Piec na węgiel. Gminy błędnie interpretują przepisy o podwyższonym dodatku osłonowym i CEEB
REKLAMA
REKLAMA
Odpowiedź. Obie rodziny mają prawo do podwyższonego dodatku osłonowego. Część gmin przyjmuje jednak w takiej sytuacji, że podwyższony dodatek przysługuje tylko jednej rodzinie.
REKLAMA
Jest to ta rodzina, która zgłosiła piec do CEEB (jako właściciel). Druga rodzina (np. najemcy) otrzyma - według wadliwej interpretacji części gmin - dodatek osłonowy w standardowej wysokości.
Interpretacja ta jest sprzeczna zarówno z przepisami jak i stanowiskiem Ministerstwa Klimatu i Środowiska.
Przykład Dwie rodziny mieszkają w domu ogrzewanym węglem. Do CEEB piec węglowy zgłosiła rodzina A (jako właściciele pieca i całego domu). Do podwyższonego dodatku osłonowego prawo ma także rodzina B (np. najemcy mieszkający na drugim piętrze domu, gdy właściciele domu mieszkają na parterze). Podwyższony dodatek powinny otrzymać rodziny A i B. |
Piec na węgiel - złożenie deklaracji do CEEB daje podwyższony dodatek osłonowy
Warunkiem uzyskania podwyższonego dodatku osłonowego jest złożenie wniosku o wpis pieca na węgiel do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków (CEEB).
Deklaracja do CEEB zawiera m.in.:
- imię i nazwisko albo nazwę właściciela domu oraz adres jego miejsca zamieszkania;
- adres nieruchomości, w obrębie której eksploatowany jest piec na węgiel.
Ten zakres informacji sugeruje, że tylko rodzina, której członkiem jest osoba składająca deklarację, może otrzymać podwyższony dodatek osłonowy. Formularz wskazuje bowiem na ścisły związek między prawem własności, a obowiązkiem zgłoszenia pieca na węgiel do CEEB. Prawdopodobnie dlatego część gmin przyjmuje błędną interpretację przepisów.
Podwyższony dodatek osłonowy - CEEB gromadzi informacje o piecach na węgiel
REKLAMA
Jednak CEEB to ewidencja, której celem jest zgromadzenie informacji o źródłach energii dla poszczególnych nieruchomości w Polsce. A nie stworzenie bazy danych właścicieli albo zarządców nieruchomościami. Dlatego przepisy przewidują obowiązek złożenia wniosku o aktualizację danych w CEEB w przypadku zmiany w zakresie liczby i rodzaju eksploatowanych w obrębie nieruchomości źródeł ciepła lub źródeł spalania paliw. I to w krótkim terminie 14 dni.
Także ustawa o dodatku osłonowym nie zawiera ograniczenia, że tylko jedna rodzina - z kilku mieszkających w domu ogrzewanym węglem - może skorzystać z podwyższonego dodatku osłonowego.
Ministerstwo klimatu potwierdza, że dwie rodziny korzystające z jednego pieca na węgiel otrzymają podwyższony dodatek osłonowy
Potwierdza powyższą interpretację przepisów obszerne wyjaśnienie Ministerstwa Klimatu i Środowiska zawarte w „Poradniku dla samorządów o dodatku osłonowym”. Czytamy w nim:
REKLAMA
„Wpis do CEEB rozpatrujemy w kontekście adresu budynku zamieszkiwanego przez gospodarstwo domowe, którego członek wnioskuje o dodatek osłonowy. Nie jest istotne, kto jest właścicielem źródła ogrzewania (właścicielem nieruchomości) i kto dokonał zgłoszenia w CEEB. Istotne jest faktyczne korzystanie przez wnioskodawcę i jego gospodarstwo domowe z danego źródła ogrzewania wpisanego do CEEB.
W przypadku gdy pod jednym adresem funkcjonuje kilka gospodarstw domowych, podwyższony dodatek osłonowy może przysługiwać każdemu z tych gospodarstw domowych (o ile pozostałe kryteria również zostaną spełnione, tj. w szczególności osoba do tego zobowiązana dokonała odpowiedniego zgłoszenia, dzięki czemu źródło zostało wpisane do CEEB).
Jednocześnie gmina nie ma wpływu na relacje wnioskodawca – właściciel/zarządca nieruchomości dotyczącą decyzji o złożeniu wniosku do CEEB – gmina ocenia stan faktyczny na dzień złożenia wniosku.”
Złożenie deklaracji do CEEB wystarczy dla otrzymania podwyższonego dodatku osłonowego
Dodatkowy problem, jaki gminy miały z podwyższonym dodatkiem osłonowym, dotyczył wymogu jego przyznania po uzyskaniu przez wnioskodawcę wpisu pieca na węgiel do CEEB.
A to może trwać nawet 6 miesięcy. Wykorzystanie całego tego czasu przez gminę, spowoduje przekroczenie terminów ustawowych wypłaty dodatku.
Rząd i parlament rozwiązały problem przy okazji uchwalenia tzw. ustawy gazowej.
Nowelizacja ma prostą postać:
art. 7. W ustawie z dnia 17 grudnia 2021 r. o dodatku osłonowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 1) w art. 2 w ust. 6 we wprowadzeniu do wyliczenia wyraz „wpisane” zastępuje się wyrazem „zgłoszone”.
Przepis ten umieszczony jest w ustawie z 13 stycznia 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców paliw gazowych w związku z sytuacją na rynku gazu.
Dzięki nowelizacji gmina nie będzie musiała czekać na moment przekształcenia deklaracji do CEEB dotyczącej pieca na węgiel we wpis w tej ewidencji.
Piec na węgiel to podwyższony dodatek osłonowy
Podwyższony dodatek osłonowy wynosi rocznie:
1) 500 zł dla gospodarstwa domowego jednoosobowego;
2) 750 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z 2 do 3 osób;
3) 1062,50 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z 4 do 5 osób;
4) 1437,50 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z co najmniej 6 osób.
W przypadku gdy wysokość dodatku osłonowego, jest niższa niż 20 zł, dodatek ten nie przysługuje.
Zasady te stosuje się, w przypadku gdy głównym źródłem ogrzewania gospodarstwa domowego jest kocioł na paliwo stałe, kominek, koza, ogrzewacz powietrza, trzon kuchenny, piecokuchnia, kuchnia węglowa lub piec kaflowy na paliwo stałe, zasilane węglem lub paliwami węglopochodnymi, zgłoszone do centralnej ewidencji emisyjności budynków, o której mowa w art. 27a ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (Dz. U. z 2021 r. poz. 554, 1162 i 1243).
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.