REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wątpliwy charakter prawny uchwały o ustaleniu lokalizacji inwestycji mieszkaniowej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wątpliwy charakter prawny uchwały o ustaleniu lokalizacji inwestycji mieszkaniowej./ fot. Fotolia
Wątpliwy charakter prawny uchwały o ustaleniu lokalizacji inwestycji mieszkaniowej./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wśród prawników i praktyków nie kończą się dyskusje na temat charakteru prawnego uchwały o ustaleniu lokalizacji inwestycji mieszkaniowej lub inwestycji towarzyszącej [dalej: uchwała lokalizacyjna] wydawanej na podstawie ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o ułatwieniach w przygotowaniu i realizacji inwestycji mieszkaniowych oraz inwestycji towarzyszących (Dz. U. z 2018r., poz. 1496) zwanej dalej także „specustawą mieszkaniową”.

Skąd wątpliwości?

Uchwała lokalizacyjna pełni rolę podobną do miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego i decyzji o warunkach zabudowy jednocześnie. Jest wydawana na wniosek inwestora dla określonej w nim inwestycji. Inwestor musi spełnić szereg ustawowych wymogów, by rada gminy podjęła pozytywną dla niego uchwałę m. in. zaprojektowana przez niego inwestycja musi spełniać określone standardy urbanistyczne w zakresie odległości od szkół, przedszkoli, przystanków itp. Do wniosku o podjęcie uchwały inwestor ma obowiązek załączyć koncepcję urbanistyczno-architektoniczną przedstawiającą rozwiązania funkcjonalno-przestrzenne projektowanej inwestycji. Wniosek jest poddawany uzgodnieniom/zaopiniowaniu przez właściwe organy. Inwestor jest dysponentem wniosku – może uwzględniając stanowiska organów współdziałających wprowadzić modyfikacje w swoim wniosku. Inwestor w momencie składania wniosku nie musi legitymować się prawem do dysponowania na cele budowalne nieruchomościami, na których zamierza realizować inwestycję.

REKLAMA

REKLAMA

Co najważniejsze, w samej treści uchwały lokalizacyjnej nie wskazuje się danych inwestora. Z przepisów specustawy wynika również, iż na kolejnym etapie procesu inwestycyjnego np. na etapie postępowania o udzielenie pozwolenia na budowę dla inwestycji objętej uchwałą lokalizacyjną nie bada się zgodności zaprojektowanej inwestycji z koncepcją stanowiącą załącznik do wniosku o wydanie uchwały, a tym samym podmiot, który nie dysponuje taką koncepcją może teoretycznie złożyć wniosek o pozwolenie na budowę dla przedmiotowej inwestycji (otwartym pozostaje pytanie o naruszanie w takiej sytuacji praw autorskich do koncepcji). Uchwała lokalizacyjna odnosi się do ściśle określonej inwestycji: określa m. in rodzaj tej inwestycji i jej szczegółową charakterystykę w tym parametry techniczne inwestycji oraz dane charakteryzujące jej wpływ na środowisko, granice terenu objętego inwestycją, minimalną i maksymalną powierzchnię użytkową mieszkań, minimalną i maksymalną liczbę mieszkań, zakres inwestycji przeznaczony na działalność handlową lub usługową, zmiany w dotychczasowym sposobie zagospodarowania i uzbrojeniu terenu, powiązanie inwestycji mieszkaniowej z uzbrojeniem terenu.

Co równie istotne, uchwała lokalizacyjna jest publikowana w wojewódzkim dzienniku urzędowym, a więc każdy może zapoznać się z jej treścią. Dodatkowo ustawodawca nie przewidział możliwości jej przeniesienia na inny podmiot, co jest charakterystyczne dla decyzji o warunkach zabudowy.

Kto może na jej podstawie uzyskać pozwolenie na budowę?

Z całokształtu przepisów specustawy mieszkaniowej wywieść można wątpliwości związane z tym, czy uchwała lokalizacyjna rodzi konkretne prawa i obowiązki wyłącznie względem inwestora, czy też ma nieograniczony krąg adresatów, a w konsekwencji, każdy na jej podstawie może uzyskać pozwolenie na budowę dla objętej nią inwestycji bądź dokonać zgłoszenia zmiany sposobu użytkowania obiektu lub jego części (pod warunkiem uzyskania tytułu prawnego do nieruchomości objętych uchwałą). Bez wątpienia bowiem przedmiotowa uchwała zawiera zarówno cechy generalne (brak adresata) jak i konkretne (dot. skonkretyzowanej inwestycji). Należy się spodziewać, iż w niedalekiej przyszłości charakter prawny uchwały będzie z pewnością stanowić przedmiot pogłębionej analizy dokonywanej przez przedstawicieli doktryny, a także sądownictwo administracyjne.

REKLAMA

Edyta Wielańczyk-Grzelak

Dalszy ciąg materiału pod wideo

radca prawny w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, specjalizuje się w zakresie prawa administracyjnego ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki nieruchomościami

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tu rodzi się ekologiczna świadomość. "W Punkcie zwrotnym nie straszymy dzieci kryzysem klimatycznym" [WYWIAD]

O innowacyjnym centrum ekologii Punkt Zwrotnym, o tym, jak nauka dbania o środowisko może być zabawą i dlaczego edukacja ekologiczna najmłodszych jest kluczowa rozmawiamy z Małgorzatą Żmijską, Prezeską Fundacji Mamy Projekt.

WZON. Niewidoma niepełnosprawna, ale samodzielna. Tylko 61 punkty. Bo w mieszkaniu umie otworzyć drzwi

List czytelniczki - otrzymała tylko 61 punkty dla osoby niepełnosprawnej ze znacznym stopniem niepełnosprawności i stałym orzeczeniem (niewidoma). Efekt? Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego.

Luka w budżecie NFZ w 2025 r. wynosi 14 mld zł, wpływy ze składki zdrowotnej niższe o 3,5 mld. Luka w 2026 r. może sięgnąć 23 mld zł

NFZ odnotował niższe niż zakładano wpływy ze składki zdrowotnej – o 3,5 mld zł mniej w pierwszych ośmiu miesiącach 2025 roku. Eksperci alarmują, że problemy finansowe mogą zagrozić realizacji świadczeń medycznych w niektórych regionach, a w 2026 roku luka w budżecie Funduszu może wzrosnąć do 23 mld zł.

Jak polski model sztucznej inteligencji może wspierać samorządy?

Ministerstwo Cyfryzacji, wspólnie z partnerami z sektora nauki i technologii, opracowało PLLuM (Polish Large Language universal Model). To pierwszy zrealizowany na rządowe zlecenie duży, otwarty model językowy dopasowany do realiów języka polskiego. Jak jednostki samorządu terytorialnego (JST) mogą skorzystać z możliwości oferowanych przez ten model?

REKLAMA

Kiedy gmina ma obowiązek pomóc w dotarciu dzieci do szkół i przedszkoli?

Obowiązki gmin związane z pomocą w dotarciu dzieci do szkoły podstawowej wciąż budzą wątpliwości. W praktyce rozstrzygają je dopiero sądy. Artykuł prezentuje m.in. nowe orzeczenia dotyczące wywiązywania się przez gminę z tego obowiązku, gdy dziecko dojeżdża do szkoły podstawowej, która nie jest jego szkołą obwodową.

Podatek od małpek dla gmin. Pieniądze zapłatą za interwencje związane z przemocą domową wobec dziecka

Samorządy będą mogły przeznaczać wpływy z tzw. podatku od małpek na wezwanie personelu medycznego podczas interwencji związanej z przemocą domową wobec dziecka - zakłada projekt nowelizacji ustawy Ministerstwa Zdrowia przekazany do konsultacji publicznych.

MOPS od 11 lat łamią prawo i nie przyznaje świadczenia dla starszych osób niepełnosprawnych

Łamanie prawa polega na braku nowelizacji ustawy ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych. Od 11 lat na mocy wyroku TK powinna być znowelizowana w ten sposób, że prawo do świadczenia pielęgnacyjne (starego) otrzyma każda osoba niepełnosprawna (ściślej jej opiekun, który musi zrezygnować z pracy). W ustawie jest jednak wciąż ograniczenie (naprawdę trudno w to uwierzyć) mówiące, że świadczenie otrzymuje się tylko wtedy jak niepełnosprawność powstała do 18 roku życia. Trudno uwierzyć bo Trybunał Konstytucyjny uznał takie ograniczenie za niezgodne z Konstytucją RP, a sądy od 2014 r. seryjnie uchylają decyzje MOPS, które odmawiają przyznania świadczenia opiekunom osób, które stały się niepełnosprawne w wieku 30 lat, 40 lat, 50 lat itd. Dlaczego MOPS wydają od 11 lat niezgodne z prawem decyzje? Bo inaczej wojewodowie kolejnych rządów zabiorą gminom dofinansowania - wojewodowie udają, że nie wiedzą o wyroku TK i powołują się na ustawę, której nie znowelizował Sejm (ewentualnie twierdzą - wbrew wyrokom NSA - że w wyroku TK wcale nie chodzi o to, że Sejm ma znowelizować niekonstytucyjne przepisy, a do tego czasu stosuje się wyrok TK).

Zanim szpital trafi na OIOM finansów. Jak stosować nowe przepisy o programach naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych

Nie czekaj, aż szpital trafi na OIOM finansów. Nowa ustawa nakazuje program naprawczy dopiero po stracie przekraczającej 1%, ale kto zwleka do tego momentu, ryzykuje terapię przymusową. Dyrektor, który wcześniej sięgnie po narzędzia „pre-naprawcze”, ma szansę poprawić wynik własnym tempem, bez ustawowej kroplówki i kwartalnych raportów. Nowe przepisy dotyczące programów naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych komentuje adwokat Grzegorz Prigan.

REKLAMA

Rząd: Wynagrodzenia lekarzy w ZUS wyższe o 25%. Reforma orzecznictwa lekarskiego i orzeczeń

W rządzie projekt reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Regulacja usprawnia i ujednolica sposób wydawania orzeczeń przez lekarzy orzeczników ZUS oraz zasady kontroli zwolnień lekarskich. Doprecyzowane zostają sytuacje, w których można stracić zasiłek chorobowy.

Tańsze leki dla pacjentów i NFZ - list otwarty branży farmaceutycznej do Ministerstwa Zdrowia

Kilkudziesięciu sygnatariuszy, w tym organizacje pacjenckie i z branży farmaceutycznej, podpisało list otwarty do Ministerstwa Zdrowia, apelując o tańsze i bardziej dostępne leki dla pacjentów. Sygnatariusze wezwali resort zdrowia do wykorzystania zbliżającej się nowelizacji ustawy refundacyjnej jako szansy na odblokowanie potencjału importu równoległego. List otwarty podpisano 14 października br. w Warszawie podczas XIII Forum Importu Równoległego.

REKLAMA