| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Temat dnia > Nabór na stanowiska urzędnicze w gminach i powiatach

Nabór na stanowiska urzędnicze w gminach i powiatach

Zatrudnianie pracowników bez wymaganego stażu pracy oraz pomijanie procedur konkursowych przy obsadzaniu stanowisk urzędniczych - to główne wnioski pokontrolne sformułowane w raporcie NIK na temat prawidłowości zatrudniania pracowników na stanowiskach urzędniczych w administracji samorządowej.

Zgodnie z ustawą z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych nabór kandydatów na wolne stanowiska urzędnicze jest otwarty i konkurencyjny. Nowelizacja ustawy z 6 maja 2005 r. wprowadziła obowiązkowe konkursy na wolne stanowiska urzędnicze w urzędach gmin, starostwach powiatowych, urzędach marszałkowskich oraz w samorządowych zakładach i jednostkach budżetowych, z wyjątkiem stanowisk obsadzanych na podstawie wyboru i powołania. Stanowisko pracy jest wolne w przypadku wakatu albo zamiaru utworzenia nowego miejsca pracy.

Redakcja poleca: Ściąga Kadrowego - Dodatkowe wynagrodzenie roczne dla pracowników jednostek sfery budżetowej (PDF)

Przeprowadzenie naboru należy do kierownika jednostki, a na stanowiska kierowników jednostek organizacyjnych odpowiednio do wójta, burmistrza, prezydenta lub zarządu powiatu (województwa). Kierownik jednostki może sam przeprowadzić nabór lub powołać komisję konkursową do oceny zgłoszonych kandydatów. Zasady rekrutacji stosuje się do pracowników samorządowych zatrudnianych na podstawie mianowania oraz umowy o pracę.

Pracownikiem samorządowym może być osoba, która jest obywatelem polskim, posiada kwalifikacje zawodowe wymagane do wykonywania pracy na określonym stanowisku, ukończyła 18 rok życia i ma pełną zdolność do czynności prawnych oraz korzysta z pełni praw publicznych, ma stan zdrowia pozwalający na zatrudnienie na określonym stanowisku. Ponadto powinna posiadać co najmniej wykształcenie średnie, nie być karana za przestępstwo popełnione umyślnie oraz cieszyć się nieposzlakowaną opinią. Nabór kandydatów na wolne miejsca pracy w jednostkach samorządu terytorialnego przeprowadza się jedynie na stanowiska urzędnicze.

Nabór i kwalifikacje

Ogłoszenie o naborze kandydatów na stanowiska urzędnicze umieszcza się w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na tablicy informacyjnej w jednostce, w której jest prowadzony nabór.

Wymagania kwalifikacyjne określone w przepisach prawa stanowią minimum, jakie musi spełniać pracownik, tak aby zapewnić wysoki standard świadczenia usług publicznych. Pracodawca może jednak wprowadzić dodatkowe, wyższe wymagania w stosunku do standardów określonych przez ustawodawcę. Ogłoszenie może zawierać również inne elementy ułatwiające rekrutację, takie jak np. informacja o wynagrodzeniu czy planowanym czasie trwania stosunku pracy. Termin do składania dokumentów, określony w ogłoszeniu o naborze, nie może być krótszy niż 14 dni od dnia opublikowania tego ogłoszenia w Biuletynie Informacji Publicznej (BIP).

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Eksperci portalu infor.pl

Bibby Financial Services Sp. z o.o.

Ekspresowe finansowanie należności

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »