REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nabór na stanowiska urzędnicze w gminach i powiatach

Łukasz Sobiech
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zatrudnianie pracowników bez wymaganego stażu pracy oraz pomijanie procedur konkursowych przy obsadzaniu stanowisk urzędniczych - to główne wnioski pokontrolne sformułowane w raporcie NIK na temat prawidłowości zatrudniania pracowników na stanowiskach urzędniczych w administracji samorządowej.

REKLAMA

Zgodnie z ustawą z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych nabór kandydatów na wolne stanowiska urzędnicze jest otwarty i konkurencyjny. Nowelizacja ustawy z 6 maja 2005 r. wprowadziła obowiązkowe konkursy na wolne stanowiska urzędnicze w urzędach gmin, starostwach powiatowych, urzędach marszałkowskich oraz w samorządowych zakładach i jednostkach budżetowych, z wyjątkiem stanowisk obsadzanych na podstawie wyboru i powołania. Stanowisko pracy jest wolne w przypadku wakatu albo zamiaru utworzenia nowego miejsca pracy.

Redakcja poleca: Ściąga Kadrowego - Dodatkowe wynagrodzenie roczne dla pracowników jednostek sfery budżetowej (PDF)

REKLAMA

Przeprowadzenie naboru należy do kierownika jednostki, a na stanowiska kierowników jednostek organizacyjnych odpowiednio do wójta, burmistrza, prezydenta lub zarządu powiatu (województwa). Kierownik jednostki może sam przeprowadzić nabór lub powołać komisję konkursową do oceny zgłoszonych kandydatów. Zasady rekrutacji stosuje się do pracowników samorządowych zatrudnianych na podstawie mianowania oraz umowy o pracę.

Pracownikiem samorządowym może być osoba, która jest obywatelem polskim, posiada kwalifikacje zawodowe wymagane do wykonywania pracy na określonym stanowisku, ukończyła 18 rok życia i ma pełną zdolność do czynności prawnych oraz korzysta z pełni praw publicznych, ma stan zdrowia pozwalający na zatrudnienie na określonym stanowisku. Ponadto powinna posiadać co najmniej wykształcenie średnie, nie być karana za przestępstwo popełnione umyślnie oraz cieszyć się nieposzlakowaną opinią. Nabór kandydatów na wolne miejsca pracy w jednostkach samorządu terytorialnego przeprowadza się jedynie na stanowiska urzędnicze.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nabór i kwalifikacje

Ogłoszenie o naborze kandydatów na stanowiska urzędnicze umieszcza się w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na tablicy informacyjnej w jednostce, w której jest prowadzony nabór.

REKLAMA

Wymagania kwalifikacyjne określone w przepisach prawa stanowią minimum, jakie musi spełniać pracownik, tak aby zapewnić wysoki standard świadczenia usług publicznych. Pracodawca może jednak wprowadzić dodatkowe, wyższe wymagania w stosunku do standardów określonych przez ustawodawcę. Ogłoszenie może zawierać również inne elementy ułatwiające rekrutację, takie jak np. informacja o wynagrodzeniu czy planowanym czasie trwania stosunku pracy. Termin do składania dokumentów, określony w ogłoszeniu o naborze, nie może być krótszy niż 14 dni od dnia opublikowania tego ogłoszenia w Biuletynie Informacji Publicznej (BIP).

Pracodawca samorządowy nie ma obowiązku wskazywania w ogłoszeniu, na jaki okres zostanie zawarta umowa o pracę. Ma prawo zawrzeć umowę terminową, a nawet umowę na okres próbny. Jeżeli po okresie próbnym pracodawca uzna, że pracownik nadaje się na określone stanowisko, może z nim zawrzeć umowę o pracę.

Po upływie terminu do złożenia dokumentów, określonego w ogłoszeniu o naborze, upowszechnia się w Biuletynie Informacji Publicznej listę kandydatów, którzy spełniają wymagania formalne określone w ogłoszeniu o naborze. Lista ta zawiera imiona i nazwiska kandydatów oraz ich miejsce zamieszkania. Upublicznienie listy kandydatów spełniających formalne wymagania określone w ogłoszeniu o naborze kończy pierwszy etap procedury konkursowej. Po ogłoszeniu listy kandydatów, którzy spełniają wymagania formalne, następuje kolejny etap naboru zmierzający do wyboru właściwego kandydata. Może on składać się np. z testu oraz rozmowy kwalifikacyjnej.

Z przeprowadzonego naboru kandydatów na stanowisko urzędnicze sporządza się protokół.

Ustanie stosunku pracy

Jeżeli stosunek pracy osoby wyłonionej w drodze naboru ustał w ciągu trzech miesięcy od nawiązania stosunku pracy, można na tym stanowisku zatrudnić kolejną osobę spośród kandydatów z konkursu. Nieistotny jest powód ustania stosunku pracy, może to być upływ umowy na okres próbny, wypowiedzenie, rozwiązanie bez wypowiedzenia. Pracodawca może zatrudnić kolejnego najlepszego kandydata; ale może też ogłosić nowy konkurs. Pracodawca nie może jednak odstąpić od konkursu, jeśli stosunek pracy trwał dłużej niż trzy miesiące. Nie ma też podstaw do zatrudnienia pracownika bez konkursu, jeżeli nie przystąpił do niego żaden kandydat spełniający wymagania.

Przed umową

Przed zawarciem umowy o pracę kandydat przedkłada pracodawcy zaświadczenie o niekaralności, które zostanie dołączone do jego akt osobowych, oraz zaświadczenie o zdolności do pracy. Badania lekarskie kandydata na stanowisko urzędnicze przeprowadza się w celu potwierdzenia zdolności do wykonywania pracy na danym stanowisku. Przed przystąpieniem do wykonywania pracy pracownik powinien zostać skierowany na szkolenie wstępne z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy oraz w zakresie czynności wykonywanych na określonym stanowisku pracy.

Informacja o wynikach

Po dokonaniu wyboru kandydata lub też niewybraniu odpowiedniej osoby, przeprowadzający nabór ma obowiązek umieścić w BIP i na tablicy ogłoszeń, w terminie 14 dni od zakończenia procedury, informację o jej wynikach.

Informacja taka powinna zawierać: nazwę i adres jednostki, określenie stanowiska urzędniczego, imię i nazwisko wybranego kandydata oraz jego miejsce zamieszkania, a także uzasadnienie dokonanego wyboru kandydata albo uzasadnienie niezatrudnienia żadnego kandydata na stanowisko urzędnicze. Informacja ta umieszczona jest w BIP i na tablicy ogłoszeń przez okres co najmniej trzech miesięcy.

INFORMACJA O NABORZE

Ogłoszenie o naborze kandydatów na stanowiska urzędnicze powinno zawierać:

 - nazwę i adres jednostki,

 - określenie stanowiska urzędniczego,

 - określenie wymagań związanych ze stanowiskiem urzędniczym zgodnie z opisem danego stanowiska, ze wskazaniem, które z nich są niezbędne, a które dodatkowe,

 - wskazanie zakresu zadań wykonywanych na stanowisku urzędniczym,

 - wskazanie wymaganych dokumentów,

 - określenie terminu i miejsca składania dokumentów.

CO W PROTOKOLE

Protokół z naboru na stanowiska urzędnicze powinien mieć formę pisemną i zawierać:

 - liczbę kandydatów,

 - imiona, nazwiska i adresy nie więcej niż 5 najlepszych kandydatów, uszeregowanych według spełniania przez nich poziomu wymagań określonych w ogłoszeniu o naborze,

 - informację o zastosowanych metodach i technikach naboru,

 - uzasadnienie dokonanego wyboru albo uzasadnienie niezatrudnienia żadnego kandydata na stanowisko urzędnicze.

PODSTAWA ZATRUDNIENIA

Na stanowiska urzędnicze, na które nie przeprowadza się konkursów, zatrudnia się na podstawie:

 - wyboru (marszałek, wicemarszałkowie, członkowie zarządu województwa, starosta, wicestarosta i pozostali członkowie zarządu powiatu, wójt, burmistrz, prezydent miasta);

 - powołania (zastępca wójta, burmistrza, prezydenta, sekretarz gminy, sekretarz powiatu, skarbnik gminy, skarbnik powiatu, skarbnik województwa).

Regulamin naboru

Wprowadzenie regulaminu nie jest obowiązkowe. W opinii ekspertów usprawnia i ułatwia przeprowadzenie procedury naboru. Regulamin naboru na wolne stanowiska urzędnicze określa szereg procedur związanych z zatrudnieniem nowych pracowników, porządkuje cały proces i rozwiązuje problemy, mogące pojawić się przy wyłanianiu komisji konkursowej czy przy wstępnej selekcji kandydatów. W regulaminie naboru powinny się znaleźć zapisy określające podstawowe fazy rekrutacji, takie jak: sposób podjęcia decyzji o rozpoczęciu procedury rekrutacyjnej na wolne stanowisko urzędnicze czy sposobu powołania oraz skład komisji rekrutacyjnej. W nim mogą się również znaleźć procedury porządkujące etapy naboru, sposób przyjmowania oraz rodzaje dokumentów aplikacyjnych.

ŁUKASZ SOBIECH

lukasz.sobiech@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

 - Ustawa z dnia 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1593 ze zm.).

 - Rozporządzenie Rady Ministrów z 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych (...) (Dz.U. nr 146, poz. 1233 ze zm.).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W Tatrach już trzeci stopień zagrożenia lawinowego

Tatrzańskie Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe poinformowało, że zagrożenie lawinowe w Tatrach wzrosło już do trzeciego stopnia. Co to oznacza?

Recykling tekstyliów w gminach – co zrobić ze starymi ubraniami?

Od stycznia 2025 r. gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).

Dylemat fiskalny: inwestycje w przyszłość, czy w dofinansowania emerytów? [WYWIAD]

Dylemat fiskalny: inwestycje w przyszłość, czy w dofinansowania emerytów? Co zrobić, by wszystkim żyło się lepiej? Gość Infor.pl prof. Marcin Piątkowski przedstawił kilka pomysłów dotyczących poprawy jakości życia.

Emerytura olimpijska. Od 1 kwietnia 2025 r. rozszerzony katalog osób uprawnionych do pobierania tego świadczenia

Emerytura olimpijska. Od 1 kwietnia 2025 r. rozszerzeniu ulegnie katalog osób uprawnionych do pobierania tego świadczenia. Nowelizacja z podpisem prezydenta Andrzeja Dudy. Czym jest tzw. emerytura olimpijska?

REKLAMA

Podwyżki dla nauczycieli z wyrównaniem od 1 stycznia 2025 r.

Podwyżki dla nauczycieli z wyrównaniem od 1 stycznia 2025 r. Ile wyniesie średnie wynagrodzenie nauczycieli w 2025 r.? O ile wzrosną wynagrodzenia nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w 2025 r.?

Branża pogrzebowa zaniepokojona notorycznym opóźnianiem podwyższenia zasiłku pogrzebowego. Prezes PIBP wskazał poważne niedopatrzenie

Branża pogrzebowa zaniepokojona notorycznym opóźnianiem podwyższenia zasiłku pogrzebowego. Prezes Polskiej Izby Branży Pogrzebowej Robert Czyżak w rozmowie z redakcją Infor.pl wskazał poważne niedopatrzenia związane z Koszykiem Usług Funeralnych.

Czy dodatek motywacyjny wpłynie na wysokość trzynastki?

Dodatek motywacyjny będący dofinansowaniem do wynagrodzenia pracownika pomocy społecznej nie może być uwzględniany w podstawie naliczania dodatkowego wynagrodzenia rocznego (tzw. trzynastki).

Chipowanie psów i kotów. Prawo, obowiązek, a może coś więcej?

W przestrzeni publicznej często podejmowany jest temat obowiązkowego chipowania zwierząt domowych. W listopadzie odbyło się pierwsze czytanie obywatelskiego projektu zakładającego m.in. obowiązkowe chipowanie psów i kotów. Trwają także prace nad ustawą o Krajowym Rejestrze Oznakowanych Psów i Kotów. Do czego mogą być wykorzystywane mikroczipy?

REKLAMA

Ostrzeżenia przed silnym wiatrem i oblodzeniami

Czyżby zima wreszcie do nas przyszła? IMGW wydał alerty I i II stopnia przed silnym wiatrem oraz I stopnia przed oblodzeniem. Alerty o silnym wietrze w pasie Pomorza wysłało RCB.

Prawie 11 tys. recept na pigułki "dzień po". Tyle wystawili farmaceuci od maja. A to tylko niewielka część wszystkich recept

Od maja do grudnia farmaceuci wystawili prawie 11 tys. recept na pigułki "dzień po". Aptekom, biorącym udział w pilotażowym programie ułatwiającym dostęp do antykoncepcji awaryjnej, Narodowy Fundusz Zdrowia zapłacił do września ponad 335 tys. zł.

REKLAMA