REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie wszystkich pracowników samorządowych trzeba oceniać

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Michał Culepa
Michał Culepa
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Dokonywanie ocen kwalifikacyjnych pracowników samorządowych jest obowiązkiem ustawowym. Nie wszyscy jednak mu podlegają. Wyłączone są z niego między innymi osoby zatrudnione w spółkach samorządowych lub piastujące stanowiska pochodzące z wyboru.

Ustawa z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1593 z późn. zm.) określa obowiązek dokonywania ocen w art. 17 ust. 1. Przepis ten stanowi, że: „pracownik samorządowy zatrudniony na stanowisku urzędniczym podlega okresowym ocenom kwalifikacyjnym, dokonywanym przez bezpośredniego przełożonego. Okresowej ocenie kwalifikacyjnej dokonywanej przez bezpośredniego przełożonego podlega również pracownik samorządowy mianowany zatrudniony na stanowisku innym niż urzędnicze”.

Definicja pracownika samorządowego

Cytowany przepis wskazuje przede wszystkim, kto ma być oceniany. Oceniany jest pracownik samorządowy - pod względem prawnym to szczególna kategoria osoby zatrudnionej. Żeby ustalić, kogo możemy zaliczyć do tej grupy, konieczne jest sięgnięcie do art. 1 ustawy.

Według tego przepisu, pracownikami samorządowymi są osoby zatrudnione w:

urzędzie marszałkowskim, wojewódzkich samorządowych jednostkach organizacyjnych,

starostwie powiatowym, powiatowych jednostkach organizacyjnych,

urzędzie gminy, w jednostkach pomocniczych gminy oraz w gminnych jednostkach i zakładach budżetowych,

biurach (ich odpowiednikach) związków jednostek samorządu terytorialnego oraz zakładów budżetowych utworzonych przez te związki,

biurach (ich odpowiednikach) jednostek administracyjnych jednostek samorządu terytorialnego.

Oceny dotyczyć więc będą wyłącznie pracowników, czyli osób zatrudnionych na podstawie stosunku pracy - umowy o pracę, mianowania lub powołania.

WAŻNE

Ocenom okresowym nie mogą podlegać osoby zatrudnione na innej niż stosunek pracy podstawie. Nie można więc w trybie określonym ustawą oceniać np. zleceniobiorców czy osób zatrudnionych na kontraktach menedżerskich.

Ustawa nie obejmuje pracowników spółek

Cytowany art. 1 ustawy o pracownikach samorządowych wymienia grupę podmiotów - pracodawców samorządowych, do których stosuje się wszystkie przepisy o pracownikach samorządowych. Jest to katalog zamknięty. Nie ma w nich wymienionych żadnych samorządowych osób prawnych - jest tylko mowa o urzędach, samorządowych jednostkach organizacyjnych, zakładach budżetowych. Ci pracodawcy nie mają osobowości prawnej, nie są więc samodzielnym podmiotem prawa publicznego - chociaż mogą być odrębną strukturą organizacyjną. Wszystkie zaś spółki, spółdzielnie i inne przedsiębiorstwa zakładane przez samorządy są całkowicie odrębne i posiadają własną osobowość prawną. Samorząd (gmina, powiat, województwo) może być jedynie ich właścicielem bądź głównym, a nawet jedynym udziałowcem. Jednak zatrudnieni tam pracownicy, z punktu widzenia ustawy, nie mogą być zaliczani do grupy pracowników samorządowych. Nie ma do nich zastosowania ustawa i nie można wobec nich stosować przepisów o ocenach okresowych.

PRZYKŁAD

W mieście W. funkcjonuje kilka przedsiębiorstw założonych przez samorząd i obsługujących infrastrukturę i transport lokalny. Wśród nich jest Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Wodnej SA (zajmujące się wodociągami i kanalizacją) oraz Zakłady Komunikacyjne Miasta W. sp. z o.o. (obsługujące miejskie linie autobusowe).

Obydwa te przedsiębiorstwa funkcjonują jako spółki prawa handlowego, których jedynym udziałowcem lub akcjonariuszem jest miasto W.

Ani pracownicy zatrudnieni w tych przedsiębiorstwach, ani członkowie zarządów tych spółek nie są pracownikami samorządowymi. Nie mogą więc podlegać ocenom okresowym, o których mowa w ustawie o pracownikach samorządowych.

Niezależnie od tego należy pamiętać, że w przypadku osób pełniących funkcje w takich przedsiębiorstwach (np. zasiadających w radzie nadzorczej), ale zarazem nadal zatrudnionych w jednostkach samorządu, o których mowa w art. 1 ustawy, ustawa będzie miała zastosowanie i będą oni podlegać ocenom - tyle że wyłącznie jako pracownicy samorządowi.

PRZYKŁAD

Zastępca dyrektora Wydziału Transportu i Drogownictwa w Starostwie Powiatowym w E. jest jednocześnie - z racji swoich obowiązków służbowych - członkiem rady nadzorczej E-skiego Przedsiębiorstwa Robót Drogowych sp. z o.o.

Ponieważ jest on nadal pracownikiem starostwa, podlega ocenom okresowym jako pracownik samorządowy. Jednym z kryteriów oceny może być wykonywanie obowiązków przedstawiciela powiatu w radzie nadzorczej powiatowej spółki.

Jak określić stanowiska urzędnicze

Kolejnym ograniczeniem dotyczącym ocen jest zawężenie kręgu ocenianych do osób zatrudnionych na stanowiskach urzędniczych. Stanowiska te oznaczone są w odpowiednich tabelach kwalifikacji i zaszeregowań zawartych w dwóch rozporządzeniach Rady Ministrów z 2 sierpnia 2005 r.:

w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach gmin, starostwach powiatowych i urzędach marszałkowskich (Dz.U. nr 146, poz. 1223),

w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. nr 146, poz. 1222).

Żeby więc dowiedzieć się, który pracownik powinien być oceniony, należy najpierw skonfrontować określenie stanowiska w umowie o pracę, akcie powołania lub mianowania, względnie w ostatnim angażu (jeżeli osoba ta była już wcześniej zatrudniania i awansowała), z odpowiednim stanowiskiem w jednej z tabel zaszeregowań w wymienionych rozporządzeniach. Tylko osoby na stanowiskach, które określone są jako urzędnicze lub kierownicze stanowiska urzędnicze, podlegają ocenom. Bez znaczenia jest też podstawa zatrudnienia.

PRZYKŁAD

W gminnych (miejskich) ośrodkach pomocy społecznej ocenom kwalifikacyjnym podlegać będzie jedynie część pracowników zatrudnionych na stanowiskach urzędniczych. Są to osoby wskazane w części III tabeli II załącznika nr 3 do rozporządzenia w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego, zajmujące stanowiska:

głównego administratora,

koordynatora ds. komputeryzacji pomocy społecznej,

starszego administratora,

administratora.

Ocenie będą podlegać także osoby na stanowiskach urzędniczych i kierowniczych urzędniczych, oznaczonych jako wspólne dla jednostek organizacyjnych w części I tabeli II załącznika nr 3 do wymienionego rozporządzenia.

Pracownicy pomocy społecznej znajdujący się na dalszych pozycjach części III tabeli II, oznaczonych jako stanowiska pracownicze (np. lekarz, psycholog, konsultant, główny specjalista), jako osoby zajmujące stanowiska pracownicze (nieurzędnicze), nie będą podlegać ocenie kwalifikacyjnej.

Poza pracownikami zatrudnionymi na stanowiskach urzędniczych ocenom okresowym podlegają także pracownicy mianowani niebędący urzędnikami. Są to jednak przypadki wyjątkowo rzadkie.

Wybieranych zweryfikują wyborcy?

Wyznaczenie jako pracowników ocenianych praktycznie tylko zatrudnionych na stanowiskach urzędniczych wyłącza tym samym z oceny pracowników zatrudnianych na podstawie wyboru. Nie są to stanowiska urzędnicze - stanowią odrębną grupę pracowników, ujętą w osobnych (najczęściej pierwszych) częściach poszczególnych tabel zaszeregowań.

Oznacza to, że nie można dokonywać ocen:

wójtów, burmistrzów, prezydentów miast, starostów i marszałków województw,

innych pracowników zatrudnianych na podstawie wyboru (dotyczy przede wszystkim członków zarządów powiatów i województw, a także członków zarządów dzielnic).

Inni pracownicy - wedle uznania pracodawcy

Oprócz wymienionych pracowników z wyboru ustawa „usuwa” też z grupy pracowników ocenianych inne osoby, zatrudnione na stanowiskach „nieurzędniczych”.

W tabelach zaszeregowań będą to osoby zatrudnione:

na stanowiskach pomocniczych lub obsługi,

w związku z pracami interwencyjnymi lub robotami publicznymi,

na pozostałych stanowiskach pracowniczych.

Zarazem nie ma więc przeszkód, aby gminy, powiaty czy województwa samodzielnie wprowadziły systemy ocen okresowych dla nieurzędników. Mogą obejmować część lub wszystkie stanowiska nieurzędnicze, zarówno w urzędach, jak i w innych jednostkach organizacyjnych samorządów.

Prawo do tworzenia takich systemów ocennych dla nieurzędników wynika z ogólnej kompetencji pracodawcy jako kierującego pracą pracowników (por. art. 22 par. 1 k.p.) oraz ustalania w przepisach prawa pracy kwalifikacji zawodowych pracowników (a więc i kontroli kwalifikacji) - w zakresie nieuregulowanym w przepisach szczególnych (art. 102 k.p.).

 

Michał Culepa

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

REKLAMA

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

Wszystkich Świętych 2025: zmiany w ruchu i komunikacji miejskiej, zamknięte ulice, dojazd do cmentarzy

Zapowiadają się szerokie zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w okresie Wszystkich Świętych. W wielu miastach na ulice wyjadą linie cmentarne, a inne środki komunikacji miejskiej będą funkcjonować według zmienionych rozkładów.

REKLAMA

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? [WYWIAD]

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? W ramach kampanii EFSA Safe2Eat rozmawiamy z doktorem Jackiem Postupolskim ekspertem Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego (NIZP PZH-PIB).

Gdzie wyrzucać styropian opakowaniowy po sprzętach agd? Nie każdy styropian nadaje się do recyklingu

Gdzie wyrzucać styropian po sprzętach agd? Do pojemnika żółtego, czarnego, a może bezpośrednio do PSZOK-u? Nie każdy nadaje się do recyklingu. Styropian opakowaniowy trafia do innego miejsca niż styropian po jedzeniu czy styropian budowlany.

REKLAMA