REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prywatny las - ograniczenia narzucane przez państwo

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
RynekPierwotny.pl
Portal internetowy poświęcony nowym nieruchomościom
 Prywatny las - ograniczenia narzucane przez państwo /Fot. Fotolia
Prywatny las - ograniczenia narzucane przez państwo /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wiele osób jest zainteresowanych posiadaniem prywatnego lasu. Warto wiedzieć, że zalesioną działką nie można zarządzać wedle swojego uznania. Wyjaśniamy, jakie ograniczenia narzuca państwo.

Epidemia koronawirusa zwiększyła zainteresowanie różnego rodzaju działkami położonymi poza miastem. Przynajmniej część takich działek ze względu na zalesienie jest klasyfikowana jako grunty leśne. Zalesione grunty już wcześniej wzbudzały zainteresowanie inwestorów. Warto zdawać sobie sprawę, że oprócz pełnienia roli lokaty kapitału mogą one powoli generować zyski związane z przyrostem wartości rynkowej i zwiększeniem masy drzew. Trzeba jednak pamiętać, że posiadacze większych działek leśnych nie mogą zupełnie swobodnie nimi zarządzać. Na przeszkodzie stają bowiem przepisy związane między innymi z uproszczonym planem urządzenia lasu. Pokrótce omówimy te ograniczenia.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: Gospodarowanie wodami. Korzystanie, zgody oraz usługi wodne

Ustawa obejmuje lasy o powierzchni co najmniej 0,10 ha

Informacje o ograniczeniach związanych z zarządzaniem prywatnym lasem znajdziemy w ustawie z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz. U. 1991 nr 101 poz. 444). Przepisy tego aktu prawnego stosuje się do wszystkich lasów niezależnie od formy ich własności. Lasem w rozumieniu analizowanej ustawy jest grunt posiadający zwartą powierzchnię co najmniej 0,10 hektara i pokryty roślinnością leśną (drzewa, krzewy, runo) lub przejściowo jej pozbawiony. Lasy oprócz wykorzystania do produkcji leśnej mogą też pełnić funkcje związane z ochroną przyrody albo posiadać status zabytku. Niezależnie od swojej powierzchni, lasem jest także grunt wykorzystywany na potrzeby gospodarki leśnej (np. jako szkółka leśna). Przed zakupem gruntu, warto wiedzieć, że właściciel każdego lasu (nawet małego) został zobowiązany do prowadzenia właściwej gospodarki leśnej. Chodzi między innymi o ochronę drzewostanu przed szkodnikami, ponowne zalesienie w terminie do 5 lat po wycince i ochronę przeciwpożarową.

Lasy poniżej 10 hektarów także są objęte ograniczeniami

Wspomniana już wcześniej ustawa o lasach przewiduje dwa dokumenty stanowiące podstawę gospodarki leśnej. Mowa o planie urządzenia lasu oraz uproszczonym planie urządzenia lasu. Pierwszy z nich znajduje zastosowanie w przypadku lasów stanowiących bezpośrednio własność Skarbu Państwa. Uproszczone plany urządzenia lasu obejmują lasy nienależące do państwa i lasy wchodzące w skład Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa. Uproszczony plan urządzenia lasu jest opracowywany dla lasu o powierzchni co najmniej 10 hektarów, stanowiącego zwarty kompleks leśny. Ten dokument zawiera skrócony opis lasu i gruntów przeznaczonych do zalesienia, a także przedstawia podstawowe zadania dotyczące gospodarki leśnej.

REKLAMA

Ważnym elementem opisywanego planu są informacje dotyczące tzw. etatu cięć. Chodzi o ilość drewna, która jest możliwa do pozyskania z uwzględnieniem właściwych zasad gospodarki leśnej. Warto nadmienić, że w przypadku lasów rozdrobnionych o powierzchni do 10 hektarów, które nie stanowią własności Skarbu Państwa, zadania dotyczące gospodarki leśnej określa decyzja starosty. Jest ona wydawana na podstawie inwentaryzacji stanu lasów. Taka decyzja również ogranicza możliwość wycinania drzew. Pozyskanie w prywatnym lesie ilości drewna większej od urzędowych ograniczeń jest możliwe tylko w sytuacji losowej i po wydaniu odpowiedniej decyzji przez starostę. Nierespektowanie zadań określonych w decyzji starosty lub uproszczonym planie urządzenia lasu będzie skutkowało postępowaniem administracyjnym. Starosta wyda decyzję nakazującą właścicielowi prowadzenie właściwej gospodarki leśnej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku lasów należących do osób fizycznych, uproszczony plan urządzenia sporządza się na zlecenie starosty. Projekt takiego planu powinien być wyłożony do publicznego wglądu przez kolejne 60 dni (w siedzibie urzędu gminy). W terminie 30 dni od daty wyłożenia projektu, poinformowani właściciele lasów mogą zgłaszać swoje zastrzeżenia lub wnioski. Starosta powinien odpowiedzieć na takie uwagi w drodze decyzji.

Prawo pierwokupu lasu stanowi dodatkowe ograniczenie

W ramach podsumowania swojej krótkiej analizy, eksperci portalu RynekPierwotny.pl zwracają uwagę na jeszcze jedną kwestię, która ogranicza możliwość swobodnego rozporządzania prywatnym lasem. Mowa o kontrowersyjnym prawie pierwokupu. Mianowicie Skarbowi Państwa reprezentowanemu przez Lasy Państwowe przysługuje prawo do zakupienia sprzedawanego lasu (zwykle za kwotę wcześniej ustaloną przez strony). Pierwokup dotyczy między innymi działek oznaczonych jako las w ewidencji gruntów i budynków lub objętych uproszczonym planem urządzenia lasu albo decyzją starosty określającą zasady gospodarki leśnej. Skarb Państwa nie będzie mógł wykonać prawa pierwokupu w terminie miesiąca, gdy nabywcą lasu jest małżonek, krewny lub powinowaty w linii prostej (niezależnie od stopnia pokrewieństwa) albo krewny lub powinowaty w linii bocznej (do trzeciego stopnia). Ustawowy pierwokup nie znajduje zastosowania również wtedy, gdy nabycie działki leśnej wynika z dziedziczenia.

Autor: Andrzej Prajsnar, ekspert portalu RynekPierwotny.pl

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rok 2026 jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy muszą wybierać i uważać na naruszenie dyscypliny finansów publicznych

Rok 2026 może być jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy czekają bardzo trudne wybory. Nawet działania podjęte w dobrej wierze mogą zostać uznane za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Jak JST mogą się zabezpieczyć?

Pomarańczowe worki na nową frakcję. Gdzie się pojawiają i co do nich wrzucać?

Niektóre gminy decydują się na wprowadzenie pomarańczowych worków na określone odpady. Czy pojawią się one wszędzie? Co powinno się w nich znaleźć? Rozwiewamy wątpliwości.

Tu rodzi się ekologiczna świadomość. "W Punkcie zwrotnym nie straszymy dzieci kryzysem klimatycznym" [WYWIAD]

O innowacyjnym centrum ekologii Punkt Zwrotnym, o tym, jak nauka dbania o środowisko może być zabawą i dlaczego edukacja ekologiczna najmłodszych jest kluczowa rozmawiamy z Małgorzatą Żmijską, Prezeską Fundacji Mamy Projekt.

WZON. Niewidoma niepełnosprawna, ale samodzielna. Tylko 61 punkty. Bo w mieszkaniu umie otworzyć drzwi

List czytelniczki - otrzymała tylko 61 punkty dla osoby niepełnosprawnej ze znacznym stopniem niepełnosprawności i stałym orzeczeniem (niewidoma). Efekt? Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego.

REKLAMA

Luka w budżecie NFZ w 2025 r. wynosi 14 mld zł, wpływy ze składki zdrowotnej niższe o 3,5 mld. Luka w 2026 r. może sięgnąć 23 mld zł

NFZ odnotował niższe niż zakładano wpływy ze składki zdrowotnej – o 3,5 mld zł mniej w pierwszych ośmiu miesiącach 2025 roku. Eksperci alarmują, że problemy finansowe mogą zagrozić realizacji świadczeń medycznych w niektórych regionach, a w 2026 roku luka w budżecie Funduszu może wzrosnąć do 23 mld zł.

Jak polski model sztucznej inteligencji może wspierać samorządy?

Ministerstwo Cyfryzacji, wspólnie z partnerami z sektora nauki i technologii, opracowało PLLuM (Polish Large Language universal Model). To pierwszy zrealizowany na rządowe zlecenie duży, otwarty model językowy dopasowany do realiów języka polskiego. Jak jednostki samorządu terytorialnego (JST) mogą skorzystać z możliwości oferowanych przez ten model?

Kiedy gmina ma obowiązek pomóc w dotarciu dzieci do szkół i przedszkoli?

Obowiązki gmin związane z pomocą w dotarciu dzieci do szkoły podstawowej wciąż budzą wątpliwości. W praktyce rozstrzygają je dopiero sądy. Artykuł prezentuje m.in. nowe orzeczenia dotyczące wywiązywania się przez gminę z tego obowiązku, gdy dziecko dojeżdża do szkoły podstawowej, która nie jest jego szkołą obwodową.

Podatek od małpek dla gmin. Pieniądze zapłatą za interwencje związane z przemocą domową wobec dziecka

Samorządy będą mogły przeznaczać wpływy z tzw. podatku od małpek na wezwanie personelu medycznego podczas interwencji związanej z przemocą domową wobec dziecka - zakłada projekt nowelizacji ustawy Ministerstwa Zdrowia przekazany do konsultacji publicznych.

REKLAMA

MOPS od 11 lat łamią prawo i nie przyznaje świadczenia dla starszych osób niepełnosprawnych

Łamanie prawa polega na braku nowelizacji ustawy ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych. Od 11 lat na mocy wyroku TK powinna być znowelizowana w ten sposób, że prawo do świadczenia pielęgnacyjne (starego) otrzyma każda osoba niepełnosprawna (ściślej jej opiekun, który musi zrezygnować z pracy). W ustawie jest jednak wciąż ograniczenie (naprawdę trudno w to uwierzyć) mówiące, że świadczenie otrzymuje się tylko wtedy jak niepełnosprawność powstała do 18 roku życia. Trudno uwierzyć bo Trybunał Konstytucyjny uznał takie ograniczenie za niezgodne z Konstytucją RP, a sądy od 2014 r. seryjnie uchylają decyzje MOPS, które odmawiają przyznania świadczenia opiekunom osób, które stały się niepełnosprawne w wieku 30 lat, 40 lat, 50 lat itd. Dlaczego MOPS wydają od 11 lat niezgodne z prawem decyzje? Bo inaczej wojewodowie kolejnych rządów zabiorą gminom dofinansowania - wojewodowie udają, że nie wiedzą o wyroku TK i powołują się na ustawę, której nie znowelizował Sejm (ewentualnie twierdzą - wbrew wyrokom NSA - że w wyroku TK wcale nie chodzi o to, że Sejm ma znowelizować niekonstytucyjne przepisy, a do tego czasu stosuje się wyrok TK).

Zanim szpital trafi na OIOM finansów. Jak stosować nowe przepisy o programach naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych

Nie czekaj, aż szpital trafi na OIOM finansów. Nowa ustawa nakazuje program naprawczy dopiero po stracie przekraczającej 1%, ale kto zwleka do tego momentu, ryzykuje terapię przymusową. Dyrektor, który wcześniej sięgnie po narzędzia „pre-naprawcze”, ma szansę poprawić wynik własnym tempem, bez ustawowej kroplówki i kwartalnych raportów. Nowe przepisy dotyczące programów naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych komentuje adwokat Grzegorz Prigan.

REKLAMA