REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skuteczna promocja samorządu naprawdę się opłaca

Łukasz Sobiech

REKLAMA

REKLAMA

Odpowiedni marketing to nie tylko mniejsze bezrobocie w regionie czy większe wpływy z turystyki, ale przede wszystkim szansa na rozwój i wyższą jakość życia mieszkańców. Promocja musi opierać się na realnych przesłankach, sięgać po autentyczne cechy, atuty i zalety miast.

Bez mocnej i skutecznej promocji miasto nie może liczyć na przyciąganie inwestorów bądź turystów. Oczywiście samorząd powinien promować nie tyle siebie, ile gminę, zwłaszcza jeśli ma silne argumenty, które tworzą atrakcyjną ofertę - dla inwestorów, dla turystów, dla każdego, z kim chciałby ów samorząd współpracować, na przykład, innymi samorządami czy organizacjami, z instytucjami naukowymi - także za granicą.

REKLAMA

Miasto znane w Chinach

REKLAMA

W erze dużego współzawodnictwa jednostek samorządu terytorialnego w przyciąganiu kapitału z zewnątrz, najlepszym rozwiązaniem wydaje się traktowanie gminy jako firmy i stosowanie w niej zasad czysto rynkowych. Poważna firma nie może skutecznie działać bez reklamy, marketingu i public relations. Dlatego działania te należy zastosować również w gminie. Z pięcioletniego doświadczenia kierowania ponad 100-tysięcznym miastem nasuwa mi się jedna konkluzja: należy liczyć przede wszystkim na siebie - mówi prezydent Koszalina, Mirosław Mikietyński. Doświadczenia, które mam w kontaktach z instytucjami, mającymi promować Polskę na zewnątrz, nie są optymistyczne. Poza jednym przypadkiem tak naprawdę trudno mówić o wsparciu. Rozmowy są zawsze bardzo miłe, ale nie przynoszą niczego konkretnego. Z tego między innymi powodu kierowanie miastem jest w moim wykonaniu bardzo aktywne, wiele czasu spędzam w podróżach. Zdaję sobie bowiem sprawę, że takich miast jak Koszalin są na świecie tysiące i jeżeli nie będziemy się czymś wyróżniać, natychmiast znikniemy w tłumie - podkreśla prezydent Koszalina. W efekcie takiej aktywności w Koszalinie w ciągu dwóch lat znaleziono firmy, które kupiły cały teren w specjalnej strefie ekonomicznej (31 ha) i właśnie tu powstało pierwsze w Europie chińskie centrum produkcyjne. Co więcej - Koszalin jest jednym z 18 miast na świecie, i jedynym z Polski, które władze Chin uznały za miejsce, w którym warto, by kapitał chiński inwestował.

- O ile kilka lat temu nie można było u nas znaleźć pracy, teraz trudno znaleźć jest pracowników - bezrobocie z 20,7 proc. w 2004 roku spadło do 11,9 proc. - podkreśla z satysfakcją Mirosław Mikietyński.

Środki promocji

Samorządy powinny promować swoje działania wszędzie tam, gdzie dostrzegają potencjalnych partnerów, w tych sferach, które chcą rozwijać, które mają być siłą napędowa lokalnej gospodarki. W obecnych czasach promocja urasta do jednego z najważniejszych zadań, jakie stoją przed samorządem. Do dyspozycji jest wiele środków współczesnej komunikacji: publikacje własne, prasa codzienna, ekonomiczna, gospodarcza czy turystyczna, media elektroniczne jak radio, telewizja czy najmłodszy z nich - internet. To także targi, wystawy i konferencje.

- Wszystko tak dobrane, by celnie trafić z przekazem do inwestorów czy klientów - mówi prezydent Rzeszowa Tadeusz Ferenc.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

O skutecznej promocji mówimy wtedy, gdy dobre opinie o działalności samorządu przekładają się na wzrost wartości marki miasta, a pozytywne postrzeganie w środowisku biznesu skutkują nowymi inwestycjami i miejscami pracy. Wtedy nastąpi szybsza rotacja: więcej produktów i więcej usług, większa sprzedaż i wyższe przychody firm, wzrost dochodów ich właścicieli oraz ich pracowników. W konsekwencji powinna wzrosnąć zamożność mieszkańców i zasobność finansów publicznych. Mieszkańców i samorząd stać wtedy na więcej - uważa Tadeusz Ferenc.

 

Promocja przyciąga kapitał

Dobra promocja, właściwie adresowana, to inwestycja w rozwój, wyższą jakość życia mieszkańców. Bo w ślad za taką promocją idzie kapitał, a przede wszystkim ludzie, którzy szukają dla siebie nowych szans na dobrą pracę, dobra szkołę, dobre mieszkanie, wypoczynek w miejscu bezpiecznym i dobrze urządzonym - uważa prezydent Gdyni Wojciech Szczurek. Promocja niejedno ma imię. To reklamowe filmy, foldery, billboardy, uczestnictwo w konferencjach, targach, konkursach, wystawach. To także ogrom działań i niemałe pieniądze, przeznaczone na mecenat wartościowych, oryginalnych inicjatyw i przedsięwzięć - gospodarczych, kulturalnych, sportowych, które budują markę, a także poczucie wspólnoty całej społeczności. Jeśli dbamy o wysoki poziom oświaty, zdrowia, komunikacji publicznej, bezpieczeństwa, ale również pracy urzędników, to przecież także zarabiamy na dobre imię miasta, o którym mówi się w superlatywach, podając jako pozytywny przykład samorządowych rozwiązań. Wszystko zaś przekłada się ostatecznie na poziom satysfakcji i pozytywną energię, konieczną do realizacji nowych, ambitnych wyzwań, które oczywiście warto promować - mówi Wojciech Szczurek.

Ważny właściwy adresat

Zdaniem prezydenta Wrocławia Rafała Dutkiewicza, promocja miast to niezwykle istotny aspekt prowadzenia dobrej polityki rozwoju samorządu lokalnego. Promocja służy rozwojowi miast, budzi i wzmacnia zainteresowanie, przekonuje o walorach gospodarczych, kulturalnych, estetycznych. Przyciąga inwestorów, turystów, a poprzez to generuje realne, choć rzadko natychmiastowe zyski.

REKLAMA

Nie ulega wątpliwości, że dobrze adresowane, interesujące i atrakcyjne kampanie promocyjne mogą przynieść wiele korzyści. Dotyczy to miast, regionów, ale również krajów. Nic więc dziwnego, że z tego sposobu kreacji korzysta Wrocław i Dolny Śląsk. Warto inwestować w promocję, podkreślać atuty miasta. To się sprawdza! Wrocław jest tego dobrym przykładem. Dzięki aktywnej promocji, w tym promocji gospodarczej, Wrocław cieszy się ogromnym zainteresowaniem inwestorów i turystów - podkreśla Rafał Dutkiewicz.

Stolica Dolnego Śląska staje się miastem coraz bardziej rozpoznawalnym w Europie. Przyczyniły się do tego nasze starania o EXPO, Euro 2012, lokalizację we Wrocławiu Europejskiego Instytutu Technologicznego. Jest jednak jeden podstawowy warunek. Promocja musi opierać się na realnych przesłankach, sięgać po autentyczne cechy, atuty i zalety miast - przypomina prezydent Wrocławia.

Zadania województwa

Budując drogi, mosty, szkoły, szpitale i centra ekonomiczne tworzymy wizerunek województwa. Stąd oczywiste i naturalne jest, że promocja mimo natłoku wielu innych spraw dotyczących samorządu województwa staje się szczególnym priorytetem działania - uważa marszałek województwa kujawsko-pomorskiego Piotr Całbecki. Strategia kujawsko-pomorskiego uwzględnia budowanie zwartości i jedności w ramach województwa, a także atrakcyjności regionu w Polsce, Europie i świecie. Liczymy, że w krótkim czasie nastąpi synchronizacja kierunków promocji kraju z atutami różnych województw, w tym naszego kujawsko-po- morskiego, a agendy rządowe odpowiedzialne za budowanie wizerunku Polski staną się efektywne - sądzi marszałek.

W dobie dynamicznego rozwoju turystyki, pozyskiwania inwestorów, wymiany młodzieży i współpracy międzynarodowej różnych środowisk branżowych, promocja i jej systemowe działania okazują się niezbędne.

Kujawsko-pomorskie wyróżnia się nie tylko swoją otwartością - położeniem w centrum Polski i fantastycznymi warunkami do rozwoju turystyki, ale także inwestycjami w nowoczesną produkcję i usługi, wysokim poziomem wykształcenia kadr; zapleczem naukowo-technicznym oraz rosnącymi możliwościami, jakie stwarza działająca strefa ekonomiczna i park technologiczny. Tak więc kujawsko--pomorskie to nie tylko Kopernik, pierniki, piękne miasta i szlak zamków krzyżackich, ale świetnie położony obszar do inwestowania, czego dowodem są m.in. rozbudowujący się międzynarodowy port lotniczy, zakłady serwisujące samoloty F16 i centra innowacyjności Lucent Technologies i Uniwersytetu Techniczno-Przyrodniczego w Bydgoszczy, inwestycje japońskie w high tech w Łysomicach oraz centra naukowe dynamicznie rozwijające się w ramach dwumiejskiego centrum województwa - Bydgoszczy i Torunia - wymienia marszałek Piotr Całbecki.


ŁUKASZ SOBIECH

lukasz.sobiech@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Sektor publiczny
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Jak długo gotować surową białą kiełbasę? A może upiec? Żurek, czy biały barszcz na Wielkanoc?

    Biała kiełbasa, to konieczny dodatek do żurku, czy białego barszczu - tradycyjnych wielkanocnych zup. Wiele osób ma wątpliwości jak długo gotować (parzyć) surową białą kiełbasę przed dodaniem do tych wielkanocnych zup. A może lepiej ją upiec? W jakiej temperaturze i jak długo? A czy wiesz jak odróżnić białą kiełbasę surową od gotowanej (parzonej)?

    Światowy Dzień Choroby Afektywnej Dwubiegunowej. Co z ogólnodostępną farmakoterapią dla najmłodszych pacjentów?

    Z chorobą afektywną dwubiegunową (ChAD) mierzy się nawet około 2 proc. dzieci i młodzieży. Bezpieczna farmakoterapia to najskuteczniejszy sposób leczenia. W Polsce wciąż czekamy na refundację jedynego preparatu rekomendowanego najmłodszym pacjentom w przebiegu ChaAD.

    Choroba w święta? Sprawdź, gdzie szukać pomocy

    Co zrobić w sytuacji nagłej choroby w święta? Gdzie szukać pomocy medycznej? NFZ przypomina. 

    Refundowane leczenie dla ciężarnych kobiet chorych na SMA już od 1 kwietnia

    Bardzo dobra wiadomość dla dorosłych kobiet chorych na SMA. Od 1 kwietnia refundowane będzie leczenie nusinersenem dla kobiet chorych na rdzeniowy zanik mięśni będących w ciąży – zdecydowało Ministerstwo Zdrowia. Dzięki temu pacjentki nie będą musiały przerywać tej terapii. Jesteśmy jednym z pierwszych krajów, które będą leczyły kobiety w ciąży chore na SMA.

    REKLAMA

    W dniach 29-31 marca utrudnienia w stolicy w związku z wielkanocnymi procesjami. Gdzie?

    Już od piątku i przez cały świąteczny weekend w Warszawie, w związku z procesjami i drogami krzyżowymi ruch na drogach będzie utrudniony albo chwilowo wstrzymany.  

    Tutaj lepiej nie jechać na Wielkanoc. Zatrzęsienie turystów

    Planujesz Wielkanoc we Włoszech? Spodziewaj się tłumów. Od Wielkiej Soboty do poświątecznego wtorku turyści zarezerwowali we Włoszech ponad 7 milionów noclegów. To więcej niż w poprzednich latach. 

    Wybory samorządowe 2024. 29 marca upływa ważny termin dla niepełnosprawnych i starszych wyborców

    Piątek to ostatni dzień, w którym wyborcy z niepełnosprawnością i osoby starsze mogą złożyć wniosek o głosowanie przez pełnomocnika w wyborach samorządowych.

    Jak stosować rozporządzenie o pracach domowych? Co jest jasne? Co budzi wątpliwości? [min B. Nowacka, 1 kwietnia 2024 r.]

    Wątpliwości dotyczą trzech definicji wykorzystanych w rozporządzeniu - nauczyciela i uczniowie nie mają wskazówek jak je rozumieć i stosować.

    REKLAMA

    Rozbijanie garnka na plecach i chłostanie rózgą. Znasz te stare kaszubskie zwyczaje wielkanocne?

    Jak kiedyś obchodzono Wielkanoc na Kaszubach? Czym był tzw. Płaczëbóg? Co jadano na świąteczne śniadanie? 

    Znasz te wielkanocne zwyczaje z Górnego Śląska? Jeden z nich jest na krajowej liście niematerialnego dziedzictwa kulturowego

    Jakie zwyczaje wielkanocne panują na Górnym Śląsku? Niektóre z nich znane są tylko w jednej miejscowości. Słyszeliście o paleniu żuru, kulaniu jaj czy bramie z wydmuszek? 

    REKLAMA