REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dwa podatki od jednej działki - czy to możliwe?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
RynekPierwotny.pl
Portal internetowy poświęcony nowym nieruchomościom
Dwa podatki od jednej działki - czy to możliwe?/ fot. Fotolia
Dwa podatki od jednej działki - czy to możliwe?/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zasady dotyczące opodatkowania gruntów, z pozoru wydają się bardzo klarowne. Przepisy wskazują, że działki rolne są wyłączone z podatku od nieruchomości.

Jak wskazuje jednak portal RynekPierwotny.pl w rzeczywistości sytuacja może okazać się bardziej skomplikowana, bo faktyczny sposób wykorzystania gruntu nie zawsze odpowiada zapisom w urzędowej ewidencji. Właśnie dlatego właściciele niektórych nieruchomości gruntowych, obawiają się konieczności zapłacenia dwóch podatków jednocześnie (tzn. podatku od nieruchomości i podatku rolnego). Takie podwojenie obowiązku podatkowego, nigdy nie powinno mieć miejsca. Ustalenie właściwego podatku czasem nastręcza jednak kłopotów.

REKLAMA

REKLAMA

Problem sprawiają m.in. grunty wyłączone z produkcji rolnej

Krajowe przepisy dążą do wykluczenia sytuacji, w której jednej działki będą dotyczyły dwa podatki (podatek rolny oraz podatek od nieruchomości). Jak tłumaczy Andrzej Prajsnar, analityk portalu RynekPierwotny.pl właśnie dlatego w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych, znalazła się informacja mówiąca, że „opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości nie podlegają użytki rolne lub lasy, z wyjątkiem zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej” (zobacz artykuł 2 ustęp 2 wspomnianej ustawy). Co ważne, za działalność gospodarczą w rozumieniu podatku od nieruchomości, nie uważa się:

  • działalności rolniczej lub leśnej
  • działalności agroturystycznej prowadzonej na małą skalę (z liczbą pokoi na wynajem nieprzekraczającą pięciu)

Ustawa o podatkach i opłatach lokalnych wskazuje również, że decydujące znaczenie dla podatkowej klasyfikacji danej działki jako użytku rolnego, będzie miała informacja z ewidencji gruntów i budynków (patrz artykuł 1a ustęp 3 analizowanej ustawy).

Ustawa o podatku rolnym mówi natomiast, że „opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza” (patrz artykuł 1 wspomnianej ustawy).

REKLAMA

Zobacz: Podatki i opłaty

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W wielu przypadkach, przepisy regulujące zakres podatku od nieruchomości i podatku rolnego, nie wzbudzają żadnych wątpliwości u właścicieli gruntów. Niepewność pojawia się na przykład wtedy, gdy w ewidencji gruntów i budynków ziemia została sklasyfikowana jako użytek rolny, ale właściciel częściowo wyłączył ją z produkcji rolnej w celu wybudowania domu. Ekspert portalu RynekPierwotny.pl tłumaczy, że sytuację dodatkowo może utrudniać przeznaczenie działki pod zabudowę jednorodzinną w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Sama rozbieżność pomiędzy ewidencją gruntów i budynków oraz planem zagospodarowania przestrzennego, nie powoduje komplikacji w orzecznictwie sądów i postępowaniu fiskusa, ponieważ przepisy wskazują na decydujące znaczenie informacji ewidencyjnych przy opodatkowaniu. Problemy mogą wystąpić w przypadku wyłączenia z produkcji rolnej części działki zabudowanej domem jednorodzinnym.

Krajowe sądy nie zawsze są jednomyślne w kwestii podatku

Eksperci podatkowi zgadzają się, że w spornej sytuacji, na pewno nie powinny zostać naliczone dwa podatki (tzn. podatek rolny i podatek od nieruchomości). Ze względu na stosunkowo niewielką powierzchnię gruntu zajętego przez typowy dom, różnica w wysokości podatku rolnego oraz podatku od nieruchomości, nie jest kluczową kwestią dla podatnika. Z perspektywy właściciela nieruchomości, bardziej istotna wydaje się pewność co do właściwego wariantu opodatkowania części działki wyłączonej spod produkcji rolnej. W tym przypadku, niestety nie mamy do czynienia z zupełnie klarowną sytuacją. Większość sądów administracyjnych stosuje wykładnię przepisów, według której nawet wyłączenie części gruntu spod produkcji rolniczej, nie zwalnia go z obciążenia podatkiem rolnym. Takie stanowisko zakłada konieczność opodatkowania całości gruntu według zapisów ewidencyjnych.

Na brak wyjątków w kwestii objęcia podatkiem rolnym, wskazuje między innymi prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z 13 lipca 2011 r. (sygnatura akt - III SA/Po 378/11). Zwolennicy objęcia podatkiem rolnym części działek wyłączonych z produkcji rolnej wskazują również na art. 21 ust. 1 prawa geodezyjnego i kartograficznego. Wspomniana ustawa mówi, że: „podstawę planowania gospodarczego, planowania przestrzennego, wymiaru podatków i świadczeń, oznaczania nieruchomości w księgach wieczystych, statystyki publicznej, gospodarki nieruchomościami oraz ewidencji gospodarstw rolnych stanowią dane zawarte w ewidencji gruntów i budynków”.  

W przypadku analizowanego problemu, niestety nie mamy do czynienia z całkowitą jednomyślnością sądów administracyjnych i fiskusa. Zdarzają się bowiem rozstrzygnięcia wskazujące na konieczność obciążenia podatkiem od nieruchomości części gruntu wyłączonej z produkcji rolnej (niezależnie od informacji ewidencyjnych). Opisywana sytuacja skutkuje brakiem pewności dla właścicieli kłopotliwych działek. Takie osoby powinny pamiętać, że sądy częściej opowiadają się za koniecznością objęcia podatkiem rolnym również gruntów wyłączonych z produkcji rolniczej.

Autor: Andrzej Prajsnar, ekspert portalu RynekPierwotny.pl

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Precedens w gminach. Szczecin pozwał Skarb Państwa o pieniądze wydane przez miast na na cele oświatowe

Miasto Szczecin zdecydowało się pozwać Skarb Państwa domagając się zwrotu ponad 111 mln zł z tytułu różnicy w otrzymanej subwencji oświatowej a faktycznie poniesionymi wydatkami na edukację. "Subwencja oświatowa od 2018 r. nie wystarczała nawet na wynagrodzenia dla nauczycieli" prezydent Szczecina Piotr Krzystek. Zdaniem Andrzeja Porawskiego "gdyby zaistniał taki precedens to będzie on w interesie wszystkich samorządów”. Miasto żąda ponad 111 mln zł za okres 2018-2020.

eZUS zastąpi PUE ZUS. Nowy portal z prostszą obsługą i większym bezpieczeństwem

Zakład Ubezpieczeń Społecznych szykuje duże zmiany dla swoich klientów. Trwają prace nad nowym portalem eZUS, który już wkrótce zastąpi dobrze znaną Platformę Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Serwis ma być bardziej intuicyjny, bezpieczniejszy i dostępny dla wszystkich – także osób z niepełnosprawnościami.

Wyższe wynagrodzenie dla pracowników samorządowych. Projekt MRPiPS zakłada podwyżki od 1 stycznia 2026 r.

Wyższe wynagrodzenie dla pracowników samorządowych (z wyrównaniem?) od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, co zakłada projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych opublikowany w wykazie prac legislacyjnych rządu.

ZUS zapowiada przerwę techniczną. Niedostępne usługi w Płatniku, ePłatniku i e-ZLA

Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował o planowanych pracach serwisowych, które odbędą się 25 października (sobota) w godzinach od 5.30 do 12.00. W tym czasie mogą występować utrudnienia w komunikacji elektronicznej z ZUS, dotyczące kilku popularnych systemów i aplikacji.

REKLAMA

Szefowa NRPiP: pielęgniarki powinny badać, zlecać badania i wystawiać L4 – czas to uregulować

Prezes Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych, Mariola Łodzińska, apeluje o zmiany w organizacji pracy pielęgniarek i położnych. Jej zdaniem powinny one mieć możliwość samodzielnego przyjmowania pacjentów, zlecania badań, ordynowania leków oraz wystawiania zwolnień lekarskich. Obecnie ich kompetencje – mimo że szerokie – nie są w pełni wykorzystywane w polskim systemie ochrony zdrowia.

Karta Rodziny Mundurowej. Jakie przywileje, dla kogo i od kiedy według nowego projektu?

Do Sejmu wpłynął poselski projekt ustawy o Karcie Rodziny Mundurowej. Kto – zgodnie z założeniami – będzie mógł uzyskać taki dokument i od kiedy? Zgodnie z szacunkami nowe przywileje objęłyby ponad milion beneficjentów.

Pierwszy w Polsce Regionalny Plan Adaptacji do zmian klimatu stał się faktem

Pierwszy w Polsce Regionalny Plan Adaptacji do zmian klimatu stał się faktem. Został przygotowany przez ekspertów z Instytutu Ochrony Środowiska – Państwowego Instytutu Badawczego (IOŚ-PIB) i dotyczy województwa śląskiego.

Papierowe listy odchodzą do lamusa! Urzędy całkowicie przechodzą na e-Doręczenia

Od 2026 roku urzędy i instytucje publiczne będą musiały wysyłać pisma wyłącznie elektronicznie – przez system e-Doręczeń. Ministerstwo Cyfryzacji przypomina, że kończy się okres przejściowy, a papierowa korespondencja odejdzie do historii.

REKLAMA

Polska pod lupą Brukseli! Rząd ujawnia, jak naprawdę wygląda walka z nadmiernym deficytem

Rząd przedstawił Brukseli raport, który pokazuje, jak Polska radzi sobie z ograniczaniem deficytu mimo rekordowych wydatków na obronę i spadku wpływów z podatków. Czy Unia Europejska uzna te działania za wystarczające?

Nowe uprawnienia dla sołtysów [Nowelizacja 2026 r.]

1 stycznia 2026 r. nowe przepisy dotyczące uprawnień sołtysów oraz finansowania zadań z funduszu sołeckiego. Nowe regulacje wprowadzają m.in. obowiązkowe ubezpieczenia sołtysów oraz nadają im uprawnienia do zarządzania mieniem komunalnym na podstawie upoważnienia wydanego przez wójta.

REKLAMA