REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sieć szkół zakończona - reforma oświaty 2017 r.

Sieć szkół zakończona - reforma oświaty 2017 r./ fot. Fotolia
Sieć szkół zakończona - reforma oświaty 2017 r./ fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kuratorzy oświaty zaopiniowali już wszystkie uchwały w sprawie projektu dostosowania sieci szkół do nowego ustroju szkolnego.

Wdrażana obecnie reforma edukacji ma charakter ewolucyjny. Zmiany zaczną się w roku szkolnym 2017/2018, a zakończą w roku szkolnym 2022/2023. Z kolei zmiany w liceach ogólnokształcących i technikach mają być zapoczątkowane od roku szkolnego 2019/2020, a zakończą się w roku szkolnym 2023/2024.

REKLAMA

Zgodnie z prawem, do 31 marca br. powinno być podjętych 2858 uchwał w sprawie dostosowania sieci szkół do nowego ustroju szkolnego, w tym:

  • 380 przez rady powiatów – uchwał w sprawie dostosowania sieci szkół ponadgimnazjalnych, specjalnych i ponadpodstawowych do nowego ustroju szkolnego (314 podjętych przez powiaty i 66 przez miasta na prawach powiatów);
  • 2478 przez rady gmin – uchwał w sprawie dostosowania sieci szkół podstawowych i sieci gimnazjów do nowego ustroju szkolnego (zgodnie z podziałem administracyjnym w Polsce są: 302 gminy miejskie, 1555 gmin wiejskich i 621 gmin miejsko-wiejskich).

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe zobowiązała rady gmin i powiatów do:

  • podjęcia uchwały w sprawie projektu dostosowania sieci do nowego ustroju szkolnego;
  • uzyskania opinii kuratora oświaty (opinia jest wiążąca);
  • uzyskania opinii reprezentatywnych związków zawodowych (opinia nie jest wiążąca);
  • podjęcia uchwały w sprawie dostosowania sieci do nowego ustroju szkolnego.

Do dziś do kuratorów oświaty wpłynęło w sumie 2815 uchwał w sprawie projektów dostosowania sieci szkół, z czego 377 od powiatów (99,21 proc.), a 2438 ze strony gmin (98,39 proc.).

W całym kraju kuratorzy oświaty zaopiniowali wszystkie nadesłane do nich uchwały.  Żadna z uchwał przekazanych kuratorom nie otrzymała opinii negatywnej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do 28 marca br. samorządy podjęły 1147 uchwał w sprawie dostosowania sieci do nowego ustroju szkolnego (40,75% wszystkich samorządów, których uchwały zostały zaopiniowane przez kuratora).

Jak wynika z informacji kuratorów oświaty, blisko 60% samorządów ostateczną uchwałę podejmie na sesjach rady zaplanowanych na 29, 30 i 31 marca.

Ostateczne uchwały o nowej sieci szkół podjęły już takie miasta jak: Warszawa, Szczecin, Koszalin, Poznań, Rzeszów, Zielona Góra, Białystok, Lublin, Wrocław i Zamość.

Zobacz również: Oświata

REKLAMA

Do 31 marca samorządy mają czas na podjęcie uchwał w sprawie dostosowania sieci szkół do nowego ustroju szkolnego. Odpowiadając na prośbę wielu z nich przygotowaliśmy specjalne materiały informacyjne oraz projekt przykładowej uchwały w sprawie projektu dostosowania sieć szkół do nowego ustroju szkolnego (tzw. specuchwały), tak aby ułatwić samorządom przygotowanie się do wdrożenia nowego prawa.

Proces przyjmowania uchwał w sprawie projektu dostosowania sieci szkół przebiega zgodnie z harmonogramem. Jednostki samorządu terytorialnego są świadome spoczywającej na nich odpowiedzialności i ustalają sieć szkół biorąc pod uwagę lokalne potrzeby i uwarunkowania.

Podczas wprowadzania zmian jesteśmy blisko każdego samorządu, każdej szkoły i każdego rodzica. Do dyspozycji lokalnych władz są kuratorzy oświaty i wojewodowie, którzy mają za zadanie wspieranie procesu organizowania oświaty zgodnie z nowym ustrojem szkolnym.

REKLAMA

W Ministerstwie Edukacji Narodowej powołany został zespół do spraw wdrażania reformy, który koordynuje działania związane z reformą edukacji, w tym w szczególności wspieranie samorządów, nauczycieli, dyrektorów szkół, rodziców i uczniów.

Równocześnie, we wszystkich województwach przy kuratoriach oświaty, działają regionalne zespoły koordynacyjne. Odpowiadają na pytania dyrektorów, rodziców i samorządów, a także wyjaśniają, na czym polegać będą przekształcenia szkół niezbędne do przeprowadzenia zmiany struktury szkolnej. Kuratorzy oświaty zdiagnozowali każdą gminę na swoim terenie, wiedzą gdzie mogą pojawić się ewentualne trudności i pomagają w ich rozwiązywaniu. Kontakt do poszczególnych koordynatorów wdrażania reformy w regionie można znaleźć na stronie internetowej: www.reformaedukacji.men.gov.pl.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Od początku stycznia do 29 marca 2017 r., zorganizowano 876 spotkań, narad i konferencji dotyczących wdrażania reformy oświaty. Uczestniczyło w nich ok. 40.000 osób (między innymi dyrektorzy szkół i placówek, rodzice, samorządowcy).

Kuratorzy oświaty i wojewodowie nadal są do dyspozycji samorządów, nauczycieli i rodziców i monitorują stan wdrażania reformy.

Wdrażanie nowej podstawy programowej

14 lutego br. Minister Anna Zalewska podpisała rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej. Będzie ona obowiązywała już od 1 września tego roku. Z nowej podstawy programowej będą uczyli się uczniowie klas I,IV,VII szkoły podstawowej. Podstawa będzie obowiązywała:

  • w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz w innych formach wychowania przedszkolnego,
  • szkołach podstawowych ‒ dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym,
  • w branżowej szkole I stopnia,
  • szkole specjalnej przysposabiającej do pracy,
  • w pierwszych semestrach szkoły policealnej, a w latach następnych również w kolejnych semestrach tej szkoły.

Szkolenia dla nauczycieli z nowej podstawy programowej

Równocześnie Ośrodek Rozwoju Edukacji od 27 lutego br. rozpoczął cykl konferencji dotyczących wdrażania nowej podstawy programowej. Udział w nich biorą dyrektorzy i pracownicy placówek doskonalenia nauczycieli, a także nauczyciele-konsultanci, nauczyciele-doradcy metodyczni.

Celem konferencji jest zapoznanie pracowników systemu doskonalenia ze zmianami wynikającymi z reformy edukacji oraz przygotowanie ich do wsparcia nauczycieli i dyrektorów szkół we wdrażaniu nowej podstawy programowej, obowiązującej od roku szkolnego 2017/2018.

W spotkaniu uczestniczą koordynatorzy zespołów do spraw opracowania nowej podstawy programowej, a także ich współautorzy i członkowie poszczególnych zespołów.

Dotychczasowe konferencje organizowane w Ośrodku Rozwoju Edukacji dotyczyły między innymi przygotowania do nowej podstawy programowej z języka polskiego i języka obcego, zawodowego i specjalnego, przedmiotów przyrodniczych, historii, wiedzy o społeczeństwie, wychowania fizycznego oraz wychowania do życia w rodzinie i edukacji dla bezpieczeństwa.

Do 7 kwietnia br. odbędą się jeszcze trzy konferencje. Dotyczyć one będą wdrażania nowej podstawy programowej z muzyki, plastyki, techniki, matematyki, informatyki i edukacji wczesnoszkolnej.

Dodatkowo do końca obecnego roku szkolnego placówki doskonalenia nauczycieli zaplanowały w całej Polsce 4056 szkoleń z wdrażania nowej podstawy programowej, w których udział weźmie 227 356 nauczycieli.

Przygotowywane są również dla nauczycieli poszczególnych przedmiotów pakiety informacyjne o nowej podstawie programowej.

Podręczniki do nowej podstawy programowej

Do końca czerwca 2017 r. przygotowane zostaną nowe podręczniki do nowej podstawy programowej. Podręczniki, materiały edukacyjne, materiały ćwiczeniowe uczniowie szkół podstawowych oraz klas gimnazjalnych otrzymają bezpłatnie bezpośrednio w swoich szkołach. Do 27 marca br. do Ministerstwa Edukacji Narodowej wpłynęły 74 wnioski o dopuszczenie do użytku szkolnego podręczników, w tym do I etapu edukacyjnego 17 i do II etapu edukacyjnego 57.

Do 48 podręczników zostali już wyznaczeni rzeczoznawcy. Rzeczoznawcy w ciągu 30 dni wydają opinię stwierdzając w niej, czy podręcznik spełnia warunki określone w rozporządzeniu oraz wskazują wszystkie uchybienia podręcznika i konieczne do wprowadzenia poprawki.

Polecamy: Gazeta Samorządu i Administracji

Dotychczas odbyło się 3 z zaplanowanych 9 spotkań rzeczoznawców. Udział w nim wzięło 103 rzeczoznawców podręczników do matematyki, języków obcych nowożytnych i języka polskiego. Planowane są kolejne spotkania.

Zarówno wnioskodawcy ubiegający się o dopuszczenie podręcznika do użytku szkolnego, jak również nauczyciele, dyrektorzy szkół, rodzice uczniów mogą na bieżąco obserwować proces dopuszczenia podręczników uwzględniających nową podstawę programową.

Informacja o przebiegu procedury dopuszczenia do użytku szkolnego poszczególnych podręczników opracowanych do nowej podstawy programowej, w tym również o uzyskanych przez podręczniki opiniach znajduje się na stronie internetowej https://podreczniki.men.gov.pl/wnioski_dopuszczenie.php?pp=2017

Stan prac nad projektami rozporządzeń dotyczącymi reformy oświaty

Ministerstwo Edukacji Narodowej w I i II kwartale tego roku zaplanowało wydanie 40 rozporządzeń Ministra Edukacji Narodowej, dotyczących reformy oświaty, w tym 17 rozporządzeń w I kwartale oraz 23 rozporządzenia w II kwartale.

Zgodnie z harmonogramem wdrażania zmian w systemie edukacji Minister Edukacji Narodowej podpisała rozporządzenia, które w szczegółowy sposób określają m.in. organizację pracy szkół, rekrutacji oraz ramowych planów nauczania.

Do 29 marca Minister Edukacji Narodowej podpisała 12 rozporządzeń w sprawie:

  1. podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej;
  2. dopuszczania do użytku szkolnego podręczników;
  3. klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego;
  4. przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego do dotychczasowego trzyletniego liceum ogólnokształcącego, czteroletniego technikum oraz branżowej szkoły I stopnia przeprowadzanego dla kandydatów będących absolwentami dotychczasowego gimnazjum na lata szkolne 2017/2018 – 2019/2020 oraz postępowania uzupełniającego do tych szkół;
  5. przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego oraz postępowania uzupełniającego do publicznych przedszkoli, szkół i placówek;
  6. wysokości wskaźników zwiększających kwoty dotacji celowej na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe dla uczniów niepełnosprawnych;
  7. zmiany rozporządzenia w sprawie wysokości wskaźników zwiększających kwoty dotacji celowej na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe dla uczniów niepełnosprawnych ;
  8. udzielania dotacji celowej na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe;
  9. ramowych planów nauczania w szkołach publicznych;
  10. szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli;
  11. podstawy programowej kształcenia w zawodach;
  12. warunków tworzenia, organizacji oraz działania oddziałów i szkół sportowych oraz oddziałów i szkół mistrzostwa sportowego.

Do końca I kwartału zaplanowano wydanie 5 rozporządzeń, m.in. w sprawie:

  1. szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli;
  2. zmiany rozporządzenia w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych;
  3. udzielania gminom dotacji celowej z budżetu państwa na dofinansowanie zadań w zakresie wychowania przedszkolnego.

Z kolei w II kwartale zaplanowano wydanie 23 rozporządzeń.

Kolejne działania podejmowane przez MEN

Na początku listopada ubiegłego roku został powołany Zespół do spraw statusu zawodowego pracowników oświaty, którego zadaniem jest wypracowywanie rozwiązań systemowych w dziedzinie edukacji narodowej oraz definiowanie długofalowej strategii polityki oświatowej w zakresie praw i obowiązków pracowników oświaty, w szczególności w zakresie finansowania oświaty, wynagradzania nauczycieli, awansu zawodowego, czasu
i warunków pracy nauczycieli. W pracach Zespołu uczestniczą przedstawiciele oświatowych związków zawodowych, organizacji jednostek samorządu terytorialnego oraz ministerstw.

Zakończenie prac Zespołu pozwoli na zaprojektowanie kierunków zmian przepisów prawa w zakresie statusu zawodowego nauczycieli, w tym w zakresie wynagradzania nauczycieli,
a w konsekwencji na odpowiedni wzrost wynagrodzeń nauczycieli.

Źródło: Ministerstwo Edukacji Narodowej

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Ministerstwo Edukacji Narodowej

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ostrzeżenie dla Polaków podróżujących do Iranu. MSZ wydało ważny komunikat

Ze względu na rosnące napięcia między Iranem a Izraelem oraz ryzyko działań zbrojnych, Ministerstwo Spraw Zagranicznych zdecydowanie odradza podróże do Iranu. Polscy obywatele, którzy aktualnie przebywają w Iranie, powinni jak najszybciej opuścić ten kraj.

Ponad 27 mln zł dofinansowania na zajęcia sportowe dla osób z niepełnosprawnościami. Nabór wniosków rozstrzygnięty

Minister Sportu i Turystyki rozstrzygnął nabór wniosków na realizację Programu Upowszechniania Sportu Osób Niepełnosprawnych w 2024 r. Dofinansowanie z Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej wynosi 27 026 000 zł.

Nowa Strategia Cyberbezpieczeństwa Polski na lata 2024-2029. "Wkrótce zostaną zaprezentowane szczegóły"

Wiceminister cyfryzacji, Paweł Olszewski, zapowiedział w piątek, że szczegóły nowej Strategii Cyberbezpieczeństwa RP na lata 2024-2029 zostaną wkrótce zaprezentowane.

Zakaz reklamy fast foodów na bilboardach. Powód: plaga otyłości. Kiedy w Polsce takie przepisy? Czego nie można reklamować już teraz?

Otyłość to problem coraz większej liczby nastolatków. Głównie z tego powodu lokalni politycy w Anglii zakazują reklamowania produktów wysokoprzetworzonych na billboardach. Ogólnokrajowych czy ogólnoeuropejskich zasad regulujących tę kwestię nie należy się spodziewać, ale eksperci podkreślają, że ten sam nośnik można wykorzystać do kampanii pro-zdrowotnej. 

REKLAMA

Wystarczy 3 godziny dziennie i dolegliwości masz jak w banku. Może to dotyczyć nawet co drugiego Polaka

Najnowsze badania potwierdzają starą prawdę, że granie na komputerze nie służy zdrowiu. Dlaczego jednak profesjonalni gracze, którzy poświęcają na grę bardzo dużo czasu, nie cierpią bardziej niż amatorzy?

RPO: Nauczyciele mianowani są gorzej traktowani co do ochrony przedemerytalnej. MEN rozważy zmianę przepisów

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił do ministra edukacji o rozważenie zmiany przepisów Karty Nauczyciela. Chodzi o zrównanie uprawnień nauczycieli mianowanych z uprawnieniami nauczycieli zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, związanych z ochroną przedemerytalną i prawem do wynagrodzenia za cały okres pozostawania bez pracy w przypadku przywrócenia nauczyciela do pracy przez sąd pracy i podjęcia przez niego zatrudnienia. Barbara Nowacka, minister edukacji zapowiedziała powołanie Zespołu, który będzie analizował zgłaszane postulaty odnośnie sytuacji prawnej nauczycieli – także w zakresie ochrony przedemerytalnej i prawa do wynagrodzenia za cały okres pozostawania bez pracy w przypadku przywrócenia do pracy przez sąd pracy.

Ceny biletów komunikacji miejskiej nie wzrosną i nie zmniejszy się liczba miejsc w przedszkolach. Trzeba też zerwać łatkę miasta maczet.

Trzeba szukać oszczędności, ale ceny biletów komunikacji miejskiej nie wzrosną. Nie zmniejszy się też liczba miejsc w przedszkolach. Łukasz Gibała twierdzi też, że ma pomysł na Kraków bez partyjniactwa i opowiedział o tym w programie Gość INFOR.PL

60 złotych brutto za godzinę dodatkowych zajęć dla nauczycieli. Będzie można wykorzystać 100 dodatkowych godzin

W programie „Aktywna Szkoła” właśnie wprowadzono istotne zmiany. Osoby prowadzące zajęcia dostaną wyższe wynagrodzenie. Poszerzy się też katalog osób prowadzących zajęcia.

REKLAMA

Prezes NFOŚiGW dla "DGP": perspektywa ewentualnego wycofania dotacji dla pieców gazowych wywołuje niezadowolenie i niepewność

Decyzja o dalszym dofinansowaniu pieców gazowych w ramach programu Czyste Powietrze będzie musiała zostać podjęta w tym roku – powiedziała "Dziennikowi Gazecie Prawnej" prezes NFOŚiGW Dorota Zawadzka-Stępniak.

Ile depresja Polaków kosztuje gospodarkę?

66,6% - aż tle dorosłych Polaków odczuwa przynajmniej jeden z syndromów kojarzonych z depresją. Najczęściej to uczucie zmęczenia i obniżenie nastroju. To poprawa względem ubiegłego roku, ale wciąż bardzo duża liczba. Tak wynika z danych najnowszego raportu. Autorzy badania szacują, że gospodarka traci na tym około 3 mld zł rocznie. 

REKLAMA