REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w roku szkolnym 2016/2017

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Olga Zych
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w roku szkolnym 2016/2017./ fot. Fotolia
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w roku szkolnym 2016/2017./ fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rozporządzenie podpisane 8 sierpnia 2017 roku przez minister Annę Zalewską nakłada na publiczne przedszkola, szkoły oraz placówki wychowawcze obowiązek udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom, rodzicom i nauczycielom. Co zmieni się 1 września 2017 roku w sytuacji osób korzystających z pomocy psychologiczno-pedagogicznej?

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna to przede wszystkim działania szkoły mające na celu rozpoznawanie i zaspokajanie specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów oraz kształtowanie umiejętności efektywnego uczenia się. Równie ważne jest jednak wspieranie rodziców w rozwijaniu umiejętności wychowawczych i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych.

REKLAMA

REKLAMA

Opisywana w rozporządzeniu pomoc psychologiczno–pedagogiczna jest dobrowolna i nieodpłatna. Jej formy powinny być dostosowane do wieku i sytuacji korzystających z niej osób, dlatego Rozporządzenie wprowadza szeroki katalog działań wspierających uczniów, rodziców i nauczycieli.

Rozporządzenie, które wejdzie w życie z początkiem nowego roku szkolnego zachowuje dotychczasowe rozwiązania dotyczące organizowania i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Celem nowej regulacji jest dostosowanie przepisów do zmienionego ustawą Prawo oświatowe systemu szkół oraz uszczegółowienie zadań nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Szerszy zakres obowiązków nauczycieli

Ministerstwo uzasadnia, że to nauczyciele i inne osoby bezpośrednio pracujące z dziećmi mogą najłatwiej i najtrafniej zaobserwować i zdiagnozować problemy uczniów. Autorzy projektu zapewniają, że nauczyciele są przygotowani do rozpoznawania specjalnych potrzeb uczniów ze względu na standardy kształcenia w tej grupie zawodowej.

Autorzy podkreślają, że poradnie psychologiczno-pedagogiczne i szkolni specjaliści (psycholodzy, pedagodzy, logopedzi, doradcy zawodowi i terapeuci pedagogiczni) pełnią ważną rolę w systemie oświaty i dlatego ich zadania nie zmienią się: będą zapewniali diagnozę, oddziaływania terapeutyczne i wspierali szkoły we właściwej organizacji kształcenia dzieci i młodzieży. Ponadto będą udzielali bezpośredniej pomocy uczniom, rodzicom i nauczycielom.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Postępowanie administracyjne

Nową formą opisywanej pomocy będą zajęcia rozwijające umiejętności uczenia się. Rozporządzenie określa również czas trwania zajęć prowadzonych w szkołach w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz limity liczebności grup (§7 – 11, §15). Zajęcia takie prowadzone powinny być z użyciem aktywizujących metod pracy.

Zindywidualizowana ścieżka dla wybranych uczniów

REKLAMA

Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, których stan zdrowia pozwala na uczęszczanie do przedszkola lub szkoły, powinni uczyć się wraz z rówieśnikami i mieć zapewnione odpowiednie wsparcie i opiekę ze strony szkoły. Można jednak dostosować proces nauczania do szczególnych potrzeb edukacyjnych uczniów, którzy nie mogą realizować wszystkich zajęć wspólnie z oddziałem. W projekcie przewiduje się nową formę pomocy psychologiczno-pedagogicznej: zindywidualizowaną ścieżkę realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego oraz zindywidualizowaną ścieżkę kształcenia (§ 6 i § 12), w ramach której uczeń powinien realizować wszystkie zajęcia określone w programie nauczania – z oddziałem przedszkolnym lub indywidualnie z nauczycielem czy wychowawcą. Ministerstwo podkreśla, że najważniejsze w działaniu każdej placówki powinno być dążenie do pełnego, rzeczywistego włączenia i integracji z rówieśnikami ucznia, również ucznia niepełnosprawnego.

Tak określony priorytet stoi również za zmianą w funkcjonowaniu klas terapeutycznych opisaną w § 13 Rozporządzenia. Od 1 września 2017 roku klasy takie organizowane będą również dla uczniów wymagających niestandardowego sposobu nauczania ze względu na stan zdrowia.

W projektowanych przepisach wskazano, że zindywidualizowanej ścieżki nie organizuje się dla uczniów objętych kształceniem specjalnym, ani uczniów objętych indywidualnym rocznym obowiązkowym przygotowaniem przedszkolnym lub indywidualnym nauczaniem. Nauka tych uczniów będzie odbywała się na zasadach określonych w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym oraz rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego lub indywidualnego nauczania.

Opracowano na postawie:

Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach z 8 sierpnia 2017 roku.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania cholesterolu w bilansie sześciolatka. Od kiedy?

Od 5 maja do programu badań bilansu zdrowia sześciolatka wchodzi lipidogram. Rzeczniczka praw dziecka Monika Horna-Cieślak uważa to za ogromny sukces, bo zwiększy się świadomość, że choroby serca mogą dotykać także młodych.

Jak i kiedy rezerwować wakacje, żeby było najtaniej?

Jak Polacy planują wakacje? Na ostatnią chwilę czy z wyprzedzeniem? Jak najtaniej zarezerwować hotel? Czy Polacy chętnie spędzają wakacje w kraju?

Kalendarz szczepień dorosłych [TABELA]

Kalendarz szczepień dorosłych. Kiedy i na co warto się zaszczepić? Które szczepionki są szczególnie zalecane dla seniorów? Ile dawek poszczególnych szczepionek? Polskie Towarzyszko Medycyny rodzinnej we współpracy z Fundacją MY PACJENCI opracowało kalendarz szczepień dla dorosłych.

Branża pirotechniczna chce wzmocnić potencjał obronny kraju

W odpowiedzi na zapowiadane przez rząd plany dotyczące szeroko zakrojonych szkoleń wojskowych, przedstawiciele branży pirotechnicznej, w liście wysłanym do ministrów obrony oraz spraw wewnętrznych i administracji, podkreślają swoje unikalne kompetencje i zasoby. Chodzi o wzmocnienie bezpieczeństwa państwa oraz efektywną współpracę ze strukturami obronnymi.

REKLAMA

Od 1 stycznia 2026 r. nowy obowiązek jednostek sektora finansów publicznych. Chodzi o zmiany w zakresie rejestru umów

Od 1 stycznia 2026 r. nowy obowiązek jednostek sektora finansów publicznych. Chodzi m.in. o zmiany w zakresie rejestru umów. Projekt nowelizacji trafił do opiniowania. Projektodawcą jest Ministerstwo Finansów.

8400 zł brutto dla pracowników pomocy społecznej? 3-miesięczny urlop? Związkowcy przedstawili propozycje

Ile zarabia pracownik pomocy społecznej? A ile powinien zarabiać? Związkowa Alternatywa domaga się radykalnej poprawy warunków pracy i wynagrodzeń zatrudnionych w tym sektorze. Związek oczekuje skokowego wzrostu płac, dotrzymania przez rząd złożonych wcześniej obietnic, a także zapewnienia urlopu regeneracyjnego i warunków do rozwoju zawodowego dla wszystkich zatrudnionych w sektorze pomocy społecznej.

Gminy mają problemy finansowe, bo słabo ściągają zaległe czynsze, podatki, kary i tym podobne zobowiązania

Podatki, czynsze za mieszkania komunalne, wodę, wywóz śmieci, alimenty i mandaty – takich opłat nie regulują konsumenci oraz firmy wobec gmin. Nazbierało się tego już ponad 17,5 miliarda złotych. Jednocześnie gminy narzekają na brak pieniędzy na remonty, budowę mieszkań i inne ważne przedsięwzięcia.

36 lat w oczekiwaniu na diagnozę. Pacjenci z chorobami rzadkimi wciąż czekają na zmiany

W Polsce ponad 3 miliony osób zmaga się z chorobami rzadkimi, a system opieki zdrowotnej wciąż nie jest odpowiednio przystosowany do ich potrzeb. Czas oczekiwania na diagnozę często rozciąga się na lata, co prowadzi do pogorszenia zdrowia pacjentów i stanowi ogromne obciążenie dla ich rodzin. Oto historie pacjentów, którzy latami czekali na diagnozę.

REKLAMA

4666 zł dla każdego sołtysa? Wybory organizowane przez PKW?

Czy sołtysi otrzymają wynagrodzenia na poziomie ustawowej płacy minimalnej? Czy wybory na sołtysa będą organizowane przez Państwową Komisję Wyborczą, a kandydaci organizować będą kampanie w swoich wsiach? Profesjonalizacje działań najmniejszych jednostek administracyjnych zaproponował jeden z kandydatów na Prezydenta PR.

Status ochrony wilka. Komisja Europejska proponuje zmiany

7 marca 2025 r. weszły w życie zmiany dotyczące załączników do konwencji berneńskiej. Chodzi o zmianę statusu ochrony wilka. Komisja UE proponuje dostosowanie statusu ochrony wilka w prawodawstwie UE do konwencji berneńskiej.

REKLAMA