REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skuteczna promocja samorządu naprawdę się opłaca

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Sobiech

REKLAMA

REKLAMA

Odpowiedni marketing to nie tylko mniejsze bezrobocie w regionie czy większe wpływy z turystyki, ale przede wszystkim szansa na rozwój i wyższą jakość życia mieszkańców. Promocja musi opierać się na realnych przesłankach, sięgać po autentyczne cechy, atuty i zalety miast.

Bez mocnej i skutecznej promocji miasto nie może liczyć na przyciąganie inwestorów bądź turystów. Oczywiście samorząd powinien promować nie tyle siebie, ile gminę, zwłaszcza jeśli ma silne argumenty, które tworzą atrakcyjną ofertę - dla inwestorów, dla turystów, dla każdego, z kim chciałby ów samorząd współpracować, na przykład, innymi samorządami czy organizacjami, z instytucjami naukowymi - także za granicą.

REKLAMA

Miasto znane w Chinach

REKLAMA

W erze dużego współzawodnictwa jednostek samorządu terytorialnego w przyciąganiu kapitału z zewnątrz, najlepszym rozwiązaniem wydaje się traktowanie gminy jako firmy i stosowanie w niej zasad czysto rynkowych. Poważna firma nie może skutecznie działać bez reklamy, marketingu i public relations. Dlatego działania te należy zastosować również w gminie. Z pięcioletniego doświadczenia kierowania ponad 100-tysięcznym miastem nasuwa mi się jedna konkluzja: należy liczyć przede wszystkim na siebie - mówi prezydent Koszalina, Mirosław Mikietyński. Doświadczenia, które mam w kontaktach z instytucjami, mającymi promować Polskę na zewnątrz, nie są optymistyczne. Poza jednym przypadkiem tak naprawdę trudno mówić o wsparciu. Rozmowy są zawsze bardzo miłe, ale nie przynoszą niczego konkretnego. Z tego między innymi powodu kierowanie miastem jest w moim wykonaniu bardzo aktywne, wiele czasu spędzam w podróżach. Zdaję sobie bowiem sprawę, że takich miast jak Koszalin są na świecie tysiące i jeżeli nie będziemy się czymś wyróżniać, natychmiast znikniemy w tłumie - podkreśla prezydent Koszalina. W efekcie takiej aktywności w Koszalinie w ciągu dwóch lat znaleziono firmy, które kupiły cały teren w specjalnej strefie ekonomicznej (31 ha) i właśnie tu powstało pierwsze w Europie chińskie centrum produkcyjne. Co więcej - Koszalin jest jednym z 18 miast na świecie, i jedynym z Polski, które władze Chin uznały za miejsce, w którym warto, by kapitał chiński inwestował.

- O ile kilka lat temu nie można było u nas znaleźć pracy, teraz trudno znaleźć jest pracowników - bezrobocie z 20,7 proc. w 2004 roku spadło do 11,9 proc. - podkreśla z satysfakcją Mirosław Mikietyński.

Środki promocji

Samorządy powinny promować swoje działania wszędzie tam, gdzie dostrzegają potencjalnych partnerów, w tych sferach, które chcą rozwijać, które mają być siłą napędowa lokalnej gospodarki. W obecnych czasach promocja urasta do jednego z najważniejszych zadań, jakie stoją przed samorządem. Do dyspozycji jest wiele środków współczesnej komunikacji: publikacje własne, prasa codzienna, ekonomiczna, gospodarcza czy turystyczna, media elektroniczne jak radio, telewizja czy najmłodszy z nich - internet. To także targi, wystawy i konferencje.

- Wszystko tak dobrane, by celnie trafić z przekazem do inwestorów czy klientów - mówi prezydent Rzeszowa Tadeusz Ferenc.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

O skutecznej promocji mówimy wtedy, gdy dobre opinie o działalności samorządu przekładają się na wzrost wartości marki miasta, a pozytywne postrzeganie w środowisku biznesu skutkują nowymi inwestycjami i miejscami pracy. Wtedy nastąpi szybsza rotacja: więcej produktów i więcej usług, większa sprzedaż i wyższe przychody firm, wzrost dochodów ich właścicieli oraz ich pracowników. W konsekwencji powinna wzrosnąć zamożność mieszkańców i zasobność finansów publicznych. Mieszkańców i samorząd stać wtedy na więcej - uważa Tadeusz Ferenc.

 

Promocja przyciąga kapitał

Dobra promocja, właściwie adresowana, to inwestycja w rozwój, wyższą jakość życia mieszkańców. Bo w ślad za taką promocją idzie kapitał, a przede wszystkim ludzie, którzy szukają dla siebie nowych szans na dobrą pracę, dobra szkołę, dobre mieszkanie, wypoczynek w miejscu bezpiecznym i dobrze urządzonym - uważa prezydent Gdyni Wojciech Szczurek. Promocja niejedno ma imię. To reklamowe filmy, foldery, billboardy, uczestnictwo w konferencjach, targach, konkursach, wystawach. To także ogrom działań i niemałe pieniądze, przeznaczone na mecenat wartościowych, oryginalnych inicjatyw i przedsięwzięć - gospodarczych, kulturalnych, sportowych, które budują markę, a także poczucie wspólnoty całej społeczności. Jeśli dbamy o wysoki poziom oświaty, zdrowia, komunikacji publicznej, bezpieczeństwa, ale również pracy urzędników, to przecież także zarabiamy na dobre imię miasta, o którym mówi się w superlatywach, podając jako pozytywny przykład samorządowych rozwiązań. Wszystko zaś przekłada się ostatecznie na poziom satysfakcji i pozytywną energię, konieczną do realizacji nowych, ambitnych wyzwań, które oczywiście warto promować - mówi Wojciech Szczurek.

Ważny właściwy adresat

Zdaniem prezydenta Wrocławia Rafała Dutkiewicza, promocja miast to niezwykle istotny aspekt prowadzenia dobrej polityki rozwoju samorządu lokalnego. Promocja służy rozwojowi miast, budzi i wzmacnia zainteresowanie, przekonuje o walorach gospodarczych, kulturalnych, estetycznych. Przyciąga inwestorów, turystów, a poprzez to generuje realne, choć rzadko natychmiastowe zyski.

REKLAMA

Nie ulega wątpliwości, że dobrze adresowane, interesujące i atrakcyjne kampanie promocyjne mogą przynieść wiele korzyści. Dotyczy to miast, regionów, ale również krajów. Nic więc dziwnego, że z tego sposobu kreacji korzysta Wrocław i Dolny Śląsk. Warto inwestować w promocję, podkreślać atuty miasta. To się sprawdza! Wrocław jest tego dobrym przykładem. Dzięki aktywnej promocji, w tym promocji gospodarczej, Wrocław cieszy się ogromnym zainteresowaniem inwestorów i turystów - podkreśla Rafał Dutkiewicz.

Stolica Dolnego Śląska staje się miastem coraz bardziej rozpoznawalnym w Europie. Przyczyniły się do tego nasze starania o EXPO, Euro 2012, lokalizację we Wrocławiu Europejskiego Instytutu Technologicznego. Jest jednak jeden podstawowy warunek. Promocja musi opierać się na realnych przesłankach, sięgać po autentyczne cechy, atuty i zalety miast - przypomina prezydent Wrocławia.

Zadania województwa

Budując drogi, mosty, szkoły, szpitale i centra ekonomiczne tworzymy wizerunek województwa. Stąd oczywiste i naturalne jest, że promocja mimo natłoku wielu innych spraw dotyczących samorządu województwa staje się szczególnym priorytetem działania - uważa marszałek województwa kujawsko-pomorskiego Piotr Całbecki. Strategia kujawsko-pomorskiego uwzględnia budowanie zwartości i jedności w ramach województwa, a także atrakcyjności regionu w Polsce, Europie i świecie. Liczymy, że w krótkim czasie nastąpi synchronizacja kierunków promocji kraju z atutami różnych województw, w tym naszego kujawsko-po- morskiego, a agendy rządowe odpowiedzialne za budowanie wizerunku Polski staną się efektywne - sądzi marszałek.

W dobie dynamicznego rozwoju turystyki, pozyskiwania inwestorów, wymiany młodzieży i współpracy międzynarodowej różnych środowisk branżowych, promocja i jej systemowe działania okazują się niezbędne.

Kujawsko-pomorskie wyróżnia się nie tylko swoją otwartością - położeniem w centrum Polski i fantastycznymi warunkami do rozwoju turystyki, ale także inwestycjami w nowoczesną produkcję i usługi, wysokim poziomem wykształcenia kadr; zapleczem naukowo-technicznym oraz rosnącymi możliwościami, jakie stwarza działająca strefa ekonomiczna i park technologiczny. Tak więc kujawsko--pomorskie to nie tylko Kopernik, pierniki, piękne miasta i szlak zamków krzyżackich, ale świetnie położony obszar do inwestowania, czego dowodem są m.in. rozbudowujący się międzynarodowy port lotniczy, zakłady serwisujące samoloty F16 i centra innowacyjności Lucent Technologies i Uniwersytetu Techniczno-Przyrodniczego w Bydgoszczy, inwestycje japońskie w high tech w Łysomicach oraz centra naukowe dynamicznie rozwijające się w ramach dwumiejskiego centrum województwa - Bydgoszczy i Torunia - wymienia marszałek Piotr Całbecki.


ŁUKASZ SOBIECH

lukasz.sobiech@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa taryfa za prąd później! Rząd przesuwa termin, by umożliwić obniżki cen

Rząd planuje przesunąć start nowych taryf energii z lipca na październik 2025 roku. Powód? Lepsze warunki na rynku hurtowym dają szansę na niższe ceny prądu dla gospodarstw domowych. To może oznaczać realne oszczędności – ale trzeba będzie poczekać.

Badania cholesterolu w bilansie sześciolatka. Od kiedy?

Od 5 maja do programu badań bilansu zdrowia sześciolatka wchodzi lipidogram. Rzeczniczka praw dziecka Monika Horna-Cieślak uważa to za ogromny sukces, bo zwiększy się świadomość, że choroby serca mogą dotykać także młodych.

Jak i kiedy rezerwować wakacje, żeby było najtaniej?

Jak Polacy planują wakacje? Na ostatnią chwilę czy z wyprzedzeniem? Jak najtaniej zarezerwować hotel? Czy Polacy chętnie spędzają wakacje w kraju?

Kalendarz szczepień dorosłych [TABELA]

Kalendarz szczepień dorosłych. Kiedy i na co warto się zaszczepić? Które szczepionki są szczególnie zalecane dla seniorów? Ile dawek poszczególnych szczepionek? Polskie Towarzyszko Medycyny rodzinnej we współpracy z Fundacją MY PACJENCI opracowało kalendarz szczepień dla dorosłych.

REKLAMA

Branża pirotechniczna chce wzmocnić potencjał obronny kraju

W odpowiedzi na zapowiadane przez rząd plany dotyczące szeroko zakrojonych szkoleń wojskowych, przedstawiciele branży pirotechnicznej, w liście wysłanym do ministrów obrony oraz spraw wewnętrznych i administracji, podkreślają swoje unikalne kompetencje i zasoby. Chodzi o wzmocnienie bezpieczeństwa państwa oraz efektywną współpracę ze strukturami obronnymi.

Od 1 stycznia 2026 r. nowy obowiązek jednostek sektora finansów publicznych. Chodzi o zmiany w zakresie rejestru umów

Od 1 stycznia 2026 r. nowy obowiązek jednostek sektora finansów publicznych. Chodzi m.in. o zmiany w zakresie rejestru umów. Projekt nowelizacji trafił do opiniowania. Projektodawcą jest Ministerstwo Finansów.

8400 zł brutto dla pracowników pomocy społecznej? 3-miesięczny urlop? Związkowcy przedstawili propozycje

Ile zarabia pracownik pomocy społecznej? A ile powinien zarabiać? Związkowa Alternatywa domaga się radykalnej poprawy warunków pracy i wynagrodzeń zatrudnionych w tym sektorze. Związek oczekuje skokowego wzrostu płac, dotrzymania przez rząd złożonych wcześniej obietnic, a także zapewnienia urlopu regeneracyjnego i warunków do rozwoju zawodowego dla wszystkich zatrudnionych w sektorze pomocy społecznej.

Gminy mają problemy finansowe, bo słabo ściągają zaległe czynsze, podatki, kary i tym podobne zobowiązania

Podatki, czynsze za mieszkania komunalne, wodę, wywóz śmieci, alimenty i mandaty – takich opłat nie regulują konsumenci oraz firmy wobec gmin. Nazbierało się tego już ponad 17,5 miliarda złotych. Jednocześnie gminy narzekają na brak pieniędzy na remonty, budowę mieszkań i inne ważne przedsięwzięcia.

REKLAMA

36 lat w oczekiwaniu na diagnozę. Pacjenci z chorobami rzadkimi wciąż czekają na zmiany

W Polsce ponad 3 miliony osób zmaga się z chorobami rzadkimi, a system opieki zdrowotnej wciąż nie jest odpowiednio przystosowany do ich potrzeb. Czas oczekiwania na diagnozę często rozciąga się na lata, co prowadzi do pogorszenia zdrowia pacjentów i stanowi ogromne obciążenie dla ich rodzin. Oto historie pacjentów, którzy latami czekali na diagnozę.

4666 zł dla każdego sołtysa? Wybory organizowane przez PKW?

Czy sołtysi otrzymają wynagrodzenia na poziomie ustawowej płacy minimalnej? Czy wybory na sołtysa będą organizowane przez Państwową Komisję Wyborczą, a kandydaci organizować będą kampanie w swoich wsiach? Profesjonalizacje działań najmniejszych jednostek administracyjnych zaproponował jeden z kandydatów na Prezydenta PR.

REKLAMA