REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skuteczna promocja samorządu naprawdę się opłaca

Łukasz Sobiech

REKLAMA

REKLAMA

Odpowiedni marketing to nie tylko mniejsze bezrobocie w regionie czy większe wpływy z turystyki, ale przede wszystkim szansa na rozwój i wyższą jakość życia mieszkańców. Promocja musi opierać się na realnych przesłankach, sięgać po autentyczne cechy, atuty i zalety miast.

Bez mocnej i skutecznej promocji miasto nie może liczyć na przyciąganie inwestorów bądź turystów. Oczywiście samorząd powinien promować nie tyle siebie, ile gminę, zwłaszcza jeśli ma silne argumenty, które tworzą atrakcyjną ofertę - dla inwestorów, dla turystów, dla każdego, z kim chciałby ów samorząd współpracować, na przykład, innymi samorządami czy organizacjami, z instytucjami naukowymi - także za granicą.

REKLAMA

Miasto znane w Chinach

REKLAMA

W erze dużego współzawodnictwa jednostek samorządu terytorialnego w przyciąganiu kapitału z zewnątrz, najlepszym rozwiązaniem wydaje się traktowanie gminy jako firmy i stosowanie w niej zasad czysto rynkowych. Poważna firma nie może skutecznie działać bez reklamy, marketingu i public relations. Dlatego działania te należy zastosować również w gminie. Z pięcioletniego doświadczenia kierowania ponad 100-tysięcznym miastem nasuwa mi się jedna konkluzja: należy liczyć przede wszystkim na siebie - mówi prezydent Koszalina, Mirosław Mikietyński. Doświadczenia, które mam w kontaktach z instytucjami, mającymi promować Polskę na zewnątrz, nie są optymistyczne. Poza jednym przypadkiem tak naprawdę trudno mówić o wsparciu. Rozmowy są zawsze bardzo miłe, ale nie przynoszą niczego konkretnego. Z tego między innymi powodu kierowanie miastem jest w moim wykonaniu bardzo aktywne, wiele czasu spędzam w podróżach. Zdaję sobie bowiem sprawę, że takich miast jak Koszalin są na świecie tysiące i jeżeli nie będziemy się czymś wyróżniać, natychmiast znikniemy w tłumie - podkreśla prezydent Koszalina. W efekcie takiej aktywności w Koszalinie w ciągu dwóch lat znaleziono firmy, które kupiły cały teren w specjalnej strefie ekonomicznej (31 ha) i właśnie tu powstało pierwsze w Europie chińskie centrum produkcyjne. Co więcej - Koszalin jest jednym z 18 miast na świecie, i jedynym z Polski, które władze Chin uznały za miejsce, w którym warto, by kapitał chiński inwestował.

- O ile kilka lat temu nie można było u nas znaleźć pracy, teraz trudno znaleźć jest pracowników - bezrobocie z 20,7 proc. w 2004 roku spadło do 11,9 proc. - podkreśla z satysfakcją Mirosław Mikietyński.

Środki promocji

Samorządy powinny promować swoje działania wszędzie tam, gdzie dostrzegają potencjalnych partnerów, w tych sferach, które chcą rozwijać, które mają być siłą napędowa lokalnej gospodarki. W obecnych czasach promocja urasta do jednego z najważniejszych zadań, jakie stoją przed samorządem. Do dyspozycji jest wiele środków współczesnej komunikacji: publikacje własne, prasa codzienna, ekonomiczna, gospodarcza czy turystyczna, media elektroniczne jak radio, telewizja czy najmłodszy z nich - internet. To także targi, wystawy i konferencje.

- Wszystko tak dobrane, by celnie trafić z przekazem do inwestorów czy klientów - mówi prezydent Rzeszowa Tadeusz Ferenc.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

O skutecznej promocji mówimy wtedy, gdy dobre opinie o działalności samorządu przekładają się na wzrost wartości marki miasta, a pozytywne postrzeganie w środowisku biznesu skutkują nowymi inwestycjami i miejscami pracy. Wtedy nastąpi szybsza rotacja: więcej produktów i więcej usług, większa sprzedaż i wyższe przychody firm, wzrost dochodów ich właścicieli oraz ich pracowników. W konsekwencji powinna wzrosnąć zamożność mieszkańców i zasobność finansów publicznych. Mieszkańców i samorząd stać wtedy na więcej - uważa Tadeusz Ferenc.

 

Promocja przyciąga kapitał

Dobra promocja, właściwie adresowana, to inwestycja w rozwój, wyższą jakość życia mieszkańców. Bo w ślad za taką promocją idzie kapitał, a przede wszystkim ludzie, którzy szukają dla siebie nowych szans na dobrą pracę, dobra szkołę, dobre mieszkanie, wypoczynek w miejscu bezpiecznym i dobrze urządzonym - uważa prezydent Gdyni Wojciech Szczurek. Promocja niejedno ma imię. To reklamowe filmy, foldery, billboardy, uczestnictwo w konferencjach, targach, konkursach, wystawach. To także ogrom działań i niemałe pieniądze, przeznaczone na mecenat wartościowych, oryginalnych inicjatyw i przedsięwzięć - gospodarczych, kulturalnych, sportowych, które budują markę, a także poczucie wspólnoty całej społeczności. Jeśli dbamy o wysoki poziom oświaty, zdrowia, komunikacji publicznej, bezpieczeństwa, ale również pracy urzędników, to przecież także zarabiamy na dobre imię miasta, o którym mówi się w superlatywach, podając jako pozytywny przykład samorządowych rozwiązań. Wszystko zaś przekłada się ostatecznie na poziom satysfakcji i pozytywną energię, konieczną do realizacji nowych, ambitnych wyzwań, które oczywiście warto promować - mówi Wojciech Szczurek.

Ważny właściwy adresat

Zdaniem prezydenta Wrocławia Rafała Dutkiewicza, promocja miast to niezwykle istotny aspekt prowadzenia dobrej polityki rozwoju samorządu lokalnego. Promocja służy rozwojowi miast, budzi i wzmacnia zainteresowanie, przekonuje o walorach gospodarczych, kulturalnych, estetycznych. Przyciąga inwestorów, turystów, a poprzez to generuje realne, choć rzadko natychmiastowe zyski.

REKLAMA

Nie ulega wątpliwości, że dobrze adresowane, interesujące i atrakcyjne kampanie promocyjne mogą przynieść wiele korzyści. Dotyczy to miast, regionów, ale również krajów. Nic więc dziwnego, że z tego sposobu kreacji korzysta Wrocław i Dolny Śląsk. Warto inwestować w promocję, podkreślać atuty miasta. To się sprawdza! Wrocław jest tego dobrym przykładem. Dzięki aktywnej promocji, w tym promocji gospodarczej, Wrocław cieszy się ogromnym zainteresowaniem inwestorów i turystów - podkreśla Rafał Dutkiewicz.

Stolica Dolnego Śląska staje się miastem coraz bardziej rozpoznawalnym w Europie. Przyczyniły się do tego nasze starania o EXPO, Euro 2012, lokalizację we Wrocławiu Europejskiego Instytutu Technologicznego. Jest jednak jeden podstawowy warunek. Promocja musi opierać się na realnych przesłankach, sięgać po autentyczne cechy, atuty i zalety miast - przypomina prezydent Wrocławia.

Zadania województwa

Budując drogi, mosty, szkoły, szpitale i centra ekonomiczne tworzymy wizerunek województwa. Stąd oczywiste i naturalne jest, że promocja mimo natłoku wielu innych spraw dotyczących samorządu województwa staje się szczególnym priorytetem działania - uważa marszałek województwa kujawsko-pomorskiego Piotr Całbecki. Strategia kujawsko-pomorskiego uwzględnia budowanie zwartości i jedności w ramach województwa, a także atrakcyjności regionu w Polsce, Europie i świecie. Liczymy, że w krótkim czasie nastąpi synchronizacja kierunków promocji kraju z atutami różnych województw, w tym naszego kujawsko-po- morskiego, a agendy rządowe odpowiedzialne za budowanie wizerunku Polski staną się efektywne - sądzi marszałek.

W dobie dynamicznego rozwoju turystyki, pozyskiwania inwestorów, wymiany młodzieży i współpracy międzynarodowej różnych środowisk branżowych, promocja i jej systemowe działania okazują się niezbędne.

Kujawsko-pomorskie wyróżnia się nie tylko swoją otwartością - położeniem w centrum Polski i fantastycznymi warunkami do rozwoju turystyki, ale także inwestycjami w nowoczesną produkcję i usługi, wysokim poziomem wykształcenia kadr; zapleczem naukowo-technicznym oraz rosnącymi możliwościami, jakie stwarza działająca strefa ekonomiczna i park technologiczny. Tak więc kujawsko--pomorskie to nie tylko Kopernik, pierniki, piękne miasta i szlak zamków krzyżackich, ale świetnie położony obszar do inwestowania, czego dowodem są m.in. rozbudowujący się międzynarodowy port lotniczy, zakłady serwisujące samoloty F16 i centra innowacyjności Lucent Technologies i Uniwersytetu Techniczno-Przyrodniczego w Bydgoszczy, inwestycje japońskie w high tech w Łysomicach oraz centra naukowe dynamicznie rozwijające się w ramach dwumiejskiego centrum województwa - Bydgoszczy i Torunia - wymienia marszałek Piotr Całbecki.


ŁUKASZ SOBIECH

lukasz.sobiech@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak obliczyć trzynastkę dla pracownika samorządowego? RIO: nie można wliczać jednorazowych, nieperiodycznych wypłat do podstawy wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego

Regionalna Izba Obrachunkowa w piśmie z 28 stycznia 2025 r. wyjaśniła, że do podstawy wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego (tzw. trzynastki) wlicza się te składniki wynagrodzenia, które przyjmowane są do obliczenia ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy, a także wynagrodzenie za urlop wypoczynkowy oraz wynagrodzenie za czas pozostawania bez pracy przysługujące pracownikowi, który podjął pracę w wyniku przywrócenia do pracy. Do tej podstawy nie wlicza się natomiast jednorazowych lub nieperiodycznych wypłat za spełnienie określonego zadania bądź za określone osiągnięcie.

Z Radomia polecisz tylko w dwóch kierunkach. Jeden wkrótce będzie zawieszony

Jedynie ponad 3 tys. pasażerów. Tylu odprawiło lotnisko w Radomiu w styczniu. To o połowę mniej niż w tym samym miesiącu 2024 roku. Polskie Porty Lotnicze przekazały, że na ten moment dostępne są dwa regularne kierunki lotów.

Jak obniżyć koszty obsługi zadań pomocy społecznej? Postulaty Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza

Jak obniżyć koszty obsługi zadań pomocy społecznej? Postulaty Komisji ds. Polityki Społecznej i Ochrony Zdrowia Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza dotyczące usprawnienia działania organów pomocy społeczne.

Raport o stanie gminy 2025 szybko i bez błędów. Kielce, Wrocław i Jarocin już to zrobiły ... z pomocą AI

Gminom pozostało nieco ponad 100 dni na przygotowanie obowiązkowych sprawozdań, w których co roku raportują kluczowe informacje i rozliczają się z efektów realizowanych projektów. Czy to dużo czasu? Niekoniecznie, biorąc uwagę, że gminom w zależności od ich wielkości i specyficznych potrzeb stworzenie takiego opracowania zajmuje od min. 120, do nawet 2500 godzin, czyli 312 dni (!) i może angażować aż 20 pracowników (Dane szacunkowe: Integrator Danych Miejskich IRMiR). Dlatego przygotowując raport, gmina musi nierzadko sięgać po dodatkowe wsparcie. Opracowanie dokumentu kosztuje sporo wysiłku, czasu i pieniędzy, ale zdarza się, że jego lekturą nie są zainteresowani radni, więc mieszkańcy tym bardziej. Te wszystkie problemy można rozwiązać za pomocą wsparcia sztucznej inteligencji, która wygeneruje sprawozdanie o gminie. Czy to może działać? Przypadki Kielc, Jarocina i Wrocławia pokazują, że tak.

REKLAMA

EU Navigate. Program wsparcia dla osób starszych z chorobą nowotworową

Zapraszamy do udziału w projekcie EU NAVIGATE prowadzonym przez Pracownię Badań nad Starzejącym się Społeczeństwem Uniwersytetu Jagiellońskiego Collegium Medicum działającą pod kierunkiem pani profesor Katarzyny Szczerbińskiej.

Co z telefonami komórkowymi w szkołach? MEN odpowiada na ważne pytania

„W 2025 r. minister edukacji planuje przeprowadzenie badań dotyczących sposobów uregulowania przez szkoły zasad korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych.” - zapowiedziała wiceministra Katarzyna Lubnauer w odpowiedzi na interpelację poselską.

W styczniu lekarze zdiagnozowali ok. 300 tys. zachorowań na grypę. W tym sezonie zaszczepiło się niespełna 1,7 mln osób

GIS poinformował, że od początku sezonu epidemicznego 2024/2025 w związku z powikłaniami grypy zmarło prawie tysiąc osób. Ministerstwo Zdrowia podało, że przeciw zaszczepiło się w tym sezonie niespełna 1,7 mln osób. Zapasy szczepionek są, brak tylko chętnych do szczepień.

Usługi sąsiedzkie, teleopieka dla seniorów. Do 7 lutego 2025 r. gminy mogą składać wnioski o dofinansowania

Teleopieka dla seniorów. Gminy mogą składać wnioski o dofinansowania. Kto będzie mógł skorzystać z usług sąsiedzkich, w tym m.in. z dostępu do tzw. „opieki na odległość”? Ile wynosi dofinansowanie w ramach rządowego programu "Korpus Wsparcia Seniorów" na 2025 r.?

REKLAMA

Ile wynosi liczba ludności Polski na koniec 2024 roku? [Dane GUS]

Główny Urząd Statystyczny podał wstępne szacunkowe dane dotyczące liczby ludności w Polsce na koniec 2024 r. Jest spadek.

Podwyżka o 40% (marchewka) a podniesienie wieku emerytalnego (kij). Wcześniej był postulat 3 miesięcy urlopu za 7 lat pracy w jednej firmie

Autorem propozycji podwyżki o 20% w 2025 r. i o 20% w 2026 r. jest Lider Związkowej Alternatywy Piotr Szumlewicz. Mowa jest o podwyżkach płac w sferze budżetowej w tym roku i co najmniej 20 proc. w przyszłym. Wcześniej związkowiec postulował wprowadzenie urlopu 3 miesięcy za 7 lat pracy. Propozycje oceniam jako nierealne do wprowadzenia.

REKLAMA