| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Temat dnia > Azbest – niebezpieczny odpad i palący problem samorządów

Azbest – niebezpieczny odpad i palący problem samorządów

Historia azbestu zatoczyła ogromne koło - od zachwytu połączonego z przypisywaniem mu właściwości magicznych, do całkowitego zakazu jego stosowania w wielu krajach. Trwający obecnie żmudny proces usuwania azbestu - wymaga wysiłku i aktywnego współdziałania samorządów z mieszkańcami.

•    wydawanie zezwolenia w zakresie transportu odpadów w tym zawierających azbest  ( właściwy starosta ze względu na miejsce siedziby )

•    przekazanie kopii wydanych zezwoleń oraz decyzji marszałkowi województwa

3.    Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego

•    zbieranie arkuszy ocen stanu i możliwości bezpiecznego użytkowania wyrobów zawierających azbest oraz wykonywanie właściwego nadzoru

      

4.    Marszałek województwa

•    opracowanie wojewódzkiego planu gospodarki odpadami, w tym niebezpiecznymi zawierającymi azbest (  uchwalenie 2003 r i korekta co 4 lata)

•    składanie Radzie Ministrów oraz Sejmikowi województwa – co 2 lata - sprawozdania z realizacji planu gospodarki odpadami w tym niebezpiecznymi zawierającymi azbest

•    wydawanie zezwoleń na prowadzenie działalności w zakresie zbierania odpadów w tym zawierających azbest, po zasięgnięciu opinii właściwego wójta, burmistrza lub prezydenta miasta – zezwolenie wydawane jest na cały kraj

•    gromadzenie informacji dotyczących wytwarzanych odpadów niebezpiecznych, w tym zawierających azbest, a także informacji z zakresu zbierania  lub transportu oraz sposobów gospodarowania tymi odpadami – przedkładanych przez starostów, wójtów, burmistrzów oraz prezydentów miast. Zbieranie kopii wydanych decyzji.

•    prowadzenie wojewódzkich baz danych w zakresie wytwarzania i gospodarowania odpadami wraz z rejestrem udzielonych zezwoleń w zakresie wytwarzania i gospodarowania odpadami. Sporządzanie raportów wojewódzkich i przekazywanie ministrowi właściwemu do spraw środowiska 

5.    Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska

•    Wydawanie decyzji o wstrzymaniu działalności zbierania, transportu, unieszkodliwiania odpadów w tym odpadów azbestowych , w przypadku niedopełnienia wymagań określonych w przepisach , zezwoleniach, decyzjach

6.    Wojewódzki Inspektor Sanitarny

•    wydanie decyzji o wstrzymaniu działalności przez posiadacza odpadów azbestowych w zakresie zbierania, transportu, unieszkodliwiania w przypadku zagrożenia dla życia lub zdrowia ludzi

Władze samorządowe najniższego szczebla – gminy, powinny prowadzić akcje informacyjne dla właścicieli lub zarządców obiektów i urządzeń budowlanych z zabudowanymi wyrobami zawierającymi azbest ( dla osób fizycznych nie będących przedsiębiorcami ) o nałożonych na nich prawem obowiązkach.

I.    Rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 23 października 2003r w sprawie wymagań w zakresie wykorzystywania i przemieszczania się azbestu oraz wykorzystywania i oczyszczania instalacji lub urządzeń, w których był lub jest wykorzystywany azbest ( Dz. U. Nr 192 poz. 1876).

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Compliance 2020

Eksperci portalu infor.pl

Sklep zonazielona.pl

proponuje ekskluzywne, designerskie meble i elementy wystroju wnętrz

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »