Podwyższony dodatek osłonowy: Czy gminy mają prawo do sprawdzania w bazie CEEB zgłoszenia pieca węglowego [komunikat UODO i Ministerstwa Środowiska]
REKLAMA
REKLAMA
- Ile wynosi podwyższony dodatek osłonowy?
- Weryfikacja wniosków o dodatek osłonowy – stanowisko UODO
- Wójt, burmistrz lub prezydent miasta mają prawo sprawdzania wniosku o dodatek osłonowy tylko co do kryterium dochodowego
- Dodatek osłonowy a UODO – komunikat Ministerstwo Klimatu i Środowiska
Ile wynosi podwyższony dodatek osłonowy?
Podwyższony dodatek osłonowy wynosi rocznie:
REKLAMA
1) 500 zł dla gospodarstwa domowego jednoosobowego;
2) 750 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z 2 do 3 osób;
3) 1062,50 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z 4 do 5 osób;
4) 1437,50 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z co najmniej 6 osób.
W przypadku gdy wysokość dodatku osłonowego, jest niższa niż 20 zł, dodatek ten nie przysługuje.
REKLAMA
Zasady te stosuje się, w przypadku gdy głównym źródłem ogrzewania gospodarstwa domowego jest kocioł na paliwo stałe, kominek, koza, ogrzewacz powietrza, trzon kuchenny, piecokuchnia, kuchnia węglowa lub piec kaflowy na paliwo stałe, zasilane węglem lub paliwami węglopochodnymi, zgłoszone do centralnej ewidencji emisyjności budynków, o której mowa w art. 27a ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (Dz. U. z 2021 r. poz. 554, 1162 i 1243).
W toku przyznawania dodatku osłonowego istotne jest więc sprawdzenie przez gminę, czy wniosek o zgłoszenie pieca węglowego został zgłoszony do CEEB. Urząd Ochrony Danych Osobowych nie widzi podstawy prawnej do takiej weryfikacji.
Weryfikacja wniosków o dodatek osłonowy – stanowisko UODO
UODO stwierdził, że z przepisów prawa nie wynika uprawnienie dla podmiotu rozpatrującego wnioski o dodatek osłonowy (niezależnie od tego czy będzie to wójt, czy ośrodek pomocy społecznej) do weryfikowania faktu zgłoszenia źródła ogrzewania do CEEB.
Wójt, burmistrz lub prezydent miasta mają prawo sprawdzania wniosku o dodatek osłonowy tylko co do kryterium dochodowego
REKLAMA
UODO stwierdził, że zawarte w art. 2 ust. 14 ustawy o dodatku osłonowym odesłanie do przepisów innych ustaw (w tym art. 25 ust. 3 ustawy o świadczeniach rodzinnych) stosuje się wyłącznie do ustalenia przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta prawa do dodatku osłonowego, ale wyłącznie w zakresie ustalenia spełnienia kryterium dochodowego (o którym mowa w art. 2 ust. 1). Odesłania tego nie można zatem stosować do weryfikacji kryterium określonego w art. 2 ust. 6 ustawy o dodatku osłonowym, tj. kryterium posiadania określonego źródła ogrzewania zgłoszonego do CEEB.
Jednocześnie wskazał, że kwestia udostępniania informacji zgromadzonych w CEEB uregulowana jest w ustawie z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków. Zgodnie z jej art. 27d ust. 1 pkt 14 i pkt 16 dane i informacje zgromadzone w ewidencji udostępnia się, o ile są one niezbędne do realizacji ich ustawowych zadań, m.in.: ośrodkom pomocy społecznej lub centrom usług społecznych oraz wójtom, burmistrzom lub prezydentom miasta.
UODO zauważył, że ww. przepisy jeszcze nie obowiązują. Wejdą w życie z dniem wdrożenia rozwiązań technicznych, określonych w komunikacie ministra właściwego do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa, o którym mowa w art. 18 pkt 3 ustawy z dnia 28 października 2020 r. o zmianie ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz niektórych innych ustaw. Komunikat dotyczący wdrożenia rozwiązań technicznych umożliwiających udostępnianie danych i informacji z CEEB nie został dotychczas wydany.
Niezależnie od tego UODO zauważył, że przepisy powyższe normują udostępnianie danych zgromadzonych w CEEB, nie dotyczą natomiast zgłoszeń papierowych złożonych w gminach, a jeszcze niewprowadzonych do ewidencji.
Dodatek osłonowy a UODO – komunikat Ministerstwo Klimatu i Środowiska
W związku z licznymi pytaniami dotyczącymi weryfikacji zgłoszeń źródeł ogrzewania do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków (CEEB) przy rozpatrywaniu wniosków o podwyższony dodatek osłonowy w kontekście opinii Urzędu Ochrony Danych Osobowych Ministerstwo Klimatu i Środowiska przygotowało wyjaśnienia.
Przy rozpatrywaniu wniosków o podwyższony dodatek osłonowy w kontekście opinii zamieszczonej na stronie Urzędu Ochrony Danych Osobowych, Ministerstwo Klimatu i Środowiska podkreśla, że:
- weryfikując prawdziwość danych wskazanych we wniosku o wypłatę dodatku osłonowego, organ rozpatrujący wniosek powinien kierować się racjonalnością podejmowanych działań i korzystać przede wszystkim z dostępnych dla siebie informacji – w przypadku zgłoszenia źródła ogrzewania do CEEB, rozpatrujący wniosek o wypłatę dodatku osłonowego może zweryfikować we własnym zakresie, czy taka deklaracja została złożona w gminie.
- oświadczenia wnioskodawcy zawarte we wniosku o wypłatę dodatku osłonowego składane są pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń. Wobec tego podczas weryfikacji wniosku zasadnym jest poleganie na kulturze oświadczenia i kierowanie się informacją zadeklarowaną przez wnioskodawcę.
- organ rozpatrujący wniosek ma prawo dokonać weryfikacji informacji podanych we wniosku i w przypadku uzasadnionych wątpliwości może wezwać wnioskodawcę do złożenia dodatkowych wyjaśnień.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.