REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PFRON: Co się zmienia w formularzach DEK i INF?

Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
PFRON: Co się zmienia w formularzach DEK i INF?
PFRON: Co się zmienia w formularzach DEK i INF?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

PFRON: Co się zmienia w formularzach DEK i INF?

DEK-2-a i DEK-2-b

Jeżeli kwota wpłaty nie przekracza pięciokrotności kosztów upomnienia w postępowaniu egzekucyjnym, to wpłatę należy potrącić ze środków, o których mowa w art. 33b ust. 1 ustawy o rehabilitacji, przez trzy kolejne miesiące (tj. za drugi, trzeci lub czwarty miesiąc następujący po miesiącu ujawnieniu różnicy). Jeżeli pracodawca nie potrąci tej wpłaty z tych środków, to kwota wpłaty w części niepotrąconej podlega niezwłocznej wpłacie na Fundusz.

REKLAMA

REKLAMA

 

Zmiany te wymagają zmiany treści dotychczasowych wzorów deklaracji DEK-2-a i DEK-2-b poprzez określenie ich w załącznikach nr 5 i 6 do rozporządzenia. Deklaracje te składają dysponenci zakładowych funduszy: deklarację DEK-2-a składają dysponenci zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych, a deklarację DEK‑2‑b – dysponenci zakładowego funduszu aktywności.

 

REKLAMA

W deklaracji DEK-2-a zostały dodane poz. 25 i 26, a w deklaracji DEK-2-b – poz. 19 i 20. Pozycja 25 DEK-2-a i pozycja 19 DEK-2-b służą do wykazywania wpłaty, o której mowa w art. 33b ust. 8 ustawy o rehabilitacji, która będzie przekraczała pięciokrotność kosztów upomnienia w postępowaniu egzekucyjnym, a więc będzie podlegać obowiązkowi wpłaty w całości. Odpowiadają im dodane objaśnienia nr 21 w deklaracji DEK-2-a i nr 16 w deklaracji DEK-2-b.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Natomiast w poz. 26 DEK-2-a i w poz. 20 DEK-2-b będą wykazywane wpłaty, które kwalifikują się do potrącenia ze środków, o których mowa w art. 33b ust. 1 ustawy o rehabilitacji (z uwagi na to, że nie przekraczały pięciokrotności kosztów upomnienia w postępowaniu egzekucyjnym), jednak w drugim, trzecim i czwartym miesiącu po miesiącu ujawnienia różnicy – nie zostały w pełni potrącone. Niepotrąconej części wpłat odpowiadają dodane objaśnienia nr 22 w deklaracji DEK-2-a i nr 17 w deklaracji DEK-2-b.

 

Pozostałe zmiany nowych deklaracji w porównaniu z dotychczasowymi wzorami polegają na dodaniu w bloku informacyjnym dodatkowej podstawy prawnej dotyczącej wpłaty określonej w art. 33b ust. 8 ustawy o rehabilitacji. Ponadto przenumerowano pozycje w związku z dodaniem dodatkowych wspomnianych pozycji. W deklaracji DEK-2-a dotychczasowe poz. 25–32 stały się poz. 27–34 (wymagało to zmian w przypisach – zmienione przypisy to obecne przypisy o numerach: 13, 14, 27, 28 i 30). Natomiast w deklaracji DEK-2-b – dotychczasowe poz. 19–25 stały się poz. 21–27 (wymagało to zmian w przypisach – zmienione przypisy to obecne przypisy o numerach: 12, 13, 21, 22 i 24). Dodatkowo zaktualizowano publikatory ustaw przywołanych w DEK-2-a i DEK-2-b.

Od kiedy nowe wzory?

Rząd przewiduje się, że dokumenty za okresy do marca 2022 r. będą składane na formularzach według wzorów określonych w przepisach dotychczasowych, a ich zmiana będzie docelowo dokonywana na nowych formularzach. 

DEK-R

Jedyna zmiana w deklaracji DEK-R polega na dodaniu w bloku informacyjnym nowej podstawy prawnej rozliczenia wpłat (art. 33b ust. 8 ustawy o rehabilitacji).

DEK-Z

Natomiast zmiany w deklaracji DEK-Z wynikają zarówno z ustawy zmieniającej, jak i z ustawy o ekonomii społecznej. Zmiana wynikająca z ustawy zmieniającej polega na dodaniu w bloku informacyjnym nowej podstawy prawnej rozliczenia wpłat (art. 33b ust. 8 ustawy o rehabilitacji). 

DEK-Z a INF-A

Natomiast ustawą o ekonomii społecznej rozszerzono krąg podmiotów uprawnionych do wystawiania informacji o kwocie obniżenia wpłat na PFRON oraz nałożono na nie obowiązek składania informacji, o których mowa w art. 21 ust. 2f ustawy o rehabilitacji, w tym informacji ewidencyjnej INF-Z (zmiany do art. 21 ust. 2f i art. 22 ust. 1 ustawy o rehabilitacji). Biorąc pod uwagę, że w systemie wpłat na PFRON dokumenty ewidencyjne, tj. deklaracja DEK-Z oraz informacja INF-Z, mogą być składane zamiennie tak, by ponownie nie składać tych dokumentów i nie powielać tych samych danych, gdy pracodawca już je przekazał w siostrzanym dokumencie – zakresy informacyjne tych dokumentów są ze sobą zsynchronizowane. Skoro w zatem INF-Z znajdą się dane identyfikujące nową grupę uprawnionych sprzedających, o których mowa w art. 22 ustawy o rehabilitacji, to takie same zmiany należało wprowadzić do wzoru DEK-Z. Dlatego proponuje się dodanie poz. 36 (status przedsiębiorstwa społecznego), 37 (data uzyskania tego statusu) i 38 (data utraty statusu) wraz z objaśnieniami nr 27–29. Konstrukcja tych pozycji jest analogiczna do konstrukcji danych dotyczących statusu pracodawcy chronionego rynku pracy (poz. 30–32 DEK-Z). Rozszerzenie kręgu uprawnionych sprzedających nastąpiło z dniem 30 października 2022 r. Dlatego za okresy do września 2022 r. włącznie pracodawca wykazuje w poz. 35 kod innego pracodawcy. Zmiana ta wymagała przenumerowania pozostałych pozycji w DEK-Z oraz korekt odwołania w objaśnieniach do pozycji 54 (dotychczasowa poz. 51 DEK-Z).

DEK-1-0, DEK-1-a, DEK-1-b, DEK-1-u, DEK-2-u i DEK-W

W pozostałych formularzach (DEK-1-0, DEK-1-a, DEK-1-b, DEK-1-u, DEK-2-u i DEK-W) zaktualizowano adresy publikacyjne powołanych w nich aktów prawnych.

Vacatio legis

Jednocześnie niezbędne jest zapewnienie 4-miesięcznego okresu na wdrożenie zmian w systemie e-PFRON2. Dlatego w tym okresie pracodawcy będą mogli składać deklaracje na dotychczasowych formularzach.

Podstawa prawna

Projekt rozporządzenia w sprawie ustalenia wzorów deklaracji składanych Zarządowi Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych przez pracodawców zobowiązanych do wpłat na ten Fundusz

Źródło informacji

Uzasadnienie do projektu rozporządzenia

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Ministerstwo Finansów nie żąda zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Taki mail to fake i próba oszustwa!

Ministerstwo Finansów ostrzega przed próbami oszustów w wiadomościach rzekomo pochodzących z MF. Oszuści podszywają się pod Ministerstwo Finansów żądając zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Ministerstwo Finansów nie jest nadawcą wiadomości tego typu. Może to być próba wyłudzenia danych lub środków finansowych. Trzeba patrzeć na adres nadawcy e-maila. Jeśli nie kończy się na „gov.pl”, a wiadomość dotyczy spraw urzędowych, konieczna jest większa czujność.

Olejomat - o co tu chodzi? Już działa 100 olejomatów w Polsce i pierwszy w Warszawie

O co chodzi z olejomatami? W Polsce jest już 100 olejomatów. Właśnie stanął pierwszy w Warszawie przy Centrum Handlowym Wola Park. Jak obsługiwać punkty zbiórki UCO? Gromadzone punkty można wymieniać na nagrody. Jakie?

Wielkopolskie: Samorząd województwa stawia na kolej i na razie nie chce inwestować w komunikację autobusową (połączenia regionalne i linie dowożące do stacji kolejowych)

Wielkopolski samorząd na razie nie zamierza angażować się w przewozy autobusowe czy rewitalizację linii kolejowych innych, niż te uwzględnione w programie Kolej Plus - przyznał PAP wicemarszałek woj. wielkopolskiego Wojciech Jankowiak. „Są pewne granice wysiłku finansowego województwa” - zaznaczył.

Stopy procentowe NBP spadły w grudniu 2025 r. o 0,25 pkt proc. Ekonomiści prognozują co nas czeka w 2026 roku

Na posiedzeniu w dniach 2-3 grudnia 2025 r. Rada Polityki Pieniężnej postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 4 grudnia 2025 r. 4,00 proc. w skali rocznej - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Taka decyzja RPP nie była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów.

REKLAMA

Brakuje 800 tys. zł na start Domu dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi

Dom dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi nie może wystartować. Brakuje 800 tys. zł na roczne utrzymanie miejsca. Tymczasem budynek jest gotowy do zamieszkania przez pierwsze osoby.

Inne zasady dla rolników w piątki i w soboty, a inne w pozostałe dni tygodnia. Kiedy i dlaczego mogą skorzystać ze zwolnienia podatkowego?

Produkty prosto od rolnika – czy to tylko hasło reklamowe, czy rzeczywista potrzeba? Jak wskazują doświadczenia ostatnich lat, raczej to drugie. Od czasu gdy gminy zostały obciążone obowiązkiem ułatwiania rolnikom prowadzenia handlu, taką potrzebę można łatwiej zrealizować.

Dalej nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak rozwiązać ten problem? Program „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”

Nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak można to rozwiązać? Wiceministra rodziny Aleksandra Gajewska proponuje, aby samorządy startowały do programu „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”. Można uzyskać 300 tys. na miejsca żłobkowe i 8 tys. na ich utrzymanie. Do kiedy można składać wnioski?

Co nam grozi gdy Prezydent skieruje do TK ustawę budżetową? Budżet państwa jako zakładnik sporu politycznego

W ostatnich dniach prawdziwą burzę wywołały słowa Prezydenta, który zadeklarował, że „jest gotów podjąć każdą decyzję” w sprawie ustawy budżetowej. Ceną za rozszerzenie konfliktu politycznego na obszar budżetu może być integralność państwa - pisze Michał Ostrowski, ekspert Instytutu Podatków i Finansów Publicznych.

REKLAMA

Fundusz Autobusowy w 2026 r.: 75 mln zł dla samorządów z województwa małopolskiego. Wnioski do 5 grudnia

Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych w 2026 roku w samorządach województwa małopolskiego można składać do 5 grudnia 2025 roku. Na działania wieloletnie przeznacza się prawie 75 mln zł.

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA