2025 roku. Na działania wieloletnie przeznacza się prawie 75 mln zł.

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

Rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień" [MZ]

Już jest rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień". Komisja Oceny Projektów wybrała 5 wniosków do dofinansowania.

Wyższe dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Kto skorzysta na zmianach w 2026 r.?

Na zwiększeniu stażu pracy uwzględnianego przy świadczeniach pracowniczych zyska m.in. wielu nauczycieli i pracowników samorządowych. Dla samorządów konieczność wypłaty wyższych nagród jubileuszowych, świadczeń urlopowych, dodatków stażowych i odpraw będzie nowym obciążeniem.

REKLAMA

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej pozwala na lepsze zarządzanie jego majątkiem i finansami. To nie prywatyzacja ani oddanie szpitala w obce ręce

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej nie jest zjawiskiem nowym ani wyjątkowym dla Polski - to powszechny, od lat stosowany na świecie model transformacji szpitalnictwa, który w odpowiednio zaplanowanym kontekście potrafi przywrócić płynność, uratować miejsca pracy i nadać nowy impuls rozwojowy placówkom ochrony zdrowia. W istocie nie mówimy o prywatyzacji ani o oddaniu szpitala w obce ręce – lecz o zmianie sposobu zarządzania majątkiem i przepływem kapitału, która pozwala na zachowanie misji publicznej, przy jednoczesnym wprowadzeniu profesjonalnych metod zarządzania finansami i inwestycjami. W ujęciu systemowym dzierżawa powinna być traktowana nie jako prywatyzacja, lecz jako instrument modernizacji infrastruktury zdrowotnej – rozwiązanie pragmatyczne, które pozwala utrzymać publiczny charakter systemu, a jednocześnie otwiera go na nowoczesne formy finansowania. To mechanizm, który łączy interes publiczny z logiką biznesową, a jego skuteczność potwierdzają dane z rynków zagranicznych.

Gorzów Wlkp. uruchamia nową farmę fotowoltaiczną. Oszczędności 570 tys. zł rocznie i wyższy udział OZE w PWiK

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (PWiK) w Gorzowie Wlkp. zakończyło budowę szóstej instalacji fotowoltaicznej. Farma kosztowała 2,2 mln zł i powstała na terenie oczyszczalni ścieków przy ul. Kostrzyńskiej – poinformował rzecznik Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. Wiesław Ciepiela.

Pekao wypłaci klientom nawet 2500 zł. UOKiK: opóźnienia były systemowe, decyzja już zapadła

Bank Pekao, który w latach 2021-2023 nieterminowo rozpatrywał reklamacje, musi wypłacić odszkodowanie klientom – zdecydował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Klienci mogą otrzymać nawet 2,5 tys. zł odszkodowania.

Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

REKLAMA

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA