REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ile państwo dopłaci nam do najmu?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
RynekPierwotny.pl
Portal internetowy poświęcony nowym nieruchomościom
Ile państwo dopłaci nam do najmu?/ fot. Fotolia
Ile państwo dopłaci nam do najmu?/ fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Na początku sierpnia bieżącego roku Prezydent podpisał ustawę wprowadzającą dopłaty do czynszów (ustawę z dnia 20 lipca 2018 r. o pomocy państwa w ponoszeniu wydatków mieszkaniowych w pierwszych latach najmu mieszkania). Oznacza to, że już w I kw. 2019 r. najemcy będą mogli otrzymać rządową dopłatę obniżającą koszt utrzymania lokum. Warto jednak zdawać sobie sprawę, że liczba beneficjentów nowego programu na razie nie będzie duża. Przyczyną są istotne ograniczenia, które wprowadza ustawa z 20 lipca 2018 r.

Dofinansowanie otrzymają niezamożni lokatorzy nowych „czynszówek”

Tytułem wstępu warto przypomnieć, że system dopłat czynszowych ma stanowić uzupełnienie programu Mieszkanie Plus. Rząd stwierdził, że w ramach wspomnianego programu nie potrafi zapewnić wcześniej zadeklarowanych limitów wysokości czynszów. Właśnie dlatego zdecydowano się na inne rozwiązanie. Mowa o realizacji inwestycji z programu Mieszkanie Plus na tzw. zasadach komercyjnych. Jak tłumaczą eksperci portalu RynekPierwotny.pl ten wariant zakłada ogólną wysokość czynszów dość zbliżoną do stawek rynkowych i dopłaty tylko dla mniej zamożnych lokatorów „mieszkań plus”. Przepisy ustawy z 20 lipca 2018 r. potwierdzają, że właśnie taki był zamysł ustawodawcy. Wspomniany akt prawny wskazuje, że dopłaty do czynszu będą przyznawane tylko niezamożnym osobom zasiedlającym zupełnie nowe mieszkania na wynajem, lokale powstałe na wskutek adaptacji budynku niemieszkalnego lub mieszkania będące efektem przebudowy/remontu budynku znajdującego się na terenie Specjalnej Strefy Rewitalizacji. Warunkiem przyznania dopłat jest też umowa pomiędzy podmiotem realizującym daną inwestycję mieszkaniową oraz właściwą terytorialnie gminą. Środki na dopłaty do czynszu mają pochodzić ze specjalnego Funduszu Dopłat w Banku Gospodarstwa Krajowego.

REKLAMA

REKLAMA

Jak wskazuje portal RynekPierwotny.pl ograniczenie grona beneficjentów opisywanego programu tylko do lokatorów nowych mieszkań czynszowych, poważnie zmniejszy kwotę potrzebną na dopłaty. W tym kontekście warto pamiętać, że określone ustawowo wymagania dotyczą również użytkowników mieszkań, którzy dzięki dopłatom będą mogli liczyć na niższy czynsz. Zgodnie z przepisami analizowanej ustawy, tacy beneficjenci dopłat nie powinni posiadać prawa własności/współwłasności domu lub mieszkania oraz spółdzielczego prawa do lokalu/udziału w takim prawie. Osoba uzyskująca dopłaty do czynszu, nie może być również najemcą mieszkania komunalnego lub lokalu finansowanego przez BGK na podstawie wniosku złożonego do 30 września 2009 r. Kolejny wymóg dotyczy wysokości dochodu beneficjentów otrzymujących dofinansowanie do czynszu. Wedle przepisów niedawno zaakceptowanych przez Prezydenta, średni miesięczny dochód jednoosobowego gospodarstwa domowego ubiegającego się o dopłaty, nie może przekraczać 60% przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej ostatnio ogłoszonego przez GUS. W przypadku większych gospodarstw domowych, analogiczny limit dochodu wzrasta o 30 punktów procentowych za każdego dodatkowego domownika (np. łączny dochód gospodarstwa dwuosobowego nie może przekroczyć 90% przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej ostatnio ogłoszonego przez GUS). 

Dofinansowanie wynajmu będzie wyższe niż pierwotnie zakładał rząd …

Wg portalu RynekPierwotny.pl ustawa niedawno zaakceptowana przez Prezydenta, dostarcza również pozytywnych wiadomości dla przyszłych beneficjentów nowego programu. W tym kontekście warto pamiętać, że pierwotne założenia rządu przewidywały dziewięcioletni okres wypłacania dopłat połączony z obniżką pomocy o 1/3 kolejno po upływie trzech lat oraz sześciu lat dotowania wynajmu. Zgodnie z takimi założeniami, najemca nowej „czynszówki” w ostatnim trzyletnim okresie dotowania najmu otrzymywałby dofinansowanie o 2/3 mniejsze od początkowego.

W toku prac legislacyjnych przyjęto inne rozwiązanie, które jest bardziej korzystne dla dotowanych najemców. Ustawa z 20 lipca 2018 r. zakłada, że beneficjenci nowego programu dopłat przez 15 lat będą mogli liczyć na obniżkę czynszu o stałej wysokości. W przypadku trzyosobowego gospodarstwa domowego, taka stała dotacja do czynszu wyniosłaby od 288 zł (Łódź/Opole) do 431 zł (Warszawa). Warto podkreślić, że informacje z poniższej tabeli dotyczą jedynie wybranych lokalizacji objętych programem (miast wojewódzkich) i zostały obliczone na podstawie wskaźników przeliczeniowych, które jeszcze zmienią się w 2019 r.

REKLAMA

Według ustawy z 20 lipca 2018 r. na opisywane dopłaty do najmu może zostać wydane nawet 16,00 mld zł (w latach 2019 - 2028). Do takiego limitu wydatków państwa trzeba się jednak odnosić z dużą rezerwą. Aktualne tempo realizacji programu Mieszkanie Plus nie wskazuje, że wydatki na dofinansowanie najmu szybko zbliżą się do rocznych limitów (np. 400 mln zł w 2019 r. oraz 800 mln zł w 2020 r.).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Autor: Andrzej Prajsnar, ekspert portalu RynekPierwotny.pl

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tylko 61 punkty dla niewidomej (znaczny stopień niepełnosprawności i stałe orzeczenie. Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego

List czytelniczki - otrzymała tylko 61 punkty dla osoby niepełnosprawnej ze znacznym stopniem niepełnosprawności i stałym orzeczeniem (niewidoma). Efekt? Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego.

Luka w budżecie NFZ w 2025 r. wynosi 14 mld zł, wpływy ze składki zdrowotnej niższe o 3,5 mld. Luka w 2026 r. może sięgnąć 23 mld zł

NFZ odnotował niższe niż zakładano wpływy ze składki zdrowotnej – o 3,5 mld zł mniej w pierwszych ośmiu miesiącach 2025 roku. Eksperci alarmują, że problemy finansowe mogą zagrozić realizacji świadczeń medycznych w niektórych regionach, a w 2026 roku luka w budżecie Funduszu może wzrosnąć do 23 mld zł.

Jak polski model sztucznej inteligencji może wspierać samorządy?

Ministerstwo Cyfryzacji, wspólnie z partnerami z sektora nauki i technologii, opracowało PLLuM (Polish Large Language universal Model). To pierwszy zrealizowany na rządowe zlecenie duży, otwarty model językowy dopasowany do realiów języka polskiego. Jak jednostki samorządu terytorialnego (JST) mogą skorzystać z możliwości oferowanych przez ten model?

Kiedy gmina ma obowiązek pomóc w dotarciu dzieci do szkół i przedszkoli?

Obowiązki gmin związane z pomocą w dotarciu dzieci do szkoły podstawowej wciąż budzą wątpliwości. W praktyce rozstrzygają je dopiero sądy. Artykuł prezentuje m.in. nowe orzeczenia dotyczące wywiązywania się przez gminę z tego obowiązku, gdy dziecko dojeżdża do szkoły podstawowej, która nie jest jego szkołą obwodową.

REKLAMA

Podatek od małpek dla gmin. Pieniądze zapłatą za interwencje związane z przemocą domową wobec dziecka

Samorządy będą mogły przeznaczać wpływy z tzw. podatku od małpek na wezwanie personelu medycznego podczas interwencji związanej z przemocą domową wobec dziecka - zakłada projekt nowelizacji ustawy Ministerstwa Zdrowia przekazany do konsultacji publicznych.

MOPS: Prawo do świadczenia pielęgnacyjnego także dla 40-latków, 50-latków, 60-latków, 70-latków i 80-latków. I oczywiście 100-latków

Łamanie prawa polega na braku nowelizacji ustawy ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych. Od 11 lat na mocy wyroku TK powinna być znowelizowana w ten sposób, że prawo do świadczenia pielęgnacyjne (starego) otrzyma każda osoba niepełnosprawna (ściślej jej opiekun, który musi zrezygnować z pracy). W ustawie jest jednak wciąż ograniczenie (naprawdę trudno w to uwierzyć) mówiące, że świadczenie otrzymuje się tylko wtedy jak niepełnosprawność powstała do 18 roku życia. Trudno uwierzyć bo Trybunał Konstytucyjny uznał takie ograniczenie za niezgodne z Konstytucją RP, a sądy od 2014 r. seryjnie uchylają decyzje MOPS, które odmawiają przyznania świadczenia opiekunom osób, które stały się niepełnosprawne w wieku 30 lat, 40 lat, 50 lat itd. Dlaczego MOPS wydają od 11 lat niezgodne z prawem decyzje? Bo inaczej wojewodowie kolejnych rządów zabiorą gminom dofinansowania - wojewodowie udają, że nie wiedzą o wyroku TK i powołują się na ustawę, której nie znowelizował Sejm (ewentualnie twierdzą - wbrew wyrokom NSA - że w wyroku TK wcale nie chodzi o to, że Sejm ma znowelizować niekonstytucyjne przepisy, a do tego czasu stosuje się wyrok TK).

Zanim szpital trafi na OIOM finansów. Jak stosować nowe przepisy o programach naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych

Nie czekaj, aż szpital trafi na OIOM finansów. Nowa ustawa nakazuje program naprawczy dopiero po stracie przekraczającej 1%, ale kto zwleka do tego momentu, ryzykuje terapię przymusową. Dyrektor, który wcześniej sięgnie po narzędzia „pre-naprawcze”, ma szansę poprawić wynik własnym tempem, bez ustawowej kroplówki i kwartalnych raportów. Nowe przepisy dotyczące programów naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych komentuje adwokat Grzegorz Prigan.

Rząd: Wynagrodzenia lekarzy w ZUS wyższe o 25%. Reforma orzecznictwa lekarskiego i orzeczeń

W rządzie projekt reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Regulacja usprawnia i ujednolica sposób wydawania orzeczeń przez lekarzy orzeczników ZUS oraz zasady kontroli zwolnień lekarskich. Doprecyzowane zostają sytuacje, w których można stracić zasiłek chorobowy.

REKLAMA

Tańsze leki dla pacjentów i NFZ - list otwarty branży farmaceutycznej do Ministerstwa Zdrowia

Kilkudziesięciu sygnatariuszy, w tym organizacje pacjenckie i z branży farmaceutycznej, podpisało list otwarty do Ministerstwa Zdrowia, apelując o tańsze i bardziej dostępne leki dla pacjentów. Sygnatariusze wezwali resort zdrowia do wykorzystania zbliżającej się nowelizacji ustawy refundacyjnej jako szansy na odblokowanie potencjału importu równoległego. List otwarty podpisano 14 października br. w Warszawie podczas XIII Forum Importu Równoległego.

Właściciele działek niepotrzebnie się martwią utratą ich wartości? Słynne plany uchwaliły tylko 4 gminy

Planów ogólnych nie da się uchwalić do 30 czerwca 2026 r. Ten ustawowy termin, do którego gminy mają uchwalić plany ogólne, jest nierealistyczny - mówi o tym wiceminister rozwoju i technologii Michał Jaros podczas posiedzenia senackich komisji samorządu oraz infrastruktury. Stwierdził, że konieczne będzie jego wydłużenie.

REKLAMA