REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odwołanie dyrektora szkoły - cz. 1

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adwokat Dariusz Makulec
Odwołanie nauczyciela na kierowniczym stanowisku
Odwołanie nauczyciela na kierowniczym stanowisku

REKLAMA

REKLAMA

Dyrektor szkoły i inna osoba zajmująca stanowisko kierownicze w szkole może zostać odwołana z tego stanowiska w przypadkach enumeratywnie wymienionych w ustawie o systemie oświaty.

Dyrektor, wicedyrektor szkoły, a także inna osoba zajmująca stanowisko kierownicze może zostać odwołana z tego stanowiska przez organ, który powierzył to stanowisko. Przedmiotowym organem w przypadku dyrektora szkoły będzie organ prowadzący wójt (burmistrz, prezydent miasta), zarząd powiatu, zarząd województwa – 36a ust. 1 w zw. z art. 5 c pkt 2 ustawy o systemie oświaty, w przypadku wicedyrektora lub osoby zajmującej inne stanowisko kierownicze będzie to dyrektor szkoły – art. 37 ust. 1 ustawy o systemie oświaty.

REKLAMA

REKLAMA

Odwołanie następuje w formie zarządzenia w przypadku organu jednoosobowego i uchwały w przypadku organu kolegialnego.

Zobacz również: Dodatkowe zatrudnienie urzędnika i pracownika służby cywilnej

Przyczyny odwołania ze stanowiska kierowniczego zostały wyczerpująco wymienione w art. 38 ust. 1 ustawy o systemie oświaty. Przedmiotowymi przyczynami są:
1. złożenie przez nauczyciela rezygnacji, za trzymiesięcznym wypowiedzeniem;
2. ustalenie negatywnej oceny pracy lub negatywnej oceny wykonywania zadań wymienionych w art. 34 a ust. 2 ustawy o systemie oświaty w trybie określonym przepisami w sprawie oceny pracy nauczycieli - bez wypowiedzenia;
3. złożenie przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny wniosku, o którym mowa w art. 34 ust. 2a ustawy o systemie oświaty;
4. przypadki szczególnie uzasadnione, po zasięgnięciu opinii kuratora oświaty, a w przypadku szkoły i placówki artystycznej oraz placówki, o której mowa w art. 2 pkt 7, dla uczniów szkół artystycznych prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego - ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, może odwołać nauczyciela ze stanowiska kierowniczego w czasie roku szkolnego bez wypowiedzenia.

REKLAMA

W przypadku pierwszej wymienionej powyżej przyczyny należy wskazać, iż niezależnie od złożenia rezygnacji przez osobę zajmującą stanowisko kierownicze niezbędnym jest podjęcie przez organ odpowiednio zarządzenia albo uchwały o odwołaniu z zajmowanego stanowiska. Jednocześnie trzymiesięcznym okres wypowiedzenia należy liczyć zgodnie z art. 30 § 21 kodeksu pracy. Ponadto Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 10 lutego 2012 r. I OSK 2186/2011 wskazał, że w przypadku złożenia przez dyrektora wniosku o odwołanie w tym trybie, organ może zwolnić dyrektora z innych przyczyn, szczególnie jeśli uzna, że istnieją przesłanki określone w art. 38 ust. 1 pkt 2 ustawy o systemie oświaty.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wskazana powyżej druga przyczyna w zakresie ustalenia negatywnej oceny pracy dyrektora szkoły i innych osób zajmujących stanowiska kierownicze następuje zgodnie z treścią art. 6a Karty Nauczyciela.

Zarówno w przypadku ustalenia negatywnej oceny pracy, jak i również negatywnej oceny wykonywania zadań sąd kontroluje prawidłowość i rzetelność tych ocen w trakcie postępowania (Wyrok Sądu Najwyższego - Izba Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych z dnia 14 stycznia 2013 r. I PK 160/2012). Tym samym samo wyczerpanie procedury przewidzianej w Karcie Nauczyciela i utrzymane negatywnej oceny dla dyrektora, a następnie odwołanie na tej podstawie nie uniemożliwia kwestionowanie jej zasadności w toku postępowania.

Zobacz również: Odwołanie dyrektora szkoły - cz. 1

Podstawa prawna:
1. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. 2006 r., Nr 97, poz. 674 z późn. zm.) (stan prawny na dzień 30 grudnia 2013 r.);
2. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. 2004 r. Nr 256 poz. 2572, z późn. zm.) (stan prawny na dzień 30 grudnia 2013 r.).

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

REKLAMA

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

REKLAMA

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

REKLAMA