REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dialog z mieszkańcami przy tworzeniu planów miejscowych

Marcin Kuryłło

REKLAMA

Polityka zagospodarowania przestrzennego w gminie to temat trudny i często wzbudzający kontrowersje wśród mieszkańców. Dlatego właściwie prowadzony dialog ze społeczeństwem, towarzyszący procesowi zagospodarowania przestrzennego, może pomóc w przezwyciężeniu obaw i protestów mieszkańców oraz przyczynić się do lepszej jakości prac i rozwoju samorządów.

Konsultacje są jedną z form dialogu społecznego, przewidzianych w przyjętym 22 października 2002 r. przez Radę Ministrów dokumencie pt. „Zasady dialogu społecznego”. Celem konsultacji jest dwukierunkowa komunikacja administracji publicznej z partnerami społecznymi, prowadzona w celu uzyskania opinii na temat proponowanych przez administrację rozwiązań.

REKLAMA

REKLAMA

O tym, jak ważne są konsultacje społeczne w procesach decyzyjnych świadczy opracowany przez Komisję Europejską zestaw minimalnych standardów konsultacji. Zasady komunikacji społecznej zalecane przez KE to:

● właściwa, konkretna i rzeczowa informacja powinna być przekazywana każdemu uczestnikowi konsultacji,

● konsultacjami powinny być objęte wszystkie grupy docelowe,

REKLAMA

● konsultacja powinna być prowadzona za pośrednictwem środków komunikacji dostosowanych do celów konsultacji i oczekiwań ich uczestników,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● należy przewidzieć wystarczający czas, by umożliwić zainteresowanym uczestnictwo w konsultacjach,

● należy potwierdzać otrzymanie odpowiedzi ze strony społecznych partnerów,

● zakończeniem konsultacji powinna być publikacja raportu opisującego wyniki konsultacji i sposobu wykorzystania ich w trakcie dokonywania oceny skutków regulacji.

Polskie prawo przewiduje wiele sytuacji, w których na organy administracji publicznej nałożony jest obowiązek przeprowadzenia konsultacji społecznych. Do takich sytuacji należy m.in. opracowanie dokumentów planistycznych:

● miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,

● studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz

● innych opracowań urbanistycznych związanych z rozwojem gminy w zakresie gospodarki przestrzennej.

Cel konsultacji społecznych

Celem konsultacji społecznych w przypadku dokumentów planistycznych może być:

1) poinformowanie lokalnej społeczności o przystąpieniu do sporządzania lub zmiany miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego lub aktualizacji studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy,

2) prezentacja wariantowego przebiegu inwestycji wraz z zamierzeniami inwestora,

3) stworzenie mieszkańcom obszarów sąsiadujących z inwestycją możliwości zgłoszenia ewentualnych uwag lub wskazania rozwiązań alternatywnych.

Proces konsultacji społecznych ma również pomóc samorządom, urbanistom oraz inwestorom w wyborze optymalnego wariantu rozwiązania uwzględniającego możliwie najwięcej postulatów wszystkich zainteresowanych stron.

Czytaj także: Planowanie przestrzenne w gminie>>

Komunikacja ze społeczeństwem

Służby planowania przestrzennego odgrywają ważną rolę w sprawowaniu władzy samorządowej poprzez prowadzenie stałego monitoringu przestrzennego oraz przygotowanie analiz i sporządzanie projektów dokumentów planistycznych. Dokumenty te stanowią podstawę polityki przestrzennej lokalnych władz.

Niezwykle ważne jest odpowiednie przygotowanie osób odpowiedzialnych za sporządzanie takich dokumentów do prowadzenia konsultacji społecznych, tak aby były one efektywne, a nie jedynie markowane lub ograniczające się do minimum wynikającego z obowiązującego prawa.

Osoby odpowiedzialne za komunikację ze społeczeństwem mają do dyspozycji wiele możliwości przekazywania mieszkańcom informacji.

Po pierwsze, informowanie mieszkańców (jednokierunkowa komunikacja) o aktualnym stanie prawnym, projektach planistycznych, czynionych przygotowaniach, przebiegu i wynikach podejmowanych prac przez przeznaczone do tego jednostki samorządu terytorialnego. Do realizacji polityki informacyjnej można wykorzystać takie instrumenty i narzędzia, jak:

● ogłoszenia na tablicach informacyjnych w urzędzie, słupy ogłoszeniowe,

● foldery, plakaty, ulotki, billboardy,

● ogłoszenia i artykuły prasowe,

● audycje radiowe i telewizyjne,

● strony internetowe.

Po drugie, zapraszanie mieszkańców do aktywnego uczestnictwa w procesie planowania przestrzennego (dwukierunkowa komunikacja). W tym przypadku można wykorzystać m.in.:

● debaty publiczne,

● prezentacje ekspertów połączone z dyskusją publiczną,

● spotkania konsultacyjne z organizacjami reprezentującymi mieszkańców,

● spotkania z udziałem inwestorów,

● ankiety – przy zastosowaniu profesjonalnych metod badawczych (rodzaj, dobór pytań, właściwa grupa docelowa),

● interaktywne strony internetowe,

● forum internetowe.

Zaangażowanie mieszkańców gminy w proces podejmowania decyzji planistycznych jest zadaniem trudnym. Niestety, Polska wciąż wypada słabo na tle wysoko rozwiniętych społeczeństw obywatelskich państw Zachodniej Europy. Występuje w naszym kraju stosunkowo niski poziom utożsamiania się mieszkańców z regionem, w którym żyją, słaba integracja oraz mała gotowość do współdziałania i konstruktywnego rozwiązywania konfliktów wśród lokalnych społeczności. Dlatego przeprowadzenie skutecznej i efektywnej partycypacji społecznej w procesie podejmowania decyzji planistycznych wymaga szczegółowego planowania i konsekwentnej realizacji założeń.

Zalety i korzyści konsultacji społecznych

Przeprowadzenie konsultacji społecznych to m.in. większa akceptacja dla tworzenia miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz innych dokumentów planistycznych mających służyć całej społeczności lokalnej, wynikająca z poczucia mieszkańców do bycia współtwórcą i współautorem podjętych decyzji i przyjętych rozwiązań. To także większa szansa na znalezienie najbardziej optymalnych rozwiązań wynikających z udziału szerokiego grona osób, ekspertów znających doskonale lokalne uwarunkowania.

Zaangażowanie społeczności lokalnej na wczesnym etapie projektowania i planowania pozwala na zdiagnozowanie ewentualnych obaw i oporów części mieszkańców. Umożliwia to uniknięcie eskalacji konfliktów dzięki wcześniejszemu doprowadzeniu do kompromisu. Trudniej doprowadzić do kompromisu, jeśli pewne decyzje zapadły i są nieodwołalne.

Włączenie szerokiej grupy społeczności lokalnych buduje natomiast zaufanie mieszkańców do władz i lepszy klimat społeczny. To również zwiększenie świadomości obywatelskiej społeczeństwa, większa integracja i chęć mieszkańców do współpracy na rzecz rozwoju lokalnych społeczności.

Dodatkowym pozytywnym czynnikiem jest większa przychylność i współpraca ze strony mediów wynikająca z postrzegania władz samorządowych jako partnerów społeczeństwa.

Czytaj także: Miejscowe Plany Zagospodarowania Przestrzennego>>

Zagrożenia towarzyszące niewłaściwym konsultacjom społecznym

Niewłaściwe podejście do dialogu społecznego ze strony władz samorządowych, służb planistycznych i odpowiedzialnych jednostek zaangażowanych w proces uchwalania planów zagospodarowania przestrzennego może przynieść dużo szkody. Zebranie wniosków i uwag, przeprowadzenie dyskusji publicznej, bo taki jest obowiązek prawny, a nie faktyczne wsłuchanie się w potrzeby i postulaty lokalnych społeczności może spowodować opór względem planów oraz projektów i wywołać ostre protesty. Często zdarza się, że grupa osób blokuje powstanie planów zagospodarowania przestrzennego w takiej a nie innej formie, ponieważ zabrakło właściwych i dobrze przeprowadzonych konsultacji społecznych. Do tego dochodzi zły wizerunek w mediach, który przekłada się na ogólne złe postrzeganie lokalnej władzy, a nawet całego urzędu gminy i pracy urzędników.

Niewłaściwe przeprowadzenie konsultacji społecznych może być spowodowane m.in.:

● brakiem faktycznego zainteresowania samorządów partycypacją społeczną – władze jedynie pozorują działania zmierzające do wysłuchania mieszkańców i ich zaangażowania w prace planistyczne, jednak realizują dokładnie to, co zamierzali od początku,

● brakiem jasnego określenia efektów współpracy z lokalnym społecznościami,

● złą organizacją wynikającą z braku doświadczenia oraz przygotowania merytorycznego osób odpowiedzialnych za konsultacje społeczne – przypadkowe wyznaczenie osób do realizacji odpowiednich zadań, które jest odbierane jako obciążenie dodatkowymi (niepotrzebnymi) obowiązkami,

● brakiem spójności i systematyczności w realizowanych zadaniach – organizowane są nieskoordynowane pojedyncze akcje, które są źle postrzegane przez społeczeństwo i mogą spowodować jedynie negatywny szum medialny wokół konfliktów i protestów,

● niewłaściwym doborem uczestników konsultacji – na spotkania i konsultacje zapraszani są jedynie zwolennicy polityki władz samorządowych i ich propozycji w obszarze polityki zagospodarowania przestrzennego, natomiast marginalizowani są oponenci.

Doświadczenie wskazuje, że umożliwienie społeczeństwu wyrażenia swoich opinii oraz wpływ na politykę przestrzenną regionu, który zamieszkują, przynosi władzom samorządowym więcej korzyści niż strat. Warto więc, przygotowując dokumenty planistyczne lub inwestycje, sięgnąć do przykładów innych samorządów. Zarówno tych, którym się powiodło lepiej w prowadzeniu dialogu społecznego, jak i tych, które sobie z tematem nie poradziły. Tym bardziej że rozwój polityki zagospodarowania przestrzennego zakłada coraz większy stopień uczestnictwa i zaangażowania ze strony społeczeństwa.

10 KROKÓW w procesie przygotowania konsultacji społecznych

Przygotowanie konsultacji społecznych powinno przebiegać następująco:

 1) analiza problemu (np. aktualizacja studium, przystąpienie do uchwalania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, nowy przebieg drogi, budowa fabryki etc.),

 2) powołanie zespołu ds. realizacji projektu z uwzględnieniem przeprowadzenia konsultacji społecznych,

 3) przygotowanie planu i określenie harmonogramu działań,

 4) określenie grup docelowych – uczestników konsultacji, do których będzie kierowany przekaz komunikacyjny,

 5) określenie oczekiwań względem uczestników konsultacji,

 6) wybór narzędzi służących do komunikacji z uczestnikami dialogu społecznego,

 7) zapewnienie budżetu na realizację przedsięwzięcia,

 8) wybór i zaproszenie do udziału w projekcie ekspertów z dziedziny polityki społeczno-gospodarczej, zagospodarowania przestrzennego, ochrony dziedzictwa kulturowego, ochrony środowiska przyrodniczego, transportu i komunikacji, infrastruktury technicznej etc.,

 9) zaproszenie do współpracy mediów,

10) przygotowanie informacji dla uczestników projektu o planowanych działaniach.

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

REKLAMA

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

REKLAMA

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA