REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dwa podatki od jednej działki - czy to możliwe?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
RynekPierwotny.pl
Portal internetowy poświęcony nowym nieruchomościom
Dwa podatki od jednej działki - czy to możliwe?/ fot. Fotolia
Dwa podatki od jednej działki - czy to możliwe?/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zasady dotyczące opodatkowania gruntów, z pozoru wydają się bardzo klarowne. Przepisy wskazują, że działki rolne są wyłączone z podatku od nieruchomości.

Jak wskazuje jednak portal RynekPierwotny.pl w rzeczywistości sytuacja może okazać się bardziej skomplikowana, bo faktyczny sposób wykorzystania gruntu nie zawsze odpowiada zapisom w urzędowej ewidencji. Właśnie dlatego właściciele niektórych nieruchomości gruntowych, obawiają się konieczności zapłacenia dwóch podatków jednocześnie (tzn. podatku od nieruchomości i podatku rolnego). Takie podwojenie obowiązku podatkowego, nigdy nie powinno mieć miejsca. Ustalenie właściwego podatku czasem nastręcza jednak kłopotów.

REKLAMA

REKLAMA

Problem sprawiają m.in. grunty wyłączone z produkcji rolnej

Krajowe przepisy dążą do wykluczenia sytuacji, w której jednej działki będą dotyczyły dwa podatki (podatek rolny oraz podatek od nieruchomości). Jak tłumaczy Andrzej Prajsnar, analityk portalu RynekPierwotny.pl właśnie dlatego w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych, znalazła się informacja mówiąca, że „opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości nie podlegają użytki rolne lub lasy, z wyjątkiem zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej” (zobacz artykuł 2 ustęp 2 wspomnianej ustawy). Co ważne, za działalność gospodarczą w rozumieniu podatku od nieruchomości, nie uważa się:

  • działalności rolniczej lub leśnej
  • działalności agroturystycznej prowadzonej na małą skalę (z liczbą pokoi na wynajem nieprzekraczającą pięciu)

Ustawa o podatkach i opłatach lokalnych wskazuje również, że decydujące znaczenie dla podatkowej klasyfikacji danej działki jako użytku rolnego, będzie miała informacja z ewidencji gruntów i budynków (patrz artykuł 1a ustęp 3 analizowanej ustawy).

Ustawa o podatku rolnym mówi natomiast, że „opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza” (patrz artykuł 1 wspomnianej ustawy).

REKLAMA

Zobacz: Podatki i opłaty

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W wielu przypadkach, przepisy regulujące zakres podatku od nieruchomości i podatku rolnego, nie wzbudzają żadnych wątpliwości u właścicieli gruntów. Niepewność pojawia się na przykład wtedy, gdy w ewidencji gruntów i budynków ziemia została sklasyfikowana jako użytek rolny, ale właściciel częściowo wyłączył ją z produkcji rolnej w celu wybudowania domu. Ekspert portalu RynekPierwotny.pl tłumaczy, że sytuację dodatkowo może utrudniać przeznaczenie działki pod zabudowę jednorodzinną w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Sama rozbieżność pomiędzy ewidencją gruntów i budynków oraz planem zagospodarowania przestrzennego, nie powoduje komplikacji w orzecznictwie sądów i postępowaniu fiskusa, ponieważ przepisy wskazują na decydujące znaczenie informacji ewidencyjnych przy opodatkowaniu. Problemy mogą wystąpić w przypadku wyłączenia z produkcji rolnej części działki zabudowanej domem jednorodzinnym.

Krajowe sądy nie zawsze są jednomyślne w kwestii podatku

Eksperci podatkowi zgadzają się, że w spornej sytuacji, na pewno nie powinny zostać naliczone dwa podatki (tzn. podatek rolny i podatek od nieruchomości). Ze względu na stosunkowo niewielką powierzchnię gruntu zajętego przez typowy dom, różnica w wysokości podatku rolnego oraz podatku od nieruchomości, nie jest kluczową kwestią dla podatnika. Z perspektywy właściciela nieruchomości, bardziej istotna wydaje się pewność co do właściwego wariantu opodatkowania części działki wyłączonej spod produkcji rolnej. W tym przypadku, niestety nie mamy do czynienia z zupełnie klarowną sytuacją. Większość sądów administracyjnych stosuje wykładnię przepisów, według której nawet wyłączenie części gruntu spod produkcji rolniczej, nie zwalnia go z obciążenia podatkiem rolnym. Takie stanowisko zakłada konieczność opodatkowania całości gruntu według zapisów ewidencyjnych.

Na brak wyjątków w kwestii objęcia podatkiem rolnym, wskazuje między innymi prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z 13 lipca 2011 r. (sygnatura akt - III SA/Po 378/11). Zwolennicy objęcia podatkiem rolnym części działek wyłączonych z produkcji rolnej wskazują również na art. 21 ust. 1 prawa geodezyjnego i kartograficznego. Wspomniana ustawa mówi, że: „podstawę planowania gospodarczego, planowania przestrzennego, wymiaru podatków i świadczeń, oznaczania nieruchomości w księgach wieczystych, statystyki publicznej, gospodarki nieruchomościami oraz ewidencji gospodarstw rolnych stanowią dane zawarte w ewidencji gruntów i budynków”.  

W przypadku analizowanego problemu, niestety nie mamy do czynienia z całkowitą jednomyślnością sądów administracyjnych i fiskusa. Zdarzają się bowiem rozstrzygnięcia wskazujące na konieczność obciążenia podatkiem od nieruchomości części gruntu wyłączonej z produkcji rolnej (niezależnie od informacji ewidencyjnych). Opisywana sytuacja skutkuje brakiem pewności dla właścicieli kłopotliwych działek. Takie osoby powinny pamiętać, że sądy częściej opowiadają się za koniecznością objęcia podatkiem rolnym również gruntów wyłączonych z produkcji rolniczej.

Autor: Andrzej Prajsnar, ekspert portalu RynekPierwotny.pl

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MSWiA: Schrony w Polsce. Stan na dziś (1000 obiektów) i plany na przyszłość wydania 5 mld zł na schrony

Polska przygotowuje się na ewentualny konflikt zbrojny tworząc sieć schronów. Środki przeznaczone na to wynoszą 5 mld zł.

Podlaski Bon Turystyczny. Czy w 2026 roku będzie kontynuacja popularnego programu?

Zarząd województwa podlaskiego chce, by w budżecie na 2026 rok znalazły się środku na kontynuację programu Podlaski Bon Turystyczny. W trzech turach popularnego programu turyści wygenerowali 13 tys. 921 bonów. Najchętniej korzystali z tego mieszkańcy województw: mazowieckiego, łódzkiego i śląskiego.

Samorządy zyskają więcej kompetencji. Są założenia nowej ustawy

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano informację o projekcie ustawy o likwidacji barier utrudniających funkcjonowanie jednostek samorządu terytorialnego. Nowe przepisy mają wdrożyć kompetencje, które w ostatnich latach zostały utracone przez samorządy i poprawić jakość usług publicznych.

Akademia Wsparcia: bezpłatne szkolenia dla samorządów o nowych standardach opieki nad dziećmi do lat 3

W ramach ogólnopolskiego programu „Akademia Wsparcia – krajowy system wspierania rozwoju opieki wczesnodziecięcej w Polsce 2024–2026” Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz partnerzy wojewódzcy zapraszają przedstawicieli gmin i powiatów na szkolenia dotyczące nadzoru i kontroli nad instytucjami opieki nad dziećmi do lat 3. Zajęcia odbywają się w całym kraju, a udział jest bezpłatny.

REKLAMA

MOPS i SKO muszą wyjaśnić, dlaczego dochód do zasiłku stałego jest za wysoki

Tak wynika z jednego z wyroków Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zdaniem sądu nie wystarczy samo podanie przepisów. Beneficjenci pomocy społecznej często nie wiedzą czym różni się dochód rodziny od dochodu własnego i jakie może to mieć praktyczne konsekwencje.

Naczelna Rada Lekarska krytykuje rządowe zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty

Naczelna Rada Lekarska sprzeciwia się propozycji rządu, by w ramach pilnej nowelizacji dotyczącej pomocy obywatelom Ukrainy wprowadzić także zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty. Samorząd lekarski ocenia, że „uproszczony” tryb uznawania kwalifikacji lekarzy spoza UE stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa pacjentów i omija właściwą ścieżkę legislacyjną.

Co powinien zawierać plecak ewakuacyjny?

Proponowaną listę najpotrzebniejszych rzeczy można znaleźć w Poradniku Bezpieczeństwa. W publikacji przygotowanej przez MSWiA, MOC i RCB znajdziemy ważne zasady postępowania podczas kryzysu.

Dochody jednostek samorządu terytorialnego [Projekt ustawy]

W wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Chodzi precyzyjniejsze dopasowanie dochodów osiąganych przez poszczególnych podatników do właściwej JST.

REKLAMA

Coraz mniej czasu na plany ewakuacyjne w samorządach

Gminy teoretycznie mają czas na sporządzenie planów ewakuacyjnych do końca 2025 roku. W praktyce jednak trzeba to zrobić wcześniej. Gminne plany stanowią bowiem wkład do planów wojewódzkich. Ustawowy termin dotyczy zaś wszystkich organów ludności i obrony cywilnej.

E-rejestracja do lekarza od 2026 roku. Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt ustawy

Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt nowelizacji ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej, wprowadzający centralny system e-rejestracji na wizyty w ramach NFZ. Zmiany mają wejść w życie w 2026 roku i początkowo obejmą kardiologię, mammografię oraz cytologię. Nowe przepisy mają usprawnić dostęp do lekarzy i uporządkować kolejki pacjentów.

REKLAMA