REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nabór na stanowiska urzędnicze w gminach i powiatach

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Sobiech
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zatrudnianie pracowników bez wymaganego stażu pracy oraz pomijanie procedur konkursowych przy obsadzaniu stanowisk urzędniczych - to główne wnioski pokontrolne sformułowane w raporcie NIK na temat prawidłowości zatrudniania pracowników na stanowiskach urzędniczych w administracji samorządowej.

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z ustawą z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych nabór kandydatów na wolne stanowiska urzędnicze jest otwarty i konkurencyjny. Nowelizacja ustawy z 6 maja 2005 r. wprowadziła obowiązkowe konkursy na wolne stanowiska urzędnicze w urzędach gmin, starostwach powiatowych, urzędach marszałkowskich oraz w samorządowych zakładach i jednostkach budżetowych, z wyjątkiem stanowisk obsadzanych na podstawie wyboru i powołania. Stanowisko pracy jest wolne w przypadku wakatu albo zamiaru utworzenia nowego miejsca pracy.

Redakcja poleca: Ściąga Kadrowego - Dodatkowe wynagrodzenie roczne dla pracowników jednostek sfery budżetowej (PDF)

Przeprowadzenie naboru należy do kierownika jednostki, a na stanowiska kierowników jednostek organizacyjnych odpowiednio do wójta, burmistrza, prezydenta lub zarządu powiatu (województwa). Kierownik jednostki może sam przeprowadzić nabór lub powołać komisję konkursową do oceny zgłoszonych kandydatów. Zasady rekrutacji stosuje się do pracowników samorządowych zatrudnianych na podstawie mianowania oraz umowy o pracę.

REKLAMA

Pracownikiem samorządowym może być osoba, która jest obywatelem polskim, posiada kwalifikacje zawodowe wymagane do wykonywania pracy na określonym stanowisku, ukończyła 18 rok życia i ma pełną zdolność do czynności prawnych oraz korzysta z pełni praw publicznych, ma stan zdrowia pozwalający na zatrudnienie na określonym stanowisku. Ponadto powinna posiadać co najmniej wykształcenie średnie, nie być karana za przestępstwo popełnione umyślnie oraz cieszyć się nieposzlakowaną opinią. Nabór kandydatów na wolne miejsca pracy w jednostkach samorządu terytorialnego przeprowadza się jedynie na stanowiska urzędnicze.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nabór i kwalifikacje

Ogłoszenie o naborze kandydatów na stanowiska urzędnicze umieszcza się w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na tablicy informacyjnej w jednostce, w której jest prowadzony nabór.

Wymagania kwalifikacyjne określone w przepisach prawa stanowią minimum, jakie musi spełniać pracownik, tak aby zapewnić wysoki standard świadczenia usług publicznych. Pracodawca może jednak wprowadzić dodatkowe, wyższe wymagania w stosunku do standardów określonych przez ustawodawcę. Ogłoszenie może zawierać również inne elementy ułatwiające rekrutację, takie jak np. informacja o wynagrodzeniu czy planowanym czasie trwania stosunku pracy. Termin do składania dokumentów, określony w ogłoszeniu o naborze, nie może być krótszy niż 14 dni od dnia opublikowania tego ogłoszenia w Biuletynie Informacji Publicznej (BIP).

Pracodawca samorządowy nie ma obowiązku wskazywania w ogłoszeniu, na jaki okres zostanie zawarta umowa o pracę. Ma prawo zawrzeć umowę terminową, a nawet umowę na okres próbny. Jeżeli po okresie próbnym pracodawca uzna, że pracownik nadaje się na określone stanowisko, może z nim zawrzeć umowę o pracę.

Po upływie terminu do złożenia dokumentów, określonego w ogłoszeniu o naborze, upowszechnia się w Biuletynie Informacji Publicznej listę kandydatów, którzy spełniają wymagania formalne określone w ogłoszeniu o naborze. Lista ta zawiera imiona i nazwiska kandydatów oraz ich miejsce zamieszkania. Upublicznienie listy kandydatów spełniających formalne wymagania określone w ogłoszeniu o naborze kończy pierwszy etap procedury konkursowej. Po ogłoszeniu listy kandydatów, którzy spełniają wymagania formalne, następuje kolejny etap naboru zmierzający do wyboru właściwego kandydata. Może on składać się np. z testu oraz rozmowy kwalifikacyjnej.

Z przeprowadzonego naboru kandydatów na stanowisko urzędnicze sporządza się protokół.

Ustanie stosunku pracy

Jeżeli stosunek pracy osoby wyłonionej w drodze naboru ustał w ciągu trzech miesięcy od nawiązania stosunku pracy, można na tym stanowisku zatrudnić kolejną osobę spośród kandydatów z konkursu. Nieistotny jest powód ustania stosunku pracy, może to być upływ umowy na okres próbny, wypowiedzenie, rozwiązanie bez wypowiedzenia. Pracodawca może zatrudnić kolejnego najlepszego kandydata; ale może też ogłosić nowy konkurs. Pracodawca nie może jednak odstąpić od konkursu, jeśli stosunek pracy trwał dłużej niż trzy miesiące. Nie ma też podstaw do zatrudnienia pracownika bez konkursu, jeżeli nie przystąpił do niego żaden kandydat spełniający wymagania.

Przed umową

Przed zawarciem umowy o pracę kandydat przedkłada pracodawcy zaświadczenie o niekaralności, które zostanie dołączone do jego akt osobowych, oraz zaświadczenie o zdolności do pracy. Badania lekarskie kandydata na stanowisko urzędnicze przeprowadza się w celu potwierdzenia zdolności do wykonywania pracy na danym stanowisku. Przed przystąpieniem do wykonywania pracy pracownik powinien zostać skierowany na szkolenie wstępne z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy oraz w zakresie czynności wykonywanych na określonym stanowisku pracy.

Informacja o wynikach

Po dokonaniu wyboru kandydata lub też niewybraniu odpowiedniej osoby, przeprowadzający nabór ma obowiązek umieścić w BIP i na tablicy ogłoszeń, w terminie 14 dni od zakończenia procedury, informację o jej wynikach.

Informacja taka powinna zawierać: nazwę i adres jednostki, określenie stanowiska urzędniczego, imię i nazwisko wybranego kandydata oraz jego miejsce zamieszkania, a także uzasadnienie dokonanego wyboru kandydata albo uzasadnienie niezatrudnienia żadnego kandydata na stanowisko urzędnicze. Informacja ta umieszczona jest w BIP i na tablicy ogłoszeń przez okres co najmniej trzech miesięcy.

INFORMACJA O NABORZE

Ogłoszenie o naborze kandydatów na stanowiska urzędnicze powinno zawierać:

 - nazwę i adres jednostki,

 - określenie stanowiska urzędniczego,

 - określenie wymagań związanych ze stanowiskiem urzędniczym zgodnie z opisem danego stanowiska, ze wskazaniem, które z nich są niezbędne, a które dodatkowe,

 - wskazanie zakresu zadań wykonywanych na stanowisku urzędniczym,

 - wskazanie wymaganych dokumentów,

 - określenie terminu i miejsca składania dokumentów.

CO W PROTOKOLE

Protokół z naboru na stanowiska urzędnicze powinien mieć formę pisemną i zawierać:

 - liczbę kandydatów,

 - imiona, nazwiska i adresy nie więcej niż 5 najlepszych kandydatów, uszeregowanych według spełniania przez nich poziomu wymagań określonych w ogłoszeniu o naborze,

 - informację o zastosowanych metodach i technikach naboru,

 - uzasadnienie dokonanego wyboru albo uzasadnienie niezatrudnienia żadnego kandydata na stanowisko urzędnicze.

PODSTAWA ZATRUDNIENIA

Na stanowiska urzędnicze, na które nie przeprowadza się konkursów, zatrudnia się na podstawie:

 - wyboru (marszałek, wicemarszałkowie, członkowie zarządu województwa, starosta, wicestarosta i pozostali członkowie zarządu powiatu, wójt, burmistrz, prezydent miasta);

 - powołania (zastępca wójta, burmistrza, prezydenta, sekretarz gminy, sekretarz powiatu, skarbnik gminy, skarbnik powiatu, skarbnik województwa).

Regulamin naboru

Wprowadzenie regulaminu nie jest obowiązkowe. W opinii ekspertów usprawnia i ułatwia przeprowadzenie procedury naboru. Regulamin naboru na wolne stanowiska urzędnicze określa szereg procedur związanych z zatrudnieniem nowych pracowników, porządkuje cały proces i rozwiązuje problemy, mogące pojawić się przy wyłanianiu komisji konkursowej czy przy wstępnej selekcji kandydatów. W regulaminie naboru powinny się znaleźć zapisy określające podstawowe fazy rekrutacji, takie jak: sposób podjęcia decyzji o rozpoczęciu procedury rekrutacyjnej na wolne stanowisko urzędnicze czy sposobu powołania oraz skład komisji rekrutacyjnej. W nim mogą się również znaleźć procedury porządkujące etapy naboru, sposób przyjmowania oraz rodzaje dokumentów aplikacyjnych.

ŁUKASZ SOBIECH

lukasz.sobiech@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

 - Ustawa z dnia 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1593 ze zm.).

 - Rozporządzenie Rady Ministrów z 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych (...) (Dz.U. nr 146, poz. 1233 ze zm.).

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wszystkich Świętych 2025: zmiany w ruchu i komunikacji miejskiej, zamknięte ulice, dojazd do cmentarzy

Zapowiadają się szerokie zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w okresie Wszystkich Świętych. W wielu miastach na ulice wyjadą linie cmentarne, a inne środki komunikacji miejskiej będą funkcjonować według zmienionych rozkładów.

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? [WYWIAD]

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? W ramach kampanii EFSA Safe2Eat rozmawiamy z doktorem Jackiem Postupolskim ekspertem Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego (NIZP PZH-PIB).

Gdzie wyrzucać styropian opakowaniowy po sprzętach agd? Nie każdy styropian nadaje się do recyklingu

Gdzie wyrzucać styropian po sprzętach agd? Do pojemnika żółtego, czarnego, a może bezpośrednio do PSZOK-u? Nie każdy nadaje się do recyklingu. Styropian opakowaniowy trafia do innego miejsca niż styropian po jedzeniu czy styropian budowlany.

Pomagają pomagać. Pożyczki dla ekonomii społecznej.

Są firmy i organizacje, których celem jest nie tyle zysk, co przede wszystkim pomaganie ludziom. To podmioty ekonomii społecznej, które łączą działalność gospodarczą z misją społeczną. Często to jednak one same potrzebują finansowania, by wystartować z nowymi usługami, utrzymać działalność albo się rozwijać. Dzięki programowi Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego z pożyczek oferowanych na bardzo korzystnych warunkach mogą skorzystać zarówno początkujące, jak i rozwijające się organizacje.

REKLAMA

Spór w Krakowie. O pieniądze i przestrzeganie prawa. Prywatne przedszkola kontra miasto [List otwarty]

Dyrektorzy przedszkoli niepublicznych w Krakowie uważają, że miasto stosuje błędną prawnie metodę obliczania dotacji. W efekcie niepubliczne oraz publiczne niesamorządowe przedszkola w Krakowie znalazły się na krawędzi przepaści finansowej. Dyrektorzy nie chcą ujawniać swoich imion i nazwisk.

Wstrzymywanie planowych zabiegów w szpitalach to ekonomiczny absurd. Zamrożony blok operacyjny kosztuje tyle samo, co działający … tylko nie leczy

Zawieszanie planowych zabiegów ma być sposobem na „oszczędności” w szpitalach. W rzeczywistości to finansowa i medyczna pułapka: pacjenci wracają później na SOR w gorszym stanie, koszty rosną, a zaufanie do systemu znika. Szpital nie jest urzędem — nie może „zawiesić przyjmowania interesantów” - pisze adwokat Grzegorz Prigan.

Precedens. Setki gmin chcą do sądu po Szczecinie. Ten pozwie Skarb Państwa o 111 mln zł. Bo nie wystarczało nawet na pensje nauczycieli

Miasto Szczecin pozwie Skarb Państwa domagając się zwrotu ponad 111 mln zł z tytułu różnicy w otrzymanej subwencji oświatowej a faktycznie poniesionymi wydatkami na edukację. "Subwencja oświatowa od 2018 r. nie wystarczała nawet na wynagrodzenia dla nauczycieli" prezydent Szczecina Piotr Krzystek. Zdaniem Andrzeja Porawskiego: "Gdyby zaistniał taki precedens to będzie on w interesie wszystkich samorządów”. Miasto żąda ponad 111 mln zł za okres 2018-2020.

eZUS zastąpi PUE ZUS. Nowy portal z prostszą obsługą i większym bezpieczeństwem

Zakład Ubezpieczeń Społecznych szykuje duże zmiany dla swoich klientów. Trwają prace nad nowym portalem eZUS, który już wkrótce zastąpi dobrze znaną Platformę Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Serwis ma być bardziej intuicyjny, bezpieczniejszy i dostępny dla wszystkich – także osób z niepełnosprawnościami.

REKLAMA

Wyższe wynagrodzenie dla pracowników samorządowych. Projekt MRPiPS zakłada podwyżki od 1 stycznia 2026 r.

Wyższe wynagrodzenie dla pracowników samorządowych (z wyrównaniem?) od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, co zakłada projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych opublikowany w wykazie prac legislacyjnych rządu.

ZUS zapowiada przerwę techniczną. Niedostępne usługi w Płatniku, ePłatniku i e-ZLA

Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował o planowanych pracach serwisowych, które odbędą się 25 października (sobota) w godzinach od 5.30 do 12.00. W tym czasie mogą występować utrudnienia w komunikacji elektronicznej z ZUS, dotyczące kilku popularnych systemów i aplikacji.

REKLAMA