Indywidualne nauczanie dzieci w roku szkolnym 2017/2018 r.
REKLAMA
REKLAMA
Nowe szkoły, nowe zasady
Potrzeba wydania nowego rozporządzenia związana jest z reformą zmieniającą ustrój szkolny. W jej obliczu konieczne stało się wprowadzenie regulacji umożliwiającej organizowanie indywidualnego nauczania uczniom klas VII i VIII szkoły podstawowej oraz uczniom nowych szkół ponadpodstawowych. Nie są to jednak jedyne zmiany, jakie wprowadzi akt podpisany 8 sierpnia 2017 r. przez minister Annę Zalewską.
REKLAMA
Rozporządzenie określa sposób organizowania indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci, indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży. Jest ono realizowane przez czas wskazany w orzeczeniu lekarskim, jeśli stan zdrowia dziecka uniemożliwia lub znacznie utrudnia jego uczęszczanie do przedszkola lub innej placówki oświatowej (oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej lub szkoły).
Zobacz: Oświata
REKLAMA
W indywidualnym przygotowaniu przedszkolnym realizuje się programy wychowania przedszkolnego uwzględniające podstawę programową wychowania przedszkolnego, dostosowane do potrzeb rozwojowych, edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dziecka. Od realizacji pewnych zadań nauczyciel może jednak odstąpić po konsultacji z uczniem lub z jego rodzicami.
Rozporządzenie zawiera szereg szczegółowych regulacji dotyczących sposobu realizowania indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci oraz indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży. Określa również minimalny tygodniowy wymiar godzin zajęć indywidualnego przygotowania przedszkolnego (§8) oraz nauczania(§9).
Nauka w domu tylko w wyjątkowych przypadkach
Nowością jest odstąpienie od możliwości organizowania indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego oraz indywidualnego nauczania na terenie przedszkola, innej formy wychowania przedszkolnego lub szkoły (§5). Takie rozwiązanie motywowane jest założeniem, że opisywany sposób realizacji obowiązku szkolnego przeznaczony jest wyłącznie dla dzieci i uczniów niezdolnych do regularnego uczestniczenia w standardowych zajęciach (patrz rozporządzenie o w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym).
Zobacz: Opieka społeczna
REKLAMA
Jednocześnie rozporządzenie wprowadza przepis przejściowy, w myśl którego dzieci posiadające orzeczenie wydane przed dniem 1 września 2017 r., mogą uczestniczyć w zajęciach organizowanych w przedszkolu, innej formie wychowania przedszkolnego lub szkole, jeżeli taki sposób realizacji obowiązku szkolnego lub przedszkolnego został określony w orzeczeniu, a szkoła bądź przedszkole dysponuje pomieszczeniem przystosowanym do prowadzenia zajęć z dzieckiem albo uczniem o szczególnych potrzebach.
Ministerstwo uznało jednak, że stan zdrowia dziecka nie powinien uniemożliwiać mu realizacji treści programowych, kontaktu z rówieśnikami i uczestniczenia w życiu społeczności przedszkolnej lub szkolnej. Stąd w rozporządzeniu znalazła się stosunkowo szeroka regulacja, nakładająca na dyrektora szkoły obowiązek podejmowania działań umożliwiających dziecku lub uczniowi kontakt z rówieśnikami lub podejmowanie innych aktywności w środowisku szkolnym lub przedszkolnym. Zadaniem nauczyciela jest obserwowanie dziecka i przekazywanie uwag dyrektorowi, by aktywności te były dostosowane do jego stanu psychofizycznego.
Opracowana na podstawie:
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 8 sierpnia 2017 r. w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.