REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skuteczna promocja samorządu naprawdę się opłaca

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Sobiech

REKLAMA

REKLAMA

Odpowiedni marketing to nie tylko mniejsze bezrobocie w regionie czy większe wpływy z turystyki, ale przede wszystkim szansa na rozwój i wyższą jakość życia mieszkańców. Promocja musi opierać się na realnych przesłankach, sięgać po autentyczne cechy, atuty i zalety miast.

Bez mocnej i skutecznej promocji miasto nie może liczyć na przyciąganie inwestorów bądź turystów. Oczywiście samorząd powinien promować nie tyle siebie, ile gminę, zwłaszcza jeśli ma silne argumenty, które tworzą atrakcyjną ofertę - dla inwestorów, dla turystów, dla każdego, z kim chciałby ów samorząd współpracować, na przykład, innymi samorządami czy organizacjami, z instytucjami naukowymi - także za granicą.

REKLAMA

REKLAMA

Miasto znane w Chinach

W erze dużego współzawodnictwa jednostek samorządu terytorialnego w przyciąganiu kapitału z zewnątrz, najlepszym rozwiązaniem wydaje się traktowanie gminy jako firmy i stosowanie w niej zasad czysto rynkowych. Poważna firma nie może skutecznie działać bez reklamy, marketingu i public relations. Dlatego działania te należy zastosować również w gminie. Z pięcioletniego doświadczenia kierowania ponad 100-tysięcznym miastem nasuwa mi się jedna konkluzja: należy liczyć przede wszystkim na siebie - mówi prezydent Koszalina, Mirosław Mikietyński. Doświadczenia, które mam w kontaktach z instytucjami, mającymi promować Polskę na zewnątrz, nie są optymistyczne. Poza jednym przypadkiem tak naprawdę trudno mówić o wsparciu. Rozmowy są zawsze bardzo miłe, ale nie przynoszą niczego konkretnego. Z tego między innymi powodu kierowanie miastem jest w moim wykonaniu bardzo aktywne, wiele czasu spędzam w podróżach. Zdaję sobie bowiem sprawę, że takich miast jak Koszalin są na świecie tysiące i jeżeli nie będziemy się czymś wyróżniać, natychmiast znikniemy w tłumie - podkreśla prezydent Koszalina. W efekcie takiej aktywności w Koszalinie w ciągu dwóch lat znaleziono firmy, które kupiły cały teren w specjalnej strefie ekonomicznej (31 ha) i właśnie tu powstało pierwsze w Europie chińskie centrum produkcyjne. Co więcej - Koszalin jest jednym z 18 miast na świecie, i jedynym z Polski, które władze Chin uznały za miejsce, w którym warto, by kapitał chiński inwestował.

- O ile kilka lat temu nie można było u nas znaleźć pracy, teraz trudno znaleźć jest pracowników - bezrobocie z 20,7 proc. w 2004 roku spadło do 11,9 proc. - podkreśla z satysfakcją Mirosław Mikietyński.

Środki promocji

Samorządy powinny promować swoje działania wszędzie tam, gdzie dostrzegają potencjalnych partnerów, w tych sferach, które chcą rozwijać, które mają być siłą napędowa lokalnej gospodarki. W obecnych czasach promocja urasta do jednego z najważniejszych zadań, jakie stoją przed samorządem. Do dyspozycji jest wiele środków współczesnej komunikacji: publikacje własne, prasa codzienna, ekonomiczna, gospodarcza czy turystyczna, media elektroniczne jak radio, telewizja czy najmłodszy z nich - internet. To także targi, wystawy i konferencje.

REKLAMA

- Wszystko tak dobrane, by celnie trafić z przekazem do inwestorów czy klientów - mówi prezydent Rzeszowa Tadeusz Ferenc.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

O skutecznej promocji mówimy wtedy, gdy dobre opinie o działalności samorządu przekładają się na wzrost wartości marki miasta, a pozytywne postrzeganie w środowisku biznesu skutkują nowymi inwestycjami i miejscami pracy. Wtedy nastąpi szybsza rotacja: więcej produktów i więcej usług, większa sprzedaż i wyższe przychody firm, wzrost dochodów ich właścicieli oraz ich pracowników. W konsekwencji powinna wzrosnąć zamożność mieszkańców i zasobność finansów publicznych. Mieszkańców i samorząd stać wtedy na więcej - uważa Tadeusz Ferenc.

 

Promocja przyciąga kapitał

Dobra promocja, właściwie adresowana, to inwestycja w rozwój, wyższą jakość życia mieszkańców. Bo w ślad za taką promocją idzie kapitał, a przede wszystkim ludzie, którzy szukają dla siebie nowych szans na dobrą pracę, dobra szkołę, dobre mieszkanie, wypoczynek w miejscu bezpiecznym i dobrze urządzonym - uważa prezydent Gdyni Wojciech Szczurek. Promocja niejedno ma imię. To reklamowe filmy, foldery, billboardy, uczestnictwo w konferencjach, targach, konkursach, wystawach. To także ogrom działań i niemałe pieniądze, przeznaczone na mecenat wartościowych, oryginalnych inicjatyw i przedsięwzięć - gospodarczych, kulturalnych, sportowych, które budują markę, a także poczucie wspólnoty całej społeczności. Jeśli dbamy o wysoki poziom oświaty, zdrowia, komunikacji publicznej, bezpieczeństwa, ale również pracy urzędników, to przecież także zarabiamy na dobre imię miasta, o którym mówi się w superlatywach, podając jako pozytywny przykład samorządowych rozwiązań. Wszystko zaś przekłada się ostatecznie na poziom satysfakcji i pozytywną energię, konieczną do realizacji nowych, ambitnych wyzwań, które oczywiście warto promować - mówi Wojciech Szczurek.

Ważny właściwy adresat

Zdaniem prezydenta Wrocławia Rafała Dutkiewicza, promocja miast to niezwykle istotny aspekt prowadzenia dobrej polityki rozwoju samorządu lokalnego. Promocja służy rozwojowi miast, budzi i wzmacnia zainteresowanie, przekonuje o walorach gospodarczych, kulturalnych, estetycznych. Przyciąga inwestorów, turystów, a poprzez to generuje realne, choć rzadko natychmiastowe zyski.

Nie ulega wątpliwości, że dobrze adresowane, interesujące i atrakcyjne kampanie promocyjne mogą przynieść wiele korzyści. Dotyczy to miast, regionów, ale również krajów. Nic więc dziwnego, że z tego sposobu kreacji korzysta Wrocław i Dolny Śląsk. Warto inwestować w promocję, podkreślać atuty miasta. To się sprawdza! Wrocław jest tego dobrym przykładem. Dzięki aktywnej promocji, w tym promocji gospodarczej, Wrocław cieszy się ogromnym zainteresowaniem inwestorów i turystów - podkreśla Rafał Dutkiewicz.

Stolica Dolnego Śląska staje się miastem coraz bardziej rozpoznawalnym w Europie. Przyczyniły się do tego nasze starania o EXPO, Euro 2012, lokalizację we Wrocławiu Europejskiego Instytutu Technologicznego. Jest jednak jeden podstawowy warunek. Promocja musi opierać się na realnych przesłankach, sięgać po autentyczne cechy, atuty i zalety miast - przypomina prezydent Wrocławia.

Zadania województwa

Budując drogi, mosty, szkoły, szpitale i centra ekonomiczne tworzymy wizerunek województwa. Stąd oczywiste i naturalne jest, że promocja mimo natłoku wielu innych spraw dotyczących samorządu województwa staje się szczególnym priorytetem działania - uważa marszałek województwa kujawsko-pomorskiego Piotr Całbecki. Strategia kujawsko-pomorskiego uwzględnia budowanie zwartości i jedności w ramach województwa, a także atrakcyjności regionu w Polsce, Europie i świecie. Liczymy, że w krótkim czasie nastąpi synchronizacja kierunków promocji kraju z atutami różnych województw, w tym naszego kujawsko-po- morskiego, a agendy rządowe odpowiedzialne za budowanie wizerunku Polski staną się efektywne - sądzi marszałek.

W dobie dynamicznego rozwoju turystyki, pozyskiwania inwestorów, wymiany młodzieży i współpracy międzynarodowej różnych środowisk branżowych, promocja i jej systemowe działania okazują się niezbędne.

Kujawsko-pomorskie wyróżnia się nie tylko swoją otwartością - położeniem w centrum Polski i fantastycznymi warunkami do rozwoju turystyki, ale także inwestycjami w nowoczesną produkcję i usługi, wysokim poziomem wykształcenia kadr; zapleczem naukowo-technicznym oraz rosnącymi możliwościami, jakie stwarza działająca strefa ekonomiczna i park technologiczny. Tak więc kujawsko--pomorskie to nie tylko Kopernik, pierniki, piękne miasta i szlak zamków krzyżackich, ale świetnie położony obszar do inwestowania, czego dowodem są m.in. rozbudowujący się międzynarodowy port lotniczy, zakłady serwisujące samoloty F16 i centra innowacyjności Lucent Technologies i Uniwersytetu Techniczno-Przyrodniczego w Bydgoszczy, inwestycje japońskie w high tech w Łysomicach oraz centra naukowe dynamicznie rozwijające się w ramach dwumiejskiego centrum województwa - Bydgoszczy i Torunia - wymienia marszałek Piotr Całbecki.


ŁUKASZ SOBIECH

lukasz.sobiech@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MSWiA: Schrony w Polsce. Stan na dziś (1000 obiektów) i plany na przyszłość wydania 5 mld zł na schrony

Polska przygotowuje się na ewentualny konflikt zbrojny tworząc sieć schronów. Środki przeznaczone na to wynoszą 5 mld zł.

Podlaski Bon Turystyczny. Czy w 2026 roku będzie kontynuacja popularnego programu?

Zarząd województwa podlaskiego chce, by w budżecie na 2026 rok znalazły się środku na kontynuację programu Podlaski Bon Turystyczny. W trzech turach popularnego programu turyści wygenerowali 13 tys. 921 bonów. Najchętniej korzystali z tego mieszkańcy województw: mazowieckiego, łódzkiego i śląskiego.

Samorządy zyskają więcej kompetencji. Są założenia nowej ustawy

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano informację o projekcie ustawy o likwidacji barier utrudniających funkcjonowanie jednostek samorządu terytorialnego. Nowe przepisy mają wdrożyć kompetencje, które w ostatnich latach zostały utracone przez samorządy i poprawić jakość usług publicznych.

Akademia Wsparcia: bezpłatne szkolenia dla samorządów o nowych standardach opieki nad dziećmi do lat 3

W ramach ogólnopolskiego programu „Akademia Wsparcia – krajowy system wspierania rozwoju opieki wczesnodziecięcej w Polsce 2024–2026” Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz partnerzy wojewódzcy zapraszają przedstawicieli gmin i powiatów na szkolenia dotyczące nadzoru i kontroli nad instytucjami opieki nad dziećmi do lat 3. Zajęcia odbywają się w całym kraju, a udział jest bezpłatny.

REKLAMA

MOPS i SKO muszą wyjaśnić, dlaczego dochód do zasiłku stałego jest za wysoki

Tak wynika z jednego z wyroków Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zdaniem sądu nie wystarczy samo podanie przepisów. Beneficjenci pomocy społecznej często nie wiedzą czym różni się dochód rodziny od dochodu własnego i jakie może to mieć praktyczne konsekwencje.

Naczelna Rada Lekarska krytykuje rządowe zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty

Naczelna Rada Lekarska sprzeciwia się propozycji rządu, by w ramach pilnej nowelizacji dotyczącej pomocy obywatelom Ukrainy wprowadzić także zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty. Samorząd lekarski ocenia, że „uproszczony” tryb uznawania kwalifikacji lekarzy spoza UE stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa pacjentów i omija właściwą ścieżkę legislacyjną.

Co powinien zawierać plecak ewakuacyjny?

Proponowaną listę najpotrzebniejszych rzeczy można znaleźć w Poradniku Bezpieczeństwa. W publikacji przygotowanej przez MSWiA, MOC i RCB znajdziemy ważne zasady postępowania podczas kryzysu.

Dochody jednostek samorządu terytorialnego [Projekt ustawy]

W wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Chodzi precyzyjniejsze dopasowanie dochodów osiąganych przez poszczególnych podatników do właściwej JST.

REKLAMA

Coraz mniej czasu na plany ewakuacyjne w samorządach

Gminy teoretycznie mają czas na sporządzenie planów ewakuacyjnych do końca 2025 roku. W praktyce jednak trzeba to zrobić wcześniej. Gminne plany stanowią bowiem wkład do planów wojewódzkich. Ustawowy termin dotyczy zaś wszystkich organów ludności i obrony cywilnej.

E-rejestracja do lekarza od 2026 roku. Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt ustawy

Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt nowelizacji ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej, wprowadzający centralny system e-rejestracji na wizyty w ramach NFZ. Zmiany mają wejść w życie w 2026 roku i początkowo obejmą kardiologię, mammografię oraz cytologię. Nowe przepisy mają usprawnić dostęp do lekarzy i uporządkować kolejki pacjentów.

REKLAMA