REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skuteczna promocja samorządu naprawdę się opłaca

Łukasz Sobiech

REKLAMA

REKLAMA

Odpowiedni marketing to nie tylko mniejsze bezrobocie w regionie czy większe wpływy z turystyki, ale przede wszystkim szansa na rozwój i wyższą jakość życia mieszkańców. Promocja musi opierać się na realnych przesłankach, sięgać po autentyczne cechy, atuty i zalety miast.

Bez mocnej i skutecznej promocji miasto nie może liczyć na przyciąganie inwestorów bądź turystów. Oczywiście samorząd powinien promować nie tyle siebie, ile gminę, zwłaszcza jeśli ma silne argumenty, które tworzą atrakcyjną ofertę - dla inwestorów, dla turystów, dla każdego, z kim chciałby ów samorząd współpracować, na przykład, innymi samorządami czy organizacjami, z instytucjami naukowymi - także za granicą.

REKLAMA

Miasto znane w Chinach

REKLAMA

W erze dużego współzawodnictwa jednostek samorządu terytorialnego w przyciąganiu kapitału z zewnątrz, najlepszym rozwiązaniem wydaje się traktowanie gminy jako firmy i stosowanie w niej zasad czysto rynkowych. Poważna firma nie może skutecznie działać bez reklamy, marketingu i public relations. Dlatego działania te należy zastosować również w gminie. Z pięcioletniego doświadczenia kierowania ponad 100-tysięcznym miastem nasuwa mi się jedna konkluzja: należy liczyć przede wszystkim na siebie - mówi prezydent Koszalina, Mirosław Mikietyński. Doświadczenia, które mam w kontaktach z instytucjami, mającymi promować Polskę na zewnątrz, nie są optymistyczne. Poza jednym przypadkiem tak naprawdę trudno mówić o wsparciu. Rozmowy są zawsze bardzo miłe, ale nie przynoszą niczego konkretnego. Z tego między innymi powodu kierowanie miastem jest w moim wykonaniu bardzo aktywne, wiele czasu spędzam w podróżach. Zdaję sobie bowiem sprawę, że takich miast jak Koszalin są na świecie tysiące i jeżeli nie będziemy się czymś wyróżniać, natychmiast znikniemy w tłumie - podkreśla prezydent Koszalina. W efekcie takiej aktywności w Koszalinie w ciągu dwóch lat znaleziono firmy, które kupiły cały teren w specjalnej strefie ekonomicznej (31 ha) i właśnie tu powstało pierwsze w Europie chińskie centrum produkcyjne. Co więcej - Koszalin jest jednym z 18 miast na świecie, i jedynym z Polski, które władze Chin uznały za miejsce, w którym warto, by kapitał chiński inwestował.

- O ile kilka lat temu nie można było u nas znaleźć pracy, teraz trudno znaleźć jest pracowników - bezrobocie z 20,7 proc. w 2004 roku spadło do 11,9 proc. - podkreśla z satysfakcją Mirosław Mikietyński.

Środki promocji

Samorządy powinny promować swoje działania wszędzie tam, gdzie dostrzegają potencjalnych partnerów, w tych sferach, które chcą rozwijać, które mają być siłą napędowa lokalnej gospodarki. W obecnych czasach promocja urasta do jednego z najważniejszych zadań, jakie stoją przed samorządem. Do dyspozycji jest wiele środków współczesnej komunikacji: publikacje własne, prasa codzienna, ekonomiczna, gospodarcza czy turystyczna, media elektroniczne jak radio, telewizja czy najmłodszy z nich - internet. To także targi, wystawy i konferencje.

- Wszystko tak dobrane, by celnie trafić z przekazem do inwestorów czy klientów - mówi prezydent Rzeszowa Tadeusz Ferenc.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

O skutecznej promocji mówimy wtedy, gdy dobre opinie o działalności samorządu przekładają się na wzrost wartości marki miasta, a pozytywne postrzeganie w środowisku biznesu skutkują nowymi inwestycjami i miejscami pracy. Wtedy nastąpi szybsza rotacja: więcej produktów i więcej usług, większa sprzedaż i wyższe przychody firm, wzrost dochodów ich właścicieli oraz ich pracowników. W konsekwencji powinna wzrosnąć zamożność mieszkańców i zasobność finansów publicznych. Mieszkańców i samorząd stać wtedy na więcej - uważa Tadeusz Ferenc.

 

Promocja przyciąga kapitał

Dobra promocja, właściwie adresowana, to inwestycja w rozwój, wyższą jakość życia mieszkańców. Bo w ślad za taką promocją idzie kapitał, a przede wszystkim ludzie, którzy szukają dla siebie nowych szans na dobrą pracę, dobra szkołę, dobre mieszkanie, wypoczynek w miejscu bezpiecznym i dobrze urządzonym - uważa prezydent Gdyni Wojciech Szczurek. Promocja niejedno ma imię. To reklamowe filmy, foldery, billboardy, uczestnictwo w konferencjach, targach, konkursach, wystawach. To także ogrom działań i niemałe pieniądze, przeznaczone na mecenat wartościowych, oryginalnych inicjatyw i przedsięwzięć - gospodarczych, kulturalnych, sportowych, które budują markę, a także poczucie wspólnoty całej społeczności. Jeśli dbamy o wysoki poziom oświaty, zdrowia, komunikacji publicznej, bezpieczeństwa, ale również pracy urzędników, to przecież także zarabiamy na dobre imię miasta, o którym mówi się w superlatywach, podając jako pozytywny przykład samorządowych rozwiązań. Wszystko zaś przekłada się ostatecznie na poziom satysfakcji i pozytywną energię, konieczną do realizacji nowych, ambitnych wyzwań, które oczywiście warto promować - mówi Wojciech Szczurek.

Ważny właściwy adresat

Zdaniem prezydenta Wrocławia Rafała Dutkiewicza, promocja miast to niezwykle istotny aspekt prowadzenia dobrej polityki rozwoju samorządu lokalnego. Promocja służy rozwojowi miast, budzi i wzmacnia zainteresowanie, przekonuje o walorach gospodarczych, kulturalnych, estetycznych. Przyciąga inwestorów, turystów, a poprzez to generuje realne, choć rzadko natychmiastowe zyski.

REKLAMA

Nie ulega wątpliwości, że dobrze adresowane, interesujące i atrakcyjne kampanie promocyjne mogą przynieść wiele korzyści. Dotyczy to miast, regionów, ale również krajów. Nic więc dziwnego, że z tego sposobu kreacji korzysta Wrocław i Dolny Śląsk. Warto inwestować w promocję, podkreślać atuty miasta. To się sprawdza! Wrocław jest tego dobrym przykładem. Dzięki aktywnej promocji, w tym promocji gospodarczej, Wrocław cieszy się ogromnym zainteresowaniem inwestorów i turystów - podkreśla Rafał Dutkiewicz.

Stolica Dolnego Śląska staje się miastem coraz bardziej rozpoznawalnym w Europie. Przyczyniły się do tego nasze starania o EXPO, Euro 2012, lokalizację we Wrocławiu Europejskiego Instytutu Technologicznego. Jest jednak jeden podstawowy warunek. Promocja musi opierać się na realnych przesłankach, sięgać po autentyczne cechy, atuty i zalety miast - przypomina prezydent Wrocławia.

Zadania województwa

Budując drogi, mosty, szkoły, szpitale i centra ekonomiczne tworzymy wizerunek województwa. Stąd oczywiste i naturalne jest, że promocja mimo natłoku wielu innych spraw dotyczących samorządu województwa staje się szczególnym priorytetem działania - uważa marszałek województwa kujawsko-pomorskiego Piotr Całbecki. Strategia kujawsko-pomorskiego uwzględnia budowanie zwartości i jedności w ramach województwa, a także atrakcyjności regionu w Polsce, Europie i świecie. Liczymy, że w krótkim czasie nastąpi synchronizacja kierunków promocji kraju z atutami różnych województw, w tym naszego kujawsko-po- morskiego, a agendy rządowe odpowiedzialne za budowanie wizerunku Polski staną się efektywne - sądzi marszałek.

W dobie dynamicznego rozwoju turystyki, pozyskiwania inwestorów, wymiany młodzieży i współpracy międzynarodowej różnych środowisk branżowych, promocja i jej systemowe działania okazują się niezbędne.

Kujawsko-pomorskie wyróżnia się nie tylko swoją otwartością - położeniem w centrum Polski i fantastycznymi warunkami do rozwoju turystyki, ale także inwestycjami w nowoczesną produkcję i usługi, wysokim poziomem wykształcenia kadr; zapleczem naukowo-technicznym oraz rosnącymi możliwościami, jakie stwarza działająca strefa ekonomiczna i park technologiczny. Tak więc kujawsko--pomorskie to nie tylko Kopernik, pierniki, piękne miasta i szlak zamków krzyżackich, ale świetnie położony obszar do inwestowania, czego dowodem są m.in. rozbudowujący się międzynarodowy port lotniczy, zakłady serwisujące samoloty F16 i centra innowacyjności Lucent Technologies i Uniwersytetu Techniczno-Przyrodniczego w Bydgoszczy, inwestycje japońskie w high tech w Łysomicach oraz centra naukowe dynamicznie rozwijające się w ramach dwumiejskiego centrum województwa - Bydgoszczy i Torunia - wymienia marszałek Piotr Całbecki.


ŁUKASZ SOBIECH

lukasz.sobiech@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Min. edukacji B. Nowacka: Nauka pisania i czytania w "zerówkach". Zajęcia dodatkowe

Temat tego zakazu pilotuje Onet. Portal ustalił, że dr Gabriela Olszowska (Małopolski Kurator Oświaty) w rozesłanym piśmie do placówek oświatowych zniechęca uczenia dzieci w zerówkach do nauki ….. pisania i czytania. Używa przy tym dyskusyjnych argumentów np., że rączka dziecka w wieku 6 lat źle znosi … pisanie literek, a w wieku 7 lat już tego problemu nie ma. Kurator sugeruje też, że nauczyciele w zerówkach nie mają kompetencji do uczenia dzieci w sposób nie powodujący dysleksji u nich. Powstaje też wątpliwość, czy kuratorium wprowadza zakaz nauki pisania i czytania małych dzieci, czy też jest to tylko sugestia. 

Oszuści podszywają się teraz pod zbiórki dla powodzian

Oszuści wiedzą, co działa na potencjalne ofiary, dlatego teraz zaczęli wykorzystywać wątki powodziowe. Na przykład do oszustw inwestycyjnych. NASK apeluje o czujność. Zbiórki można zweryfikować. 

Dlaczego seniorzy czują się samotni i co miasta mogą z tym zrobić?

Samotność to poważny problem, zwłaszcza wśród seniorów. Z badań wynika, że większość osób w wieku 66-85 lat uważa ją za główną przyczynę problemów psychicznych. Miasta mogą odegrać istotną rolę, oferując wsparcie w postaci zajęć, wydarzeń kulturalnych i darmowej pomocy psychologicznej.

Próg pomoc wynosi 1 milion zł. Przedsiębiorca poszkodowany w powodzi ma do wybory dwie opcje: 16 tys. zł na każdą z ubezpieczonych w firmie osób lub 75 proc. średniomiesięcznego przychodu za ubiegły rok

Świadczenie dla przedsiębiorców poszkodowanych w powodzi będzie wypłacane do miliona złotych lub wartości poniesionych szkód. Do wyboru są dwie opcje: 16 tys. zł na każdą z ubezpieczonych w firmie osób lub 75 proc. średniomiesięcznego przychodu za ubiegły rok. Aby otrzymać świadczenie pomocowe poszkodowany przedsiębiorca powinien udać się do ZUS-u i tam złożyć wniosek oraz oświadczenie.

REKLAMA

Mianowania urzędników w służbie cywilnej 2025–2027 [limity]. Decyzja Rady Ministrów

Rada Ministrów przyjęła 28 września 2024 r. trzyletni plan limitu mianowań urzędników w służbie cywilnej na lata 2025–2027, przedłożony przez Szefa Służby Cywilnej.

mLegitymacja studencka. Warto ją dodać do aplikacji mObywatel

Elektroniczna legitymacja studencka to cyfrowa wersja legitymacji tradycyjnej. Dzięki niej studenci mogą korzystać z różnych zniżek, np. na komunikację miejską, bilety do kina czy teatru. Już ponad 218 tys. studentów korzysta z mLegitymacji.

QUIZ Dzielnice Warszawy - sprawdź, czy nie pomylisz nazwy. Łatwiej być nie może
Jak dobrze znasz dzielnice stolicy? Sprawdź w quizie, czy uda Ci się bezbłędnie odpowiedzieć na wszystkie pytania.
Barbara Nowacka: Trwają prace nad rozporządzeniem w sprawie jednej lekcji religii w tygodniu

Barbara Nowacka zapowiedziała, że projekt rozporządzenia w sprawie jednej lekcji religii w tygodniu trafi do konsultacji. Szefowa resortu edukacji zakłada, że do końca roku rozporządzenie będzie podpisane.

REKLAMA

Polska wkroczyła w okres kryzysu demograficznego. Ekspert: programy społeczne nie wpływają na wzrost dzietności; zmienił się trend kulturowy

GUS podał, że Polska wkroczyła w okres kryzysu demograficznego. "Programy społeczne, jak 800 plus, nie przekładają się na wzrost dzietności. Oprócz trudności z infrastrukturą opiekuńczą mamy do czynienia ze zmianą trendu kulturowego. Obecnie młodzi ludzie rzadziej decydują się na posiadanie dzieci" – powiedział Dominik Owczarek z Instytutu Spraw Publicznych.

Top 5 najpiękniejszych jarmarków bożonarodzeniowych w Europie. Gdzie się wybrać?

Jarmarki świąteczne w Europie to niepowtarzalna okazja, by poczuć magiczny nastrój świąt, odkryć regionalne przysmaki oraz rękodzieło, a także zanurzyć się w atmosferze pełnej kolorowych świateł i świątecznej muzyki. 

REKLAMA