REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie będzie nowelizacji przepisów o dodatku osłonowym i CEEB

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
podwyższony dodatek osłonowy
podwyższony dodatek osłonowy
Media

REKLAMA

REKLAMA

Nie będzie rozszerzenia osób uprawnionych do zgłoszenia urządzeń grzewczych zasilanych węglem do CEEB na najemców i użytkowników nieruchomości.

Dlaczego ważne jest zgłoszenie do CEEB dla otrzymania podwyższonego dodatku osłonowego?

Warunkiem otrzymania podwyższonego dodatku osłonowego jest zgłoszenia pieca albo kotła na węgiel do CEEB. Piec nie musi być wpisany do ewidencji.

REKLAMA

Wystarczy samo złożenia deklaracji. Jest na to czas do 30 czerwca 2022 r.

Jednak osoby wnioskujące o podwyższony dodatek osłonowy będące najemcami i użytkownikami nie mogą tego zrobić samodzielnie.

Bo czym innym jest złożenie wniosku o dodatek osłonowy, a czym innym deklaracji do CEEB o wpis pieca to tej ewidencji. Są to dwie osobne czynności.

Obowiązek złożenia deklaracji do CEEB obciąża właścicieli i zarządców nieruchomości

Najemcy korzystający z ogrzewania węglowego są więc uzależnieni tu od tych osób. Wielu właścicieli i zarządców odkłada do ostatniej chwili wywiązanie się z obowiązku złożenia deklaracji do CEEB. Pod koniec marca 2022 r. było wpisanych do CEEB połowa budynków.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dlatego pojawiła się propozycja nowelizacji przepisów. Taka, która umożliwiłaby użytkownikom nieruchomości – obok właścicieli i zarządców - samodzielnie składać deklaracje do CEEB.

Ministerstwo Klimatu i Środowiska zajęło negatywne stanowisko co do tej propozycji.

Jak ministerstwo środowiska uzasadnia odmowę nowelizacji przepisów?

Podstawowy argument jest taki, że tylko przy papierowych deklaracjach do CEEB procedura wpisania do ewidencji jest długotrwała. W przypadku deklaracji elektronicznych odbywa się to natychmiast:


„Co prawda wójt, burmistrz lub prezydent miasta wprowadza do ewidencji dane i informacje zawarte w deklaracji z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego obsługującego ewidencję w terminie 30 dni od dnia otrzymania deklaracji w postaci pisemnej w przypadku nowo uruchomionych (tj. po 1 lipca 2021 r.) źródeł ciepła lub spalania paliw. W przypadku źródeł ciepła lub spalania paliw uruchomionych przed 1 lipca 2021 r., termin ten wynosi 6 miesięcy od dnia otrzymania przez gminę deklaracji w postaci pisemnej. Zgodnie z powyższym, gmina ma 6 miesięcy na dokonanie wpisu do CEEB jedynie w przypadku źródeł ciepła uruchomionych do 1 lipca 2021 r. W zakresie nowych źródeł ogrzewania (uruchomionych po 1 lipca 2021 r.), gmina ma miesiąc na dokonanie wpisu do CEEB. Przy składaniu wniosku elektronicznie, wpis uzyskiwany jest natychmiastowo. Dodatkowo, jak już wskazano termin na składanie wniosków o wypłatę dodatku osłonowego upływa 31 października 2022 r.”

REKLAMA

Ministerstwo argumentuje też, że termin 30 czerwca 2022 r. na złożenie deklaracji do CEEB jest bliski. A jego niedotrzymanie zagrożone jest karami. Jest to grzywna, która jest wymierzana na zasadach ogólnych kodeksu wykroczeń. Dlatego właściciele nieruchomości i ich zarządcy na pewno w perspektywie kilku miesięcy wywiążą się z tego obowiązku. Przedstawiciel ministerstwa sugerował, że najemcy mieszkań powinni się skontaktować z właścicielem budynku. I przypomnieć mu o obowiązku złożenia deklaracji do CEEB:

„(…) potencjalny wnioskodawca może także podjąć próbę kontaktu z właścicielem bądź zarządczą budynku i przypomnieć mu o jego obowiązku oraz że brak działania z jego strony skutkuje ograniczaniem mu w ten sposób prawa do otrzymania dodatku osłonowego w podwyższonej wysokości. Minister Klimatu i Środowiska, działając w granicach i na podstawie obowiązującego prawa, nie posiada uprawnień do egzekwowania od właścicieli czy zarządców budynków szybszego zgłaszania do bazy CEEB należących do nich nieruchomości. Odpowiedzialność za wypełnienie nałożonego obowiązku spoczywa na podmiotach zobowiązanych. Zgodnie z przytoczonymi argumentami nie wydaje się więc również zasadne dokonywanie nowelizacji przepisów ustawy o dodatku osłonowym w zakresie, o którym wnioskują Posłowie.”

Źródło: odpowiedź z 23 marca 2022 r. na interpelację poselską (sygn. DELG-WRD.050.28.2022.SK 2007771.7169500.5752692IK: 2007771)

Od czego zależy prawo do podwyższonego dodatku osłonowego?

Podwyższony dodatek osłonowy wynosi rocznie:

1) 500 zł dla gospodarstwa domowego jednoosobowego;

2) 750 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z 2 do 3 osób;

3) 1062,50 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z 4 do 5 osób;

4) 1437,50 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z co najmniej 6 osób.

W przypadku gdy wysokość dodatku osłonowego, jest niższa niż 20 zł, dodatek ten nie przysługuje.

Zasady te stosuje się, w przypadku gdy głównym źródłem ogrzewania gospodarstwa domowego jest kocioł na paliwo stałe, kominek, koza, ogrzewacz powietrza, trzon kuchenny, piecokuchnia, kuchnia węglowa lub piec kaflowy na paliwo stałe, zasilane węglem lub paliwami węglopochodnymi, zgłoszone do centralnej ewidencji emisyjności budynków, o której mowa w art. 27a ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (Dz. U. z 2021 r. poz. 554, 1162 i 1243).

Tomasz Król prawnik - prawo samorządowe, podatki

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu w JST. Najważniejsze informacje

System przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu dotyczy również jednostek samorządu terytorialnego. Z tego powodu są one objęte szeregiem obowiązków. Co trzeba wiedzieć o obowiązujących przepisach? Oto lista 10 najważniejszych informacji!

Od 1 września 2025 r. podwyżka o 8 i 16 zł za odbiór śmieci w Krakowie

Od 1 września w Krakowie wzrośnie opłata za odbiór śmieci posegregowanych: z 27 do 35 zł miesięcznie od jednego mieszkańca. W przypadku odpadów nieposegregowanych stawka zwiększy się z 54 do 70 zł od mieszkańca.

MKiŚ: wyznaczamy lasy społeczne z ograniczoną wycinką drzew. 158 tys. ha wokół 11 największych aglomeracji

Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało 2 lipca 2025 r., że zakończyło pierwszy etap projektu wyznaczania lasów społecznych wokół największych polskich miast. To przełomowy krok w kierunku zmiany podejścia do gospodarki leśnej - z naciskiem na potrzeby społeczne, zdrowotne i ekologiczne mieszkańców aglomeracji. O szczegółach w trakcie konferencji prasowej mówiła ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska oraz wiceminister klimatu i środowiska, główny konserwator przyrody Mikołaj Dorożała.

Zmiany w opłatach za śmieci – będą nowe zasady segregacji, ulgi i kontrola deklaracji [PROJEKT MKiŚ]

W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zmiany w funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami na poziomie gminnym, które w ocenie projektodawców będą odpowiadać na realne potrzeby JST oraz mieszkańców.

REKLAMA

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Polska wprowadza kontrole. Przedsiębiorcy mają 3 pytania

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Polska wprowadza kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów. Co na to Niemcy?

Premier Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

REKLAMA

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

Wydruk zdjęcia z Google Street View jako dowód w sprawie administracyjnej

Dowodem w postępowaniu administracyjnym może być wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Dlatego wydrukom z Geoportalu oraz wydrukom zdjęć Google Street View nie można odmówić mocy dowodowej. Stanowią one jednak tzw. dowody nienazwane i nie mają prawem przewidzianej mocy dowodowej – tak jak w przypadku dokumentów urzędowych, które sporządzone w przepisanej formie przez powołane do tego organy państwowe w ich zakresie działania stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone.

REKLAMA