REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Piec na węgiel. Gminy błędnie interpretują przepisy o podwyższonym dodatku osłonowym i CEEB

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
piec na węgiel, podwyższony dodatek osłonowy, CEEB
piec na węgiel, podwyższony dodatek osłonowy, CEEB
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Piec na węgiel. Dwie rodziny mieszkają w jednym domu ogrzewanym węglem. Czy podwyższony dodatek osłonowy mogą otrzymać obie rodziny, czy tylko jedna?

Odpowiedź. Obie rodziny mają prawo do podwyższonego dodatku osłonowego. Część gmin przyjmuje jednak w takiej sytuacji, że podwyższony dodatek przysługuje tylko jednej rodzinie.

REKLAMA

REKLAMA

Jest to ta rodzina, która zgłosiła piec do CEEB (jako właściciel). Druga rodzina (np. najemcy) otrzyma - według wadliwej interpretacji części gmin - dodatek osłonowy w standardowej wysokości.

Interpretacja ta jest sprzeczna zarówno z przepisami jak i stanowiskiem Ministerstwa Klimatu i Środowiska.

Przykład

REKLAMA

Dwie rodziny mieszkają w domu ogrzewanym węglem. Do CEEB piec węglowy zgłosiła rodzina A (jako właściciele pieca i całego domu). Do podwyższonego dodatku osłonowego prawo ma także rodzina B (np. najemcy mieszkający na drugim piętrze domu, gdy właściciele domu mieszkają na parterze). Podwyższony dodatek powinny otrzymać rodziny A i B.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Piec na węgiel - złożenie deklaracji do CEEB daje podwyższony dodatek osłonowy

Warunkiem uzyskania podwyższonego dodatku osłonowego jest złożenie wniosku o wpis pieca na węgiel do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków (CEEB).

Deklaracja do CEEB zawiera m.in.:

  • imię i nazwisko albo nazwę właściciela domu oraz adres jego miejsca zamieszkania;
  • adres nieruchomości, w obrębie której eksploatowany jest piec na węgiel.

Ten zakres informacji sugeruje, że tylko rodzina, której członkiem jest osoba składająca deklarację, może otrzymać podwyższony dodatek osłonowy. Formularz wskazuje bowiem na ścisły związek między prawem własności, a obowiązkiem zgłoszenia pieca na węgiel do CEEB. Prawdopodobnie dlatego część gmin przyjmuje błędną interpretację przepisów.

Podwyższony dodatek osłonowy - CEEB gromadzi informacje o piecach na węgiel

Jednak CEEB to ewidencja, której celem jest zgromadzenie informacji o źródłach energii dla poszczególnych nieruchomości w Polsce. A nie stworzenie bazy danych właścicieli albo zarządców nieruchomościami. Dlatego przepisy przewidują obowiązek złożenia wniosku o aktualizację danych w CEEB w przypadku zmiany w zakresie liczby i rodzaju eksploatowanych w obrębie nieruchomości źródeł ciepła lub źródeł spalania paliw. I to w krótkim terminie 14 dni.

Także ustawa o dodatku osłonowym nie zawiera ograniczenia, że tylko jedna rodzina - z kilku mieszkających w domu ogrzewanym węglem - może skorzystać z podwyższonego dodatku osłonowego.

Ministerstwo klimatu potwierdza, że dwie rodziny korzystające z jednego pieca na węgiel otrzymają podwyższony dodatek osłonowy

Potwierdza powyższą interpretację przepisów obszerne wyjaśnienie Ministerstwa Klimatu i Środowiska zawarte w „Poradniku dla samorządów o dodatku osłonowym”. Czytamy w nim:

Wpis do CEEB rozpatrujemy w kontekście adresu budynku zamieszkiwanego przez gospodarstwo domowe, którego członek wnioskuje o dodatek osłonowy. Nie jest istotne, kto jest właścicielem źródła ogrzewania (właścicielem nieruchomości) i kto dokonał zgłoszenia w CEEB. Istotne jest faktyczne korzystanie przez wnioskodawcę i jego gospodarstwo domowe z danego źródła ogrzewania wpisanego do CEEB.

W przypadku gdy pod jednym adresem funkcjonuje kilka gospodarstw domowych, podwyższony dodatek osłonowy może przysługiwać każdemu z tych gospodarstw domowych (o ile pozostałe kryteria również zostaną spełnione, tj. w szczególności osoba do tego zobowiązana dokonała odpowiedniego zgłoszenia, dzięki czemu źródło zostało wpisane do CEEB).

Jednocześnie gmina nie ma wpływu na relacje wnioskodawca – właściciel/zarządca nieruchomości dotyczącą decyzji o złożeniu wniosku do CEEB – gmina ocenia stan faktyczny na dzień złożenia wniosku.”

Złożenie deklaracji do CEEB wystarczy dla otrzymania podwyższonego dodatku osłonowego

Dodatkowy problem, jaki gminy miały z podwyższonym dodatkiem osłonowym, dotyczył wymogu jego przyznania po uzyskaniu przez wnioskodawcę wpisu pieca na węgiel do CEEB.

A to może trwać nawet 6 miesięcy. Wykorzystanie całego tego czasu przez gminę, spowoduje przekroczenie terminów ustawowych wypłaty dodatku.

Rząd i parlament rozwiązały problem przy okazji uchwalenia tzw. ustawy gazowej.

Nowelizacja ma prostą postać:

art. 7. W ustawie z dnia 17 grudnia 2021 r. o dodatku osłonowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 1) w art. 2 w ust. 6 we wprowadzeniu do wyliczenia wyraz „wpisane” zastępuje się wyrazem „zgłoszone”.

Przepis ten umieszczony jest w ustawie z 13 stycznia 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców paliw gazowych w związku z sytuacją na rynku gazu.

Dzięki nowelizacji gmina nie będzie musiała czekać na moment przekształcenia deklaracji do CEEB dotyczącej pieca na węgiel we wpis w tej ewidencji.

Piec na węgiel to podwyższony dodatek osłonowy

Podwyższony dodatek osłonowy wynosi rocznie:

1) 500 zł dla gospodarstwa domowego jednoosobowego;

2) 750 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z 2 do 3 osób;

3) 1062,50 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z 4 do 5 osób;

4) 1437,50 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z co najmniej 6 osób.

W przypadku gdy wysokość dodatku osłonowego, jest niższa niż 20 zł, dodatek ten nie przysługuje.

Zasady te stosuje się, w przypadku gdy głównym źródłem ogrzewania gospodarstwa domowego jest kocioł na paliwo stałe, kominek, koza, ogrzewacz powietrza, trzon kuchenny, piecokuchnia, kuchnia węglowa lub piec kaflowy na paliwo stałe, zasilane węglem lub paliwami węglopochodnymi, zgłoszone do centralnej ewidencji emisyjności budynków, o której mowa w art. 27a ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (Dz. U. z 2021 r. poz. 554, 1162 i 1243).

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

REKLAMA

Wszystkich Świętych 2025: zmiany w ruchu i komunikacji miejskiej, zamknięte ulice, dojazd do cmentarzy

Zapowiadają się szerokie zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w okresie Wszystkich Świętych. W wielu miastach na ulice wyjadą linie cmentarne, a inne środki komunikacji miejskiej będą funkcjonować według zmienionych rozkładów.

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? [WYWIAD]

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? W ramach kampanii EFSA Safe2Eat rozmawiamy z doktorem Jackiem Postupolskim ekspertem Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego (NIZP PZH-PIB).

Gdzie wyrzucać styropian opakowaniowy po sprzętach agd? Nie każdy styropian nadaje się do recyklingu

Gdzie wyrzucać styropian po sprzętach agd? Do pojemnika żółtego, czarnego, a może bezpośrednio do PSZOK-u? Nie każdy nadaje się do recyklingu. Styropian opakowaniowy trafia do innego miejsca niż styropian po jedzeniu czy styropian budowlany.

Pomagają pomagać. Pożyczki dla ekonomii społecznej

Są firmy i organizacje, których celem jest nie tyle zysk, co przede wszystkim pomaganie ludziom. To podmioty ekonomii społecznej, które łączą działalność gospodarczą z misją społeczną. Często to jednak one same potrzebują finansowania, by wystartować z nowymi usługami, utrzymać działalność albo się rozwijać.

REKLAMA

Spór w Krakowie. O pieniądze i przestrzeganie prawa. Prywatne przedszkola kontra miasto [List otwarty]

Dyrektorzy przedszkoli niepublicznych w Krakowie uważają, że miasto stosuje błędną prawnie metodę obliczania dotacji. W efekcie niepubliczne oraz publiczne niesamorządowe przedszkola w Krakowie znalazły się na krawędzi przepaści finansowej. Dyrektorzy nie chcą ujawniać swoich imion i nazwisk.

Wstrzymywanie planowych zabiegów w szpitalach to ekonomiczny absurd. Zamrożony blok operacyjny kosztuje tyle samo, co działający … tylko nie leczy

Zawieszanie planowych zabiegów ma być sposobem na „oszczędności” w szpitalach. W rzeczywistości to finansowa i medyczna pułapka: pacjenci wracają później na SOR w gorszym stanie, koszty rosną, a zaufanie do systemu znika. Szpital nie jest urzędem — nie może „zawiesić przyjmowania interesantów” - pisze adwokat Grzegorz Prigan.

REKLAMA