reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Zadania > Zarządzanie nieruchomościami > Dodatki mieszkaniowe. Komu przysługują i na jakich zasadach?

Dodatki mieszkaniowe. Komu przysługują i na jakich zasadach?

Dodatki mieszkaniowe funkcjonują już kilkanaście lat. Zasady ich przyznawania reguluje ustawa z 21.6.2001 r. o dodatkach mieszkaniowych (Dz.U. Nr 71, poz. 734 ze zm.) obowiązująca od 1.1.2002 r. Przepisy tego aktu budzą wiele kontrowersji, o czym świadczyć może chociażby fakt, iż Trybunał Konstytucyjny aż dwukrotnie orzekł o niezgodności niektórych jej przepisów z Konstytucją RP.

Na czym polega tzw. kryterium dochodowe?

Od 1.1.2005 r. dodatek mieszkaniowy przysługuje wyżej wymienionym osobom, jeżeli średni miesięczny dochód na jednego członka gospodarstwa domowego w okresie 3 miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku o przyznanie dodatku mieszkaniowego nie przekracza 175% kwoty najniższej emerytury w gospodarstwie jednoosobowym i 125% tej kwoty w gospodarstwie wieloosobowym, obowiązującej w dniu złożenia wniosku.

Jest to tzw. kryterium dochodowe uprawniające do ubiegania się o dodatek mieszkaniowy. Nie oznacza to jednak, że osoby, których dochód jest wyższy niż ustalony w tym przepisach, nie mogą się w ogóle ubiegać o dodatek mieszkaniowy. Jeżeli bowiem średni miesięczny dochód na jednego członka gospodarstwa domowego jest wyższy od określonego powyżej, a kwota nadwyżki nie przekracza wysokości dodatku mieszkaniowego, należny dodatek mieszkaniowy obniża się o tę kwotę.

Przy określaniu kryterium dochodowego, jak i przy wydawaniu decyzji w sprawie przyznania dodatku, bierze się pod uwagę kwotę najniższej emerytury, obowiązującą w dniu złożenia wniosku, ogłaszaną przez Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski".

Uwaga!
Od 1.3.2012 r. kwota najniższej emerytury wynosi 799,18 zł miesięcznie.

Zobacz również: Potrzeby mieszkaniowe gmin - jak je realizować?

Zaświadczenia o wysokości dochodów

Dodatek przyznaje się na wniosek osoby uprawnionej. Do wniosku dołącza się deklarację o dochodach gospodarstwa domowego za okres 3 miesięcy kalendarzowych poprzedzających dzień złożenia wniosku oraz inne niezbędne dokumenty. Zgodnie z § 5 rozporządzenia Rady Ministrów z 28.12.2001 r. w sprawie dodatków mieszkaniowych (Dz.U. Nr 156, poz. 1817 ze zm.), osoba ubiegająca się o dodatek mieszkaniowy powinna złożyć wniosek o przyznanie dodatku mieszkaniowego oraz deklarację o wysokości dochodów według wzoru stanowiącego załącznik Nr 1 i 2 do rozporządzenia.

Z przepisów tych nie wynika zatem, by przedłożenie zaświadczenia o wysokości dochodów było warunkiem koniecznym do wydania decyzji w sprawie dodatku. Inaczej mówiąc, w przypadku gdy strona złoży wniosek o przyznanie dodatku mieszkaniowego i dołączy do niego prawidłowo wypełnioną deklarację o wysokości dochodów, organ nie ma prawa uzależniać rozpatrzenia wniosku od potwierdzenia dochodów w formie zaświadczenia. Podobne stanowisko zajął WSA w Białymstoku w wyr. z 25.10.2007 r. (II SAB/BK 29/07, Legalis).

reklama

Czytaj także

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama
reklama

Ostatnio na forum

reklama

Compliance 2020

reklama

Eksperci portalu infor.pl

BSWW Legal & Tax

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »

reklama
reklama
reklama