REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mieszkanie dla Młodych w 2014 roku a budowa domu

Katarzyna Kaszuba
Ślązak, Zapiór i Partnerzy – Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych sp. p.
Ekspert we wszystkich dziedzinach prawa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej
Mieszkanie dla Młodych 2014
Mieszkanie dla Młodych 2014
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Mieszkanie dla Młodych, czyli program, który w założeniu ma wystartować w 2014 roku, będzie wspierał także budowę domów jednorodzinnych. Tak zapowiadają politycy. Poniekąd można odnieść wrażenie, że ma to być pewnego rodzaju alternatywa dla ulgi budowlanej.

Dodatkowe wynagrodzenie roczne dla nauczyciela  - "trzynastka"

Nauczyciel nabywa prawo do dodatkowego wynagrodzenia rocznego w pełnej wysokości po przepracowaniu u danego pracodawcy całego roku kalendarzowego. W sytuacji gdy nauczyciel nie przepracował u danego pracodawcy całego roku kalendarzowego, nabywa prawo do trzynastki po warunkiem, że ten okres wynosi co najmniej 6 miesięcy. W takim jednak przypadku dodatkowe wynagrodzenie roczne przysługuje w wysokości proporcjonalnej do okresu przepracowanego.

REKLAMA

REKLAMA

Zasadnym jest wskazanie, że przesłanka przepracowania całego roku kalendarzowego zostanie spełniona również w przypadku gdy pracodawca zawarł z nauczycielem dwie kolejne umowy o pracę na czas określony, nawet jeśli pomiędzy tymi umowami wystąpi przerwa w dniu ustawowo wolnym od pracy (Uchwała Sądu Najwyższego z dnia 7 września 1995 r. I PZP 23/95).

Zobacz również: Dwie nagrody jubileuszowe dla jednego nauczyciela

Przepisy ustawy o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej w art. 2 ust. 3 przewidują wyjątki, zgodnie z którymi dla uzyskania prawa do dodatkowego wynagrodzenia rocznego przez nauczyciela nie jest wymagane przepracowanie co najmniej 6 miesięcy, natomiast w art. 3 tej ustawy przewidują przypadki, w który pomimo przepracowania co najmniej 6 miesięcy nauczyciel nie nabędzie prawa do dodatkowego wynagrodzenia rocznego za dany rok kalendarzowy.

REKLAMA

W pierwszym przypadku jedną z sytuacji dotyczącą nauczycieli, a uprawniającą do uzyskania prawa do trzynastki będzie nawiązanie stosunku pracy w trakcie roku kalendarzowego z nauczycielem i nauczycielem akademickim zgodnie z organizacją pracy szkoły (szkoły wyżej). W przedmiotowym zakresie występują wątpliwości dotyczące sytuacji faktycznej gdy stosunek pracy z nauczycielem został zawarty po dniu 01 września danego roku kalendarzowego np. 17 września. Według przeważającego stanowiska, w takim przypadku nauczyciel nie nabywa prawa do dodatkowego wynagrodzenia rocznego za rok kalendarzowy, w którym rozpoczął pracę w szkole.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Innymi przypadkami często spotykanymi w praktyce, a uprawniającym do dodatkowego wynagrodzenia rocznego pomimo nie przepracowania u danego pracodawcy co najmniej 6 miesięcy jest rozwiązanie stosunku pracy w związku z przejściem na emeryturę, rentę szkoleniową albo rentę z tytułu niezdolności do pracy lub świadczenie rehabilitacyjne.

Dodatkowe wynagrodzenie roczne przysługiwać będzie również w przypadku korzystania przez nauczyciela u danego pracodawcy:
1. z urlopu wychowawczego;
2. z urlopu macierzyńskiego;
3. z dodatkowego urlopu macierzyńskiego;
4. z urlopu ojcowskiego;
5. z urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego;
6. z dodatkowego urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego;
7. z urlopu dla poratowania zdrowia;
8. przez nauczyciela lub nauczyciela akademickiego z urlopu do celów naukowych, artystycznych lub kształcenia zawodowego;
9. korzystania z urlopu rodzicielskiego.

W drugim przypadku art. 3 powyższej ustawy enumeratywnie określa przypadki, w których nauczyciel nie nabędzie prawa do dodatkowego wynagrodzenia rocznego pomimo przepracowania co najmniej 6 miesięcy u danego pracodawcy. Przedmiotowe dotyczą:

1. nie usprawiedliwionej nieobecności w pracy trwającej dłużej niż dwa dni;
2. stawienia się do pracy lub przebywania w pracy w stanie nietrzeźwości;
3. wymierzenia pracownikowi kary dyscyplinarnej wydalenia z pracy lub ze służby;
4. rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika.

Sposób ustalania dodatkowego wynagrodzenia rocznego

Sposób ustalenia dodatkowego wynagrodzenia rocznego został określony w art. 4 powyższej ustawy. Zgodnie z tym przepisem wynagrodzenie roczne ustala się w wysokości 8, 5% sumy wynagrodzenia za pracę otrzymanego przez pracownika w ciągu roku kalendarzowego, za który przysługuje to wynagrodzenie, uwzględniając wynagrodzenie i inne świadczenia ze stosunku pracy przyjmowane do obliczenia ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy, a także wynagrodzenie za urlop wypoczynkowy oraz wynagrodzenie za czas pozostawania bez pracy przysługujące pracownikowi, który podjął pracę w wyniku przywrócenia do pracy.

Polecamy: Forum

W związku z użytym w powyższym przepisie zwrotem „przyjmowane do obliczenia ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy” należy przy ustalaniu sumy wynagrodzenia nauczyciela wyłączyć składniki wynagrodzenia zgodnie z § 6 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 8 stycznia 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop (Dz. U. 1997, Nr 2 poz. 14 z późn. zm.).

W sytuacji natomiast wystąpienia przypadków wymienionych w art. 2 ust. 3 powyższej ustawy tj. przypadków, które uprawniają nauczyciela do dodatkowego wynagrodzenia rocznego pomimo nie przepracowania co najmniej 6 miesięcy wynagrodzenie ustala się proporcjonalnie do okresu przepracowanego u danego pracodawcy.

Dodatkowe wynagrodzenie roczne zgodnie z treścią art. 5 powyższej ustawy pracodawca wypłaca nie później niż w ciągu pierwszych trzech miesięcy kalendarzowych następującego po roku, za który przysługuje to wynagrodzenie. W przypadku natomiast gdy z nauczycielem rozwiązano stosunek pracy w związku z likwidacją pracodawcy wpłata tego świadczenia winna nastąpić w dniu rozwiązania stosunku pracy.

Podstawa prawna:

1. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. 2006 r., Nr 97, poz. 674 z późn. zm.) (stan prawny na dzień 21 września 2013 r.).
2. Ustawa z dnia 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej (Dz. U. 1997 r., Nr 160, poz. 1080, z późn. zm.) (stan prawny na dzień 21 września 2013 r.).
3. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 8 stycznia 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop (Dz. U. 1997, Nr 2 poz. 14 z późn. zm.) (stan prawny na dzień 21 września 2013 r.).

Polecamy serwis: Oświata

Poznaj pierwszą w Polsce Platformę Rachunkowości Budżetowej przygotowaną z myślą o księgowych w budżecie.
Skorzystaj z bezpłatnego dostępu przez 30 dni! Szczegóły promocji znajdziesz na
www.inforrb.pl

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

REKLAMA

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

REKLAMA

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA